Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Atrakcyjność turystyczna środkowej Anatolii (Turcja)
Tourist attractiveness of Central Anatolia (Turkey)
Turcja, Anatolia, turystyka, atrakcyjność
Turkey, Anatolia, tourism, attractiveness
Atrakcyjność Turystyczna Środkowej Anatolii (Turcja)Głównym celem pracy było poznanie i ocena atrakcyjności turystycznej prowincji Środkowej Anatolii. W pracy wykorzystano dwie metody badań: opisową i bonitacji. Pierwszą z nich zastosowano w pierwszej części badań do opisu walorów przyrodniczych i antropogenicznych. Druga zaś posłużyła do oceny atrakcyjności turystycznej 13 prowincji Środkowej Anatolii. Praca ma składa się z 7 rozdziałów. Szczegółowo scharakteryzowano obszar badań pod kątem geograficznym, turystycznym, społecznym i ekonomicznym. Przedstawiano podstawowe informacje o Środkowej Anatolii takie jak podział administracyjny na 13 prowincji: Aksaray, Ankara, Çankırı, Eskisehir, Karaman, Kayseri, Kirsehir, Kırıkkale, Konya, Nevsehir, Niğde, Sivas i Yozgat. Omówiono ukształtowanie powierzchni, klimat i wody. Dalej opisano walory przyrodnicze, kulturowe i zagospodarowanie turystyczne na obszarze badań mające wpływ na przyciąganie turystów. W walorach przyrodniczych wyszczególniono występujące na tym obszarze florę i faunę, parki narodowe, rezerwaty i obszary chronione. W walorach kulturowych wykazano meczety, muzea, zabytkowe budowle i miejsca ważne dla historii Turcji Zawarto informacje dotyczące zagospodarowania turystycznego, do którego zalicza się bazę noclegową, bazę gastronomiczną, bazę towarzyszącą i bazę komunikacyjną. W ostatnich dwóch rozdziałach przeprowadzono bonitacje punktową i podsumowanie. W bonitacji określono stopień atrakcyjności poszczególnych prowincji na podstawie przyjętych kategorii i cech, a następnie poddano analizie każdą prowincją. W podsumowaniu stwierdzono, że obszar Środkowej Anatolii jest miejscem o różnorodnym stopniu atrakcyjności i oferuje turyście różne możliwości spędzania wolnego czasu.. Wpływ na to maja walory krajobrazowe, kulturowe, historyczne, a także dobrze rozwinięta baza turystyczna i komunikacja. Korzystanie z tych atrakcji zależy wyłącznie od zainteresowań turysty i możliwości finansowych.
Tourist attractiveness of Central Anatolia (Turkey)The main objective of the thesis was to understand tourist attractiveness of the province of Central Anatolia. In the thesis has been used two methods of analysis: descriptive and grading. The first of them was used in the first part of the study to the description of nature and culture assets. While the other was used to evaluate the tourist attractiveness of 13 provinces in Central Anatolia. The work is made up to 7 chapters. Characterized in detail the area of research in terms of geographical, tourist, social and economic. The thesis presents basic information about Central Anatolia, such as the administrative division into 13 provinces of Aksaray, Ankara, Çankırı, Eskisehir, Karaman, Kayseri, Kirsehir, Kırıkkale, Konya, Nevsehir, Nigde, Sivas and Yozgat. It covers the shape of the surface, climate and water. What’s next, it has been described the nature, cultural and tourist development in the area of research having an impact on attracting tourists. The nature values listed occurring in the area flora and fauna, national parks, reserves and protected areas. In the cultural value has been demonstrated mosques, museums, historical buildings and places important to the history of Turkey. It has been provided information about tourist development, which includes a range of accommodation, catering base, base and accompanying base communications. In the last two chapters were conducted soil classes point and summary. In soil classes quantify the degree of attractiveness of each province on the basis of the accepted categories and characteristics, and then analyzed each province. In conclusion, it has been affirmed the area of Central Anatolia is the site of various degree of attractiveness and offers tourists a variety of leisure opportunities to the influence of landscape, cultural, historical, and well developed tourist and communication. Using these attractions depends solely on the interests of the tourist and financial capabilities.
dc.abstract.en | Tourist attractiveness of Central Anatolia (Turkey)The main objective of the thesis was to understand tourist attractiveness of the province of Central Anatolia. In the thesis has been used two methods of analysis: descriptive and grading. The first of them was used in the first part of the study to the description of nature and culture assets. While the other was used to evaluate the tourist attractiveness of 13 provinces in Central Anatolia. The work is made up to 7 chapters. Characterized in detail the area of research in terms of geographical, tourist, social and economic. The thesis presents basic information about Central Anatolia, such as the administrative division into 13 provinces of Aksaray, Ankara, Çankırı, Eskisehir, Karaman, Kayseri, Kirsehir, Kırıkkale, Konya, Nevsehir, Nigde, Sivas and Yozgat. It covers the shape of the surface, climate and water. What’s next, it has been described the nature, cultural and tourist development in the area of research having an impact on attracting tourists. The nature values listed occurring in the area flora and fauna, national parks, reserves and protected areas. In the cultural value has been demonstrated mosques, museums, historical buildings and places important to the history of Turkey. It has been provided information about tourist development, which includes a range of accommodation, catering base, base and accompanying base communications. In the last two chapters were conducted soil classes point and summary. In soil classes quantify the degree of attractiveness of each province on the basis of the accepted categories and characteristics, and then analyzed each province. In conclusion, it has been affirmed the area of Central Anatolia is the site of various degree of attractiveness and offers tourists a variety of leisure opportunities to the influence of landscape, cultural, historical, and well developed tourist and communication. Using these attractions depends solely on the interests of the tourist and financial capabilities. | pl |
dc.abstract.pl | Atrakcyjność Turystyczna Środkowej Anatolii (Turcja)Głównym celem pracy było poznanie i ocena atrakcyjności turystycznej prowincji Środkowej Anatolii. W pracy wykorzystano dwie metody badań: opisową i bonitacji. Pierwszą z nich zastosowano w pierwszej części badań do opisu walorów przyrodniczych i antropogenicznych. Druga zaś posłużyła do oceny atrakcyjności turystycznej 13 prowincji Środkowej Anatolii. Praca ma składa się z 7 rozdziałów. Szczegółowo scharakteryzowano obszar badań pod kątem geograficznym, turystycznym, społecznym i ekonomicznym. Przedstawiano podstawowe informacje o Środkowej Anatolii takie jak podział administracyjny na 13 prowincji: Aksaray, Ankara, Çankırı, Eskisehir, Karaman, Kayseri, Kirsehir, Kırıkkale, Konya, Nevsehir, Niğde, Sivas i Yozgat. Omówiono ukształtowanie powierzchni, klimat i wody. Dalej opisano walory przyrodnicze, kulturowe i zagospodarowanie turystyczne na obszarze badań mające wpływ na przyciąganie turystów. W walorach przyrodniczych wyszczególniono występujące na tym obszarze florę i faunę, parki narodowe, rezerwaty i obszary chronione. W walorach kulturowych wykazano meczety, muzea, zabytkowe budowle i miejsca ważne dla historii Turcji Zawarto informacje dotyczące zagospodarowania turystycznego, do którego zalicza się bazę noclegową, bazę gastronomiczną, bazę towarzyszącą i bazę komunikacyjną. W ostatnich dwóch rozdziałach przeprowadzono bonitacje punktową i podsumowanie. W bonitacji określono stopień atrakcyjności poszczególnych prowincji na podstawie przyjętych kategorii i cech, a następnie poddano analizie każdą prowincją. W podsumowaniu stwierdzono, że obszar Środkowej Anatolii jest miejscem o różnorodnym stopniu atrakcyjności i oferuje turyście różne możliwości spędzania wolnego czasu.. Wpływ na to maja walory krajobrazowe, kulturowe, historyczne, a także dobrze rozwinięta baza turystyczna i komunikacja. Korzystanie z tych atrakcji zależy wyłącznie od zainteresowań turysty i możliwości finansowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk przyrodniczych | pl |
dc.area | obszar nauk technicznych | pl |
dc.contributor.advisor | Twardosz, Józef Robert - 102528 | pl |
dc.contributor.author | Czubacki, Jacek | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WGG | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardosz, Józef Robert - 102528 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mika, Mirosław - 130592 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T06:52:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T06:52:25Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-06 | pl |
dc.fieldofstudy | turystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-93524-136616 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201288 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Turkey, Anatolia, tourism, attractiveness | pl |
dc.subject.pl | Turcja, Anatolia, turystyka, atrakcyjność | pl |
dc.title | Atrakcyjność turystyczna środkowej Anatolii (Turcja) | pl |
dc.title.alternative | Tourist attractiveness of Central Anatolia (Turkey) | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |