Papierowe RPG jako przykład zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. Potencjał dla działań informacyjnych

master
dc.abstract.enThe purpose of this paper is to introduce the subject of pen and paper RPGs and present them as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. For this purpose, a critical analysis of the literature in Polish and English, treating the broad topics of innovation, retro, vintage and nostalgia, as well as a critical analysis of the literature treating pen and paper RPGs was carried out. The threads addressed in the paper combine theoretical analysis of the phenomena of retro-innovation and the nostalgic turn with the threads of Role-Playing Games and information behavior in the broadest sense. The paper analyzes selected RPG manuals in terms of the content that is conveyed to Game Masters and players. In addition, an analysis of a sample RPG scenario was conducted in terms of the information it conveys to the reader. The analysis was enriched with screenshots from the manuals, which serve as examples of information transmission. Information behavior presented by players and Game Masters during gameplay was also highlighted.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest przybliżenie tematyki RPG papierowych i przedstawienie ich, jako przykładu zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. W tym celu przeprowadzono krytyczną analizę piśmiennictwa w języku polskim oraz angielskim, traktującym o szeroko pojętej tematyce innowacji, retro, vintage oraz nostalgii, a także analizę krytyczną literatury traktującej o RPG papierowych. Poruszone w pracy wątki łączą analizę teoretyczną zjawisk retro-innowacji oraz zwrotu nostalgicznego z wątkami Role-Playing Games oraz z szeroko pojętymi zachowaniami informacyjnymi. W pracy przeprowadzono analizę wybranych podręczników do gier RPG pod kątem treści, jaka przekazywana jest Mistrzom Gry oraz graczom. Dodatkowo, przeprowadzono analizę przykładowego scenariusza do gry RPG pod kątem informacji, jakie przekazuje czytelnikowi. Analiza została wzbogacona o zrzuty ekranu z podręczników, które służą jako przykłady przekazywania informacji. Wyróżniono też zachowania informacyjne prezentowane przez graczy oraz Mistrzów Gry podczas rozgrywki.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWójcik, Magdalena - 147466 pl
dc.contributor.authorRatajewicz, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWójcik, Magdalena - 147466 pl
dc.contributor.reviewerKrakowska, Monika - 129418 pl
dc.date.accessioned2022-09-30T21:35:25Z
dc.date.available2022-09-30T21:35:25Z
dc.date.submitted2022-09-27pl
dc.fieldofstudyzarządzanie informacjąpl
dc.identifier.apddiploma-156566-202524pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300583
dc.languagepolpl
dc.subject.enInformation activities, information behavior, nostalgic turn, retro-innovation, Role-Playing Gamespl
dc.subject.plDziałania informacyjne, retro-innowacja, Role-Playing Games, zachowania informacyjne, zwrot nostalgicznypl
dc.titlePapierowe RPG jako przykład zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. Potencjał dla działań informacyjnychpl
dc.title.alternativePaper RPGs as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. Potential for information activitiespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this paper is to introduce the subject of pen and paper RPGs and present them as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. For this purpose, a critical analysis of the literature in Polish and English, treating the broad topics of innovation, retro, vintage and nostalgia, as well as a critical analysis of the literature treating pen and paper RPGs was carried out. The threads addressed in the paper combine theoretical analysis of the phenomena of retro-innovation and the nostalgic turn with the threads of Role-Playing Games and information behavior in the broadest sense. The paper analyzes selected RPG manuals in terms of the content that is conveyed to Game Masters and players. In addition, an analysis of a sample RPG scenario was conducted in terms of the information it conveys to the reader. The analysis was enriched with screenshots from the manuals, which serve as examples of information transmission. Information behavior presented by players and Game Masters during gameplay was also highlighted.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest przybliżenie tematyki RPG papierowych i przedstawienie ich, jako przykładu zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. W tym celu przeprowadzono krytyczną analizę piśmiennictwa w języku polskim oraz angielskim, traktującym o szeroko pojętej tematyce innowacji, retro, vintage oraz nostalgii, a także analizę krytyczną literatury traktującej o RPG papierowych. Poruszone w pracy wątki łączą analizę teoretyczną zjawisk retro-innowacji oraz zwrotu nostalgicznego z wątkami Role-Playing Games oraz z szeroko pojętymi zachowaniami informacyjnymi. W pracy przeprowadzono analizę wybranych podręczników do gier RPG pod kątem treści, jaka przekazywana jest Mistrzom Gry oraz graczom. Dodatkowo, przeprowadzono analizę przykładowego scenariusza do gry RPG pod kątem informacji, jakie przekazuje czytelnikowi. Analiza została wzbogacona o zrzuty ekranu z podręczników, które służą jako przykłady przekazywania informacji. Wyróżniono też zachowania informacyjne prezentowane przez graczy oraz Mistrzów Gry podczas rozgrywki.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wójcik, Magdalena - 147466
dc.contributor.authorpl
Ratajewicz, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wójcik, Magdalena - 147466
dc.contributor.reviewerpl
Krakowska, Monika - 129418
dc.date.accessioned
2022-09-30T21:35:25Z
dc.date.available
2022-09-30T21:35:25Z
dc.date.submittedpl
2022-09-27
dc.fieldofstudypl
zarządzanie informacją
dc.identifier.apdpl
diploma-156566-202524
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300583
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Information activities, information behavior, nostalgic turn, retro-innovation, Role-Playing Games
dc.subject.plpl
Działania informacyjne, retro-innowacja, Role-Playing Games, zachowania informacyjne, zwrot nostalgiczny
dc.titlepl
Papierowe RPG jako przykład zwrotu nostalgicznego i retro-innowacji. Potencjał dla działań informacyjnych
dc.title.alternativepl
Paper RPGs as an example of the nostalgic turn and retro-innovation. Potential for information activities
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections