Wpływ procesów starzenia się na przerzutność uwagi

master
dc.abstract.enAttentional set shifting is an integral aspect of executive function, though the age-related decline is apparent. Perseveration (P) and learned irrelevance (LI) remain two integral components. Following a review of literature, hypotheses were derived suggesting perseveration will be increased in older subjects, while learned irrelevance will remain similar across groups. Older (N=28, M(age)=51,75 and younger (N=30, M(age)=25,47). An established measure of attentional set shifting provided by Dreisbach and Goschke (2004) was adopted, enabling assessment of the magnitude of P and Ll effects. The data gathered indicate that older individuals have a significantly lower error rate regarding P conditions, with similar rates for Ll. However, reaction times were longer among the older subjects for both P and Ll conditions. The hypothesis drawn at study inception cannot be confirmed unequivocally.pl
dc.abstract.plPrzerzutność uwagi to ważny aspekt prawidłowego funkcjonowania systemu wykonawczego. Niestety wraz z wiekiem, tak jak wiele innych funkcji poznawczych, ulega ona osłabieniu. Prezentowane badanie dotyczy przede wszystkim dwóch mechanizmów leżących u podstaw zaburzeń przerzutności uwagi: perseweracji (ang. perseveration, P) i wyuczonej nieadekwatności (ang. learned irrelevance, LI). Celem badania było sprawdzenie, czy osoby starsze różnią się od osób młodych pod względem nasilenia perseweracji i wyuczonej nieadekwatności. Na podstawie przeglądu literatury postawiono hipotezy sugerujące, że perseweracja będzie bardziej natężona u osób starszych niż u osób młodszych, natomiast w zakresie wyuczonej nieadekwatności nie powinno być różnic pomiędzy grupami. W celu weryfikacji postawionych hipotez porównano dwie grupy osób badanych: starszą (N=28, średnia wieku: M=51,75) i młodszą (N=30, średnia wieku M=25,47). W badaniu zastosowano zadanie mierzące przerzutność uwagi autorstwa Dreisbach i Goschke (2004) pozwalające na ocenę wielkość efektu P i LI. Uzyskane wyniki wykazały, że osoby starsze popełniły istotnie statystycznie mniej błędów w warunku P niż osoby młodsze, i tyle samo błędów co osoby młodsze w warunku LI. Natomiast czasy reakcji były dłuższe dla osób z grupy starszej zarówno w warunku P, jak i LI. Uzyskane wyniki nie pozwalają na jednoznaczną weryfikację postawionych hipotez.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 pl
dc.contributor.authorPetryka-Fijałkiewicz, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 pl
dc.contributor.reviewerOrzechowski, Jarosław - 131195 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T07:57:05Z
dc.date.available2020-07-28T07:57:05Z
dc.date.submitted2020-07-10pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-143152-212848pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242293
dc.languagepolpl
dc.subject.enAttentional set shifting, perseveration, learned irrelevance, age-related cognitive decline.pl
dc.subject.plPrzerzutność uwagi, perseweracja, wyuczona nieadekwatność, poznawcze starzenie się.pl
dc.titleWpływ procesów starzenia się na przerzutność uwagipl
dc.title.alternativeAttentional set shifting and the impact of agingpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Attentional set shifting is an integral aspect of executive function, though the age-related decline is apparent. Perseveration (P) and learned irrelevance (LI) remain two integral components. Following a review of literature, hypotheses were derived suggesting perseveration will be increased in older subjects, while learned irrelevance will remain similar across groups. Older (N=28, M(age)=51,75 and younger (N=30, M(age)=25,47). An established measure of attentional set shifting provided by Dreisbach and Goschke (2004) was adopted, enabling assessment of the magnitude of P and Ll effects. The data gathered indicate that older individuals have a significantly lower error rate regarding P conditions, with similar rates for Ll. However, reaction times were longer among the older subjects for both P and Ll conditions. The hypothesis drawn at study inception cannot be confirmed unequivocally.
dc.abstract.plpl
Przerzutność uwagi to ważny aspekt prawidłowego funkcjonowania systemu wykonawczego. Niestety wraz z wiekiem, tak jak wiele innych funkcji poznawczych, ulega ona osłabieniu. Prezentowane badanie dotyczy przede wszystkim dwóch mechanizmów leżących u podstaw zaburzeń przerzutności uwagi: perseweracji (ang. perseveration, P) i wyuczonej nieadekwatności (ang. learned irrelevance, LI). Celem badania było sprawdzenie, czy osoby starsze różnią się od osób młodych pod względem nasilenia perseweracji i wyuczonej nieadekwatności. Na podstawie przeglądu literatury postawiono hipotezy sugerujące, że perseweracja będzie bardziej natężona u osób starszych niż u osób młodszych, natomiast w zakresie wyuczonej nieadekwatności nie powinno być różnic pomiędzy grupami. W celu weryfikacji postawionych hipotez porównano dwie grupy osób badanych: starszą (N=28, średnia wieku: M=51,75) i młodszą (N=30, średnia wieku M=25,47). W badaniu zastosowano zadanie mierzące przerzutność uwagi autorstwa Dreisbach i Goschke (2004) pozwalające na ocenę wielkość efektu P i LI. Uzyskane wyniki wykazały, że osoby starsze popełniły istotnie statystycznie mniej błędów w warunku P niż osoby młodsze, i tyle samo błędów co osoby młodsze w warunku LI. Natomiast czasy reakcji były dłuższe dla osób z grupy starszej zarówno w warunku P, jak i LI. Uzyskane wyniki nie pozwalają na jednoznaczną weryfikację postawionych hipotez.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191
dc.contributor.authorpl
Petryka-Fijałkiewicz, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191
dc.contributor.reviewerpl
Orzechowski, Jarosław - 131195
dc.date.accessioned
2020-07-28T07:57:05Z
dc.date.available
2020-07-28T07:57:05Z
dc.date.submittedpl
2020-07-10
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-143152-212848
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242293
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Attentional set shifting, perseveration, learned irrelevance, age-related cognitive decline.
dc.subject.plpl
Przerzutność uwagi, perseweracja, wyuczona nieadekwatność, poznawcze starzenie się.
dc.titlepl
Wpływ procesów starzenia się na przerzutność uwagi
dc.title.alternativepl
Attentional set shifting and the impact of aging
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available