Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Łączenie elementów japońskich i zachodnich w visual kei.
The fusion of Japanese and Western elements in visual kei.
visual kei, muzyka, popkultura, transgresja kulturowa, trzecia kultura, Japonia
visual kei, music, pop-culture, transgressive culture, 3rd culture, Japan
Visual kei to specyficzny styl muzyczny, w którym istotną rolę odgrywają efekty wizualne. Narodził się w Japonii w latach 80. w głównej mierze jako wynik japońskiej inspiracji zachodnimi trendami muzycznymi (np. glam rockiem). Jednak inspiracja ta nie polegała na kopiowaniu zachodnich zespołów. Zaszedł tu taki sam proces jak przy zapożyczeniu wielu innych zachodnich elementów kultury – został do nich wprowadzony element rodzimy, co pozwoliło na utworzenie czegoś zupełnie nowego, odrębnego od zachodniego pierwowzoru, a też innego od tego, co do tej pory było znane w Japonii. Niniejsza praca ma na celu prześledzenie tego jak elementy zachodnie i japońskie łączą się w twórczości muzyków visual kei. Ma to za zadanie wykazać nie tylko synkretyzm tego gatunku, lecz także wskazać tendencję japońskiej kultury do czerpania z różnych obcych kultur i wpływów, a następnie przetwarzania ich w nową jakość, która zachowuje znamiona japońskości. Autorka dokonuje tej analizy na podstawie teledysków zespołów należących do nurtu visual kei. Oprócz wskazania najpopularniejszych motywów japońskich i zachodnich oraz sposobów ich wykorzystania w teledyskach, wizerunku i zachowaniach scenicznych artystów visual kei, autorka wskazuje również na zagadnienia z teorii kultury, które można odnieść do schematów zaobserwowanych w tym nurcie, takich jak transgresja kulturowa czy trzecia kultura. Przybliża też zarys kontaktów Japonii z Zachodem, szczególnie pod względem percepcji muzyki, co ma na celu ukazanie Japonii w kontekście interkulturowym.
Visual kei is a unique music genre from Japan in which visual aspects play an important role. It first came into being in 1980s inspired by Western music trends like glam rock. However this newly emerging style wasn’t only a direct copy of the Western music genres, but thanks to its addition of Japanese elements, it became a new musical entity, very different from its original source of inspiration and also never-seen-before in Japan itself. The same process can be observed with many other cultural borrowings from the West in Japanese culture.This academic work shows how western and Japanese elements are visible in the works of visual kei musicians. It demonstrates the syncretism of visual kei genre and shows the tendency of Japanese culture to get its inspiration from various foreign culture contents and influences in order to create new cultural quality. This academic work is based on the analysis of the visual kei music videos. Beside the analysis of the popular Japanese and western motifs in the visual kei genre and how they are incorporated in the music videos, musicians’ image and the stage persona, this academic work shows various problems of theory of culture like transgression or the third culture, in order to prove that they are present in the visual kei genre. This academic work also sums up the history of interactions between Japan and the West, especially in the terms of music, in order to show Japan in the intercultural context.
dc.abstract.en | Visual kei is a unique music genre from Japan in which visual aspects play an important role. It first came into being in 1980s inspired by Western music trends like glam rock. However this newly emerging style wasn’t only a direct copy of the Western music genres, but thanks to its addition of Japanese elements, it became a new musical entity, very different from its original source of inspiration and also never-seen-before in Japan itself. The same process can be observed with many other cultural borrowings from the West in Japanese culture.This academic work shows how western and Japanese elements are visible in the works of visual kei musicians. It demonstrates the syncretism of visual kei genre and shows the tendency of Japanese culture to get its inspiration from various foreign culture contents and influences in order to create new cultural quality. This academic work is based on the analysis of the visual kei music videos. Beside the analysis of the popular Japanese and western motifs in the visual kei genre and how they are incorporated in the music videos, musicians’ image and the stage persona, this academic work shows various problems of theory of culture like transgression or the third culture, in order to prove that they are present in the visual kei genre. This academic work also sums up the history of interactions between Japan and the West, especially in the terms of music, in order to show Japan in the intercultural context. | pl |
dc.abstract.pl | Visual kei to specyficzny styl muzyczny, w którym istotną rolę odgrywają efekty wizualne. Narodził się w Japonii w latach 80. w głównej mierze jako wynik japońskiej inspiracji zachodnimi trendami muzycznymi (np. glam rockiem). Jednak inspiracja ta nie polegała na kopiowaniu zachodnich zespołów. Zaszedł tu taki sam proces jak przy zapożyczeniu wielu innych zachodnich elementów kultury – został do nich wprowadzony element rodzimy, co pozwoliło na utworzenie czegoś zupełnie nowego, odrębnego od zachodniego pierwowzoru, a też innego od tego, co do tej pory było znane w Japonii. Niniejsza praca ma na celu prześledzenie tego jak elementy zachodnie i japońskie łączą się w twórczości muzyków visual kei. Ma to za zadanie wykazać nie tylko synkretyzm tego gatunku, lecz także wskazać tendencję japońskiej kultury do czerpania z różnych obcych kultur i wpływów, a następnie przetwarzania ich w nową jakość, która zachowuje znamiona japońskości. Autorka dokonuje tej analizy na podstawie teledysków zespołów należących do nurtu visual kei. Oprócz wskazania najpopularniejszych motywów japońskich i zachodnich oraz sposobów ich wykorzystania w teledyskach, wizerunku i zachowaniach scenicznych artystów visual kei, autorka wskazuje również na zagadnienia z teorii kultury, które można odnieść do schematów zaobserwowanych w tym nurcie, takich jak transgresja kulturowa czy trzecia kultura. Przybliża też zarys kontaktów Japonii z Zachodem, szczególnie pod względem percepcji muzyki, co ma na celu ukazanie Japonii w kontekście interkulturowym. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jelonek, Adam - 128515 | pl |
dc.contributor.author | Wyleciał, Martyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Trojnar, Ewa - 173764 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jelonek, Adam - 128515 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kamińska, Ewa - 128610 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T11:28:57Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T11:28:57Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-94483-95381 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202073 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | visual kei, music, pop-culture, transgressive culture, 3rd culture, Japan | pl |
dc.subject.pl | visual kei, muzyka, popkultura, transgresja kulturowa, trzecia kultura, Japonia | pl |
dc.title | Łączenie elementów japońskich i zachodnich w visual kei. | pl |
dc.title.alternative | The fusion of Japanese and Western elements in visual kei. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |