Wpływ nowych technologii na rozwój poznawczy dziecka. Badanie świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat zagrożeń związanych z cyfryzacją życia codziennego

master
dc.abstract.enThe purpose of this thesis was to investigate parents’ of preschool children knowledge about the risk of excessive use of the new technologies on their children. The theoretical part of work was constructed based on a thorough review of the subject’s literature which included articles and survey researches about digitization of society and the impact of high technologies on the cognitive development of a child. In the empirical part, a diagnostic survey was chosen, with the use of a questionnaire that was posted on a social network site. The questionnaire was built on the principle of four categories of questions that refers to the characteristics of the respondents’, the development of their children, their contact with new technologies and parents’ opinions on ICT. The comparison of answers and their analysis allowed to make conclusions. The obtained results confirmed the research hypothesis that parents did not have sufficient knowledge about dangers of abusing new technologies by preschool children. It is worth considering how to make parents more aware in this case, for example through social campaigns, available in the media and on the Internet.pl
dc.abstract.plCelem pracy było zbadanie poziomu świadomości rodziców/opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym, na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez ich dzieci. Część teoretyczną oparto na przeglądzie literatury przedmiotu, na którą składały się liczne artykuły, a także badania sondażowe, poruszające temat cyfryzacji społeczeństwa i edukacji, a także wpływu TIK na rozwój poznawczy dziecka. W części badawczej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, który został umieszczony na portalu społecznościowym. Zbudowany został na zasadzie czterech kategorii pytań, które odnosiły się do charakterystyki grupy respondentów, rozwoju ich dzieci, kontaktu dzieci i rodziców z nowymi technologiami, oraz opinii rodziców na temat TIK. Zestawienie ze sobą odpowiedzi oraz ich dogłębna analiza, pozwoliła na wysunięcie wniosków. Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę badawczą, jakoby rodzice nie mieli dostatecznej wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez dzieci w wieku przedszkolnym. Warto zatem zastanowić się nad sposobem szerszego uświadamiania rodziców, na przykład za pomocą kampanii społecznych, udostępnianych w mediach i Internecie.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPrizel-Kania, Adrianapl
dc.contributor.authorPawluś, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPrizel-Kania, Adrianapl
dc.contributor.reviewerStefańczyk, Wiesław - 132088 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T19:47:05Z
dc.date.available2020-10-21T19:47:05Z
dc.date.submitted2020-10-09pl
dc.fieldofstudylogopediapl
dc.identifier.apddiploma-145813-193699pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250685
dc.languagepolpl
dc.subject.ennew technologies, ICT, preschool children, parents' awareness, childrens' cognitive developmentpl
dc.subject.plnowe technologie, TIK, dzieci w wieku przedszkolnym, świadomość rodziców, rozwój poznawczy dzieckapl
dc.titleWpływ nowych technologii na rozwój poznawczy dziecka. Badanie świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat zagrożeń związanych z cyfryzacją życia codziennegopl
dc.title.alternativeThe impact of new technologies on the cognitive development. Study of parents’ of preschool children knowledge about the danger of digitizing everyday life.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this thesis was to investigate parents’ of preschool children knowledge about the risk of excessive use of the new technologies on their children. The theoretical part of work was constructed based on a thorough review of the subject’s literature which included articles and survey researches about digitization of society and the impact of high technologies on the cognitive development of a child. In the empirical part, a diagnostic survey was chosen, with the use of a questionnaire that was posted on a social network site. The questionnaire was built on the principle of four categories of questions that refers to the characteristics of the respondents’, the development of their children, their contact with new technologies and parents’ opinions on ICT. The comparison of answers and their analysis allowed to make conclusions. The obtained results confirmed the research hypothesis that parents did not have sufficient knowledge about dangers of abusing new technologies by preschool children. It is worth considering how to make parents more aware in this case, for example through social campaigns, available in the media and on the Internet.
dc.abstract.plpl
Celem pracy było zbadanie poziomu świadomości rodziców/opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym, na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez ich dzieci. Część teoretyczną oparto na przeglądzie literatury przedmiotu, na którą składały się liczne artykuły, a także badania sondażowe, poruszające temat cyfryzacji społeczeństwa i edukacji, a także wpływu TIK na rozwój poznawczy dziecka. W części badawczej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, który został umieszczony na portalu społecznościowym. Zbudowany został na zasadzie czterech kategorii pytań, które odnosiły się do charakterystyki grupy respondentów, rozwoju ich dzieci, kontaktu dzieci i rodziców z nowymi technologiami, oraz opinii rodziców na temat TIK. Zestawienie ze sobą odpowiedzi oraz ich dogłębna analiza, pozwoliła na wysunięcie wniosków. Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę badawczą, jakoby rodzice nie mieli dostatecznej wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania nowych technologii przez dzieci w wieku przedszkolnym. Warto zatem zastanowić się nad sposobem szerszego uświadamiania rodziców, na przykład za pomocą kampanii społecznych, udostępnianych w mediach i Internecie.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Prizel-Kania, Adriana
dc.contributor.authorpl
Pawluś, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Prizel-Kania, Adriana
dc.contributor.reviewerpl
Stefańczyk, Wiesław - 132088
dc.date.accessioned
2020-10-21T19:47:05Z
dc.date.available
2020-10-21T19:47:05Z
dc.date.submittedpl
2020-10-09
dc.fieldofstudypl
logopedia
dc.identifier.apdpl
diploma-145813-193699
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250685
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
new technologies, ICT, preschool children, parents' awareness, childrens' cognitive development
dc.subject.plpl
nowe technologie, TIK, dzieci w wieku przedszkolnym, świadomość rodziców, rozwój poznawczy dziecka
dc.titlepl
Wpływ nowych technologii na rozwój poznawczy dziecka. Badanie świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat zagrożeń związanych z cyfryzacją życia codziennego
dc.title.alternativepl
The impact of new technologies on the cognitive development. Study of parents’ of preschool children knowledge about the danger of digitizing everyday life.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
734
Views per month
Views per city
Warsaw
185
Krakow
77
Poznan
40
Lodz
36
Wroclaw
31
Gdansk
16
Lublin
14
Bialystok
10
Gliwice
9
Siemianowice Śląskie
9

No access

No Thumbnail Available