Turkusowy model komunikowania i informowania w organizacji biznesowej : studium przypadku

2020
book section
article
dc.abstract.enThe idea of the teal (turquoise) style of organization management was popularized by FrĂ©dĂ©ric Laloux, author of Reinventing Organizations. Turquoise organization is the most developed and effective form of cooperation among people who generate satisfactory results based on self-management. The main goal of this paper is to point out the main attributes of the Evolutionary Turquoise as a modern and effective style of organization management when compared to other approaches of varying effectiveness. Because information and knowledge are considered to be the fundamental resource and success factor of turquoise organizations, the research objective in this study was (1) to describe the information and knowledge management model in turquoise organizations, and (2) to attempt to implement it into the business practice of company X undergoing a transformation process and looking for both modern management methodologies and inspiration for effective working style. The author presented information and communication processes occurring in various types of organizations studied by F. Laloux. An unstructured interview was applied to gather opinions of company X’ employees and their concepts regarding the organizational culture of communication and information in the organization. The interview was also held with business advisor and coach specializing in turquoise organizations. Opinions of the company X owners on the changes taking place were collected by means of autoethnography, a research method aimed at establishing self-reflections of researchers and subjects participating in an event. The results indicate that it is easier to adopt the turquoise management model at the stage of creating an organization or team building than to adapt to it an organization already used to the traditional model. This is possible, however, and depends exclusively on the people involved.pl
dc.abstract.plIdeę turkusowego stylu zarządzaniah organizacją spopularyzowaƂ FrĂ©dĂ©ric Laloux, autor ksiÄ…ĆŒki Pracować inaczej. Organizacja turkusowa to najbardziej rozwinięta i efektywna forma wspóƂdziaƂania ludzi, ktĂłrzy wypracowują satysfakcjonujące efekty na podstawie samozarządzania. Celem gƂównym w tej pracy jest przedstawienie podstawowych cech Ewolucyjnego Turkusu jako nowoczesnego i efektywnego stylu zarządzania organizacją na tle innych stosowanych podejƛć o rĂłĆŒnej skutecznoƛci. Z uwagi na fakt, ĆŒe to wƂaƛnie informacja i wiedza uchodzą za kluczowy zasĂłb i czynnik sukcesu organizacji turkusowych, jako cel badawczy w pracy przyjęto (1) ustalenie wzorca zarządzania informacją i wiedzą w modelu turkusowym oraz (2) prĂłbę jego implementacji do praktyki biznesowej przedsiębiorstwa X, ktĂłre przechodzi proces transformacji i poszukuje nowoczesnych metodyk zarządzania oraz inspiracji dla stylu pracy. Scharakteryzowano procesy informacyjne i komunikacyjne zachodzące w rĂłĆŒnych typach organizacji badanych przez F. Laloux. Zastosowano wywiad nieustrukturyzowany z zamiarem poznania opinii i koncepcji pracownikĂłw przedsiębiorstwa X odnoƛnie do kultury organizacyjnej firmy, ktĂłrą wspóƂtworzą. Wywiadu udzieliƂ takĆŒe coach i doradca specjalizujący się w tematyce organizacji turkusowych. Na potrzeby poznania opinii i przemyƛleƄ wƂaƛcicieli firmy X na temat wydarzających się zmian odwoƂano się do autoetnografii - metody badawczej sƂuĆŒÄ…cej utrwaleniu autorefleksji badacza, uczestnika zdarzeƄ. Wyniki pokazują, ĆŒe Ƃatwiej jest przyjąć model zarządzania turkusowego na etapie tworzenia organizacji, budowania zespoƂu, aniĆŒeli przystosować do niego organizację przyzwyczajoną do funkcjonowania w modelu tradycyjnym. Wszystko jednak jest moĆŒliwie i zaleĆŒy tylko od ludzi.pl
dc.affiliationWydziaƂ Zarządzania i Komunikacji SpoƂecznej : Instytut Studiów Informacyjnychpl
dc.contributor.authorJanuszko-Szakiel, Aneta - 365530 pl
dc.contributor.editorKoryciƄska, Paloma - 129158 pl
dc.date.accession2021-01-25pl
dc.date.accessioned2021-01-25T09:47:30Z
dc.date.available2021-01-25T09:47:30Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical123-140pl
dc.description.publication1,22pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-958240-9-8pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/261434
dc.identifier.weblinkhttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/261425pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Uniwersytet JagielloƄski, Biblioteka JagielloƄskapl
dc.publisher.ministerialUniwersytet JagielloƄski w Krakowiepl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - UĆŒycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.sourceinfoliczba autorĂłw 8; liczba stron 149; liczba arkuszy wydawniczych 6,63;pl
dc.subject.eninformation managementpl
dc.subject.enorganization culturepl
dc.subject.enorganization management turquoise organizationpl
dc.subject.plkultura organizacyjnapl
dc.subject.plorganizacja turkusowapl
dc.subject.plzarządzanie informacjąpl
dc.subject.plzarządzanie organizacjąpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTurkusowy model komunikowania i informowania w organizacji biznesowej : studium przypadkupl
dc.title.alternativeTurquoise communication and information model in a business organization : case studypl
dc.title.containerHoryzonty informacjipl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The idea of the teal (turquoise) style of organization management was popularized by FrĂ©dĂ©ric Laloux, author of Reinventing Organizations. Turquoise organization is the most developed and effective form of cooperation among people who generate satisfactory results based on self-management. The main goal of this paper is to point out the main attributes of the Evolutionary Turquoise as a modern and effective style of organization management when compared to other approaches of varying effectiveness. Because information and knowledge are considered to be the fundamental resource and success factor of turquoise organizations, the research objective in this study was (1) to describe the information and knowledge management model in turquoise organizations, and (2) to attempt to implement it into the business practice of company X undergoing a transformation process and looking for both modern management methodologies and inspiration for effective working style. The author presented information and communication processes occurring in various types of organizations studied by F. Laloux. An unstructured interview was applied to gather opinions of company X’ employees and their concepts regarding the organizational culture of communication and information in the organization. The interview was also held with business advisor and coach specializing in turquoise organizations. Opinions of the company X owners on the changes taking place were collected by means of autoethnography, a research method aimed at establishing self-reflections of researchers and subjects participating in an event. The results indicate that it is easier to adopt the turquoise management model at the stage of creating an organization or team building than to adapt to it an organization already used to the traditional model. This is possible, however, and depends exclusively on the people involved.
dc.abstract.plpl
Ideę turkusowego stylu zarządzaniah organizacją spopularyzowaƂ FrĂ©dĂ©ric Laloux, autor ksiÄ…ĆŒki Pracować inaczej. Organizacja turkusowa to najbardziej rozwinięta i efektywna forma wspóƂdziaƂania ludzi, ktĂłrzy wypracowują satysfakcjonujące efekty na podstawie samozarządzania. Celem gƂównym w tej pracy jest przedstawienie podstawowych cech Ewolucyjnego Turkusu jako nowoczesnego i efektywnego stylu zarządzania organizacją na tle innych stosowanych podejƛć o rĂłĆŒnej skutecznoƛci. Z uwagi na fakt, ĆŒe to wƂaƛnie informacja i wiedza uchodzą za kluczowy zasĂłb i czynnik sukcesu organizacji turkusowych, jako cel badawczy w pracy przyjęto (1) ustalenie wzorca zarządzania informacją i wiedzą w modelu turkusowym oraz (2) prĂłbę jego implementacji do praktyki biznesowej przedsiębiorstwa X, ktĂłre przechodzi proces transformacji i poszukuje nowoczesnych metodyk zarządzania oraz inspiracji dla stylu pracy. Scharakteryzowano procesy informacyjne i komunikacyjne zachodzące w rĂłĆŒnych typach organizacji badanych przez F. Laloux. Zastosowano wywiad nieustrukturyzowany z zamiarem poznania opinii i koncepcji pracownikĂłw przedsiębiorstwa X odnoƛnie do kultury organizacyjnej firmy, ktĂłrą wspóƂtworzą. Wywiadu udzieliƂ takĆŒe coach i doradca specjalizujący się w tematyce organizacji turkusowych. Na potrzeby poznania opinii i przemyƛleƄ wƂaƛcicieli firmy X na temat wydarzających się zmian odwoƂano się do autoetnografii - metody badawczej sƂuĆŒÄ…cej utrwaleniu autorefleksji badacza, uczestnika zdarzeƄ. Wyniki pokazują, ĆŒe Ƃatwiej jest przyjąć model zarządzania turkusowego na etapie tworzenia organizacji, budowania zespoƂu, aniĆŒeli przystosować do niego organizację przyzwyczajoną do funkcjonowania w modelu tradycyjnym. Wszystko jednak jest moĆŒliwie i zaleĆŒy tylko od ludzi.
dc.affiliationpl
WydziaƂ Zarządzania i Komunikacji SpoƂecznej : Instytut Studiów Informacyjnych
dc.contributor.authorpl
Januszko-Szakiel, Aneta - 365530
dc.contributor.editorpl
KoryciƄska, Paloma - 129158
dc.date.accessionpl
2021-01-25
dc.date.accessioned
2021-01-25T09:47:30Z
dc.date.available
2021-01-25T09:47:30Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
123-140
dc.description.publicationpl
1,22
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-958240-9-8
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/261434
dc.identifier.weblinkpl
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/261425
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Uniwersytet JagielloƄski, Biblioteka JagielloƄska
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet JagielloƄski w Krakowie
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - UĆŒycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.sourceinfopl
liczba autorĂłw 8; liczba stron 149; liczba arkuszy wydawniczych 6,63;
dc.subject.enpl
information management
dc.subject.enpl
organization culture
dc.subject.enpl
organization management turquoise organization
dc.subject.plpl
kultura organizacyjna
dc.subject.plpl
organizacja turkusowa
dc.subject.plpl
zarządzanie informacją
dc.subject.plpl
zarządzanie organizacją
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Turkusowy model komunikowania i informowania w organizacji biznesowej : studium przypadku
dc.title.alternativepl
Turquoise communication and information model in a business organization : case study
dc.title.containerpl
Horyzonty informacji
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.