Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kulturowy fenomen spektaklu Kora. Boska w kontekście biografii artystki
The cultural phenomenon of the performance Kora. Boska in the context of the artist's biography
FONOMEN KUKTUROWY, TEATR, TOŻSAMOŚĆ, BIOGRAFIA
CULTURAL PHENOMENON, THEATRE, IDENTITY, BIOGRAPHY
Praca magisterska poświęcona jest analizie fenomenu kulturowego spektaklu Kora. Boska Teatru Nowego Proxima w Krakowie, w reżyserii Katarzyny Chlebny. Celem pracy jest szczegółowe omówienie i analiza spektaklu, ze szczególnym uwzględnieniem wątków biograficznych Kory, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w przedstawieniu, jak i w literaturze biograficznej. W pracy podkreślono przede wszystkim symbolikę Matki Boskiej obecną w spektaklu oraz jej znaczenie w kontekście kultury, ze szczególnym akcentem na rolę matki w polskim dyskursie społecznym.Analiza opiera się na dwóch biografiach artystki: Słońca bez końca. Biografia Kory oraz Kora. Się żyje! Biografia Kory, które stanowią kluczowe źródła do rozważań nad tożsamościowymi aspektami życia artystki i ich reprezentacją w spektaklu. Ważnym elementem badawczym pracy jest również analiza reakcji fanów w zamkniętych grupach fanowskich oraz wywiad z jedną z fanek Kory i zespołu Maanam, aktywną uczestniczką tych społeczności.Praca odnosi się także do kontekstu społeczno-kulturowego czasu powstania spektaklu, w szczególności jego związku z innymi produkcjami artystycznymi dotyczącymi postaci Kory oraz jego wpływu na polski dyskurs publiczny. W analizie uwzględniono również kontrowersje, jakie spektakl wzbudza wśród odbiorców i krytyków. Oprócz wątków biograficznych praca opisuje tożsamościowe aspekty artystki, które odzwierciedlają się w przedstawieniu Kora.Boska, podkreślając jej złożony i wielowymiarowy wizerunek.
The thesis is devoted to the analysis of the cultural phenomenon of the performance Kora. Boska of the New Proxima Theatre in Krakow, directed by Katarzyna Chlebna. The aim of the thesis is to discuss and analyse the performance in detail, with a particular focus on Kora's biographical themes, which are reflected both in the performance and in biographical literature. Above all, the paper emphasises the symbolism of the Virgin Mary present in the show and its significance in the cultural context, with particular emphasis on the role of the mother in Polish social discourse.The analysis is based on two biographies of the artist: Słońca bez końca. Biografia Kory and Kora. Się żyje! Biografia Kory, which are key sources for considering the identity aspects of the artist's life and their representation in performance. Another important research element of the work is the analysis of fans' reactions on closed fan groups and an interview with one of Kora's and the band Maanam's fans, an active participant of these communities.The work also refers to the socio-cultural context of the time of the show's creation, in particular its relation to other artistic productions concerning the figure of Kora and its influence on Polish public discourse. The analysis also takes into account the controversy that the show has aroused among audiences and critics. In addition to the biographical themes, the paper describes the identity aspects of the artist as reflected in the performance Kora.Boska, highlighting her complex and multidimensional image.
dc.abstract.en | The thesis is devoted to the analysis of the cultural phenomenon of the performance Kora. Boska of the New Proxima Theatre in Krakow, directed by Katarzyna Chlebna. The aim of the thesis is to discuss and analyse the performance in detail, with a particular focus on Kora's biographical themes, which are reflected both in the performance and in biographical literature. Above all, the paper emphasises the symbolism of the Virgin Mary present in the show and its significance in the cultural context, with particular emphasis on the role of the mother in Polish social discourse.The analysis is based on two biographies of the artist: Słońca bez końca. Biografia Kory and Kora. Się żyje! Biografia Kory, which are key sources for considering the identity aspects of the artist's life and their representation in performance. Another important research element of the work is the analysis of fans' reactions on closed fan groups and an interview with one of Kora's and the band Maanam's fans, an active participant of these communities.The work also refers to the socio-cultural context of the time of the show's creation, in particular its relation to other artistic productions concerning the figure of Kora and its influence on Polish public discourse. The analysis also takes into account the controversy that the show has aroused among audiences and critics. In addition to the biographical themes, the paper describes the identity aspects of the artist as reflected in the performance Kora.Boska, highlighting her complex and multidimensional image. | pl |
dc.abstract.pl | Praca magisterska poświęcona jest analizie fenomenu kulturowego spektaklu Kora. Boska Teatru Nowego Proxima w Krakowie, w reżyserii Katarzyny Chlebny. Celem pracy jest szczegółowe omówienie i analiza spektaklu, ze szczególnym uwzględnieniem wątków biograficznych Kory, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w przedstawieniu, jak i w literaturze biograficznej. W pracy podkreślono przede wszystkim symbolikę Matki Boskiej obecną w spektaklu oraz jej znaczenie w kontekście kultury, ze szczególnym akcentem na rolę matki w polskim dyskursie społecznym.Analiza opiera się na dwóch biografiach artystki: Słońca bez końca. Biografia Kory oraz Kora. Się żyje! Biografia Kory, które stanowią kluczowe źródła do rozważań nad tożsamościowymi aspektami życia artystki i ich reprezentacją w spektaklu. Ważnym elementem badawczym pracy jest również analiza reakcji fanów w zamkniętych grupach fanowskich oraz wywiad z jedną z fanek Kory i zespołu Maanam, aktywną uczestniczką tych społeczności.Praca odnosi się także do kontekstu społeczno-kulturowego czasu powstania spektaklu, w szczególności jego związku z innymi produkcjami artystycznymi dotyczącymi postaci Kory oraz jego wpływu na polski dyskurs publiczny. W analizie uwzględniono również kontrowersje, jakie spektakl wzbudza wśród odbiorców i krytyków. Oprócz wątków biograficznych praca opisuje tożsamościowe aspekty artystki, które odzwierciedlają się w przedstawieniu Kora.Boska, podkreślając jej złożony i wielowymiarowy wizerunek. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zajas, Krzysztof - 132833 | pl |
dc.contributor.author | Mosiala, Mateusz - USOS246014 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Zajas, Krzysztof - 132833 | pl |
dc.contributor.reviewer | Fazan, Jarosław - 127886 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-08T06:28:32Z | |
dc.date.available | 2024-10-08T06:28:32Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-03 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo - teksty kultury | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178316-246014 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450639 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CULTURAL PHENOMENON, THEATRE, IDENTITY, BIOGRAPHY | pl |
dc.subject.pl | FONOMEN KUKTUROWY, TEATR, TOŻSAMOŚĆ, BIOGRAFIA | pl |
dc.title | Kulturowy fenomen spektaklu Kora. Boska w kontekście biografii artystki | pl |
dc.title.alternative | The cultural phenomenon of the performance Kora. Boska in the context of the artist's biography | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |