W poszukiwaniu straconego czasu… i sonat skrzypcowych z czasów Marcela Prousta

2024
journal article
article
dc.abstract.plMarcel Proust, znawca muzyki i wrażliwy słuchacz, wielbiciel Faurégo, Francka i Wagnera, wykreował w swojej powieści świat dźwiękowy, który można poczuć, usłyszeć i posmakować. Muzyczne komponenty doskonale współgrają z innymi składnikami, niekiedy tworząc tło, innym razem wysuwając się na pierwszy plan. Słynna "mała fraza sonaty Vinteuila" staje się symbolem miłości Swanna, a zarazem jednym z motywów przewodnich całej powieści. Niesie w sobie bogactwo znaczeń, potęguje emocje bohatera, ewokuje atmosferę paryskiego życia muzycznego. Jednocześnie wywołuje pytania: Jakie sonaty były grywane w Paryżu w czasach Prousta? Co mógł usłyszeć pisarz w sali koncertowej i we własnym salonie? Jakie dźwięki pobudziły jego wyobraźnię i złożyły się na obraz idealnej "sonaty Vinteuila"? Artykuł zaprasza w podróż śladami kompozytorów francuskich przełomu XIX i XX wieku, których muzyka inspirowała Marcela Prousta. Czytelnik zachęcany jest do słuchania sonat skrzypcowych wskazanych w tekście. Muzyka Césara Francka i jego uczniów cechuje się emocjonalizmem, zmianami nastrojów, transformacją materiału dźwiękowego i powracaniem do wcześniejszych wątków. Stanowi wartościowy kontekst dla lektury Prousta, zapraszając do zanurzenia się w świat dźwiękowy, jaki go otaczał.
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Muzykologii
dc.contributor.authorSuchowiejko, Renata - 132149
dc.date.accession2025-03-14
dc.date.accessioned2025-03-18T14:57:22Z
dc.date.available2025-03-18T14:57:22Z
dc.date.createdat2025-03-14T11:48:01Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical43-56
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume63
dc.identifier.doi10.19195/0079-4767.63.3
dc.identifier.eissn2957-2282
dc.identifier.issn0079-4767
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550373
dc.identifier.weblinkhttps://wuwr.pl/plit/article/view/17037
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.plmuzyka francuska
dc.subject.plMarcel Proust
dc.subject.plCésar Franck
dc.subject.plsonaty skrzypcowe
dc.subject.plParyż
dc.subject.plprzełom XIX i XX wieku
dc.subtypeArticle
dc.titleW poszukiwaniu straconego czasu… i sonat skrzypcowych z czasów Marcela Prousta
dc.title.alternativeIn search of lost time... and violin sonatas from the time of Marcel Proust
dc.title.journalPrace Literackie
dc.title.volumeMiędzy słowem a dźwiękiem : w świecie literackiej audiosfery
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.pl
Marcel Proust, znawca muzyki i wrażliwy słuchacz, wielbiciel Faurégo, Francka i Wagnera, wykreował w swojej powieści świat dźwiękowy, który można poczuć, usłyszeć i posmakować. Muzyczne komponenty doskonale współgrają z innymi składnikami, niekiedy tworząc tło, innym razem wysuwając się na pierwszy plan. Słynna "mała fraza sonaty Vinteuila" staje się symbolem miłości Swanna, a zarazem jednym z motywów przewodnich całej powieści. Niesie w sobie bogactwo znaczeń, potęguje emocje bohatera, ewokuje atmosferę paryskiego życia muzycznego. Jednocześnie wywołuje pytania: Jakie sonaty były grywane w Paryżu w czasach Prousta? Co mógł usłyszeć pisarz w sali koncertowej i we własnym salonie? Jakie dźwięki pobudziły jego wyobraźnię i złożyły się na obraz idealnej "sonaty Vinteuila"? Artykuł zaprasza w podróż śladami kompozytorów francuskich przełomu XIX i XX wieku, których muzyka inspirowała Marcela Prousta. Czytelnik zachęcany jest do słuchania sonat skrzypcowych wskazanych w tekście. Muzyka Césara Francka i jego uczniów cechuje się emocjonalizmem, zmianami nastrojów, transformacją materiału dźwiękowego i powracaniem do wcześniejszych wątków. Stanowi wartościowy kontekst dla lektury Prousta, zapraszając do zanurzenia się w świat dźwiękowy, jaki go otaczał.
dc.affiliation
Wydział Historyczny : Instytut Muzykologii
dc.contributor.author
Suchowiejko, Renata - 132149
dc.date.accession
2025-03-14
dc.date.accessioned
2025-03-18T14:57:22Z
dc.date.available
2025-03-18T14:57:22Z
dc.date.createdaten
2025-03-14T11:48:01Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physical
43-56
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
63
dc.identifier.doi
10.19195/0079-4767.63.3
dc.identifier.eissn
2957-2282
dc.identifier.issn
0079-4767
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550373
dc.identifier.weblink
https://wuwr.pl/plit/article/view/17037
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.pl
muzyka francuska
dc.subject.pl
Marcel Proust
dc.subject.pl
César Franck
dc.subject.pl
sonaty skrzypcowe
dc.subject.pl
Paryż
dc.subject.pl
przełom XIX i XX wieku
dc.subtype
Article
dc.title
W poszukiwaniu straconego czasu… i sonat skrzypcowych z czasów Marcela Prousta
dc.title.alternative
In search of lost time... and violin sonatas from the time of Marcel Proust
dc.title.journal
Prace Literackie
dc.title.volume
Między słowem a dźwiękiem : w świecie literackiej audiosfery
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Krakow
10
Niepołomice
8
Lodz
1
Downloads
suchowiejko_w_poszukiwaniu_straconego_czasu_2024.pdf
22