Kisaeng i ich przedstawienie w wybranych południowokoreańskich filmach po roku 2000

master
dc.abstract.enThis master’s thesis analyzes the portrayal of kisaeng in contemporary South Korean cinema after 2000, focusing on costume dramas. The aim of the study was to examine how these films depict kisaeng and whether this portrayal might lead to a distortion of their historical image.The analyzed films include Hwang Jin-yi (2007), Love Lies (2016), The Treacherous (2015), Portrait of a Beauty (2008), and Homme Fatal (2019). Although these films are not classified as sageuk, they have been examined in terms of how they represent kisaeng and their role in Korean culture. Semiotic and semantic methods were used to closely analyze the motifs, symbols, and relationships depicted in these films. The results suggest that modern costume dramas may distort the historical image of kisaeng.The thesis is divided into three chapters. The first chapter focuses on Korean cinema, with particular attention to historical films (sageuk). The second chapter deals with the etymology of terms related to kisaeng and provides a detailed description of their role in different eras, up to contemporary times. The third chapter focuses on the analysis of the films, exploring how kisaeng are portrayed in these productions.Despite some references to the cultural contributions of kisaeng, contemporary films often emphasize visual and narrative elements, which may lead to a simplified and distorted portrayal of these figures, deviating from their true role in Korean history and culture.pl
dc.abstract.plPraca magisterska analizuje wizerunek kisaeng we współczesnym południowokoreańskim kinie po 2000 roku, koncentrując się na filmach z gatunku dramatów kostiumowych. Celem badania było sprawdzenie, jak te filmy przedstawiają kisaeng oraz czy mogą one prowadzić do deformacji ich historycznego wizerunku.W pracy omówiono filmy takie jak „Hwang Jin-yi” (2007), „Love Lies” (2016), „The Treacherous” (2015), „Portrait of a Beauty” (2008) oraz „Homme Fatal” (2019). Filmy te, choć nie są klasyfikowane jako sageuk, zostały przeanalizowane pod kątem sposobu przedstawiania kisaeng i ich roli w kulturze koreańskiej. W badaniach zastosowano metody semiotyczne i semantyczne, aby szczegółowo zbadać motywy, symbole oraz relacje przedstawione w filmach. Wyniki wskazują, że współczesne dramaty kostiumowe mogą zniekształcać historyczny obraz kisaeng.Praca została podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy rozdział dotyczy kina koreańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem filmów historycznych (sageuk). Drugi rozdział zajmuje się etymologią terminów związanych z kisaeng oraz szczegółowym opisaniem ich roli w różnych epokach, aż do czasów współczesnych. Trzeci rozdział skupia się na analizie filmów, badając, jak kisaeng są przedstawiane w tych produkcjach.Współczesne filmy, mimo pewnych odniesień do wkładu kisaeng w kulturę, często koncentrują się na elementach wizualnych i narracyjnych, co może prowadzić do uproszczonego i zniekształconego wizerunku tych postaci, oddalając się od ich rzeczywistej roli w historii i kulturze Korei.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorTurek, Przemysław - 132445 pl
dc.contributor.authorPierzynka, Małgorzata - USOS244974 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerTurek, Przemysław - 132445 pl
dc.contributor.reviewerFunek, Angelika - 180970 pl
dc.date.accessioned2024-10-17T06:31:35Z
dc.date.available2024-10-17T06:31:35Z
dc.date.submitted2024-10-11pl
dc.fieldofstudystudia azjatyckiepl
dc.identifier.apddiploma-166665-244974pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452546
dc.languagepolpl
dc.subject.enkisaeng, South Korean cinema, costume drama, Hwang Jin-yi, Love Lies, The Treacherous, Portrait of a Beauty, Homme Fatal, Korean culture, semiotics, semantics, Hallyu, contemporary cinema, historical figures, historical cinema, sageuk, Korean films, representation in films, costumes in films, kisaeng's relationship with culture, portrayal of kisaeng, kisaeng's contribution to art, Korean drama.pl
dc.subject.plkisaeng, południowokoreańskie kino, dramat kostiumowy, Hwang Jin-yi, Love Lies, The Treacherous, Portrait of a Beauty, Homme Fatal, deformacja wizerunku, kultura koreańska, semiotyka, semantyka, Hallyu, kino współczesne, postacie historyczne, kino historyczne, sageuk, filmy koreańskie, reprezentacja w filmach, kostiumy w filmach, relacje kisaeng z kulturą, przedstawienia kisaeng, wkład kisaeng w sztukę, dramat koreańskipl
dc.titleKisaeng i ich przedstawienie w wybranych południowokoreańskich filmach po roku 2000pl
dc.title.alternativeKisaeng and their portrayal in selected South Korean films after the year 2000pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master’s thesis analyzes the portrayal of kisaeng in contemporary South Korean cinema after 2000, focusing on costume dramas. The aim of the study was to examine how these films depict kisaeng and whether this portrayal might lead to a distortion of their historical image.The analyzed films include Hwang Jin-yi (2007), Love Lies (2016), The Treacherous (2015), Portrait of a Beauty (2008), and Homme Fatal (2019). Although these films are not classified as sageuk, they have been examined in terms of how they represent kisaeng and their role in Korean culture. Semiotic and semantic methods were used to closely analyze the motifs, symbols, and relationships depicted in these films. The results suggest that modern costume dramas may distort the historical image of kisaeng.The thesis is divided into three chapters. The first chapter focuses on Korean cinema, with particular attention to historical films (sageuk). The second chapter deals with the etymology of terms related to kisaeng and provides a detailed description of their role in different eras, up to contemporary times. The third chapter focuses on the analysis of the films, exploring how kisaeng are portrayed in these productions.Despite some references to the cultural contributions of kisaeng, contemporary films often emphasize visual and narrative elements, which may lead to a simplified and distorted portrayal of these figures, deviating from their true role in Korean history and culture.
dc.abstract.plpl
Praca magisterska analizuje wizerunek kisaeng we współczesnym południowokoreańskim kinie po 2000 roku, koncentrując się na filmach z gatunku dramatów kostiumowych. Celem badania było sprawdzenie, jak te filmy przedstawiają kisaeng oraz czy mogą one prowadzić do deformacji ich historycznego wizerunku.W pracy omówiono filmy takie jak „Hwang Jin-yi” (2007), „Love Lies” (2016), „The Treacherous” (2015), „Portrait of a Beauty” (2008) oraz „Homme Fatal” (2019). Filmy te, choć nie są klasyfikowane jako sageuk, zostały przeanalizowane pod kątem sposobu przedstawiania kisaeng i ich roli w kulturze koreańskiej. W badaniach zastosowano metody semiotyczne i semantyczne, aby szczegółowo zbadać motywy, symbole oraz relacje przedstawione w filmach. Wyniki wskazują, że współczesne dramaty kostiumowe mogą zniekształcać historyczny obraz kisaeng.Praca została podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy rozdział dotyczy kina koreańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem filmów historycznych (sageuk). Drugi rozdział zajmuje się etymologią terminów związanych z kisaeng oraz szczegółowym opisaniem ich roli w różnych epokach, aż do czasów współczesnych. Trzeci rozdział skupia się na analizie filmów, badając, jak kisaeng są przedstawiane w tych produkcjach.Współczesne filmy, mimo pewnych odniesień do wkładu kisaeng w kulturę, często koncentrują się na elementach wizualnych i narracyjnych, co może prowadzić do uproszczonego i zniekształconego wizerunku tych postaci, oddalając się od ich rzeczywistej roli w historii i kulturze Korei.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Turek, Przemysław - 132445
dc.contributor.authorpl
Pierzynka, Małgorzata - USOS244974
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Turek, Przemysław - 132445
dc.contributor.reviewerpl
Funek, Angelika - 180970
dc.date.accessioned
2024-10-17T06:31:35Z
dc.date.available
2024-10-17T06:31:35Z
dc.date.submittedpl
2024-10-11
dc.fieldofstudypl
studia azjatyckie
dc.identifier.apdpl
diploma-166665-244974
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452546
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
kisaeng, South Korean cinema, costume drama, Hwang Jin-yi, Love Lies, The Treacherous, Portrait of a Beauty, Homme Fatal, Korean culture, semiotics, semantics, Hallyu, contemporary cinema, historical figures, historical cinema, sageuk, Korean films, representation in films, costumes in films, kisaeng's relationship with culture, portrayal of kisaeng, kisaeng's contribution to art, Korean drama.
dc.subject.plpl
kisaeng, południowokoreańskie kino, dramat kostiumowy, Hwang Jin-yi, Love Lies, The Treacherous, Portrait of a Beauty, Homme Fatal, deformacja wizerunku, kultura koreańska, semiotyka, semantyka, Hallyu, kino współczesne, postacie historyczne, kino historyczne, sageuk, filmy koreańskie, reprezentacja w filmach, kostiumy w filmach, relacje kisaeng z kulturą, przedstawienia kisaeng, wkład kisaeng w sztukę, dramat koreański
dc.titlepl
Kisaeng i ich przedstawienie w wybranych południowokoreańskich filmach po roku 2000
dc.title.alternativepl
Kisaeng and their portrayal in selected South Korean films after the year 2000
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
5
Views per month
Views per city
Nowy Sącz
2
Mong Kok
1
Nancy
1
Skarżysko-Kamienna
1

No access

No Thumbnail Available
Collections