Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Problem psychofizyczny a naturalizm biologiczny J. Searle’a
The mind-body problem and John Searle's biological naturalism
Umysł, mózg, naturalizm, Searle
Mind, body, naturalism, Searle
Niniejsza praca jest próbą umieszczenia zjawisk mentalnych w jasno określonych, hipotetycznych ramach, które staną się pierwszym krokiem pozwalającym uchwycić niewyrażalny obecnie związek pomiędzy znaną rzeczywistością, a świadomością. Uznajemy naturalizm biologiczny Johna Searle'a za najważniejszą i najlepszą próbę wysłowienia wskazanego przez nas problemu badawczego, będzie on zatem głównym tematem, do koła którego orbitują nasze myśli. Wykroczymy jednak w znaczący sposób poza jego ramy wskazując jednocześnie choroby, na które cierpi, a w ostatecznym rozrachunku znaturalizujemy stany mentalne, podamy ogólne związki w jakich pozostają one do naszej rzeczywistości oraz dotkniemy przytłaczającego problemu epistemologicznego wyrosłego na gruncie subiektywizmu ontologicznego, który, jak się okaże, jest manifestacją naturalnej ułomności każdego poznania. Stąd, w pewnej części, wnioski wykraczające poza sam problem psychofizyczny, będą sceptyczne. W pracy przedstawiony został osiowy przekrój filozoficznych teorii umysłu zorientowany wokół ilości substancji. Przy rekapitulacji klasycznych stanowisk w tej kwestii zwracamy uwagę w szczególności na argumentację krytyczną. W dalszej części poruszane są problemy identyczności, subiektywności, redukcji, języka i przyczynowości. Kwestie te są istotne dla właściwego i niesprzecznego wysłowienia naturalizmu biologicznego. Przedstawimy pierwotne założenia dotyczące rzeczywistości i na ich fundamencie wypowiemy hipotezę naturalizmu biologicznego. Na końcu dokonamy krytyki stanowiska Searle'a i zaproponujemy własne rozszerzenie jego oryginalnej koncepcji.
This paper is an attempt to put mental phenomena in clearly defined, hypothetical framework, which will be the first step that allows capture the inexpressible connection between reality and consciousness. We recognize the biological naturalism of John Searle as the most important attempt indicated by our research problem, it will therefore be the main theme, around which orbit our thoughts. But we will move significantly beyond the frame exposing the disease it suffer from. We will naturalize mental states and give general relationships in which they are to our reality and touch the overwhelming epistemological problem rising on the basis of ontological subjectivity, which, as it turns out, is a manifestation of the natural handicaps of all knowledge. Hence, in part, the applications that go beyond mere body problem will be skeptical. This paper was presented axial section of the philosophical theory of mind focused around a number of substances. We pay special attention to the critical argumentation. In the next part we touch the issues of identity, subjectivity, reduction, language and causality. These issues are important for the proper expression of biological naturalism. We will present the initial assumptions about reality and their foundation recite the hypothesis of biological naturalism. Finally, we will critique of Searle and propose an extension of his own original concept.
dc.abstract.en | This paper is an attempt to put mental phenomena in clearly defined, hypothetical framework, which will be the first step that allows capture the inexpressible connection between reality and consciousness. We recognize the biological naturalism of John Searle as the most important attempt indicated by our research problem, it will therefore be the main theme, around which orbit our thoughts. But we will move significantly beyond the frame exposing the disease it suffer from. We will naturalize mental states and give general relationships in which they are to our reality and touch the overwhelming epistemological problem rising on the basis of ontological subjectivity, which, as it turns out, is a manifestation of the natural handicaps of all knowledge. Hence, in part, the applications that go beyond mere body problem will be skeptical. This paper was presented axial section of the philosophical theory of mind focused around a number of substances. We pay special attention to the critical argumentation. In the next part we touch the issues of identity, subjectivity, reduction, language and causality. These issues are important for the proper expression of biological naturalism. We will present the initial assumptions about reality and their foundation recite the hypothesis of biological naturalism. Finally, we will critique of Searle and propose an extension of his own original concept. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca jest próbą umieszczenia zjawisk mentalnych w jasno określonych, hipotetycznych ramach, które staną się pierwszym krokiem pozwalającym uchwycić niewyrażalny obecnie związek pomiędzy znaną rzeczywistością, a świadomością. Uznajemy naturalizm biologiczny Johna Searle'a za najważniejszą i najlepszą próbę wysłowienia wskazanego przez nas problemu badawczego, będzie on zatem głównym tematem, do koła którego orbitują nasze myśli. Wykroczymy jednak w znaczący sposób poza jego ramy wskazując jednocześnie choroby, na które cierpi, a w ostatecznym rozrachunku znaturalizujemy stany mentalne, podamy ogólne związki w jakich pozostają one do naszej rzeczywistości oraz dotkniemy przytłaczającego problemu epistemologicznego wyrosłego na gruncie subiektywizmu ontologicznego, który, jak się okaże, jest manifestacją naturalnej ułomności każdego poznania. Stąd, w pewnej części, wnioski wykraczające poza sam problem psychofizyczny, będą sceptyczne. W pracy przedstawiony został osiowy przekrój filozoficznych teorii umysłu zorientowany wokół ilości substancji. Przy rekapitulacji klasycznych stanowisk w tej kwestii zwracamy uwagę w szczególności na argumentację krytyczną. W dalszej części poruszane są problemy identyczności, subiektywności, redukcji, języka i przyczynowości. Kwestie te są istotne dla właściwego i niesprzecznego wysłowienia naturalizmu biologicznego. Przedstawimy pierwotne założenia dotyczące rzeczywistości i na ich fundamencie wypowiemy hipotezę naturalizmu biologicznego. Na końcu dokonamy krytyki stanowiska Searle'a i zaproponujemy własne rozszerzenie jego oryginalnej koncepcji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Młynarski, Jan - 130693 | pl |
dc.contributor.author | Herba, Bartosz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Młynarski, Jan - 130693 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Andrzej | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:18:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:18:44Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-82947-64862 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192435 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Mind, body, naturalism, Searle | pl |
dc.subject.pl | Umysł, mózg, naturalizm, Searle | pl |
dc.title | Problem psychofizyczny a naturalizm biologiczny J. Searle’a | pl |
dc.title.alternative | The mind-body problem and John Searle's biological naturalism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |