Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu
The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog
dialog edukacyjny, literatura najnowsza, szkoła ponadgimnazjalna,
educational dialog, high school, the bewest literature
Moja praca magisterska pt. Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu, w najszerszym ujęciu stanowiła próbę określenia miejsca literatury powstałej po 89 roku w szkole ponadgimnazjalnej. Ponieważ głównym celem rozprawy było również poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy literatura najnowsza może być szansą edukacyjnego dialogu?, największą uwagę poświęciłam tym wybranym przeze mnie utworom, powstałym po 89 r, które w jakimś stopniu podejmują tematykę dotyczącą relacji panujących między uczniami a nauczycielami. W związku z postawionym w pracy pytaniem w pierwszej części rozważań za słuszne uznałam, poszukiwania definicji dialogu oraz zbadanie wzajemnych relacji panujących między uczniami a nauczycielami we współczesnej szkole. W tym celu niezbędne okazały się wyniki badań przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat przez wielu badaczy, które następnie porównałam z opiniami uczniów i nauczycieli w szkołach, w których przeprowadziłam ankiety. Zastanawiając się nad miejscem literatury najnowszej w szkole, nie mogłam nie odnieść się do sytuacji polskiej literatury po 89 roku, a w szczególności do zjawiska postmodernizmu, po to, aby następnie móc wysnuć wnioski na temat barier i szans odbioru literatury najnowszej w szkole. Uzupełnieniem tej części rozważań była również analiza pod kątem poruszanego problemu, wybranych podręczników szkolnych oraz obowiązującej i nowej podstawy programowej. Niezwykle ciekawa okazała się analiza badań przeprowadzonych w trzech Liceach Ogólnokształcących wśród 331 uczniów. Dzięki ankietom uzyskałam interesujący materiał badawczy dotyczący, przede wszystkim, czytelnictwa wśród młodzieży, znajomości literatury najnowszej oraz sposobu, w jaki uczniowie oceniają relacje panujące między nimi i nauczycielami. O głos w tej sprawie poprosiłam również nauczycieli, którzy wyrazili swoje zdanie na temat tego, jakie utwory powstałe po 89 roku można czytać z uczniami i jak oceniają obecność literatury najnowszej w szkole. Na zakończenie rozważań prezentuje autorskie scenariusze lekcji poświęcone wybranym utworom najnowszym, takim, które poruszają tematy dotyczące szkoły i edukacyjnego dialogu. Stanowią one moje propozycje pracy z literaturą najnowszą. Celem moich rozważań było przede wszystkim wskazanie inspirującej roli literatury najnowszej jako źródła ciekawych lekcji poruszających temat dialogu edukacyjnego. Mam nadzieję, że rozprawa skłoni obecnych i przyszłych nauczycieli do refleksji nad miejscem literatury najnowszej w edukacji polonistycznej oraz pozwoli spojrzeć, w sposób krytyczny, na stosunki panujące we współczesnej szkole.
My master's thesis is called The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog. In my work I asked very important question- Can the newest literature be the chance for a good educational dialog in high school? In first part of my work I tried to show what is educational dialog. For this purpose I used opinions and researches a lot of scientists.To find the answer an my question I carried out researches among 331 pupils and 5 teachers. I asked them among others how ofen they read the newest literature and how they judge relations between teachers and pupils in their school. In my work I took into account benefits and disadventages of reading the newest literature at school.In the last part I presented my own lessons connected with the newest literature at school. I used such books as ,,Madame", ,,Weisser Dawidek", ,,Dom,sen i gry dziecięce".In my work I wanted to convince the teachers that the newest literature at school can be the reason of many interesting lessons.
dc.abstract.en | My master's thesis is called The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog. In my work I asked very important question- Can the newest literature be the chance for a good educational dialog in high school? In first part of my work I tried to show what is educational dialog. For this purpose I used opinions and researches a lot of scientists.To find the answer an my question I carried out researches among 331 pupils and 5 teachers. I asked them among others how ofen they read the newest literature and how they judge relations between teachers and pupils in their school. In my work I took into account benefits and disadventages of reading the newest literature at school.In the last part I presented my own lessons connected with the newest literature at school. I used such books as ,,Madame", ,,Weisser Dawidek", ,,Dom,sen i gry dziecięce".In my work I wanted to convince the teachers that the newest literature at school can be the reason of many interesting lessons. | pl |
dc.abstract.pl | Moja praca magisterska pt. Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu, w najszerszym ujęciu stanowiła próbę określenia miejsca literatury powstałej po 89 roku w szkole ponadgimnazjalnej. Ponieważ głównym celem rozprawy było również poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy literatura najnowsza może być szansą edukacyjnego dialogu?, największą uwagę poświęciłam tym wybranym przeze mnie utworom, powstałym po 89 r, które w jakimś stopniu podejmują tematykę dotyczącą relacji panujących między uczniami a nauczycielami. W związku z postawionym w pracy pytaniem w pierwszej części rozważań za słuszne uznałam, poszukiwania definicji dialogu oraz zbadanie wzajemnych relacji panujących między uczniami a nauczycielami we współczesnej szkole. W tym celu niezbędne okazały się wyniki badań przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat przez wielu badaczy, które następnie porównałam z opiniami uczniów i nauczycieli w szkołach, w których przeprowadziłam ankiety. Zastanawiając się nad miejscem literatury najnowszej w szkole, nie mogłam nie odnieść się do sytuacji polskiej literatury po 89 roku, a w szczególności do zjawiska postmodernizmu, po to, aby następnie móc wysnuć wnioski na temat barier i szans odbioru literatury najnowszej w szkole. Uzupełnieniem tej części rozważań była również analiza pod kątem poruszanego problemu, wybranych podręczników szkolnych oraz obowiązującej i nowej podstawy programowej. Niezwykle ciekawa okazała się analiza badań przeprowadzonych w trzech Liceach Ogólnokształcących wśród 331 uczniów. Dzięki ankietom uzyskałam interesujący materiał badawczy dotyczący, przede wszystkim, czytelnictwa wśród młodzieży, znajomości literatury najnowszej oraz sposobu, w jaki uczniowie oceniają relacje panujące między nimi i nauczycielami. O głos w tej sprawie poprosiłam również nauczycieli, którzy wyrazili swoje zdanie na temat tego, jakie utwory powstałe po 89 roku można czytać z uczniami i jak oceniają obecność literatury najnowszej w szkole. Na zakończenie rozważań prezentuje autorskie scenariusze lekcji poświęcone wybranym utworom najnowszym, takim, które poruszają tematy dotyczące szkoły i edukacyjnego dialogu. Stanowią one moje propozycje pracy z literaturą najnowszą. Celem moich rozważań było przede wszystkim wskazanie inspirującej roli literatury najnowszej jako źródła ciekawych lekcji poruszających temat dialogu edukacyjnego. Mam nadzieję, że rozprawa skłoni obecnych i przyszłych nauczycieli do refleksji nad miejscem literatury najnowszej w edukacji polonistycznej oraz pozwoli spojrzeć, w sposób krytyczny, na stosunki panujące we współczesnej szkole. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Janus-Sitarz, Anna - 128473 | pl |
dc.contributor.author | Pławny, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | pl |
dc.contributor.reviewer | Janus-Sitarz, Anna - 128473 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:31:37Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:31:37Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65247-68100 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178767 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | educational dialog, high school, the bewest literature | pl |
dc.subject.pl | dialog edukacyjny, literatura najnowsza, szkoła ponadgimnazjalna, | pl |
dc.title | Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu | pl |
dc.title.alternative | The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |