Sound art. Laboratorium dźwiękowe.

master
dc.abstract.enThe approach to sounds has changed completely among last century. Starting by acceptance of noise and hum, through the experimentations done by avant-garde, incorporation of silence by Cage, up to the moment of emergence of the category named „sound art“ in 80s., which is the result of the tension between sound experiments and the paradigm of Western art music. In my master thesis I would like to investigate what exactly hides behind the concept of „sound art“, if this term is functional and actual, and to reconsider it by analyzing specific examples of art works. Sound matters, because it affects us physically, we are immersed in sound, we don’t have a „sound eyelid“. Sound is communication, text, and even when it is „sound by itself“ it always leaves a trace. It is connected with our way of perceiving the visual sphere, it is a representation of space, creates the „atmosphere“ of the place and sends an emotional message. Thanks to the efforts of sound laboratory understood as space of exploration of new sound practices, to which sound art seems to aspire — we are not „condemned“ to sounds. In this paper I would like to also find where this laboratory and sound experiments are currently taking place.pl
dc.abstract.plPodejście do dźwięków na przestrzeni ostatniego stulecia kompletnie się zmieniło. Od akceptacji szumów, przez awangardowe eksperymenty, inkorporację ciszy przez Cage’a, aż do wyłonienia się w latach 80. kategorii nazwanej „sound art“, będącej efektem tarć na linii eksperymentalnych działań dźwiękowych i paradygmatu Western art music. W swojej pracy chciałabym zbadać co właściwie kryje się pod tym pojęciem, czy jest ono funkcjonalne i aktualne, oraz poddać je krytyce analizując konkretne przykłady projektów artystycznych. Dźwięk jest istotny o tyle, iż wpływa na nas fizycznie, jesteśmy w nim zanurzeni, nie posiadamy „dźwiękowej powieki“. Dźwięk to komunikacja, to tekst, nawet gdy jest „dźwiękiem samym w sobie“ zawsze pozostawia jakiś ślad. Jest powiązany z naszym odbiorem strefy wizualnej, stanowi reprezentacje przestrzeni, tworzy „atmosferę“, aurę miejsca i ma emocjonalny przekaz. Dzięki działaniom laboratorium dźwiękowego, nie jesteśmy jednak „skazani“ na dźwięki. W tej pracy pragnę także sprawdzić gdzie obecnie mają miejsce eksperymentalne praktyki dźwiękowe, gdzie znajduje się aktualne laboratorium dźwiękowe rozumiane jako przestrzeń poszukiwań nowych praktyk twórczych i odbiorczych, do której zdaje się aspirować sound art.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMajewski, Tomaszpl
dc.contributor.authorProkop, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerMajewski, Tomaszpl
dc.contributor.reviewerRybicka, Elżbieta - 131741 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T22:08:40Z
dc.date.available2020-07-26T22:08:40Z
dc.date.submitted2016-07-15pl
dc.fieldofstudyteksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-105436-142519pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211802
dc.languagepolpl
dc.subject.ensound art - sound laboratory - experiment - sound - spacepl
dc.subject.plsound art - laboratorium dźwiękowe - eksperyment - dźwięk - przestrzeńpl
dc.titleSound art. Laboratorium dźwiękowe.pl
dc.title.alternativeSound art. Sound laboratory.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The approach to sounds has changed completely among last century. Starting by acceptance of noise and hum, through the experimentations done by avant-garde, incorporation of silence by Cage, up to the moment of emergence of the category named „sound art“ in 80s., which is the result of the tension between sound experiments and the paradigm of Western art music. In my master thesis I would like to investigate what exactly hides behind the concept of „sound art“, if this term is functional and actual, and to reconsider it by analyzing specific examples of art works. Sound matters, because it affects us physically, we are immersed in sound, we don’t have a „sound eyelid“. Sound is communication, text, and even when it is „sound by itself“ it always leaves a trace. It is connected with our way of perceiving the visual sphere, it is a representation of space, creates the „atmosphere“ of the place and sends an emotional message. Thanks to the efforts of sound laboratory understood as space of exploration of new sound practices, to which sound art seems to aspire — we are not „condemned“ to sounds. In this paper I would like to also find where this laboratory and sound experiments are currently taking place.
dc.abstract.plpl
Podejście do dźwięków na przestrzeni ostatniego stulecia kompletnie się zmieniło. Od akceptacji szumów, przez awangardowe eksperymenty, inkorporację ciszy przez Cage’a, aż do wyłonienia się w latach 80. kategorii nazwanej „sound art“, będącej efektem tarć na linii eksperymentalnych działań dźwiękowych i paradygmatu Western art music. W swojej pracy chciałabym zbadać co właściwie kryje się pod tym pojęciem, czy jest ono funkcjonalne i aktualne, oraz poddać je krytyce analizując konkretne przykłady projektów artystycznych. Dźwięk jest istotny o tyle, iż wpływa na nas fizycznie, jesteśmy w nim zanurzeni, nie posiadamy „dźwiękowej powieki“. Dźwięk to komunikacja, to tekst, nawet gdy jest „dźwiękiem samym w sobie“ zawsze pozostawia jakiś ślad. Jest powiązany z naszym odbiorem strefy wizualnej, stanowi reprezentacje przestrzeni, tworzy „atmosferę“, aurę miejsca i ma emocjonalny przekaz. Dzięki działaniom laboratorium dźwiękowego, nie jesteśmy jednak „skazani“ na dźwięki. W tej pracy pragnę także sprawdzić gdzie obecnie mają miejsce eksperymentalne praktyki dźwiękowe, gdzie znajduje się aktualne laboratorium dźwiękowe rozumiane jako przestrzeń poszukiwań nowych praktyk twórczych i odbiorczych, do której zdaje się aspirować sound art.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Majewski, Tomasz
dc.contributor.authorpl
Prokop, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Majewski, Tomasz
dc.contributor.reviewerpl
Rybicka, Elżbieta - 131741
dc.date.accessioned
2020-07-26T22:08:40Z
dc.date.available
2020-07-26T22:08:40Z
dc.date.submittedpl
2016-07-15
dc.fieldofstudypl
teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-105436-142519
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211802
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
sound art - sound laboratory - experiment - sound - space
dc.subject.plpl
sound art - laboratorium dźwiękowe - eksperyment - dźwięk - przestrzeń
dc.titlepl
Sound art. Laboratorium dźwiękowe.
dc.title.alternativepl
Sound art. Sound laboratory.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Katowice
3
Tokyo
3
Dublin
2
Wroclaw
2
Chandler
1
Milan
1
Niepołomice
1

No access

No Thumbnail Available