Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Funkcja emotywna w fotografii Aleksandra Rodczenki
Emotive function in Alexander Rodchenko photografy
Aleksander Rodczenko, fotografia, konstruktywizm, abstrakcja, malarstwo, grafika, typografika, plakat, piktorializm, reportaż fotograficzny, uczucia, emocje, Rosja, Związek Radziecki, kultura, sztuka, kierunki artystyczne, XX wiek, Malewicz, Tatlin, Stiepanowa, propaganda, zdjęcia.
Alexander Rodchenko, photography, constructivism, abstraction, painting, graphics, typographics, poster, pictorialism, photo report, feelings, emotions, Russia, Soviet Union, culture, art, artistic currents, XX century, Malewitch, Tatlin, Stiepanova, propaganda, photo.
Drugi rozdział Twórczość Aleksandra Rodczenki poświęcona jest biografii, życiu i twórczości artysty, a przede wszystkim nowym formom wyrazu artystycznego, które są zasługą Rodczenki. Początek XX wieku dla sztuki rosyjskiej, jak i dla całego kraju był trudnym okresem, okresem przemian, nowatorstwa i buntu. Artysta jest jednym ze współtwórców malarstwa abstrakcyjnego, ojcem konstruktywizmu, flagowym przedstawicielem rosyjskiej fotografii, ale również praojcem reklamy, a jego wkład w sztukę rosyjską nie sposób przecenić. W tym rozdziale przedstawiona została postawa i warsztat artystyczny Aleksandra Rodczenki, jego doświadczenia z malarstwem abstrakcyjnym, grafiką, typografią i plakatem reklamowym. Swoją twórczą drogę Rodczenko rozpoczął jako grafik, rysownik i malarz abstrakcyjno-geometryczny. W trzecim rozdziale, który nosi nazwę Rewolucja w fotografii usiłuję pokazać uczucia i emocje zawarte w pracach Rodczenki, jak również technikę i styl jakimi się posługiwał, by je przekazać widzowi. Konstruktywizm jest kierunkiem artystycznym, który przejawiał się buntem wobec tradycyjnej, klasycznej sztuki, wobec realności; objawiał się w architekturze, malarstwie, fotografii, jak również w projektowaniu rzeczy użytku powszedniego. Konstruktywizm w fotografii oznaczał geometryzację kompozycji i redukcję przestrzeni, był odejściem od klasycznej perspektywy. Innym stylem fotografii, którym się posługiwał artysta był piktorializm, z którym nie zgadzał się ideowo twierdząc, iż tylko czysta fotografia, bez jej poprawiania jest prawdziwą sztuką. Piktorializm był techniką fotograficzną polegającą na retuszu zdjęć na poziomie negatywu, nie był zatem odzwierciedleniem rzeczywistości, a jedynie jej zmodyfikowaną kopią. Piktorializm ściśle łączył się z reportażem fotograficznym, który w czasach przemian politycznych, jak również w momencie krystalizowania się nowego państwa, Związku Radzieckiego, wykorzystywany był w celach propagandowych. Jakie zatem uczucia wywołują dzieła artysty ? Na przykładzie ponad czterdziestu różnych prac Rodczenki, przedstawionych w powyższej pracy dyplomowej, przeprowadzono badania dotyczące uczuć i emocji w nich zawartych. Zarówno w szkicach i rysunkach czy malarstwie abstrakcyjnym możemy dostrzec tą samą burzę emocji, które wywołuje plątanina linii, krzyżujących się pasów czy przenikających się figur geometrycznych tworząc galimatias, a jednocześnie jakąś logiczną systematykę, poruszając wyobraźnię. W pracach graficznych, plakacie, typografice czy kolażu zauważyć można z kolei inny typ uczuć jakie działają na nasze zmysły, przenosząc nas w czasy dzieciństwa, błogości, spokoju, zabawy i uśmiechu. Fotografia zaś buduje jeszcze inny nastrój budząc przeróżne uczucia począwszy od grozy, potęgi, dumy i dostojności, przez wewnętrzne ciepło, spokój, do strachu i obawy. Badania nad dorobkiem artystycznym Rodczenki wykazują, iż stosowane przez niego techniki, styl jak również niespotykane dotąd triki fotograficzne, ujęcia z innej perspektywy powodują, iż uczucia i emocje zawarte w pracach artysty są odbierane przez każdego widza jednakowo albo bardzo podobnie, w taki sposób jak chciał przekazać Rodczenko.
The subject of this diploma work is Emotive function in Alexander Rodchenko photography. The purpose of of the study is to check what kind of feelings arise in the work of the artist. Thesis consists of a theoretical part, which is divided into three sections. The first chapter is called The basic tasks of photography and is an attempt to clarify the role of photography, its origins, how and when it was used. This chapter also presents the first Russian photographers who have signed up in the history of photography. The second chapter Creative activity of Alexander Rodchenko’s is devoted to his biography, life and his activity, the hall new forms of artistic expression which are merit of Rodchenko. The twentieth century for Russian art, as well as for the whole country, was a difficult period, a period of changes, innovation and rebellion. The artist is one of the co-founders of abstract painting, the father of constructivism, the flagship representative of Russian photography, but also the father of advertising, and its contribution to Russian art can not be overvalued. This chapter presents the attitude and artistic skills of Alexander Rodchenko, his experience of abstract painting, graphics, typography and poster advertising. Rodchenko began his way of creation activity, as a graphic designer, illustrator and painter of abstract and geometric. In the third chapter named Revolution in photography I try to show feelings and emotions contained in Rodchenko works, as well as the technique and style, which he used to transmit to the spectator. Constructivism is artistic current, which manifested itself rebellion against the traditional classical art, against reality; manifesting in architecture, painting, photography, as well as in common use thing design. Constructivism in photography means geometrization composition and space reduction, was a deviation from the classical perspective. Another technique of photography he used, was pictorialism; Rodchenko didn’t agree ideologically with pictorialism, he claimed, that only pure photography, without correcting it, is a real art. Pictorialism was a technique in photography, when an artist made a changes, the retouching on pfoto-film, it wasn’t a true reflection of reality, but only the modified copy. Pictorialism ws closely connected with photo report, which in times of political changes, as well as at the moment of crystallization of the new nation, the Soviet Union, was used for propaganda purposes. So what feelings and emotions evoke the artist's work? More than forty different Rodchenko’s paintings and photography were taken for an example and shown in this thesis in order to study, what kind of feelings and emotions it consist. Both in sketches and drawings and abstract painting, we can see the same storm of emotions that causes the tangle of lines, intersecting belts or geometric figures forming a muddle and at the same time, a logical scheme, which moves our imagination. In his graphic works, posters, typografics or collage we can find another type of feelings that affect our senses, transfer us to the sweet childhood, bliss, peace, fun and smile. His photography builds another mood arising various emotions beginning from horror, power, pride and dignity, by internal heat, calm, fear and worries. Study on Rodchenko creation activity, that techniques and photography styles and tricks he used, shots from different perspective, caused, that feelings and emotions, he would like to show, contained in his works, are the same or similar for every single spectator
dc.abstract.en | The subject of this diploma work is Emotive function in Alexander Rodchenko photography. The purpose of of the study is to check what kind of feelings arise in the work of the artist. Thesis consists of a theoretical part, which is divided into three sections. The first chapter is called The basic tasks of photography and is an attempt to clarify the role of photography, its origins, how and when it was used. This chapter also presents the first Russian photographers who have signed up in the history of photography. The second chapter Creative activity of Alexander Rodchenko’s is devoted to his biography, life and his activity, the hall new forms of artistic expression which are merit of Rodchenko. The twentieth century for Russian art, as well as for the whole country, was a difficult period, a period of changes, innovation and rebellion. The artist is one of the co-founders of abstract painting, the father of constructivism, the flagship representative of Russian photography, but also the father of advertising, and its contribution to Russian art can not be overvalued. This chapter presents the attitude and artistic skills of Alexander Rodchenko, his experience of abstract painting, graphics, typography and poster advertising. Rodchenko began his way of creation activity, as a graphic designer, illustrator and painter of abstract and geometric. In the third chapter named Revolution in photography I try to show feelings and emotions contained in Rodchenko works, as well as the technique and style, which he used to transmit to the spectator. Constructivism is artistic current, which manifested itself rebellion against the traditional classical art, against reality; manifesting in architecture, painting, photography, as well as in common use thing design. Constructivism in photography means geometrization composition and space reduction, was a deviation from the classical perspective. Another technique of photography he used, was pictorialism; Rodchenko didn’t agree ideologically with pictorialism, he claimed, that only pure photography, without correcting it, is a real art. Pictorialism was a technique in photography, when an artist made a changes, the retouching on pfoto-film, it wasn’t a true reflection of reality, but only the modified copy. Pictorialism ws closely connected with photo report, which in times of political changes, as well as at the moment of crystallization of the new nation, the Soviet Union, was used for propaganda purposes. So what feelings and emotions evoke the artist's work? More than forty different Rodchenko’s paintings and photography were taken for an example and shown in this thesis in order to study, what kind of feelings and emotions it consist. Both in sketches and drawings and abstract painting, we can see the same storm of emotions that causes the tangle of lines, intersecting belts or geometric figures forming a muddle and at the same time, a logical scheme, which moves our imagination. In his graphic works, posters, typografics or collage we can find another type of feelings that affect our senses, transfer us to the sweet childhood, bliss, peace, fun and smile. His photography builds another mood arising various emotions beginning from horror, power, pride and dignity, by internal heat, calm, fear and worries. Study on Rodchenko creation activity, that techniques and photography styles and tricks he used, shots from different perspective, caused, that feelings and emotions, he would like to show, contained in his works, are the same or similar for every single spectator | pl |
dc.abstract.pl | Drugi rozdział Twórczość Aleksandra Rodczenki poświęcona jest biografii, życiu i twórczości artysty, a przede wszystkim nowym formom wyrazu artystycznego, które są zasługą Rodczenki. Początek XX wieku dla sztuki rosyjskiej, jak i dla całego kraju był trudnym okresem, okresem przemian, nowatorstwa i buntu. Artysta jest jednym ze współtwórców malarstwa abstrakcyjnego, ojcem konstruktywizmu, flagowym przedstawicielem rosyjskiej fotografii, ale również praojcem reklamy, a jego wkład w sztukę rosyjską nie sposób przecenić. W tym rozdziale przedstawiona została postawa i warsztat artystyczny Aleksandra Rodczenki, jego doświadczenia z malarstwem abstrakcyjnym, grafiką, typografią i plakatem reklamowym. Swoją twórczą drogę Rodczenko rozpoczął jako grafik, rysownik i malarz abstrakcyjno-geometryczny. W trzecim rozdziale, który nosi nazwę Rewolucja w fotografii usiłuję pokazać uczucia i emocje zawarte w pracach Rodczenki, jak również technikę i styl jakimi się posługiwał, by je przekazać widzowi. Konstruktywizm jest kierunkiem artystycznym, który przejawiał się buntem wobec tradycyjnej, klasycznej sztuki, wobec realności; objawiał się w architekturze, malarstwie, fotografii, jak również w projektowaniu rzeczy użytku powszedniego. Konstruktywizm w fotografii oznaczał geometryzację kompozycji i redukcję przestrzeni, był odejściem od klasycznej perspektywy. Innym stylem fotografii, którym się posługiwał artysta był piktorializm, z którym nie zgadzał się ideowo twierdząc, iż tylko czysta fotografia, bez jej poprawiania jest prawdziwą sztuką. Piktorializm był techniką fotograficzną polegającą na retuszu zdjęć na poziomie negatywu, nie był zatem odzwierciedleniem rzeczywistości, a jedynie jej zmodyfikowaną kopią. Piktorializm ściśle łączył się z reportażem fotograficznym, który w czasach przemian politycznych, jak również w momencie krystalizowania się nowego państwa, Związku Radzieckiego, wykorzystywany był w celach propagandowych. Jakie zatem uczucia wywołują dzieła artysty ? Na przykładzie ponad czterdziestu różnych prac Rodczenki, przedstawionych w powyższej pracy dyplomowej, przeprowadzono badania dotyczące uczuć i emocji w nich zawartych. Zarówno w szkicach i rysunkach czy malarstwie abstrakcyjnym możemy dostrzec tą samą burzę emocji, które wywołuje plątanina linii, krzyżujących się pasów czy przenikających się figur geometrycznych tworząc galimatias, a jednocześnie jakąś logiczną systematykę, poruszając wyobraźnię. W pracach graficznych, plakacie, typografice czy kolażu zauważyć można z kolei inny typ uczuć jakie działają na nasze zmysły, przenosząc nas w czasy dzieciństwa, błogości, spokoju, zabawy i uśmiechu. Fotografia zaś buduje jeszcze inny nastrój budząc przeróżne uczucia począwszy od grozy, potęgi, dumy i dostojności, przez wewnętrzne ciepło, spokój, do strachu i obawy. Badania nad dorobkiem artystycznym Rodczenki wykazują, iż stosowane przez niego techniki, styl jak również niespotykane dotąd triki fotograficzne, ujęcia z innej perspektywy powodują, iż uczucia i emocje zawarte w pracach artysty są odbierane przez każdego widza jednakowo albo bardzo podobnie, w taki sposób jak chciał przekazać Rodczenko. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Makowiecka, Katarzyna | pl |
dc.contributor.author | Słoboda, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Papla, Eulalia | pl |
dc.contributor.reviewer | Makowiecka, Katarzyna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T03:27:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T03:27:52Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-24 | pl |
dc.fieldofstudy | język i kultura Rosji | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110681-46924 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216654 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Alexander Rodchenko, photography, constructivism, abstraction, painting, graphics, typographics, poster, pictorialism, photo report, feelings, emotions, Russia, Soviet Union, culture, art, artistic currents, XX century, Malewitch, Tatlin, Stiepanova, propaganda, photo. | pl |
dc.subject.pl | Aleksander Rodczenko, fotografia, konstruktywizm, abstrakcja, malarstwo, grafika, typografika, plakat, piktorializm, reportaż fotograficzny, uczucia, emocje, Rosja, Związek Radziecki, kultura, sztuka, kierunki artystyczne, XX wiek, Malewicz, Tatlin, Stiepanowa, propaganda, zdjęcia. | pl |
dc.title | Funkcja emotywna w fotografii Aleksandra Rodczenki | pl |
dc.title.alternative | Emotive function in Alexander Rodchenko photografy | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |