Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ nowych technologii na rozwój poznawczy dziecka. Badanie świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat zagrożeń związanych z cyfryzacją życia codziennego
The impact of new technologies on the cognitive development. Study of parents’ of preschool children knowledge about the danger of digitizing everyday life.
nowe technologie, TIK, dzieci w wieku przedszkolnym, świadomość rodziców, rozwój poznawczy dziecka
new technologies, ICT, preschool children, parents' awareness, childrens' cognitive development
Celem pracy było zbadanie poziomu świadomości rodziców/opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym, na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez ich dzieci. Część teoretyczną oparto na przeglądzie literatury przedmiotu, na którą składały się liczne artykuły, a także badania sondażowe, poruszające temat cyfryzacji społeczeństwa i edukacji, a także wpływu TIK na rozwój poznawczy dziecka. W części badawczej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, który został umieszczony na portalu społecznościowym. Zbudowany został na zasadzie czterech kategorii pytań, które odnosiły się do charakterystyki grupy respondentów, rozwoju ich dzieci, kontaktu dzieci i rodziców z nowymi technologiami, oraz opinii rodziców na temat TIK. Zestawienie ze sobą odpowiedzi oraz ich dogłębna analiza, pozwoliła na wysunięcie wniosków. Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę badawczą, jakoby rodzice nie mieli dostatecznej wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez dzieci w wieku przedszkolnym. Warto zatem zastanowić się nad sposobem szerszego uświadamiania rodziców, na przykład za pomocą kampanii społecznych, udostępnianych w mediach i Internecie.
The purpose of this thesis was to investigate parents’ of preschool children knowledge about the risk of excessive use of the new technologies on their children. The theoretical part of work was constructed based on a thorough review of the subject’s literature which included articles and survey researches about digitization of society and the impact of high technologies on the cognitive development of a child. In the empirical part, a diagnostic survey was chosen, with the use of a questionnaire that was posted on a social network site. The questionnaire was built on the principle of four categories of questions that refers to the characteristics of the respondents’, the development of their children, their contact with new technologies and parents’ opinions on ICT. The comparison of answers and their analysis allowed to make conclusions. The obtained results confirmed the research hypothesis that parents did not have sufficient knowledge about dangers of abusing new technologies by preschool children. It is worth considering how to make parents more aware in this case, for example through social campaigns, available in the media and on the Internet.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis was to investigate parents’ of preschool children knowledge about the risk of excessive use of the new technologies on their children. The theoretical part of work was constructed based on a thorough review of the subject’s literature which included articles and survey researches about digitization of society and the impact of high technologies on the cognitive development of a child. In the empirical part, a diagnostic survey was chosen, with the use of a questionnaire that was posted on a social network site. The questionnaire was built on the principle of four categories of questions that refers to the characteristics of the respondents’, the development of their children, their contact with new technologies and parents’ opinions on ICT. The comparison of answers and their analysis allowed to make conclusions. The obtained results confirmed the research hypothesis that parents did not have sufficient knowledge about dangers of abusing new technologies by preschool children. It is worth considering how to make parents more aware in this case, for example through social campaigns, available in the media and on the Internet. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy było zbadanie poziomu świadomości rodziców/opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym, na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez ich dzieci. Część teoretyczną oparto na przeglądzie literatury przedmiotu, na którą składały się liczne artykuły, a także badania sondażowe, poruszające temat cyfryzacji społeczeństwa i edukacji, a także wpływu TIK na rozwój poznawczy dziecka. W części badawczej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, który został umieszczony na portalu społecznościowym. Zbudowany został na zasadzie czterech kategorii pytań, które odnosiły się do charakterystyki grupy respondentów, rozwoju ich dzieci, kontaktu dzieci i rodziców z nowymi technologiami, oraz opinii rodziców na temat TIK. Zestawienie ze sobą odpowiedzi oraz ich dogłębna analiza, pozwoliła na wysunięcie wniosków. Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę badawczą, jakoby rodzice nie mieli dostatecznej wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez dzieci w wieku przedszkolnym. Warto zatem zastanowić się nad sposobem szerszego uświadamiania rodziców, na przykład za pomocą kampanii społecznych, udostępnianych w mediach i Internecie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.author | Pawluś, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.reviewer | Stefańczyk, Wiesław - 132088 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:47:05Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:47:05Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-09 | pl |
dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145813-193699 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250685 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | new technologies, ICT, preschool children, parents' awareness, childrens' cognitive development | pl |
dc.subject.pl | nowe technologie, TIK, dzieci w wieku przedszkolnym, świadomość rodziców, rozwój poznawczy dziecka | pl |
dc.title | Wpływ nowych technologii na rozwój poznawczy dziecka. Badanie świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat zagrożeń związanych z cyfryzacją życia codziennego | pl |
dc.title.alternative | The impact of new technologies on the cognitive development. Study of parents’ of preschool children knowledge about the danger of digitizing everyday life. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |