Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pomimo cnót nadal nieakceptowana czyli rola kobiety w środowisku mizoginistycznym
Despite the virtues still not accepted, the role of a woman in a misogynistic entourage
kobieta, cnota, mizoginizm, patriarchat, filozofia, mitologia grecka, antyk, renesans
woman, virtue, misogyny, patriarchy, philosophy, Greek mythology, antique, Renaissance
Praca ta ukazuje sylwetki kobiece w środowisku zdominowanym przez mężczyzn. Przegląd nie obejmuje jednak wszystkich kobiet, a jedynie te, które miały wpływ na rozwój historii, zostały poddane analizie i interpretacji. Zainteresowanie wzbudziły postaci kobiet, odznaczających się ponadprzeciętnymi wartościami, które zapewniły im miejsce w pamięci potomnych. Umieszczone tu przykłady cnót stanowią najbardziej reprezentatywny trzon kobiecej siły i jej oddziaływania na społeczeństwo męskie. Jednak ukazanie, iż kobieta jest równie dzielna jak mężczyzna, a nawet bardziej niż on przebiegła, nie spotykało się z powszechną akceptacją. Wywód rozpoczyna się od spojrzenia na kwestię postrzegania kobiet, bazując na najwcześniejszych podaniach tj., mitach, które w tej pracy stanowią poparcie dla teorii wybitnych greckich filozofów - Platona i Arystotelesa. Ich opinie stanowią punkt wyjścia dla traktatu Plutarcha: "O cnotach kobiet", w którym autor, zauważając kobiety, postanawia wprowadzić je do katalogu ludzi wybitnych, aby zapamiętać i docenić ich czyny. Traktat ten jest głównym elementem pracy, z którego wynika, że Plutarch, pomimo iż wydaje się, że stoi po stronie kobiet, nadal zajmuje popularną, w tamtym czasie, pozycję mizoginii. Praca przedstawia również gwałtowny upadek matriarchatu, który nastąpił już we wczesnych podaniach mitologicznych, co zostało zobrazowane przykładem odebrania kobiecie funkcji rozrodczej i ustanowienia ojca panem swoich dzieci.Następnie omówione zostają teksty z epok późniejszych, tj., średniowiecza i renesansu. Na przykładzie "O słynnych kobietach" Giovanniego Boccaccia, "Wzoru pań mężnych" Jana Kochanowskiego oraz "Spraw albo historyj niewiast znacznych" Erazma Otwinowskiego, umacnia się antyczne przekonanie o słabości kobiecego umysłu. Jako kontekst komparatystyczny, do utworu włoskiego pisarza, zostały przywołane "Heroidy" Owidiusza, dzięki czemu wyłania się pełny obraz cnotliwych kobiet, które jednak są wyjątkami potwierdzającymi niższość natury kobiecej.Praca miała na celu odpowiedzieć na pytanie: Czy na przestrzeni lat zmieniło się postrzeganie kobiety. Wnioski, które zostały umieszczone na końcu rozważań, udzielają jednoznacznej odpowiedzi, że kobieta nie posiadała praw, a te rozliczne przykłady kobiecych cnót, nie zmieniły pozycji zwykłej żony i matki, której przeznaczono spełniać się jako gospodyni domowa.
This work shows female figures in a male-dominated entourage. However, the review does not cover all women, and only those that have had an impact on the development of history have been analyzed and interpreted. The interest was aroused by the figures of women, characterized by above-average values, which provided them with a place in the memory of posterity. The examples of virtues placed here constitute the most representative core of feminine power and its influence on the male society. However, showing that a woman is as brave as a man, and even more than he did, was not universally accepted. The interview begins with a look at the issue of women's perception, based on the earliest applications, i.e. myths, which in this work support the theory of prominent Greek philosophers - Plato and Aristotle. Their opinions are the starting point for the Plutarch Treaty: "On the virtues of women", in which the author, noticing women, decides to introduce them to the catalog of outstanding people in order to remember and appreciate their deeds. This treaty is the main element of the work, which shows that Plutarch, despite appearing to be on the side of women, still occupies the popular, at that time, position of misogyny. The work also presents the rapid collapse of matriarchy, which has already occurred in early mythological applications, which is illustrated by the example of taking woman's reproductive function and establishing her father, master of her children. Next, texts from later periods, i.e., Middle Ages and Renaissance, are discussed. on the example of Giovanni Boccaccio's "Famous women", "The model of brave ladies" Jan Kochanowski and "Matters or stories of large women" by Erasmus Otwinowski, the ancient onviction about the weakness of the female mind is strengthened. As a comparative ontext, to the work of an Italian writer, Ovid's Heroids have been recalled, thanks to which full picture of virtuous women emerges which, however, are exceptions confirming the nferiority of women's nature. The aim was to answer the question: Has the perception changed over the years? The conclusions that were placed at the end of the considerations give an unambiguous answer that the woman did not have rights, and these numerous examples of feminine virtues did not change the position of an ordinary wife and mother who was destined to perform as a housewife.
dc.abstract.en | This work shows female figures in a male-dominated entourage. However, the review does not cover all women, and only those that have had an impact on the development of history have been analyzed and interpreted. The interest was aroused by the figures of women, characterized by above-average values, which provided them with a place in the memory of posterity. The examples of virtues placed here constitute the most representative core of feminine power and its influence on the male society. However, showing that a woman is as brave as a man, and even more than he did, was not universally accepted. The interview begins with a look at the issue of women's perception, based on the earliest applications, i.e. myths, which in this work support the theory of prominent Greek philosophers - Plato and Aristotle. Their opinions are the starting point for the Plutarch Treaty: "On the virtues of women", in which the author, noticing women, decides to introduce them to the catalog of outstanding people in order to remember and appreciate their deeds. This treaty is the main element of the work, which shows that Plutarch, despite appearing to be on the side of women, still occupies the popular, at that time, position of misogyny. The work also presents the rapid collapse of matriarchy, which has already occurred in early mythological applications, which is illustrated by the example of taking woman's reproductive function and establishing her father, master of her children. Next, texts from later periods, i.e., Middle Ages and Renaissance, are discussed. on the example of Giovanni Boccaccio's "Famous women", "The model of brave ladies" Jan Kochanowski and "Matters or stories of large women" by Erasmus Otwinowski, the ancient onviction about the weakness of the female mind is strengthened. As a comparative ontext, to the work of an Italian writer, Ovid's Heroids have been recalled, thanks to which full picture of virtuous women emerges which, however, are exceptions confirming the nferiority of women's nature. The aim was to answer the question: Has the perception changed over the years? The conclusions that were placed at the end of the considerations give an unambiguous answer that the woman did not have rights, and these numerous examples of feminine virtues did not change the position of an ordinary wife and mother who was destined to perform as a housewife. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta ukazuje sylwetki kobiece w środowisku zdominowanym przez mężczyzn. Przegląd nie obejmuje jednak wszystkich kobiet, a jedynie te, które miały wpływ na rozwój historii, zostały poddane analizie i interpretacji. Zainteresowanie wzbudziły postaci kobiet, odznaczających się ponadprzeciętnymi wartościami, które zapewniły im miejsce w pamięci potomnych. Umieszczone tu przykłady cnót stanowią najbardziej reprezentatywny trzon kobiecej siły i jej oddziaływania na społeczeństwo męskie. Jednak ukazanie, iż kobieta jest równie dzielna jak mężczyzna, a nawet bardziej niż on przebiegła, nie spotykało się z powszechną akceptacją. Wywód rozpoczyna się od spojrzenia na kwestię postrzegania kobiet, bazując na najwcześniejszych podaniach tj., mitach, które w tej pracy stanowią poparcie dla teorii wybitnych greckich filozofów - Platona i Arystotelesa. Ich opinie stanowią punkt wyjścia dla traktatu Plutarcha: "O cnotach kobiet", w którym autor, zauważając kobiety, postanawia wprowadzić je do katalogu ludzi wybitnych, aby zapamiętać i docenić ich czyny. Traktat ten jest głównym elementem pracy, z którego wynika, że Plutarch, pomimo iż wydaje się, że stoi po stronie kobiet, nadal zajmuje popularną, w tamtym czasie, pozycję mizoginii. Praca przedstawia również gwałtowny upadek matriarchatu, który nastąpił już we wczesnych podaniach mitologicznych, co zostało zobrazowane przykładem odebrania kobiecie funkcji rozrodczej i ustanowienia ojca panem swoich dzieci.Następnie omówione zostają teksty z epok późniejszych, tj., średniowiecza i renesansu. Na przykładzie "O słynnych kobietach" Giovanniego Boccaccia, "Wzoru pań mężnych" Jana Kochanowskiego oraz "Spraw albo historyj niewiast znacznych" Erazma Otwinowskiego, umacnia się antyczne przekonanie o słabości kobiecego umysłu. Jako kontekst komparatystyczny, do utworu włoskiego pisarza, zostały przywołane "Heroidy" Owidiusza, dzięki czemu wyłania się pełny obraz cnotliwych kobiet, które jednak są wyjątkami potwierdzającymi niższość natury kobiecej.Praca miała na celu odpowiedzieć na pytanie: Czy na przestrzeni lat zmieniło się postrzeganie kobiety. Wnioski, które zostały umieszczone na końcu rozważań, udzielają jednoznacznej odpowiedzi, że kobieta nie posiadała praw, a te rozliczne przykłady kobiecych cnót, nie zmieniły pozycji zwykłej żony i matki, której przeznaczono spełniać się jako gospodyni domowa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Koryl, Jakub | pl |
dc.contributor.author | Badocha, Marzena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Koryl, Jakub | pl |
dc.contributor.reviewer | Buszewicz, Elwira - 127498 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T00:24:37Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T00:24:37Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-133146-228322 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235504 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | woman, virtue, misogyny, patriarchy, philosophy, Greek mythology, antique, Renaissance | pl |
dc.subject.pl | kobieta, cnota, mizoginizm, patriarchat, filozofia, mitologia grecka, antyk, renesans | pl |
dc.title | Pomimo cnót nadal nieakceptowana czyli rola kobiety w środowisku mizoginistycznym | pl |
dc.title.alternative | Despite the virtues still not accepted, the role of a woman in a misogynistic entourage | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |