Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
MOBBING JAKO PATOLOGIA ZARZĄDZANIA LUDŹMI W INSTYTUCJACH PUBLICZNYCH
Mobbing as a pathology in human resources management in public institution
mobbing, patologia, zarządzanie, instytucja publiczna
mobbing, pathology, management, public institution
Niniejsza praca została poświęcona mobbingowi - patologii zarządzania ludźmi w instytucjach publicznych. Zapobieganie i walka z tym niekorzystnym zjawiskiem jest istotna z punktu widzenia funkcjonowania całej organizacji, a także ze względu na indywidualnego pracownika.Celem pracy było zbadanie czy w instytucjach publicznych, podobnie jak w innych instytucjach, występują zjawiska mobbingu oraz jaki jest poziom wiedzy pracowników tych instytucji na temat tego patologicznego zjawiska.W rozdziale pierwszym zaprezentowano podstawy teoretyczne nauki o zarządzaniu, przybliżono jego historyczne kierunki, nurty oraz szkoły. Ponadto wyróżniono cechy i funkcje zarządzania.W rozdziale drugim skupiono się na istocie zarządzania w instytucjach publicznych, przytoczono definicje zarządzania zasobami ludzkimi oraz przeanalizowano najważniejsze elementy kierowania zasobami ludzkimi.W trzecim rozdziale przybliżono i zdefiniowano zjawisko mobbingu. Opisano działania mobbingowe, przyczyny występowania zjawiska, jego podmioty (mobber i ofiara mobbingu), postaci i fazy mobbingu oraz jego skutki.Rozdział czwarty zawiera opis: grupy badanej, narzędzia i procedury badawczej, a także wskaźników stanowiących przesłankę wnioskowania.W kolejnym rozdziale przedstawiono weryfikację hipotez postawionych w toku rozważań teoretycznych.Ostatni rozdział poświęcono ocenie poznawczej wartości pracy oraz metody i procedury badawczej. Zawarto w nim praktyczne wnioski wynikające z badań oraz z analiz teoretycznych, a także zaproponowano rozwiązania antymobbingowe dla jednostek publicznych na przyszłość.
The work is focused on mobbing - a pathological phenomenon of personnel management in public institutions. It is essential to prevent and to combat workplace bullying in order to guarantee the proper functioning of the organisation and the wellbeing of the individual employee.The aim of this work is to investigate whether workplace bullying takes place in public institutions and what is the level of staff’s knowledge of this negative phenomenon.In the first chapter basic concepts of management theory are presented. Management features and functions are also distinguished and described.The second chapter deals with public management, definitions and most important components of human resources management are outlined.The third chapter contains definitions and a description of mobbing. Among the analysed topics are: bullying activities and their causes, people involved in the process (the mobber and the mobbing victim), forms and phases of workplace bullying and its consequences. The fourth chapter introduces key elements of the research design, the research group, the research tool and research procedure as well as indicators.In the subsequent part findings of the hypothesis verification are presented.The last chapter is an evaluation of the research's cognitive value and of the research method and procedure. It presents some practical conclusions derived from both the research and theoretical analysis and it offers anti-mobbing solutions for public institutions.
dc.abstract.en | The work is focused on mobbing - a pathological phenomenon of personnel management in public institutions. It is essential to prevent and to combat workplace bullying in order to guarantee the proper functioning of the organisation and the wellbeing of the individual employee.The aim of this work is to investigate whether workplace bullying takes place in public institutions and what is the level of staff’s knowledge of this negative phenomenon.In the first chapter basic concepts of management theory are presented. Management features and functions are also distinguished and described.The second chapter deals with public management, definitions and most important components of human resources management are outlined.The third chapter contains definitions and a description of mobbing. Among the analysed topics are: bullying activities and their causes, people involved in the process (the mobber and the mobbing victim), forms and phases of workplace bullying and its consequences. The fourth chapter introduces key elements of the research design, the research group, the research tool and research procedure as well as indicators.In the subsequent part findings of the hypothesis verification are presented.The last chapter is an evaluation of the research's cognitive value and of the research method and procedure. It presents some practical conclusions derived from both the research and theoretical analysis and it offers anti-mobbing solutions for public institutions. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca została poświęcona mobbingowi - patologii zarządzania ludźmi w instytucjach publicznych. Zapobieganie i walka z tym niekorzystnym zjawiskiem jest istotna z punktu widzenia funkcjonowania całej organizacji, a także ze względu na indywidualnego pracownika.Celem pracy było zbadanie czy w instytucjach publicznych, podobnie jak w innych instytucjach, występują zjawiska mobbingu oraz jaki jest poziom wiedzy pracowników tych instytucji na temat tego patologicznego zjawiska.W rozdziale pierwszym zaprezentowano podstawy teoretyczne nauki o zarządzaniu, przybliżono jego historyczne kierunki, nurty oraz szkoły. Ponadto wyróżniono cechy i funkcje zarządzania.W rozdziale drugim skupiono się na istocie zarządzania w instytucjach publicznych, przytoczono definicje zarządzania zasobami ludzkimi oraz przeanalizowano najważniejsze elementy kierowania zasobami ludzkimi.W trzecim rozdziale przybliżono i zdefiniowano zjawisko mobbingu. Opisano działania mobbingowe, przyczyny występowania zjawiska, jego podmioty (mobber i ofiara mobbingu), postaci i fazy mobbingu oraz jego skutki.Rozdział czwarty zawiera opis: grupy badanej, narzędzia i procedury badawczej, a także wskaźników stanowiących przesłankę wnioskowania.W kolejnym rozdziale przedstawiono weryfikację hipotez postawionych w toku rozważań teoretycznych.Ostatni rozdział poświęcono ocenie poznawczej wartości pracy oraz metody i procedury badawczej. Zawarto w nim praktyczne wnioski wynikające z badań oraz z analiz teoretycznych, a także zaproponowano rozwiązania antymobbingowe dla jednostek publicznych na przyszłość. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Dorczak, Roman - 127750 | pl |
dc.contributor.author | Jawor, Ewa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Lubecka, Anna - 130023 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dorczak, Roman - 127750 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T06:05:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T06:05:31Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-25 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w sektorze publicznym | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65590-83447 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179101 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | mobbing, pathology, management, public institution | pl |
dc.subject.pl | mobbing, patologia, zarządzanie, instytucja publiczna | pl |
dc.title | MOBBING JAKO PATOLOGIA ZARZĄDZANIA LUDŹMI W INSTYTUCJACH PUBLICZNYCH | pl |
dc.title.alternative | Mobbing as a pathology in human resources management in public institution | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |