"Zawsze znajdzie się ktoś, kto cię nazwie faszystą." Polscy nacjonaliści i emocjonalne strategie radzenia sobie ze stygmatyzacją społeczną.

master
dc.abstract.enA properly created self-image seems to be crucial not only for shaping the interaction between independent individuals, but also for the functioning of entire organizations. Strategic construction of identity, based on opposition to members of other groups is clearly visible among members of right-wing groups. By creating their image, individuals and groups try not only to make a specific impression, but also to achieve control over the behavior of others by influencing their definition of the situation. In the context of the analysis of self-images constructed by the members of Polish right-wing movement, I will present strategies aimed at raising public support and trust or arousing fear among groups identified as hostile or threatening. Moreover, the mechanisms of creating the self-image of own group are the active response to the reductionist perception, that members of far-right movement have to contend with. The visible multiplicity of images and strategies of presenting one's own group is one of the indicators of the high heterogeneity of the Polish national movement and makes it possible to notice the tensions arising between particular factions. The emotional component is an important frame in the analyzes. Emotions are present at the stage of recognizing and assessing one's own situation - fulfilling an adaptive function, they influence specific behaviors aimed at changing or maintaining the situation. Images are created to a large extent with the intention of evoking the expected feelings of the social surroundings.pl
dc.abstract.plOdpowiednio ukształtowany autowizerunek wydaje się być kwestią kluczową nie tylko dla formowania interakcji pomiędzy poszczególnymi niezależnymi jednostkami, ale także stanowi istotny punkt wyjścia dla funkcjonowania całych organizacji. Strategiczne konstruowanie tożsamości, oparte na opozycjach względem członków przynależących do innych grup jest wyraźnie widoczne w przypadku członków ugrupowań nacjonalistycznych. Poprzez aktywne wytwarzanie wlasnego wizerunku jednostki oraz grupy nie tylko tworzą pożądane wrażenia, ale również dążą do kontrolowania zachowań innych poprzez wpływanie na ich definiowanie sytuacji. W kontekście analiz autowizerunku konstruowanego przez różne grupy wpisujące się w polski ruch nacjonalistyczny, prezentuję w pracy szereg strategii, nakierowanych na pozyskiwanie szerszego społecznego poparcia oraz zaufania, bądź wzbudzania lęku wśród grup, które identyfikowane są jako wrogie lub zagrażające. Ponadto, mechanizmy sprawczego wytwarzania wizerunku własnej grupy stanowią odpowiedź na redukcjonistyczne spojrzenia, którym niejednokrotnie poddawani są członkowie ruchow określanych jako prawicowe. Obserwowalna wielość obrazów i strategii przedstawiania własnej grupy jest jednym ze wskaźników wysokiej heterogeniczności polskiego ruchu narodowego i pozwala zauważyć napięcia powstające pomiędzy poszczególnymi frakcjami. W analizach istotną ramę stanowi komponent emocjonalny. Emocje są bowiem obecne na etapie rozpoznania i oceny własnej sytuacji, pełniąc funkcję adaptacyjną, wpływają na konkretne zachowania dążące do zmiany, bądź podtrzymania sytuacji, zaś kreowane wizerunki tworzone są w znacznej mierze z intencją wywołania oczekiwanych odczuć otoczenia społecznego.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBrocki, Marcin - 174578 pl
dc.contributor.authorKuta, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerBrocki, Marcin - 174578 pl
dc.contributor.reviewerPawlak, Marekpl
dc.date.accessioned2023-03-22T22:30:44Z
dc.date.available2023-03-22T22:30:44Z
dc.date.submitted2021-07-06pl
dc.fieldofstudyetnologia i antropologia kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-145875-167997pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309360
dc.languagepolpl
dc.subject.ennationalism, emotions, self-image, essentialismpl
dc.subject.plnacjonalizm, emocje, autowizerunek, esencjalizmpl
dc.title"Zawsze znajdzie się ktoś, kto cię nazwie faszystą." Polscy nacjonaliści i emocjonalne strategie radzenia sobie ze stygmatyzacją społeczną.pl
dc.title.alternative"There will always be someone who will call you a fascist." Polish nationalists and emotional strategies of dealing with social stigma.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
A properly created self-image seems to be crucial not only for shaping the interaction between independent individuals, but also for the functioning of entire organizations. Strategic construction of identity, based on opposition to members of other groups is clearly visible among members of right-wing groups. By creating their image, individuals and groups try not only to make a specific impression, but also to achieve control over the behavior of others by influencing their definition of the situation. In the context of the analysis of self-images constructed by the members of Polish right-wing movement, I will present strategies aimed at raising public support and trust or arousing fear among groups identified as hostile or threatening. Moreover, the mechanisms of creating the self-image of own group are the active response to the reductionist perception, that members of far-right movement have to contend with. The visible multiplicity of images and strategies of presenting one's own group is one of the indicators of the high heterogeneity of the Polish national movement and makes it possible to notice the tensions arising between particular factions. The emotional component is an important frame in the analyzes. Emotions are present at the stage of recognizing and assessing one's own situation - fulfilling an adaptive function, they influence specific behaviors aimed at changing or maintaining the situation. Images are created to a large extent with the intention of evoking the expected feelings of the social surroundings.
dc.abstract.plpl
Odpowiednio ukształtowany autowizerunek wydaje się być kwestią kluczową nie tylko dla formowania interakcji pomiędzy poszczególnymi niezależnymi jednostkami, ale także stanowi istotny punkt wyjścia dla funkcjonowania całych organizacji. Strategiczne konstruowanie tożsamości, oparte na opozycjach względem członków przynależących do innych grup jest wyraźnie widoczne w przypadku członków ugrupowań nacjonalistycznych. Poprzez aktywne wytwarzanie wlasnego wizerunku jednostki oraz grupy nie tylko tworzą pożądane wrażenia, ale również dążą do kontrolowania zachowań innych poprzez wpływanie na ich definiowanie sytuacji. W kontekście analiz autowizerunku konstruowanego przez różne grupy wpisujące się w polski ruch nacjonalistyczny, prezentuję w pracy szereg strategii, nakierowanych na pozyskiwanie szerszego społecznego poparcia oraz zaufania, bądź wzbudzania lęku wśród grup, które identyfikowane są jako wrogie lub zagrażające. Ponadto, mechanizmy sprawczego wytwarzania wizerunku własnej grupy stanowią odpowiedź na redukcjonistyczne spojrzenia, którym niejednokrotnie poddawani są członkowie ruchow określanych jako prawicowe. Obserwowalna wielość obrazów i strategii przedstawiania własnej grupy jest jednym ze wskaźników wysokiej heterogeniczności polskiego ruchu narodowego i pozwala zauważyć napięcia powstające pomiędzy poszczególnymi frakcjami. W analizach istotną ramę stanowi komponent emocjonalny. Emocje są bowiem obecne na etapie rozpoznania i oceny własnej sytuacji, pełniąc funkcję adaptacyjną, wpływają na konkretne zachowania dążące do zmiany, bądź podtrzymania sytuacji, zaś kreowane wizerunki tworzone są w znacznej mierze z intencją wywołania oczekiwanych odczuć otoczenia społecznego.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Brocki, Marcin - 174578
dc.contributor.authorpl
Kuta, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Brocki, Marcin - 174578
dc.contributor.reviewerpl
Pawlak, Marek
dc.date.accessioned
2023-03-22T22:30:44Z
dc.date.available
2023-03-22T22:30:44Z
dc.date.submittedpl
2021-07-06
dc.fieldofstudypl
etnologia i antropologia kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-145875-167997
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309360
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
nationalism, emotions, self-image, essentialism
dc.subject.plpl
nacjonalizm, emocje, autowizerunek, esencjalizm
dc.titlepl
"Zawsze znajdzie się ktoś, kto cię nazwie faszystą." Polscy nacjonaliści i emocjonalne strategie radzenia sobie ze stygmatyzacją społeczną.
dc.title.alternativepl
"There will always be someone who will call you a fascist." Polish nationalists and emotional strategies of dealing with social stigma.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
10
Lambeth
1
Lodz
1
Sosnowiec
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections