Strategie zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowym

master
dc.abstract.enProviding comprehensive and adequate protection of trademarks is a key factor in business management. In the fashion industry, a trademark, especially from a renowned company, has a huge value that creates a solid position of the company on the market, and creates value of the products bearing the mark. Hence the main purpose of the paper is a comprehensive overview of the subject and the scope of trademark protection on the basis of the most important Polish laws.The very first part of the paper concentrates not only on the pure concept of trademark protection, but also focuses on its characteristics and basic functions. The analysis of the trademark, of its form and content, was carried out on the basis of the most recognizable trademarks in the fashion industry. This study places special attention on the notion of the reputable trademark – a trademark that is highlighted due to the quality criterion.The next part of the paper discusses different types and purposes of trademark management in a clothing company. The section tries to show that the trademark management shall be closely linked with the overall management strategy of the company. At this point one has to acknowledge, that the trademark itself is a very important component of business assets, and may be a subject to valuation and commercialization. The discussion concerning the commercialization of the trade mark has been based upon the turnover of copyright and the possibility of licensing. Furthermore, a crucial element of the paper is to determine the method of valuation of the right to the trademark, and the method of monitoring the market, which are important determinants of proper management strategies of the trademark in a clothing company.Trademark protection is carried out in two areas of the law – as a registered trademark, which has a granted protection right, and as an unregistered trademark, which in turn is protected under the provisions of the unfair competition. The discussion concerning the protection rights for registered trademarks outlines the registration procedure and the scope of trademark protection, with particular emphasis on the aforementioned concept of the renowned trademark. The trademark protection against unfair competition has been considered at several levels – the issue has been treated extensively by discussing the protection of all signs that can be used by a company.Depending on the strategy adopted by the company, the legislator provides entrepreneurs with a range of tools that serve to make a claim. The paper puts strong emphasis on claims that are arising from the Industrial Property Act and the Act on Combating Unfair Competition - depending on whether the trade mark has been registered or not, and describes two basic types of violation of the protection rights of the trademark, namely the reproduction and the imitation.Concluding, the paper comprehensively defines all the necessary aspects of trademark protection, the scope of the protection, and legal measures to exercise the rights of the trademark owner. Every analyzed issue is presented from the perspective of the fashion industry enterprise in order to fully comprehend the appropriate trademark rights management strategy in this particular industry.pl
dc.abstract.plZapewnienie kompleksowej i właściwej ochrony znaków towarowych stanowi kluczowy aspekt zarządzania przedsiębiorstwem. W branży modowej znak towarowy, zwłaszcza renomowany, posiada ogromną wartość, kreując pozycję rynkową przedsiębiorstwa i kształtując wartość produktów nim oznaczonych. Z tego względu celem pracy było kompleksowe omówienie przedmiotu i zakresu ochrony wynikającej z prawa znaku towarowego na gruncie najistotniejszych polskich ustaw.W pierwszej kolejności praca poświęcona jest samemu przedmiotowi ochrony, skupiając się na cechach charakterystycznych znaku towarowego oraz jego funkcjach. Analiza znaków towarowych, ich form i treści, została przeprowadzona w oparciu o najbardziej rozpoznawalne znaki towarowe z branży modowej, by w jak najwyższym stopniu przybliżyć ich specyfikę stosownie do tematyki pracy. Na szczególną uwagę w świetle niniejszej pracy zasługiwało pojęcie renomowanego znaku towarowego – znaku wyróżnionego ze względu na kryterium jakościowe.W następnej kolejności omówiono różne rodzaje i cele strategii zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowym, ze szczególnym wskazaniem, iż powinna ona być ściśle powiązana z ogólnymi założeniami strategii zarządzania całym przedsiębiorstwem. Ważny założeniem strategii zarządzania prawami do znaku jest fakt, iż stanowią one bardzo istotny składnik majątku przedsiębiorstwa, który może być przedmiotem wyceny i komercjalizacji. Omówienie komercjalizacji praw do znaku towarowego oparte zostało w głównej mierze o obrót prawami autorskimi oraz możliwość udzielania licencji. Bardzo ważnym elementem pracy jest ponadto określenie metod wyceny praw do znaku towarowego oraz sposobów monitorowania rynku, które to stanowią istotne wyznaczniki prawidłowych założeń strategii zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowym.Ochrona znaku towarowego odbywa się na dwóch płaszczyznach prawnych – jako znaku zarejestrowanego, któremu przyznane zostaje w drodze decyzji prawo ochronne oraz jako znaku niezarejestrowanego, chronionego na podstawie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Omówienie praw ochronnych na zarejestrowany znak towarowy miało na celu przybliżenie procedury rejestracyjnej, zakresu ochrony znaków, ze szczególnym naciskiem położonym na bardzo istotny w branży modowej znak renomowany. Ochrona znaku towarowego przed nieuczciwą konkurencją została rozpatrzona na kilku płaszczyznach, zagadnienie potraktowano rozszerzająco, poprzez omówienie ochrony wszystkich oznaczeń, którymi posługiwać się może przedsiębiorstwo. W zależności od przyjętej przez przedsiębiorstwo strategii, ustawodawca zapewnia przedsiębiorcy cały szereg narzędzi służących do dochodzenia roszczeń. W pracy położony został szczególny nacisk na roszczenia wynikające z ustawy Prawo własności przemysłowej oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w zależności od tego czy znak towarowy został zarejestrowany czy też nie. Ponadto omówione zostały dwa podstawowe rodzaje naruszeń prawa ochronnego na znak towarowy, a mianowicie jego reprodukcja i imitacja.Praca w sposób kompleksowy określa wszystkie niezbędne aspekty służące do zdefiniowania przedmiotu ochrony, zakresu ochrony oraz środków prawnych służących do realizacji uprawnień właściciela prawa do znaku towarowego. W każdym z omówionych zagadnień odniesiono się do cech charakterystycznych dla przedsiębiorstwa odzieżowego, by w jak najwyższym stopniu sprecyzować właściwą strategię zarządzania prawem do znaku towarowego w tej szczególnej branży.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPodrecki, Paweł - 131477 pl
dc.contributor.authorMaczek, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerOżegalska-Trybalska, Justyna - 131226 pl
dc.contributor.reviewerPodrecki, Paweł - 131477 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T20:11:57Z
dc.date.available2020-07-24T20:11:57Z
dc.date.submitted2013-10-30pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-81809-64300pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191394
dc.languagepolpl
dc.subject.entrademark, intellectual property, strategy, fashionpl
dc.subject.plznak towarowy, strategia, własność intelektualna, modapl
dc.titleStrategie zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowympl
dc.title.alternativeThe management of the trademark in a clothing companypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Providing comprehensive and adequate protection of trademarks is a key factor in business management. In the fashion industry, a trademark, especially from a renowned company, has a huge value that creates a solid position of the company on the market, and creates value of the products bearing the mark. Hence the main purpose of the paper is a comprehensive overview of the subject and the scope of trademark protection on the basis of the most important Polish laws.The very first part of the paper concentrates not only on the pure concept of trademark protection, but also focuses on its characteristics and basic functions. The analysis of the trademark, of its form and content, was carried out on the basis of the most recognizable trademarks in the fashion industry. This study places special attention on the notion of the reputable trademark – a trademark that is highlighted due to the quality criterion.The next part of the paper discusses different types and purposes of trademark management in a clothing company. The section tries to show that the trademark management shall be closely linked with the overall management strategy of the company. At this point one has to acknowledge, that the trademark itself is a very important component of business assets, and may be a subject to valuation and commercialization. The discussion concerning the commercialization of the trade mark has been based upon the turnover of copyright and the possibility of licensing. Furthermore, a crucial element of the paper is to determine the method of valuation of the right to the trademark, and the method of monitoring the market, which are important determinants of proper management strategies of the trademark in a clothing company.Trademark protection is carried out in two areas of the law – as a registered trademark, which has a granted protection right, and as an unregistered trademark, which in turn is protected under the provisions of the unfair competition. The discussion concerning the protection rights for registered trademarks outlines the registration procedure and the scope of trademark protection, with particular emphasis on the aforementioned concept of the renowned trademark. The trademark protection against unfair competition has been considered at several levels – the issue has been treated extensively by discussing the protection of all signs that can be used by a company.Depending on the strategy adopted by the company, the legislator provides entrepreneurs with a range of tools that serve to make a claim. The paper puts strong emphasis on claims that are arising from the Industrial Property Act and the Act on Combating Unfair Competition - depending on whether the trade mark has been registered or not, and describes two basic types of violation of the protection rights of the trademark, namely the reproduction and the imitation.Concluding, the paper comprehensively defines all the necessary aspects of trademark protection, the scope of the protection, and legal measures to exercise the rights of the trademark owner. Every analyzed issue is presented from the perspective of the fashion industry enterprise in order to fully comprehend the appropriate trademark rights management strategy in this particular industry.
dc.abstract.plpl
Zapewnienie kompleksowej i właściwej ochrony znaków towarowych stanowi kluczowy aspekt zarządzania przedsiębiorstwem. W branży modowej znak towarowy, zwłaszcza renomowany, posiada ogromną wartość, kreując pozycję rynkową przedsiębiorstwa i kształtując wartość produktów nim oznaczonych. Z tego względu celem pracy było kompleksowe omówienie przedmiotu i zakresu ochrony wynikającej z prawa znaku towarowego na gruncie najistotniejszych polskich ustaw.W pierwszej kolejności praca poświęcona jest samemu przedmiotowi ochrony, skupiając się na cechach charakterystycznych znaku towarowego oraz jego funkcjach. Analiza znaków towarowych, ich form i treści, została przeprowadzona w oparciu o najbardziej rozpoznawalne znaki towarowe z branży modowej, by w jak najwyższym stopniu przybliżyć ich specyfikę stosownie do tematyki pracy. Na szczególną uwagę w świetle niniejszej pracy zasługiwało pojęcie renomowanego znaku towarowego – znaku wyróżnionego ze względu na kryterium jakościowe.W następnej kolejności omówiono różne rodzaje i cele strategii zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowym, ze szczególnym wskazaniem, iż powinna ona być ściśle powiązana z ogólnymi założeniami strategii zarządzania całym przedsiębiorstwem. Ważny założeniem strategii zarządzania prawami do znaku jest fakt, iż stanowią one bardzo istotny składnik majątku przedsiębiorstwa, który może być przedmiotem wyceny i komercjalizacji. Omówienie komercjalizacji praw do znaku towarowego oparte zostało w głównej mierze o obrót prawami autorskimi oraz możliwość udzielania licencji. Bardzo ważnym elementem pracy jest ponadto określenie metod wyceny praw do znaku towarowego oraz sposobów monitorowania rynku, które to stanowią istotne wyznaczniki prawidłowych założeń strategii zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowym.Ochrona znaku towarowego odbywa się na dwóch płaszczyznach prawnych – jako znaku zarejestrowanego, któremu przyznane zostaje w drodze decyzji prawo ochronne oraz jako znaku niezarejestrowanego, chronionego na podstawie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Omówienie praw ochronnych na zarejestrowany znak towarowy miało na celu przybliżenie procedury rejestracyjnej, zakresu ochrony znaków, ze szczególnym naciskiem położonym na bardzo istotny w branży modowej znak renomowany. Ochrona znaku towarowego przed nieuczciwą konkurencją została rozpatrzona na kilku płaszczyznach, zagadnienie potraktowano rozszerzająco, poprzez omówienie ochrony wszystkich oznaczeń, którymi posługiwać się może przedsiębiorstwo. W zależności od przyjętej przez przedsiębiorstwo strategii, ustawodawca zapewnia przedsiębiorcy cały szereg narzędzi służących do dochodzenia roszczeń. W pracy położony został szczególny nacisk na roszczenia wynikające z ustawy Prawo własności przemysłowej oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w zależności od tego czy znak towarowy został zarejestrowany czy też nie. Ponadto omówione zostały dwa podstawowe rodzaje naruszeń prawa ochronnego na znak towarowy, a mianowicie jego reprodukcja i imitacja.Praca w sposób kompleksowy określa wszystkie niezbędne aspekty służące do zdefiniowania przedmiotu ochrony, zakresu ochrony oraz środków prawnych służących do realizacji uprawnień właściciela prawa do znaku towarowego. W każdym z omówionych zagadnień odniesiono się do cech charakterystycznych dla przedsiębiorstwa odzieżowego, by w jak najwyższym stopniu sprecyzować właściwą strategię zarządzania prawem do znaku towarowego w tej szczególnej branży.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Podrecki, Paweł - 131477
dc.contributor.authorpl
Maczek, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Ożegalska-Trybalska, Justyna - 131226
dc.contributor.reviewerpl
Podrecki, Paweł - 131477
dc.date.accessioned
2020-07-24T20:11:57Z
dc.date.available
2020-07-24T20:11:57Z
dc.date.submittedpl
2013-10-30
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-81809-64300
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191394
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
trademark, intellectual property, strategy, fashion
dc.subject.plpl
znak towarowy, strategia, własność intelektualna, moda
dc.titlepl
Strategie zarządzania znakiem towarowym w przedsiębiorstwie odzieżowym
dc.title.alternativepl
The management of the trademark in a clothing company
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available