Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kreacja świata przedstawionego w Metro 2033. Powieść Dmitrija. Głuchowskiego i gra wideo
Creation of the world presented in Metro 2033. A novel by Dmitry Glukhovsky and a video game
fantastyka postapokaliptyczna, Dmitrij Głuchowski, literatura rosyjska, gry wideo
post-apocalyptic fantasy, Dmitry Glukhovsky, Russian literature, video games
Cel pracy stanowi analiza kulturowa najważniejszych elementów świata przedstawionego powieści "Metro 2033" Dmitrija Głuchowskiego oraz gry wideo studia 4A Games pod tym samym tytułem. Rozdział pierwszy przedstawia historię literatury dystopijnej oraz genezę omawianych utworów. Rozdział drugi koncentruje się na charakterystyce przedstawionego w nich społeczeństwa, jego kultury, obyczajów oraz opisie niektórych frakcji. Rozdział trzeci dotyczy różnic w odbiorze książki oraz gry, czemu służy analiza narracji i środków stylistycznych w obu mediach.
The purpose of the work is a cultural analysis of the most important elements of the world presented in the novel "Metro 2033" by Dmitry Glukhovsky and the video game of the 4A Games studio under the same title. The first chapter presents the history of dystopian literature and the origin of the discussed works. The second chapter focuses on the characteristics of the society presented in them, its culture, customs and the description of some factions. The third chapter concerns the differences in the reception of the book and the game, which is served by the analysis of the narrative and stylistic devices in both media.
dc.abstract.en | The purpose of the work is a cultural analysis of the most important elements of the world presented in the novel "Metro 2033" by Dmitry Glukhovsky and the video game of the 4A Games studio under the same title. The first chapter presents the history of dystopian literature and the origin of the discussed works. The second chapter focuses on the characteristics of the society presented in them, its culture, customs and the description of some factions. The third chapter concerns the differences in the reception of the book and the game, which is served by the analysis of the narrative and stylistic devices in both media. | pl |
dc.abstract.pl | Cel pracy stanowi analiza kulturowa najważniejszych elementów świata przedstawionego powieści "Metro 2033" Dmitrija Głuchowskiego oraz gry wideo studia 4A Games pod tym samym tytułem. Rozdział pierwszy przedstawia historię literatury dystopijnej oraz genezę omawianych utworów. Rozdział drugi koncentruje się na charakterystyce przedstawionego w nich społeczeństwa, jego kultury, obyczajów oraz opisie niektórych frakcji. Rozdział trzeci dotyczy różnic w odbiorze książki oraz gry, czemu służy analiza narracji i środków stylistycznych w obu mediach. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Trojanowska, Urszula - 132423 | pl |
dc.contributor.author | Surówka, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Trojanowska, Urszula - 132423 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gołąbek, Bartosz - 145314 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T22:36:25Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T22:36:25Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia rosyjska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168744-275606 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315805 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | post-apocalyptic fantasy, Dmitry Glukhovsky, Russian literature, video games | pl |
dc.subject.pl | fantastyka postapokaliptyczna, Dmitrij Głuchowski, literatura rosyjska, gry wideo | pl |
dc.title | Kreacja świata przedstawionego w Metro 2033. Powieść Dmitrija. Głuchowskiego i gra wideo | pl |
dc.title.alternative | Creation of the world presented in Metro 2033. A novel by Dmitry Glukhovsky and a video game | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |