Poziom stresu a jakość snu wśród studentów pielęgniarstwa

master
dc.abstract.enIntroduction: Nursing students are exposed to stress due to many factors, including demanding patient care, high academic demands, and simultaneously trying to maintain family and social relationships. Stress influences the development of sleep disorders, which negatively impact students' health, resulting in impaired physical and mental performance.Aim of the study: The aim of this study was to find out the relationship between the perception of stress among nursing students and the occurrence of sleep disorders among them.Materials and methods: The study group consisted of nursing students of Cracow universities, both undergraduate and graduate degrees. The method used in the study was document analysis and diagnostic survey. The tools used in the study were the Perceived Stress Scale - PSS-10, the Athens Insomnia Scale, the Inventory for the Measurement of Coping with Stress - MiniCOPE, and a questionnaire of our own design.Results: 154 subjects participated in the study. The results of the PSS-10 scale show that more than half of the respondents obtained high results, which indicates strongly felt stress, while average stress was felt by 27.9% of the respondents. Master's degree nursing students are more likely to feel stress at a higher level than undergraduate students. Active nursing students felt stress significantly more often compared to inactive nursing students. The MINI-COPE scale showed that the highest averages were recorded for: Active coping (M= 2.10), Planning (M= 2.10), Seeking emotional support (M= 2.09), and Instrumental (M= 2.04). On the other hand, the lowest means were recorded for Cessation of Action (M= 0.89) and Denial (M= 0.71). The results of the Athens Insomnia Scale indicate that more than half of the respondents (52.6%) suffer from insomnia. There is a strong positive correlation between the PSS-10 scale and the Athens Insomnia Scale. Students who are more likely to cope with stress by: Active coping (rho= -0.160), Seeking emotional (rho= -0.290), and Instrumental support (rho= -0.282), are less likely to experience insomnia. The occurrence of insomnia is most strongly positively affected by Cessation of Action (rho= 0.382) and Blaming oneself (rho= 0.332). On the other hand, the more the respondents use the following strategies: Blaming oneself (rho= 0.343), Focusing on emotions and their discharge (rho= 256), and Turning to religion (rho=0.256), the higher the level of stress they feel. Students coping with stress through Seeking Emotional Support (rho= 0.302) and Active Coping (rho= -0.285) experience the lowest stress.Conclusions: Nursing students have high and average levels of perceived stress. More than half also experience insomnia. Classes showing how to appropriately manage stress should be implemented among students. This will influence students' academic performance as well as their conduct and promotion of pro-health behaviours in later professional life.pl
dc.abstract.plWstęp: Studenci pielęgniarstwa są narażeni na stres z powodu wielu czynników, między innymi jest to wymagająca opieka nad osobami chorymi, wysokie wymagania akademickie, jednoczesne staranie się o utrzymanie relacji rodzinnych i społecznych. Stres wpływa na powstawanie zaburzeń snu, które oddziałują negatywnie na zdrowie studentów, powodując zaburzenia sprawności fizycznej i psychicznej.Cel pracy: Celem pracy było poznanie związków pomiędzy odczuwaniem stresu przez studentów pielęgniarstwa a występowaniem wśród nich zaburzeń snu.Materiały i metody: Grupę badanych stanowili studenci pielęgniarstwa krakowskich uczelni, zarówno na stopniu licencjackim jak i magisterskim. W pracy użyto metody analizy dokumentów oraz sondażu diagnostycznego. Narzędziami użytymi w pracy były: Skala Odczuwanego Stresu – PSS-10, Ateńska Skala Bezsenności, Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – MiniCOPE oraz kwestionariusz autorstwa własnego.Wyniki: W badaniu wzięły udział 154 osoby. Wyniki skali PSS-10 pokazują, że ponad połowa badanych uzyskała rezultaty wysokie, co świadczy o silnie odczuwanym stresie, natomiast przeciętny stres odczuwa 27,9% badanych. Studenci pielęgniarstwa na stopniu magisterskim częściej odczuwają stres na poziomie wyższym niż studenci na stopniu licencjackim. Studenci aktywni zawodowo odczuwają stres znacznie częściej w porównaniu do studentów pielęgniarstwa nieaktywnych zawodowo. Skala MINI-COPE wykazała, że najwyższe średnie odnotowano w przypadku: Aktywnego radzenia sobie (M= 2,10), Planowania (M= 2,10), Poszukiwania wsparcia emocjonalnego (M= 2,09) oraz instrumentalnego (M= 2,04). Natomiast najniższe średnie odnotowano w przypadku Zaprzestania działań (M= 0,89) i Zaprzeczania (M= 0,71). Wyniki Ateńskiej Skali Bezsenności świadczą o tym, że ponad połowa badanych (52,6%) cierpi na bezsenność. Występuje silna dodatnia korelacja pomiędzy skalą PSS-10, a Ateńską Skalą Bezsenności. Studenci, którzy częściej radzą sobie ze stresem poprzez: Aktywne radzenie sobie (rho= -0,160), Poszukiwanie emocjonalnego (rho= -0,290) oraz instrumentalnego wsparcia (rho= -0,282), rzadziej odczuwają bezsenność. Najsilniej dodatnio na występowanie bezsenności wpływa Zaprzestanie działań (rho= 0,382) oraz Obwinianie siebie (rho= 0,332). Natomiast, im w większym stopniu badani stosują następujące strategie: Obwiniania siebie (rho= 0,343), Koncentracji na emocjach i ich wyładowaniu (rho= 256), a także Zwrotu ku religii (rho=0,256), tym poziom stresu, który odczuwają jest wyższy. Najniższy stres odczuwają studenci radzący sobie ze stresem poprzez Poszukiwanie emocjonalnego wsparcia (rho= 0,302) oraz Aktywne radzenie sobie (rho= -0,285).Wnioski: Studentów pielęgniarstwa charakteryzuje wysoki i przeciętny poziom odczuwanego stresu. Ponad połowa odczuwa także bezsenność. Wśród studentów powinny zostać wdrożone zajęcia pokazujące jak odpowiednio radzić sobie ze stresem. Wpłynie to na wyniki akademickie studentów a także ich postępowanie i promowanie zachowań prozdrowotnych w późniejszym życiu zawodowym.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorCepuch, Grażyna - 128978 pl
dc.contributor.authorDąbek, Dianapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerCepuch, Grażyna - 128978 pl
dc.contributor.reviewerMarcinkowska Trimboli, Urszulapl
dc.date.accessioned2021-10-14T04:26:50Z
dc.date.available2021-10-14T04:26:50Z
dc.date.submitted2021-09-24pl
dc.fieldofstudypielęgniarstwopl
dc.identifier.apddiploma-153485-228244pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/279833
dc.languagepolpl
dc.subject.enstress, sleep, nursing students, coping with stresspl
dc.subject.plstres, sen, studenci pielęgniarstwa, radzenie sobie ze stresempl
dc.titlePoziom stresu a jakość snu wśród studentów pielęgniarstwapl
dc.title.alternativeStress level and sleep quality among nursing studentspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Introduction: Nursing students are exposed to stress due to many factors, including demanding patient care, high academic demands, and simultaneously trying to maintain family and social relationships. Stress influences the development of sleep disorders, which negatively impact students' health, resulting in impaired physical and mental performance.Aim of the study: The aim of this study was to find out the relationship between the perception of stress among nursing students and the occurrence of sleep disorders among them.Materials and methods: The study group consisted of nursing students of Cracow universities, both undergraduate and graduate degrees. The method used in the study was document analysis and diagnostic survey. The tools used in the study were the Perceived Stress Scale - PSS-10, the Athens Insomnia Scale, the Inventory for the Measurement of Coping with Stress - MiniCOPE, and a questionnaire of our own design.Results: 154 subjects participated in the study. The results of the PSS-10 scale show that more than half of the respondents obtained high results, which indicates strongly felt stress, while average stress was felt by 27.9% of the respondents. Master's degree nursing students are more likely to feel stress at a higher level than undergraduate students. Active nursing students felt stress significantly more often compared to inactive nursing students. The MINI-COPE scale showed that the highest averages were recorded for: Active coping (M= 2.10), Planning (M= 2.10), Seeking emotional support (M= 2.09), and Instrumental (M= 2.04). On the other hand, the lowest means were recorded for Cessation of Action (M= 0.89) and Denial (M= 0.71). The results of the Athens Insomnia Scale indicate that more than half of the respondents (52.6%) suffer from insomnia. There is a strong positive correlation between the PSS-10 scale and the Athens Insomnia Scale. Students who are more likely to cope with stress by: Active coping (rho= -0.160), Seeking emotional (rho= -0.290), and Instrumental support (rho= -0.282), are less likely to experience insomnia. The occurrence of insomnia is most strongly positively affected by Cessation of Action (rho= 0.382) and Blaming oneself (rho= 0.332). On the other hand, the more the respondents use the following strategies: Blaming oneself (rho= 0.343), Focusing on emotions and their discharge (rho= 256), and Turning to religion (rho=0.256), the higher the level of stress they feel. Students coping with stress through Seeking Emotional Support (rho= 0.302) and Active Coping (rho= -0.285) experience the lowest stress.Conclusions: Nursing students have high and average levels of perceived stress. More than half also experience insomnia. Classes showing how to appropriately manage stress should be implemented among students. This will influence students' academic performance as well as their conduct and promotion of pro-health behaviours in later professional life.
dc.abstract.plpl
Wstęp: Studenci pielęgniarstwa są narażeni na stres z powodu wielu czynników, między innymi jest to wymagająca opieka nad osobami chorymi, wysokie wymagania akademickie, jednoczesne staranie się o utrzymanie relacji rodzinnych i społecznych. Stres wpływa na powstawanie zaburzeń snu, które oddziałują negatywnie na zdrowie studentów, powodując zaburzenia sprawności fizycznej i psychicznej.Cel pracy: Celem pracy było poznanie związków pomiędzy odczuwaniem stresu przez studentów pielęgniarstwa a występowaniem wśród nich zaburzeń snu.Materiały i metody: Grupę badanych stanowili studenci pielęgniarstwa krakowskich uczelni, zarówno na stopniu licencjackim jak i magisterskim. W pracy użyto metody analizy dokumentów oraz sondażu diagnostycznego. Narzędziami użytymi w pracy były: Skala Odczuwanego Stresu – PSS-10, Ateńska Skala Bezsenności, Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – MiniCOPE oraz kwestionariusz autorstwa własnego.Wyniki: W badaniu wzięły udział 154 osoby. Wyniki skali PSS-10 pokazują, że ponad połowa badanych uzyskała rezultaty wysokie, co świadczy o silnie odczuwanym stresie, natomiast przeciętny stres odczuwa 27,9% badanych. Studenci pielęgniarstwa na stopniu magisterskim częściej odczuwają stres na poziomie wyższym niż studenci na stopniu licencjackim. Studenci aktywni zawodowo odczuwają stres znacznie częściej w porównaniu do studentów pielęgniarstwa nieaktywnych zawodowo. Skala MINI-COPE wykazała, że najwyższe średnie odnotowano w przypadku: Aktywnego radzenia sobie (M= 2,10), Planowania (M= 2,10), Poszukiwania wsparcia emocjonalnego (M= 2,09) oraz instrumentalnego (M= 2,04). Natomiast najniższe średnie odnotowano w przypadku Zaprzestania działań (M= 0,89) i Zaprzeczania (M= 0,71). Wyniki Ateńskiej Skali Bezsenności świadczą o tym, że ponad połowa badanych (52,6%) cierpi na bezsenność. Występuje silna dodatnia korelacja pomiędzy skalą PSS-10, a Ateńską Skalą Bezsenności. Studenci, którzy częściej radzą sobie ze stresem poprzez: Aktywne radzenie sobie (rho= -0,160), Poszukiwanie emocjonalnego (rho= -0,290) oraz instrumentalnego wsparcia (rho= -0,282), rzadziej odczuwają bezsenność. Najsilniej dodatnio na występowanie bezsenności wpływa Zaprzestanie działań (rho= 0,382) oraz Obwinianie siebie (rho= 0,332). Natomiast, im w większym stopniu badani stosują następujące strategie: Obwiniania siebie (rho= 0,343), Koncentracji na emocjach i ich wyładowaniu (rho= 256), a także Zwrotu ku religii (rho=0,256), tym poziom stresu, który odczuwają jest wyższy. Najniższy stres odczuwają studenci radzący sobie ze stresem poprzez Poszukiwanie emocjonalnego wsparcia (rho= 0,302) oraz Aktywne radzenie sobie (rho= -0,285).Wnioski: Studentów pielęgniarstwa charakteryzuje wysoki i przeciętny poziom odczuwanego stresu. Ponad połowa odczuwa także bezsenność. Wśród studentów powinny zostać wdrożone zajęcia pokazujące jak odpowiednio radzić sobie ze stresem. Wpłynie to na wyniki akademickie studentów a także ich postępowanie i promowanie zachowań prozdrowotnych w późniejszym życiu zawodowym.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Cepuch, Grażyna - 128978
dc.contributor.authorpl
Dąbek, Diana
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Cepuch, Grażyna - 128978
dc.contributor.reviewerpl
Marcinkowska Trimboli, Urszula
dc.date.accessioned
2021-10-14T04:26:50Z
dc.date.available
2021-10-14T04:26:50Z
dc.date.submittedpl
2021-09-24
dc.fieldofstudypl
pielęgniarstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-153485-228244
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/279833
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stress, sleep, nursing students, coping with stress
dc.subject.plpl
stres, sen, studenci pielęgniarstwa, radzenie sobie ze stresem
dc.titlepl
Poziom stresu a jakość snu wśród studentów pielęgniarstwa
dc.title.alternativepl
Stress level and sleep quality among nursing students
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
543
Views per month
Views per city
Warsaw
106
Krakow
77
Wroclaw
22
Poznan
20
Katowice
16
Gdynia
13
Szczecin
12
Bielawa
11
Małogoszcz
11
Lodz
10

No access

No Thumbnail Available