Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Społeczne role kobiet ukazane w podręcznikach do nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”
Social roles of women shown in textbooks, to teach the subject: "education for life in the family"
stereotyp, role społeczne, feminizm, kobieta, podręcznik szkolny, wychowanie do życia w rodzinie, podręcznik do przedmiotu wychowania do życia w rodzinie
stereotype, social roles, feminism, woman, school textbook, education for family lives, school book for education for family lives
Kobiety pełnią wiele ról społecznych. Zasadniczo jednak najczęściej prezentowane są one jako matki, żony, organizatorki życia rodzinnego. Bardzo często ich ocena dokonywana jest na podstawie stereotypów, które zawarte są także w podręcznikach szkolnych.Celem przeprowadzonych badań było określenie sposobu w jaki podręczniki do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych prezentują podstawowe role społeczne pełnione przez kobiety oraz w jakim stopniu obraz kobiety (matki, żony) zawarty w podręcznikach szkolnych jest determinowany przez stereotypy związane z płcią. W badaniu wykorzystano analizę treści zamieszczonych w podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że najczęściej prezentowane w podręcznikach role społeczne pełnione przez kobiety to rola matki, żony oraz rzadziej gospodyni. Kobieta pozostaje w tradycyjnych stosunkach z mężem, niekiedy przybierają one charakter relacji partnerskich. W przypadku dzieci spełnia ona głównie funkcję opiekuńczą. Obraz kobiety zawarty w podręcznikach opiera się na licznych stereotypach (stereotyp zawodu, ról płciowych, wyglądu, stereotyp cech psychicznych).
Women play many social roles.In principle, however, they are most often presented as mothers, wives, and organisators of family life. Very often their assessment was carried out on the basis of stereotypes, which were also included in school books. The purpose of the conducted research was defining the way in which textbooks for education for family life for primary and junior high school students present the basic social roles performed by women and what extent the image of a woman (mother, wife) contained in school textbooks is determined by gender stereotypes The study used content analysis included in school books for education for family lives directed for primary school students and junior high school.The analyzes show that the social roles of women most often presented in school books are the role of mother, wife and housekeeper. The woman remains in traditional relations with her husband, sometimes they take on the nature of partner relationships. In the case of children, the woman has mainly a caring role.The image of a woman contained in school books is based on numerous stereotypes (profession, gender roles, appearance, stereotype of psychic features).
dc.abstract.en | Women play many social roles.In principle, however, they are most often presented as mothers, wives, and organisators of family life. Very often their assessment was carried out on the basis of stereotypes, which were also included in school books. The purpose of the conducted research was defining the way in which textbooks for education for family life for primary and junior high school students present the basic social roles performed by women and what extent the image of a woman (mother, wife) contained in school textbooks is determined by gender stereotypes The study used content analysis included in school books for education for family lives directed for primary school students and junior high school.The analyzes show that the social roles of women most often presented in school books are the role of mother, wife and housekeeper. The woman remains in traditional relations with her husband, sometimes they take on the nature of partner relationships. In the case of children, the woman has mainly a caring role.The image of a woman contained in school books is based on numerous stereotypes (profession, gender roles, appearance, stereotype of psychic features). | pl |
dc.abstract.pl | Kobiety pełnią wiele ról społecznych. Zasadniczo jednak najczęściej prezentowane są one jako matki, żony, organizatorki życia rodzinnego. Bardzo często ich ocena dokonywana jest na podstawie stereotypów, które zawarte są także w podręcznikach szkolnych.Celem przeprowadzonych badań było określenie sposobu w jaki podręczniki do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych prezentują podstawowe role społeczne pełnione przez kobiety oraz w jakim stopniu obraz kobiety (matki, żony) zawarty w podręcznikach szkolnych jest determinowany przez stereotypy związane z płcią. W badaniu wykorzystano analizę treści zamieszczonych w podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że najczęściej prezentowane w podręcznikach role społeczne pełnione przez kobiety to rola matki, żony oraz rzadziej gospodyni. Kobieta pozostaje w tradycyjnych stosunkach z mężem, niekiedy przybierają one charakter relacji partnerskich. W przypadku dzieci spełnia ona głównie funkcję opiekuńczą. Obraz kobiety zawarty w podręcznikach opiera się na licznych stereotypach (stereotyp zawodu, ról płciowych, wyglądu, stereotyp cech psychicznych). | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.contributor.author | Usnarska, Kamila | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:22:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:22:09Z | |
dc.date.submitted | 2019-06-25 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134157-248823 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236391 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | stereotype, social roles, feminism, woman, school textbook, education for family lives, school book for education for family lives | pl |
dc.subject.pl | stereotyp, role społeczne, feminizm, kobieta, podręcznik szkolny, wychowanie do życia w rodzinie, podręcznik do przedmiotu wychowania do życia w rodzinie | pl |
dc.title | Społeczne role kobiet ukazane w podręcznikach do nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” | pl |
dc.title.alternative | Social roles of women shown in textbooks, to teach the subject: "education for life in the family" | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |