Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu

master
dc.abstract.enMy master's thesis is called The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog. In my work I asked very important question- Can the newest literature be the chance for a good educational dialog in high school? In first part of my work I tried to show what is educational dialog. For this purpose I used opinions and researches a lot of scientists.To find the answer an my question I carried out researches among 331 pupils and 5 teachers. I asked them among others how ofen they read the newest literature and how they judge relations between teachers and pupils in their school. In my work I took into account benefits and disadventages of reading the newest literature at school.In the last part I presented my own lessons connected with the newest literature at school. I used such books as ,,Madame", ,,Weisser Dawidek", ,,Dom,sen i gry dziecięce".In my work I wanted to convince the teachers that the newest literature at school can be the reason of many interesting lessons.pl
dc.abstract.plMoja praca magisterska pt. Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu, w najszerszym ujęciu stanowiła próbę określenia miejsca literatury powstałej po 89 roku w szkole ponadgimnazjalnej. Ponieważ głównym celem rozprawy było również poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy literatura najnowsza może być szansą edukacyjnego dialogu?, największą uwagę poświęciłam tym wybranym przeze mnie utworom, powstałym po 89 r, które w jakimś stopniu podejmują tematykę dotyczącą relacji panujących między uczniami a nauczycielami. W związku z postawionym w pracy pytaniem w pierwszej części rozważań za słuszne uznałam, poszukiwania definicji dialogu oraz zbadanie wzajemnych relacji panujących między uczniami a nauczycielami we współczesnej szkole. W tym celu niezbędne okazały się wyniki badań przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat przez wielu badaczy, które następnie porównałam z opiniami uczniów i nauczycieli w szkołach, w których przeprowadziłam ankiety. Zastanawiając się nad miejscem literatury najnowszej w szkole, nie mogłam nie odnieść się do sytuacji polskiej literatury po 89 roku, a w szczególności do zjawiska postmodernizmu, po to, aby następnie móc wysnuć wnioski na temat barier i szans odbioru literatury najnowszej w szkole. Uzupełnieniem tej części rozważań była również analiza pod kątem poruszanego problemu, wybranych podręczników szkolnych oraz obowiązującej i nowej podstawy programowej. Niezwykle ciekawa okazała się analiza badań przeprowadzonych w trzech Liceach Ogólnokształcących wśród 331 uczniów. Dzięki ankietom uzyskałam interesujący materiał badawczy dotyczący, przede wszystkim, czytelnictwa wśród młodzieży, znajomości literatury najnowszej oraz sposobu, w jaki uczniowie oceniają relacje panujące między nimi i nauczycielami. O głos w tej sprawie poprosiłam również nauczycieli, którzy wyrazili swoje zdanie na temat tego, jakie utwory powstałe po 89 roku można czytać z uczniami i jak oceniają obecność literatury najnowszej w szkole. Na zakończenie rozważań prezentuje autorskie scenariusze lekcji poświęcone wybranym utworom najnowszym, takim, które poruszają tematy dotyczące szkoły i edukacyjnego dialogu. Stanowią one moje propozycje pracy z literaturą najnowszą. Celem moich rozważań było przede wszystkim wskazanie inspirującej roli literatury najnowszej jako źródła ciekawych lekcji poruszających temat dialogu edukacyjnego. Mam nadzieję, że rozprawa skłoni obecnych i przyszłych nauczycieli do refleksji nad miejscem literatury najnowszej w edukacji polonistycznej oraz pozwoli spojrzeć, w sposób krytyczny, na stosunki panujące we współczesnej szkole.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorJanus-Sitarz, Anna - 128473 pl
dc.contributor.authorPławny, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerHobot-Marcinek, Joanna - 128326 pl
dc.contributor.reviewerJanus-Sitarz, Anna - 128473 pl
dc.date.accessioned2020-07-23T23:31:37Z
dc.date.available2020-07-23T23:31:37Z
dc.date.submitted2012-06-28pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-65247-68100pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178767
dc.languagepolpl
dc.subject.eneducational dialog, high school, the bewest literaturepl
dc.subject.pldialog edukacyjny, literatura najnowsza, szkoła ponadgimnazjalna,pl
dc.titleLiteratura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogupl
dc.title.alternativeThe newest literature in Education of Polish language as the chance for dialogpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
My master's thesis is called The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog. In my work I asked very important question- Can the newest literature be the chance for a good educational dialog in high school? In first part of my work I tried to show what is educational dialog. For this purpose I used opinions and researches a lot of scientists.To find the answer an my question I carried out researches among 331 pupils and 5 teachers. I asked them among others how ofen they read the newest literature and how they judge relations between teachers and pupils in their school. In my work I took into account benefits and disadventages of reading the newest literature at school.In the last part I presented my own lessons connected with the newest literature at school. I used such books as ,,Madame", ,,Weisser Dawidek", ,,Dom,sen i gry dziecięce".In my work I wanted to convince the teachers that the newest literature at school can be the reason of many interesting lessons.
dc.abstract.plpl
Moja praca magisterska pt. Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu, w najszerszym ujęciu stanowiła próbę określenia miejsca literatury powstałej po 89 roku w szkole ponadgimnazjalnej. Ponieważ głównym celem rozprawy było również poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy literatura najnowsza może być szansą edukacyjnego dialogu?, największą uwagę poświęciłam tym wybranym przeze mnie utworom, powstałym po 89 r, które w jakimś stopniu podejmują tematykę dotyczącą relacji panujących między uczniami a nauczycielami. W związku z postawionym w pracy pytaniem w pierwszej części rozważań za słuszne uznałam, poszukiwania definicji dialogu oraz zbadanie wzajemnych relacji panujących między uczniami a nauczycielami we współczesnej szkole. W tym celu niezbędne okazały się wyniki badań przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat przez wielu badaczy, które następnie porównałam z opiniami uczniów i nauczycieli w szkołach, w których przeprowadziłam ankiety. Zastanawiając się nad miejscem literatury najnowszej w szkole, nie mogłam nie odnieść się do sytuacji polskiej literatury po 89 roku, a w szczególności do zjawiska postmodernizmu, po to, aby następnie móc wysnuć wnioski na temat barier i szans odbioru literatury najnowszej w szkole. Uzupełnieniem tej części rozważań była również analiza pod kątem poruszanego problemu, wybranych podręczników szkolnych oraz obowiązującej i nowej podstawy programowej. Niezwykle ciekawa okazała się analiza badań przeprowadzonych w trzech Liceach Ogólnokształcących wśród 331 uczniów. Dzięki ankietom uzyskałam interesujący materiał badawczy dotyczący, przede wszystkim, czytelnictwa wśród młodzieży, znajomości literatury najnowszej oraz sposobu, w jaki uczniowie oceniają relacje panujące między nimi i nauczycielami. O głos w tej sprawie poprosiłam również nauczycieli, którzy wyrazili swoje zdanie na temat tego, jakie utwory powstałe po 89 roku można czytać z uczniami i jak oceniają obecność literatury najnowszej w szkole. Na zakończenie rozważań prezentuje autorskie scenariusze lekcji poświęcone wybranym utworom najnowszym, takim, które poruszają tematy dotyczące szkoły i edukacyjnego dialogu. Stanowią one moje propozycje pracy z literaturą najnowszą. Celem moich rozważań było przede wszystkim wskazanie inspirującej roli literatury najnowszej jako źródła ciekawych lekcji poruszających temat dialogu edukacyjnego. Mam nadzieję, że rozprawa skłoni obecnych i przyszłych nauczycieli do refleksji nad miejscem literatury najnowszej w edukacji polonistycznej oraz pozwoli spojrzeć, w sposób krytyczny, na stosunki panujące we współczesnej szkole.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Janus-Sitarz, Anna - 128473
dc.contributor.authorpl
Pławny, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.contributor.reviewerpl
Janus-Sitarz, Anna - 128473
dc.date.accessioned
2020-07-23T23:31:37Z
dc.date.available
2020-07-23T23:31:37Z
dc.date.submittedpl
2012-06-28
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-65247-68100
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178767
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
educational dialog, high school, the bewest literature
dc.subject.plpl
dialog edukacyjny, literatura najnowsza, szkoła ponadgimnazjalna,
dc.titlepl
Literatura najnowsza w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej szansą dialogu
dc.title.alternativepl
The newest literature in Education of Polish language as the chance for dialog
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Wroclaw
2
Dublin
1
Krakow
1

No access

No Thumbnail Available