Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dialog filmu ze sztukami klasycznymi. Analiza porównawcza powieści ,,Tamte dni, tamte noce" oraz jej ekranizacji
The dialog between movie and classical arts. The comparative analysis of book "Call me by your name" and its screening
adaptacja, ekranizacja, interdyscyplinarność, komparatystyka, impresjonizm, narracja, "Tamte dni, tamte noce", André Aciman, Luca Guadagnino, Heraklit z Efezu, Claude Monet
adaptation, screening, interdisciplinarity, comparative literature, impressionism, narration, "Call me by your name", André Aciman, Luca Guadagnino, Heraclitus of Ephesus, Claude Monet
Celem pracy jest zaprezentowanie różnego rodzaju związków filmu z innymi dziedzinami sztuki. Jako punkt wyjścia dla rozważań obrano ukazanie zaplecza teoretycznego dotyczącego podziału sztuk klasycznych, ich języków, tworzyw i charakterów, na tym tle wpisano przypadek filmu, który jest stosunkowo najmłodszy pośród sztuk. W dalszej części tekstu uwaga skupia się na problemie adaptacji, szczególnie jednej z jej odmian – ekranizacji. Tak przygotowany grunt pozwolił na przejście do głównego tematu pracy – porównania powieści Tamte dni, tamte noce André Acimana i jej ekranizacji w reżyserii Luki Guadagnina opatrzonej tym samym tytułem. Analizie porównawczej poddane zostały kolejno: narracja literacka i filmowa, kwestia autoteliczności obu dzieł, przenikanie się światów literackiego i kinowego – zarówno w zakresie dzieła powieściowego jak i filmowego. Duża uwaga poświęcona została zabiegom reżyserskim, mającym na celu podniesienie waloru estetycznego i erudycyjnego dzieła – kontekstami dla tych aspektów filmu są filozofia, malarstwo i muzyka. Oprócz interdyscyplinarności pojawia się w pracy również wątek odwołujący się do historii idei oraz kwestii przekładu, choć ten ostatni jedynie w wersji szczątkowej, raczej dla zaakcentowania problemu, niż próby jego pogłębionej eksplikacji.
The aim of the work is to present various types of film connections with other fields of art. As a starting point for the considerations, the presentation of the theoretical background regarding the division of classical arts, their languages, materials and characters was taken into consideration. Against this background, the film was recorded, which is relatively the youngest among the arts. In the further part of the text, attention is focused on the problem of adaptation, especially one of its varieties - screening. As prepared the ground allowed for the transition to the main theme of the work - a comparison of the novel Call me by your name by André Aciman and its film adaptation, directed by Luca Guadagnino with the same title. The comparative analysis was subjected, in turn, to the literary and film narrative, the issue of the autotelicity of both works, the interpenetration of the literary and cinema worlds - both in the field of literature and film. A lot of attention was devoted to directing efforts aimed at raising the aesthetic and erudite value of the work – contexts for these aspects of the film are philosophy, painting and music. In addition to interdisciplinarity, there is also a thread referring to the history of ideas and translation, although the second is only a residual version, rather to accentuate the problem than to try to deepen its explication.
dc.abstract.en | The aim of the work is to present various types of film connections with other fields of art. As a starting point for the considerations, the presentation of the theoretical background regarding the division of classical arts, their languages, materials and characters was taken into consideration. Against this background, the film was recorded, which is relatively the youngest among the arts. In the further part of the text, attention is focused on the problem of adaptation, especially one of its varieties - screening. As prepared the ground allowed for the transition to the main theme of the work - a comparison of the novel Call me by your name by André Aciman and its film adaptation, directed by Luca Guadagnino with the same title. The comparative analysis was subjected, in turn, to the literary and film narrative, the issue of the autotelicity of both works, the interpenetration of the literary and cinema worlds - both in the field of literature and film. A lot of attention was devoted to directing efforts aimed at raising the aesthetic and erudite value of the work – contexts for these aspects of the film are philosophy, painting and music. In addition to interdisciplinarity, there is also a thread referring to the history of ideas and translation, although the second is only a residual version, rather to accentuate the problem than to try to deepen its explication. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zaprezentowanie różnego rodzaju związków filmu z innymi dziedzinami sztuki. Jako punkt wyjścia dla rozważań obrano ukazanie zaplecza teoretycznego dotyczącego podziału sztuk klasycznych, ich języków, tworzyw i charakterów, na tym tle wpisano przypadek filmu, który jest stosunkowo najmłodszy pośród sztuk. W dalszej części tekstu uwaga skupia się na problemie adaptacji, szczególnie jednej z jej odmian – ekranizacji. Tak przygotowany grunt pozwolił na przejście do głównego tematu pracy – porównania powieści Tamte dni, tamte noce André Acimana i jej ekranizacji w reżyserii Luki Guadagnina opatrzonej tym samym tytułem. Analizie porównawczej poddane zostały kolejno: narracja literacka i filmowa, kwestia autoteliczności obu dzieł, przenikanie się światów literackiego i kinowego – zarówno w zakresie dzieła powieściowego jak i filmowego. Duża uwaga poświęcona została zabiegom reżyserskim, mającym na celu podniesienie waloru estetycznego i erudycyjnego dzieła – kontekstami dla tych aspektów filmu są filozofia, malarstwo i muzyka. Oprócz interdyscyplinarności pojawia się w pracy również wątek odwołujący się do historii idei oraz kwestii przekładu, choć ten ostatni jedynie w wersji szczątkowej, raczej dla zaakcentowania problemu, niż próby jego pogłębionej eksplikacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sokalska, Małgorzata - 147950 | pl |
dc.contributor.author | Ciepły, Barbara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sokalska, Małgorzata - 147950 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mroczkowska-Brand, Katarzyna - 130777 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:44:40Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:44:40Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-135545-177008 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237639 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | adaptation, screening, interdisciplinarity, comparative literature, impressionism, narration, "Call me by your name", André Aciman, Luca Guadagnino, Heraclitus of Ephesus, Claude Monet | pl |
dc.subject.pl | adaptacja, ekranizacja, interdyscyplinarność, komparatystyka, impresjonizm, narracja, "Tamte dni, tamte noce", André Aciman, Luca Guadagnino, Heraklit z Efezu, Claude Monet | pl |
dc.title | Dialog filmu ze sztukami klasycznymi. Analiza porównawcza powieści ,,Tamte dni, tamte noce" oraz jej ekranizacji | pl |
dc.title.alternative | The dialog between movie and classical arts. The comparative analysis of book "Call me by your name" and its screening | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |