Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ procesów starzenia się na przerzutność uwagi
Attentional set shifting and the impact of aging
Przerzutność uwagi, perseweracja, wyuczona nieadekwatność, poznawcze starzenie się.
Attentional set shifting, perseveration, learned irrelevance, age-related cognitive decline.
Przerzutność uwagi to ważny aspekt prawidłowego funkcjonowania systemu wykonawczego. Niestety wraz z wiekiem, tak jak wiele innych funkcji poznawczych, ulega ona osłabieniu. Prezentowane badanie dotyczy przede wszystkim dwóch mechanizmów leżących u podstaw zaburzeń przerzutności uwagi: perseweracji (ang. perseveration, P) i wyuczonej nieadekwatności (ang. learned irrelevance, LI). Celem badania było sprawdzenie, czy osoby starsze różnią się od osób młodych pod względem nasilenia perseweracji i wyuczonej nieadekwatności. Na podstawie przeglądu literatury postawiono hipotezy sugerujące, że perseweracja będzie bardziej natężona u osób starszych niż u osób młodszych, natomiast w zakresie wyuczonej nieadekwatności nie powinno być różnic pomiędzy grupami. W celu weryfikacji postawionych hipotez porównano dwie grupy osób badanych: starszą (N=28, średnia wieku: M=51,75) i młodszą (N=30, średnia wieku M=25,47). W badaniu zastosowano zadanie mierzące przerzutność uwagi autorstwa Dreisbach i Goschke (2004) pozwalające na ocenę wielkość efektu P i LI. Uzyskane wyniki wykazały, że osoby starsze popełniły istotnie statystycznie mniej błędów w warunku P niż osoby młodsze, i tyle samo błędów co osoby młodsze w warunku LI. Natomiast czasy reakcji były dłuższe dla osób z grupy starszej zarówno w warunku P, jak i LI. Uzyskane wyniki nie pozwalają na jednoznaczną weryfikację postawionych hipotez.
Attentional set shifting is an integral aspect of executive function, though the age-related decline is apparent. Perseveration (P) and learned irrelevance (LI) remain two integral components. Following a review of literature, hypotheses were derived suggesting perseveration will be increased in older subjects, while learned irrelevance will remain similar across groups. Older (N=28, M(age)=51,75 and younger (N=30, M(age)=25,47). An established measure of attentional set shifting provided by Dreisbach and Goschke (2004) was adopted, enabling assessment of the magnitude of P and Ll effects. The data gathered indicate that older individuals have a significantly lower error rate regarding P conditions, with similar rates for Ll. However, reaction times were longer among the older subjects for both P and Ll conditions. The hypothesis drawn at study inception cannot be confirmed unequivocally.
dc.abstract.en | Attentional set shifting is an integral aspect of executive function, though the age-related decline is apparent. Perseveration (P) and learned irrelevance (LI) remain two integral components. Following a review of literature, hypotheses were derived suggesting perseveration will be increased in older subjects, while learned irrelevance will remain similar across groups. Older (N=28, M(age)=51,75 and younger (N=30, M(age)=25,47). An established measure of attentional set shifting provided by Dreisbach and Goschke (2004) was adopted, enabling assessment of the magnitude of P and Ll effects. The data gathered indicate that older individuals have a significantly lower error rate regarding P conditions, with similar rates for Ll. However, reaction times were longer among the older subjects for both P and Ll conditions. The hypothesis drawn at study inception cannot be confirmed unequivocally. | pl |
dc.abstract.pl | Przerzutność uwagi to ważny aspekt prawidłowego funkcjonowania systemu wykonawczego. Niestety wraz z wiekiem, tak jak wiele innych funkcji poznawczych, ulega ona osłabieniu. Prezentowane badanie dotyczy przede wszystkim dwóch mechanizmów leżących u podstaw zaburzeń przerzutności uwagi: perseweracji (ang. perseveration, P) i wyuczonej nieadekwatności (ang. learned irrelevance, LI). Celem badania było sprawdzenie, czy osoby starsze różnią się od osób młodych pod względem nasilenia perseweracji i wyuczonej nieadekwatności. Na podstawie przeglądu literatury postawiono hipotezy sugerujące, że perseweracja będzie bardziej natężona u osób starszych niż u osób młodszych, natomiast w zakresie wyuczonej nieadekwatności nie powinno być różnic pomiędzy grupami. W celu weryfikacji postawionych hipotez porównano dwie grupy osób badanych: starszą (N=28, średnia wieku: M=51,75) i młodszą (N=30, średnia wieku M=25,47). W badaniu zastosowano zadanie mierzące przerzutność uwagi autorstwa Dreisbach i Goschke (2004) pozwalające na ocenę wielkość efektu P i LI. Uzyskane wyniki wykazały, że osoby starsze popełniły istotnie statystycznie mniej błędów w warunku P niż osoby młodsze, i tyle samo błędów co osoby młodsze w warunku LI. Natomiast czasy reakcji były dłuższe dla osób z grupy starszej zarówno w warunku P, jak i LI. Uzyskane wyniki nie pozwalają na jednoznaczną weryfikację postawionych hipotez. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 | pl |
dc.contributor.author | Petryka-Fijałkiewicz, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 | pl |
dc.contributor.reviewer | Orzechowski, Jarosław - 131195 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T07:57:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T07:57:05Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143152-212848 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242293 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Attentional set shifting, perseveration, learned irrelevance, age-related cognitive decline. | pl |
dc.subject.pl | Przerzutność uwagi, perseweracja, wyuczona nieadekwatność, poznawcze starzenie się. | pl |
dc.title | Wpływ procesów starzenia się na przerzutność uwagi | pl |
dc.title.alternative | Attentional set shifting and the impact of aging | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |