Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Artysta w labiryncie symboli - wizja duchowej drogi człowieka w filmowej twórczości Alejandro Jodorowsky'ego
Artist in a maze of symbols - a vision of man's spiritual journey in the film work of Alejandro Jodorowsky.
Jodorowsky, Fando and Lis, The Mole, symbols, Tarot
Jodorowsky, Fando i Lis, Kret, symbole, Tarot
The subject of this paper is the role of symbols in the film work of Alejandro Jodorowsky. According to the first two films of the director: Fando and Lis (1968) and The Mole (1970), this paper presents a number of symbolic references to variously understood spirituality. Jodorowsky, because of his multicultural background and many interests, due to symbols used in his art presents development of both human society and the individual. Emphasizes the role of cinema in the development of higher aspirations and goals of the recipient of culture. He refers to the philosophy, art and to the path of spiritual development showed by various religions (Christianity, Buddhism, Taoism, Native American beliefs) as well as gnostic and occult systems, with particular emphasis on the Tarot. This paper shows both a source of inspiration of the director and symbols referring to the widely understood spiritual life showed in movies of Jodorowsky. Moreover, briefly discusses the role of cinema and symbols used in the art in shaping public awareness and spiritual development of the individual.
Przedmiotem niniejszej pracy jest rola symboli w filmowej twórczości Alejandro Jodorowsky'ego. Na przykładzie dwóch pierwszych filmów reżysera: "Fando i Lis" (1968) oraz "Kret" (1970) przedstawia ona odniesienia symboliczne do różnie rozumianej duchowości. Jodorowsky, ze względu na swe wielokulturowe pochodzenie oraz liczne zainteresowania odwołuje się zarówno do rozwoju człowieka w społeczeństwie, jak i do rozwoju jednostkowego, używając symboliki właściwej różnym kręgom kulturowym. Akcentuje także rolę kina w rozwijaniu wyższych aspiracji i celów u odbiorcy kultury. Nawiązuje do filozofii, sztuki, a przede wszystkim do ścieżek duchowego rozwoju wyznaczanych przez różne religie (chrześcijaństwo, buddyzm, taoizm, wierzenia indiańskie) oraz systemy gnostyczne i okultystyczne, ze szczególnym uwzględnieniem Tarota. Praca ukazuje zarówno źródła inspiracji reżysera, jak i symbolikę nawiązującą do szeroko pojętego życia duchowego ukazaną w filmach Jodorowsky'ego. Ponadto omawia pokrótce subiektywnie postrzeganą przez artystę rolę kina i obecnych w nim symboli w kształtowaniu świadomości społecznej i duchowym rozwoju jednostki.
dc.abstract.en | The subject of this paper is the role of symbols in the film work of Alejandro Jodorowsky. According to the first two films of the director: Fando and Lis (1968) and The Mole (1970), this paper presents a number of symbolic references to variously understood spirituality. Jodorowsky, because of his multicultural background and many interests, due to symbols used in his art presents development of both human society and the individual. Emphasizes the role of cinema in the development of higher aspirations and goals of the recipient of culture. He refers to the philosophy, art and to the path of spiritual development showed by various religions (Christianity, Buddhism, Taoism, Native American beliefs) as well as gnostic and occult systems, with particular emphasis on the Tarot. This paper shows both a source of inspiration of the director and symbols referring to the widely understood spiritual life showed in movies of Jodorowsky. Moreover, briefly discusses the role of cinema and symbols used in the art in shaping public awareness and spiritual development of the individual. | pl |
dc.abstract.other | Przedmiotem niniejszej pracy jest rola symboli w filmowej twórczości Alejandro Jodorowsky'ego. Na przykładzie dwóch pierwszych filmów reżysera: "Fando i Lis" (1968) oraz "Kret" (1970) przedstawia ona odniesienia symboliczne do różnie rozumianej duchowości. Jodorowsky, ze względu na swe wielokulturowe pochodzenie oraz liczne zainteresowania odwołuje się zarówno do rozwoju człowieka w społeczeństwie, jak i do rozwoju jednostkowego, używając symboliki właściwej różnym kręgom kulturowym. Akcentuje także rolę kina w rozwijaniu wyższych aspiracji i celów u odbiorcy kultury. Nawiązuje do filozofii, sztuki, a przede wszystkim do ścieżek duchowego rozwoju wyznaczanych przez różne religie (chrześcijaństwo, buddyzm, taoizm, wierzenia indiańskie) oraz systemy gnostyczne i okultystyczne, ze szczególnym uwzględnieniem Tarota. Praca ukazuje zarówno źródła inspiracji reżysera, jak i symbolikę nawiązującą do szeroko pojętego życia duchowego ukazaną w filmach Jodorowsky'ego. Ponadto omawia pokrótce subiektywnie postrzeganą przez artystę rolę kina i obecnych w nim symboli w kształtowaniu świadomości społecznej i duchowym rozwoju jednostki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.contributor.author | Sikora-Wachowicz, Barbara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Wiącek, Elżbieta - 132604 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T23:48:43Z | |
dc.date.available | 2020-07-21T23:48:43Z | |
dc.date.submitted | 2011-12-01 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-63217-34698 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/176712 | |
dc.subject.en | Jodorowsky, Fando and Lis, The Mole, symbols, Tarot | pl |
dc.subject.other | Jodorowsky, Fando i Lis, Kret, symbole, Tarot | pl |
dc.title | Artysta w labiryncie symboli - wizja duchowej drogi człowieka w filmowej twórczości Alejandro Jodorowsky'ego | pl |
dc.title.alternative | Artist in a maze of symbols - a vision of man's spiritual journey in the film work of Alejandro Jodorowsky. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |