Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Autorskoprawne aspekty samplingu w muzyce hip-hop
Copyright aspects of sampling in hip-hop music
prawo autorskie, sampling, hip-hop
copyright, sampling, hip-hop
Przedmiotem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza autorskoprawnych aspektów samplingu w muzyce hip-hop. Sampling jest techniką producencką polegającą na przejmowaniu fragmentów istniejących utworów lub brzmień do nowych kompozycji. Jest to zjawisko sprawiające problemy interpretacyjne zarówno na polu muzykologicznym, jak i prawnym. Głównym źródłem kontrowersji z nim związanych jest fakt korzystania z wyników cudzej pracy, co może skutkować naruszeniem autorskich praw majątkowych i osobistych, a także praw pokrewnych - prawa do fonogramu oraz prawa do artystycznego wykonania. Część pierwsza ma charakter porządkująco-definicyjny: wychodząc od próby scharakteryzowania zjawiska muzyki, poprzez definicję dzieła muzycznego w rozumieniu prawa autorskiego prowadzi do analizy początków kultury i muzyki hip-hop w Stanach Zjednoczonych i w Polsce, wyodrębnienia jej charakterystycznych wyznaczników, a także do próby sformułowania definicji zjawiska muzycznego samplingu oraz wyróżnienia podstawowych typów sampli stosowanych w utworach hip-hopowych. Przedmiotem rozważań w części drugiej jest analiza zjawiska samplingu pod kątem prawa autorskiego. Punktem wyjścia jest analiza orzeczeń sądów amerykańskich i niemieckich odwołujących się w sposób bezpośredni do przedmiotowej kwestii, która jest szczególnie przydatna z racji braku podobnych wyroków w dorobku polskiej judykatury. Następnie przeprowadzona zostanie próba osadzenia utworów powstałych przy zastosowaniu techniki samplingu w ramach polskiego prawa autorskiego. Część trzecia zawiera odwołanie do procesu kształtowania się nowoczesnego prawa autorskiego na przełomie XVIII i XIX w., oraz wskazanie na szereg przyjętych wówczas założeń dotyczących pojęcia autora i natury procesu twórczego, które były odzwierciedleniem poglądów na ten temat w tym konkretnym czasie, nie mają jednak charakteru uniwersalnego, adekwatnego dla wszystkich przejawów aktywności twórczej, zwłaszcza na tak różnorodnym polu twórczości muzycznej. W tym kontekście wskazane zostanie również szerokie występowanie i istotne znaczenie stosowania zapożyczeń jako pełnoprawnego narzędzia kompozytorskiego w historii muzyki poważnej i rozrywkowej. W końcowej części pracy wskazane zostaną propozycje możliwych zmian obowiązujących przepisów w zakresie odnoszącym się do muzycznego samplingu.
This paper's topic is the analysis of copyright aspects of musical sampling in hip-hop music. Sampling is a technique, which involves borrowing parts of existing musical pieces or sounds into new compositions. It is a problem-causing phenomenon, both from musicology and legal perspective. The main source of controversy is the fact of using someone else's work, which may result in the infringement of material and personal copyrights as well as the rights to phonogram and the right to artistic performance. The first part is definitional: starting from attempts to characterise the phenomenon of music, through the definition of a musical work under copyright law, it leads to the analysis of the origins of hip-hop music and culture in the United States and Poland, as well as distinguishes its characteristic determinants. Moreover, it attempts to formulate the definition of musical sampling and the basic types of samples used in hip-hop songs. The subject of the second part is to analyze the phenomenon of sampling in copyright perspective. The starting point is the analysis of American and German courts' rulings referring directly to this issue, which is particularly useful due to the lack of similar rulings of the Polish jurisprudence. Then, it analyses the use of sampling technique within the Polish copyright law. The third part contains a reference to the process of shaping the modern copyright in the late eighteenth and nineteenth centuries, and an indication of a number of accepted assumptions concerning the concept of the author, and the nature of the creative process that reflected the views on the subject at that particular time. However, they are not universal, not adequate for all the manifestations of creative activities, especially in such a diverse field od creation as music. In this context, it also examines the widespread occurrence and importance of musical borrowing as a compositional tool in the history of music. The final part of the work contains suggestions for possible amendments to existing legislation in relation to the musical sampling.
dc.abstract.en | This paper's topic is the analysis of copyright aspects of musical sampling in hip-hop music. Sampling is a technique, which involves borrowing parts of existing musical pieces or sounds into new compositions. It is a problem-causing phenomenon, both from musicology and legal perspective. The main source of controversy is the fact of using someone else's work, which may result in the infringement of material and personal copyrights as well as the rights to phonogram and the right to artistic performance. The first part is definitional: starting from attempts to characterise the phenomenon of music, through the definition of a musical work under copyright law, it leads to the analysis of the origins of hip-hop music and culture in the United States and Poland, as well as distinguishes its characteristic determinants. Moreover, it attempts to formulate the definition of musical sampling and the basic types of samples used in hip-hop songs. The subject of the second part is to analyze the phenomenon of sampling in copyright perspective. The starting point is the analysis of American and German courts' rulings referring directly to this issue, which is particularly useful due to the lack of similar rulings of the Polish jurisprudence. Then, it analyses the use of sampling technique within the Polish copyright law. The third part contains a reference to the process of shaping the modern copyright in the late eighteenth and nineteenth centuries, and an indication of a number of accepted assumptions concerning the concept of the author, and the nature of the creative process that reflected the views on the subject at that particular time. However, they are not universal, not adequate for all the manifestations of creative activities, especially in such a diverse field od creation as music. In this context, it also examines the widespread occurrence and importance of musical borrowing as a compositional tool in the history of music. The final part of the work contains suggestions for possible amendments to existing legislation in relation to the musical sampling. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza autorskoprawnych aspektów samplingu w muzyce hip-hop. Sampling jest techniką producencką polegającą na przejmowaniu fragmentów istniejących utworów lub brzmień do nowych kompozycji. Jest to zjawisko sprawiające problemy interpretacyjne zarówno na polu muzykologicznym, jak i prawnym. Głównym źródłem kontrowersji z nim związanych jest fakt korzystania z wyników cudzej pracy, co może skutkować naruszeniem autorskich praw majątkowych i osobistych, a także praw pokrewnych - prawa do fonogramu oraz prawa do artystycznego wykonania. Część pierwsza ma charakter porządkująco-definicyjny: wychodząc od próby scharakteryzowania zjawiska muzyki, poprzez definicję dzieła muzycznego w rozumieniu prawa autorskiego prowadzi do analizy początków kultury i muzyki hip-hop w Stanach Zjednoczonych i w Polsce, wyodrębnienia jej charakterystycznych wyznaczników, a także do próby sformułowania definicji zjawiska muzycznego samplingu oraz wyróżnienia podstawowych typów sampli stosowanych w utworach hip-hopowych. Przedmiotem rozważań w części drugiej jest analiza zjawiska samplingu pod kątem prawa autorskiego. Punktem wyjścia jest analiza orzeczeń sądów amerykańskich i niemieckich odwołujących się w sposób bezpośredni do przedmiotowej kwestii, która jest szczególnie przydatna z racji braku podobnych wyroków w dorobku polskiej judykatury. Następnie przeprowadzona zostanie próba osadzenia utworów powstałych przy zastosowaniu techniki samplingu w ramach polskiego prawa autorskiego. Część trzecia zawiera odwołanie do procesu kształtowania się nowoczesnego prawa autorskiego na przełomie XVIII i XIX w., oraz wskazanie na szereg przyjętych wówczas założeń dotyczących pojęcia autora i natury procesu twórczego, które były odzwierciedleniem poglądów na ten temat w tym konkretnym czasie, nie mają jednak charakteru uniwersalnego, adekwatnego dla wszystkich przejawów aktywności twórczej, zwłaszcza na tak różnorodnym polu twórczości muzycznej. W tym kontekście wskazane zostanie również szerokie występowanie i istotne znaczenie stosowania zapożyczeń jako pełnoprawnego narzędzia kompozytorskiego w historii muzyki poważnej i rozrywkowej. W końcowej części pracy wskazane zostaną propozycje możliwych zmian obowiązujących przepisów w zakresie odnoszącym się do muzycznego samplingu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nowińska, Ewa - 131070 | pl |
dc.contributor.author | Pacholski, Marcin | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wasilewski, Piotr - 132546 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowińska, Ewa - 131070 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T16:56:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T16:56:50Z | |
dc.date.submitted | 2015-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-100034-114533 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207171 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | copyright, sampling, hip-hop | pl |
dc.subject.pl | prawo autorskie, sampling, hip-hop | pl |
dc.title | Autorskoprawne aspekty samplingu w muzyce hip-hop | pl |
dc.title.alternative | Copyright aspects of sampling in hip-hop music | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |