Społeczne role kobiet ukazane w podręcznikach do nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”

master
dc.abstract.enWomen play many social roles.In principle, however, they are most often presented as mothers, wives, and organisators of family life. Very often their assessment was carried out on the basis of stereotypes, which were also included in school books. The purpose of the conducted research was defining the way in which textbooks for education for family life for primary and junior high school students present the basic social roles performed by women and what extent the image of a woman (mother, wife) contained in school textbooks is determined by gender stereotypes The study used content analysis included in school books for education for family lives directed for primary school students and junior high school.The analyzes show that the social roles of women most often presented in school books are the role of mother, wife and housekeeper. The woman remains in traditional relations with her husband, sometimes they take on the nature of partner relationships. In the case of children, the woman has mainly a caring role.The image of a woman contained in school books is based on numerous stereotypes (profession, gender roles, appearance, stereotype of psychic features).pl
dc.abstract.plKobiety pełnią wiele ról społecznych. Zasadniczo jednak najczęściej prezentowane są one jako matki, żony, organizatorki życia rodzinnego. Bardzo często ich ocena dokonywana jest na podstawie stereotypów, które zawarte są także w podręcznikach szkolnych.Celem przeprowadzonych badań było określenie sposobu w jaki podręczniki do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych prezentują podstawowe role społeczne pełnione przez kobiety oraz w jakim stopniu obraz kobiety (matki, żony) zawarty w podręcznikach szkolnych jest determinowany przez stereotypy związane z płcią. W badaniu wykorzystano analizę treści zamieszczonych w podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że najczęściej prezentowane w podręcznikach role społeczne pełnione przez kobiety to rola matki, żony oraz rzadziej gospodyni. Kobieta pozostaje w tradycyjnych stosunkach z mężem, niekiedy przybierają one charakter relacji partnerskich. W przypadku dzieci spełnia ona głównie funkcję opiekuńczą. Obraz kobiety zawarty w podręcznikach opiera się na licznych stereotypach (stereotyp zawodu, ról płciowych, wyglądu, stereotyp cech psychicznych).pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.contributor.authorUsnarska, Kamilapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.contributor.reviewerSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T01:22:09Z
dc.date.available2020-07-28T01:22:09Z
dc.date.submitted2019-06-25pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-134157-248823pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236391
dc.languagepolpl
dc.subject.enstereotype, social roles, feminism, woman, school textbook, education for family lives, school book for education for family livespl
dc.subject.plstereotyp, role społeczne, feminizm, kobieta, podręcznik szkolny, wychowanie do życia w rodzinie, podręcznik do przedmiotu wychowania do życia w rodziniepl
dc.titleSpołeczne role kobiet ukazane w podręcznikach do nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”pl
dc.title.alternativeSocial roles of women shown in textbooks, to teach the subject: "education for life in the family"pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Women play many social roles.In principle, however, they are most often presented as mothers, wives, and organisators of family life. Very often their assessment was carried out on the basis of stereotypes, which were also included in school books. The purpose of the conducted research was defining the way in which textbooks for education for family life for primary and junior high school students present the basic social roles performed by women and what extent the image of a woman (mother, wife) contained in school textbooks is determined by gender stereotypes The study used content analysis included in school books for education for family lives directed for primary school students and junior high school.The analyzes show that the social roles of women most often presented in school books are the role of mother, wife and housekeeper. The woman remains in traditional relations with her husband, sometimes they take on the nature of partner relationships. In the case of children, the woman has mainly a caring role.The image of a woman contained in school books is based on numerous stereotypes (profession, gender roles, appearance, stereotype of psychic features).
dc.abstract.plpl
Kobiety pełnią wiele ról społecznych. Zasadniczo jednak najczęściej prezentowane są one jako matki, żony, organizatorki życia rodzinnego. Bardzo często ich ocena dokonywana jest na podstawie stereotypów, które zawarte są także w podręcznikach szkolnych.Celem przeprowadzonych badań było określenie sposobu w jaki podręczniki do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych prezentują podstawowe role społeczne pełnione przez kobiety oraz w jakim stopniu obraz kobiety (matki, żony) zawarty w podręcznikach szkolnych jest determinowany przez stereotypy związane z płcią. W badaniu wykorzystano analizę treści zamieszczonych w podręcznikach do wychowania do życia w rodzinie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że najczęściej prezentowane w podręcznikach role społeczne pełnione przez kobiety to rola matki, żony oraz rzadziej gospodyni. Kobieta pozostaje w tradycyjnych stosunkach z mężem, niekiedy przybierają one charakter relacji partnerskich. W przypadku dzieci spełnia ona głównie funkcję opiekuńczą. Obraz kobiety zawarty w podręcznikach opiera się na licznych stereotypach (stereotyp zawodu, ról płciowych, wyglądu, stereotyp cech psychicznych).
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.contributor.authorpl
Usnarska, Kamila
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.contributor.reviewerpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.date.accessioned
2020-07-28T01:22:09Z
dc.date.available
2020-07-28T01:22:09Z
dc.date.submittedpl
2019-06-25
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-134157-248823
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236391
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stereotype, social roles, feminism, woman, school textbook, education for family lives, school book for education for family lives
dc.subject.plpl
stereotyp, role społeczne, feminizm, kobieta, podręcznik szkolny, wychowanie do życia w rodzinie, podręcznik do przedmiotu wychowania do życia w rodzinie
dc.titlepl
Społeczne role kobiet ukazane w podręcznikach do nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”
dc.title.alternativepl
Social roles of women shown in textbooks, to teach the subject: "education for life in the family"
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
145
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Wroclaw
15
Poznan
14
Krakow
10
Rzeszów
7
Chorzów
5
Wieliczka
4
Clonee
3
Gdansk
3
Izabelin C
3

No access

No Thumbnail Available