Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Papierowe RPG jako przykład zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. Potencjał dla działań informacyjnych
Paper RPGs as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. Potential for information activities
Działania informacyjne, retro-innowacja, Role-Playing Games, zachowania informacyjne, zwrot nostalgiczny
Information activities, information behavior, nostalgic turn, retro-innovation, Role-Playing Games
Celem pracy jest przybliżenie tematyki RPG papierowych i przedstawienie ich, jako przykładu zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. W tym celu przeprowadzono krytyczną analizę piśmiennictwa w języku polskim oraz angielskim, traktującym o szeroko pojętej tematyce innowacji, retro, vintage oraz nostalgii, a także analizę krytyczną literatury traktującej o RPG papierowych. Poruszone w pracy wątki łączą analizę teoretyczną zjawisk retro-innowacji oraz zwrotu nostalgicznego z wątkami Role-Playing Games oraz z szeroko pojętymi zachowaniami informacyjnymi. W pracy przeprowadzono analizę wybranych podręczników do gier RPG pod kątem treści, jaka przekazywana jest Mistrzom Gry oraz graczom. Dodatkowo, przeprowadzono analizę przykładowego scenariusza do gry RPG pod kątem informacji, jakie przekazuje czytelnikowi. Analiza została wzbogacona o zrzuty ekranu z podręczników, które służą jako przykłady przekazywania informacji. Wyróżniono też zachowania informacyjne prezentowane przez graczy oraz Mistrzów Gry podczas rozgrywki.
The purpose of this paper is to introduce the subject of pen and paper RPGs and present them as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. For this purpose, a critical analysis of the literature in Polish and English, treating the broad topics of innovation, retro, vintage and nostalgia, as well as a critical analysis of the literature treating pen and paper RPGs was carried out. The threads addressed in the paper combine theoretical analysis of the phenomena of retro-innovation and the nostalgic turn with the threads of Role-Playing Games and information behavior in the broadest sense. The paper analyzes selected RPG manuals in terms of the content that is conveyed to Game Masters and players. In addition, an analysis of a sample RPG scenario was conducted in terms of the information it conveys to the reader. The analysis was enriched with screenshots from the manuals, which serve as examples of information transmission. Information behavior presented by players and Game Masters during gameplay was also highlighted.
dc.abstract.en | The purpose of this paper is to introduce the subject of pen and paper RPGs and present them as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. For this purpose, a critical analysis of the literature in Polish and English, treating the broad topics of innovation, retro, vintage and nostalgia, as well as a critical analysis of the literature treating pen and paper RPGs was carried out. The threads addressed in the paper combine theoretical analysis of the phenomena of retro-innovation and the nostalgic turn with the threads of Role-Playing Games and information behavior in the broadest sense. The paper analyzes selected RPG manuals in terms of the content that is conveyed to Game Masters and players. In addition, an analysis of a sample RPG scenario was conducted in terms of the information it conveys to the reader. The analysis was enriched with screenshots from the manuals, which serve as examples of information transmission. Information behavior presented by players and Game Masters during gameplay was also highlighted. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest przybliżenie tematyki RPG papierowych i przedstawienie ich, jako przykładu zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. W tym celu przeprowadzono krytyczną analizę piśmiennictwa w języku polskim oraz angielskim, traktującym o szeroko pojętej tematyce innowacji, retro, vintage oraz nostalgii, a także analizę krytyczną literatury traktującej o RPG papierowych. Poruszone w pracy wątki łączą analizę teoretyczną zjawisk retro-innowacji oraz zwrotu nostalgicznego z wątkami Role-Playing Games oraz z szeroko pojętymi zachowaniami informacyjnymi. W pracy przeprowadzono analizę wybranych podręczników do gier RPG pod kątem treści, jaka przekazywana jest Mistrzom Gry oraz graczom. Dodatkowo, przeprowadzono analizę przykładowego scenariusza do gry RPG pod kątem informacji, jakie przekazuje czytelnikowi. Analiza została wzbogacona o zrzuty ekranu z podręczników, które służą jako przykłady przekazywania informacji. Wyróżniono też zachowania informacyjne prezentowane przez graczy oraz Mistrzów Gry podczas rozgrywki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wójcik, Magdalena - 147466 | pl |
dc.contributor.author | Ratajewicz, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wójcik, Magdalena - 147466 | pl |
dc.contributor.reviewer | Krakowska, Monika - 129418 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-30T21:35:25Z | |
dc.date.available | 2022-09-30T21:35:25Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-27 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie informacją | pl |
dc.identifier.apd | diploma-156566-202524 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300583 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Information activities, information behavior, nostalgic turn, retro-innovation, Role-Playing Games | pl |
dc.subject.pl | Działania informacyjne, retro-innowacja, Role-Playing Games, zachowania informacyjne, zwrot nostalgiczny | pl |
dc.title | Papierowe RPG jako przykład zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. Potencjał dla działań informacyjnych | pl |
dc.title.alternative | Paper RPGs as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. Potential for information activities | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |