Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poziom stresu a jakość snu wśród studentów pielęgniarstwa
Stress level and sleep quality among nursing students
stres, sen, studenci pielęgniarstwa, radzenie sobie ze stresem
stress, sleep, nursing students, coping with stress
Wstęp: Studenci pielęgniarstwa są narażeni na stres z powodu wielu czynników, między innymi jest to wymagająca opieka nad osobami chorymi, wysokie wymagania akademickie, jednoczesne staranie się o utrzymanie relacji rodzinnych i społecznych. Stres wpływa na powstawanie zaburzeń snu, które oddziałują negatywnie na zdrowie studentów, powodując zaburzenia sprawności fizycznej i psychicznej.Cel pracy: Celem pracy było poznanie związków pomiędzy odczuwaniem stresu przez studentów pielęgniarstwa a występowaniem wśród nich zaburzeń snu.Materiały i metody: Grupę badanych stanowili studenci pielęgniarstwa krakowskich uczelni, zarówno na stopniu licencjackim jak i magisterskim. W pracy użyto metody analizy dokumentów oraz sondażu diagnostycznego. Narzędziami użytymi w pracy były: Skala Odczuwanego Stresu – PSS-10, Ateńska Skala Bezsenności, Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – MiniCOPE oraz kwestionariusz autorstwa własnego.Wyniki: W badaniu wzięły udział 154 osoby. Wyniki skali PSS-10 pokazują, że ponad połowa badanych uzyskała rezultaty wysokie, co świadczy o silnie odczuwanym stresie, natomiast przeciętny stres odczuwa 27,9% badanych. Studenci pielęgniarstwa na stopniu magisterskim częściej odczuwają stres na poziomie wyższym niż studenci na stopniu licencjackim. Studenci aktywni zawodowo odczuwają stres znacznie częściej w porównaniu do studentów pielęgniarstwa nieaktywnych zawodowo. Skala MINI-COPE wykazała, że najwyższe średnie odnotowano w przypadku: Aktywnego radzenia sobie (M= 2,10), Planowania (M= 2,10), Poszukiwania wsparcia emocjonalnego (M= 2,09) oraz instrumentalnego (M= 2,04). Natomiast najniższe średnie odnotowano w przypadku Zaprzestania działań (M= 0,89) i Zaprzeczania (M= 0,71). Wyniki Ateńskiej Skali Bezsenności świadczą o tym, że ponad połowa badanych (52,6%) cierpi na bezsenność. Występuje silna dodatnia korelacja pomiędzy skalą PSS-10, a Ateńską Skalą Bezsenności. Studenci, którzy częściej radzą sobie ze stresem poprzez: Aktywne radzenie sobie (rho= -0,160), Poszukiwanie emocjonalnego (rho= -0,290) oraz instrumentalnego wsparcia (rho= -0,282), rzadziej odczuwają bezsenność. Najsilniej dodatnio na występowanie bezsenności wpływa Zaprzestanie działań (rho= 0,382) oraz Obwinianie siebie (rho= 0,332). Natomiast, im w większym stopniu badani stosują następujące strategie: Obwiniania siebie (rho= 0,343), Koncentracji na emocjach i ich wyładowaniu (rho= 256), a także Zwrotu ku religii (rho=0,256), tym poziom stresu, który odczuwają jest wyższy. Najniższy stres odczuwają studenci radzący sobie ze stresem poprzez Poszukiwanie emocjonalnego wsparcia (rho= 0,302) oraz Aktywne radzenie sobie (rho= -0,285).Wnioski: Studentów pielęgniarstwa charakteryzuje wysoki i przeciętny poziom odczuwanego stresu. Ponad połowa odczuwa także bezsenność. Wśród studentów powinny zostać wdrożone zajęcia pokazujące jak odpowiednio radzić sobie ze stresem. Wpłynie to na wyniki akademickie studentów a także ich postępowanie i promowanie zachowań prozdrowotnych w późniejszym życiu zawodowym.
Introduction: Nursing students are exposed to stress due to many factors, including demanding patient care, high academic demands, and simultaneously trying to maintain family and social relationships. Stress influences the development of sleep disorders, which negatively impact students' health, resulting in impaired physical and mental performance.Aim of the study: The aim of this study was to find out the relationship between the perception of stress among nursing students and the occurrence of sleep disorders among them.Materials and methods: The study group consisted of nursing students of Cracow universities, both undergraduate and graduate degrees. The method used in the study was document analysis and diagnostic survey. The tools used in the study were the Perceived Stress Scale - PSS-10, the Athens Insomnia Scale, the Inventory for the Measurement of Coping with Stress - MiniCOPE, and a questionnaire of our own design.Results: 154 subjects participated in the study. The results of the PSS-10 scale show that more than half of the respondents obtained high results, which indicates strongly felt stress, while average stress was felt by 27.9% of the respondents. Master's degree nursing students are more likely to feel stress at a higher level than undergraduate students. Active nursing students felt stress significantly more often compared to inactive nursing students. The MINI-COPE scale showed that the highest averages were recorded for: Active coping (M= 2.10), Planning (M= 2.10), Seeking emotional support (M= 2.09), and Instrumental (M= 2.04). On the other hand, the lowest means were recorded for Cessation of Action (M= 0.89) and Denial (M= 0.71). The results of the Athens Insomnia Scale indicate that more than half of the respondents (52.6%) suffer from insomnia. There is a strong positive correlation between the PSS-10 scale and the Athens Insomnia Scale. Students who are more likely to cope with stress by: Active coping (rho= -0.160), Seeking emotional (rho= -0.290), and Instrumental support (rho= -0.282), are less likely to experience insomnia. The occurrence of insomnia is most strongly positively affected by Cessation of Action (rho= 0.382) and Blaming oneself (rho= 0.332). On the other hand, the more the respondents use the following strategies: Blaming oneself (rho= 0.343), Focusing on emotions and their discharge (rho= 256), and Turning to religion (rho=0.256), the higher the level of stress they feel. Students coping with stress through Seeking Emotional Support (rho= 0.302) and Active Coping (rho= -0.285) experience the lowest stress.Conclusions: Nursing students have high and average levels of perceived stress. More than half also experience insomnia. Classes showing how to appropriately manage stress should be implemented among students. This will influence students' academic performance as well as their conduct and promotion of pro-health behaviours in later professional life.
dc.abstract.en | Introduction: Nursing students are exposed to stress due to many factors, including demanding patient care, high academic demands, and simultaneously trying to maintain family and social relationships. Stress influences the development of sleep disorders, which negatively impact students' health, resulting in impaired physical and mental performance.Aim of the study: The aim of this study was to find out the relationship between the perception of stress among nursing students and the occurrence of sleep disorders among them.Materials and methods: The study group consisted of nursing students of Cracow universities, both undergraduate and graduate degrees. The method used in the study was document analysis and diagnostic survey. The tools used in the study were the Perceived Stress Scale - PSS-10, the Athens Insomnia Scale, the Inventory for the Measurement of Coping with Stress - MiniCOPE, and a questionnaire of our own design.Results: 154 subjects participated in the study. The results of the PSS-10 scale show that more than half of the respondents obtained high results, which indicates strongly felt stress, while average stress was felt by 27.9% of the respondents. Master's degree nursing students are more likely to feel stress at a higher level than undergraduate students. Active nursing students felt stress significantly more often compared to inactive nursing students. The MINI-COPE scale showed that the highest averages were recorded for: Active coping (M= 2.10), Planning (M= 2.10), Seeking emotional support (M= 2.09), and Instrumental (M= 2.04). On the other hand, the lowest means were recorded for Cessation of Action (M= 0.89) and Denial (M= 0.71). The results of the Athens Insomnia Scale indicate that more than half of the respondents (52.6%) suffer from insomnia. There is a strong positive correlation between the PSS-10 scale and the Athens Insomnia Scale. Students who are more likely to cope with stress by: Active coping (rho= -0.160), Seeking emotional (rho= -0.290), and Instrumental support (rho= -0.282), are less likely to experience insomnia. The occurrence of insomnia is most strongly positively affected by Cessation of Action (rho= 0.382) and Blaming oneself (rho= 0.332). On the other hand, the more the respondents use the following strategies: Blaming oneself (rho= 0.343), Focusing on emotions and their discharge (rho= 256), and Turning to religion (rho=0.256), the higher the level of stress they feel. Students coping with stress through Seeking Emotional Support (rho= 0.302) and Active Coping (rho= -0.285) experience the lowest stress.Conclusions: Nursing students have high and average levels of perceived stress. More than half also experience insomnia. Classes showing how to appropriately manage stress should be implemented among students. This will influence students' academic performance as well as their conduct and promotion of pro-health behaviours in later professional life. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Studenci pielęgniarstwa są narażeni na stres z powodu wielu czynników, między innymi jest to wymagająca opieka nad osobami chorymi, wysokie wymagania akademickie, jednoczesne staranie się o utrzymanie relacji rodzinnych i społecznych. Stres wpływa na powstawanie zaburzeń snu, które oddziałują negatywnie na zdrowie studentów, powodując zaburzenia sprawności fizycznej i psychicznej.Cel pracy: Celem pracy było poznanie związków pomiędzy odczuwaniem stresu przez studentów pielęgniarstwa a występowaniem wśród nich zaburzeń snu.Materiały i metody: Grupę badanych stanowili studenci pielęgniarstwa krakowskich uczelni, zarówno na stopniu licencjackim jak i magisterskim. W pracy użyto metody analizy dokumentów oraz sondażu diagnostycznego. Narzędziami użytymi w pracy były: Skala Odczuwanego Stresu – PSS-10, Ateńska Skala Bezsenności, Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – MiniCOPE oraz kwestionariusz autorstwa własnego.Wyniki: W badaniu wzięły udział 154 osoby. Wyniki skali PSS-10 pokazują, że ponad połowa badanych uzyskała rezultaty wysokie, co świadczy o silnie odczuwanym stresie, natomiast przeciętny stres odczuwa 27,9% badanych. Studenci pielęgniarstwa na stopniu magisterskim częściej odczuwają stres na poziomie wyższym niż studenci na stopniu licencjackim. Studenci aktywni zawodowo odczuwają stres znacznie częściej w porównaniu do studentów pielęgniarstwa nieaktywnych zawodowo. Skala MINI-COPE wykazała, że najwyższe średnie odnotowano w przypadku: Aktywnego radzenia sobie (M= 2,10), Planowania (M= 2,10), Poszukiwania wsparcia emocjonalnego (M= 2,09) oraz instrumentalnego (M= 2,04). Natomiast najniższe średnie odnotowano w przypadku Zaprzestania działań (M= 0,89) i Zaprzeczania (M= 0,71). Wyniki Ateńskiej Skali Bezsenności świadczą o tym, że ponad połowa badanych (52,6%) cierpi na bezsenność. Występuje silna dodatnia korelacja pomiędzy skalą PSS-10, a Ateńską Skalą Bezsenności. Studenci, którzy częściej radzą sobie ze stresem poprzez: Aktywne radzenie sobie (rho= -0,160), Poszukiwanie emocjonalnego (rho= -0,290) oraz instrumentalnego wsparcia (rho= -0,282), rzadziej odczuwają bezsenność. Najsilniej dodatnio na występowanie bezsenności wpływa Zaprzestanie działań (rho= 0,382) oraz Obwinianie siebie (rho= 0,332). Natomiast, im w większym stopniu badani stosują następujące strategie: Obwiniania siebie (rho= 0,343), Koncentracji na emocjach i ich wyładowaniu (rho= 256), a także Zwrotu ku religii (rho=0,256), tym poziom stresu, który odczuwają jest wyższy. Najniższy stres odczuwają studenci radzący sobie ze stresem poprzez Poszukiwanie emocjonalnego wsparcia (rho= 0,302) oraz Aktywne radzenie sobie (rho= -0,285).Wnioski: Studentów pielęgniarstwa charakteryzuje wysoki i przeciętny poziom odczuwanego stresu. Ponad połowa odczuwa także bezsenność. Wśród studentów powinny zostać wdrożone zajęcia pokazujące jak odpowiednio radzić sobie ze stresem. Wpłynie to na wyniki akademickie studentów a także ich postępowanie i promowanie zachowań prozdrowotnych w późniejszym życiu zawodowym. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Cepuch, Grażyna - 128978 | pl |
dc.contributor.author | Dąbek, Diana | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Cepuch, Grażyna - 128978 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marcinkowska Trimboli, Urszula | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T04:26:50Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T04:26:50Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-24 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153485-228244 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/279833 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | stress, sleep, nursing students, coping with stress | pl |
dc.subject.pl | stres, sen, studenci pielęgniarstwa, radzenie sobie ze stresem | pl |
dc.title | Poziom stresu a jakość snu wśród studentów pielęgniarstwa | pl |
dc.title.alternative | Stress level and sleep quality among nursing students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |