Pedagogika Marii Montessori w kontekście rozwoju dzieci przedszkolnych

licenciate
dc.abstract.enThis essay is about the role of pedagogy of Maria Montessori in the context of the development of preschool children. The work starts with a short biography of the author's life and presenting her path to creating her own pedagogical trend. The basic assumptions of the Italian teacher as well as key terms functioning in it were explained, i.e. horme, mneme, development plan, absorbent mind, polarization of attention. Then the principles of the prepared environment are described. The second chapter is devoted to developmental psychology of preschool age, changes that occur during this period, as well as the role of the environment for proper development. In particular, the areas of cognitive, motor, manual and physical development were addressed. In the last part I explained how work with Montessori pedagogy looks in practice, based on my experience. The most important information on the day plan, group composition and appearance of the prepared environment in the Montessori kindergarten were provided. The most important aspect that has been raised concerns the development of children, which is stimulated by working with various materials, cooperation with teachers, as well as the possibility of freedom of choice and freedom.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca ma na celu przedstawienie roli pedagogiki Marii Montessori w kontekście rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Praca rozpoczyna się od krótkiego biogramu życia autorki metody, a także przedstawienia jej drogi do stworzenia własnego nurtu pedagogicznego. Wyjaśnione zostały podstawowe założenia pedagogiki włoskiej pedagog, a także kluczowe terminy w niej funkcjonujące tj. horme, mneme, plan rozwoju, absorbujący duch, polaryzacja uwagi. Następnie opisane zostały zasady przygotowanego otoczenia. Rozdział drugi poświęcony jest psychologii rozwojowej wieku przedszkolnego, zmianom jakie zachodzą w tym okresie, a także roli otoczenia dla prawidłowego rozwoju. W szczególności zostały poruszone obszary rozwoju poznawczego, motorycznego, manualnego oraz fizycznego. W ostatniej części przybliżyłam jak wygląda praca z pedagogiką Montessori w praktyce, na podstawie mojego doświadczenia. Starałam się przekazać najistotniejsze informacje dotyczące: planu dnia, składu grup, a także wyglądu przygotowanego otoczenia w montessoriańskim przedszkolu. Najważniejszy aspekt jaki został poruszony dotyczy rozwoju dzieci, który jest pobudzany poprzez pracę z różnorodnymi materiałami, współpracy z nauczycielami, a także możliwości swobody wyboru oraz wolności.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorHajduk, Łukaszpl
dc.contributor.authorKapusta, Korneliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerHajduk, Łukaszpl
dc.contributor.reviewerGierszewski, Dorota - 127245 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T07:30:02Z
dc.date.available2020-07-28T07:30:02Z
dc.date.submitted2020-07-03pl
dc.fieldofstudyanimacja społeczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-142650-247894pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241947
dc.languagepolpl
dc.subject.enpreschool age, Montessori pedagogy, child, development, pedagogical method, kindergarten, Montessori materials, prepared environment, teacherpl
dc.subject.plwiek przedszkolny, pedagogika Montessori, dziecko, rozwój, metoda pedagogiczna, przedszkole, materiał rozwojowy, przygotowane otoczenie, nauczycielpl
dc.titlePedagogika Marii Montessori w kontekście rozwoju dzieci przedszkolnychpl
dc.title.alternativePedagogy of Maria Montessori in the context of the development of preschool childrenpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This essay is about the role of pedagogy of Maria Montessori in the context of the development of preschool children. The work starts with a short biography of the author's life and presenting her path to creating her own pedagogical trend. The basic assumptions of the Italian teacher as well as key terms functioning in it were explained, i.e. horme, mneme, development plan, absorbent mind, polarization of attention. Then the principles of the prepared environment are described. The second chapter is devoted to developmental psychology of preschool age, changes that occur during this period, as well as the role of the environment for proper development. In particular, the areas of cognitive, motor, manual and physical development were addressed. In the last part I explained how work with Montessori pedagogy looks in practice, based on my experience. The most important information on the day plan, group composition and appearance of the prepared environment in the Montessori kindergarten were provided. The most important aspect that has been raised concerns the development of children, which is stimulated by working with various materials, cooperation with teachers, as well as the possibility of freedom of choice and freedom.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie roli pedagogiki Marii Montessori w kontekście rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Praca rozpoczyna się od krótkiego biogramu życia autorki metody, a także przedstawienia jej drogi do stworzenia własnego nurtu pedagogicznego. Wyjaśnione zostały podstawowe założenia pedagogiki włoskiej pedagog, a także kluczowe terminy w niej funkcjonujące tj. horme, mneme, plan rozwoju, absorbujący duch, polaryzacja uwagi. Następnie opisane zostały zasady przygotowanego otoczenia. Rozdział drugi poświęcony jest psychologii rozwojowej wieku przedszkolnego, zmianom jakie zachodzą w tym okresie, a także roli otoczenia dla prawidłowego rozwoju. W szczególności zostały poruszone obszary rozwoju poznawczego, motorycznego, manualnego oraz fizycznego. W ostatniej części przybliżyłam jak wygląda praca z pedagogiką Montessori w praktyce, na podstawie mojego doświadczenia. Starałam się przekazać najistotniejsze informacje dotyczące: planu dnia, składu grup, a także wyglądu przygotowanego otoczenia w montessoriańskim przedszkolu. Najważniejszy aspekt jaki został poruszony dotyczy rozwoju dzieci, który jest pobudzany poprzez pracę z różnorodnymi materiałami, współpracy z nauczycielami, a także możliwości swobody wyboru oraz wolności.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Hajduk, Łukasz
dc.contributor.authorpl
Kapusta, Kornelia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Hajduk, Łukasz
dc.contributor.reviewerpl
Gierszewski, Dorota - 127245
dc.date.accessioned
2020-07-28T07:30:02Z
dc.date.available
2020-07-28T07:30:02Z
dc.date.submittedpl
2020-07-03
dc.fieldofstudypl
animacja społeczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-142650-247894
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241947
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
preschool age, Montessori pedagogy, child, development, pedagogical method, kindergarten, Montessori materials, prepared environment, teacher
dc.subject.plpl
wiek przedszkolny, pedagogika Montessori, dziecko, rozwój, metoda pedagogiczna, przedszkole, materiał rozwojowy, przygotowane otoczenie, nauczyciel
dc.titlepl
Pedagogika Marii Montessori w kontekście rozwoju dzieci przedszkolnych
dc.title.alternativepl
Pedagogy of Maria Montessori in the context of the development of preschool children
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
807
Views per month
Views per city
Warsaw
153
Krakow
88
Poznan
49
Wroclaw
41
Gdansk
37
Lodz
25
Katowice
21
Lublin
15
Zabrze
12
Bialystok
10

No access

No Thumbnail Available