Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Motywy religijne w tekstach kultury. Analiza wybranych podręczników szkolnych.
Religious themes in the texts of culture. Analysis of selected textbooks.
literatura religijna; język polski; szkoła podstawowa; gimnazjum; liceum; uczeń; podstawa programowa
religious literature, Polish language, elementary school, middle school, high school, student, Core Curriculum
Ninijesza praca traktuje o literaturze religijnej oraz fragmentach Pisma Świętego, które są lub mogłyby być opracowywane na lekcjach języka polskiego na drugim, trzecimi czwartym etapie nauczania szkolnego. Analizie zostały poddane te wszystkie teksty kultury, które mówią o Bogu, o związku człowieka z Bogiem, o obrzędach i świętach, ludziach obdarzonych autorytetem oraz przedstawiają tradycje chrześcijańskie. Przeprowadzono analizę dzieł, które pełnią znaczącą rolę w kształtowaniu światopoglądu religijnego i dokonywaniu właściwych wyborów przez młodych ludzi. Praca została ściśle oparta o Podstawę programową kształcenia ogólnegow poszczególnych typach szkół oraz o utwory literackie i sztukę zamieszczonąw określonych dwóch seriach podręczników szkolnych: Wydawnictwa Edukacyjnego,a także Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Na podstawie wnioskówz dokonanej analizy podjęto próbę oceny trafności doboru tych tekstów. Następnie zostały przedstawione propozycje zmian, które mogłyby wpłynąć na podniesienie jakości kształcenia kulturowego młodego pokolenia. Praca ma charakter analitycznyi typologiczny. Nie zakłada więc analizy twórczości poszczególnych autorów, ani malarzy. Przywoływani pisarze i artyści, ich teksty kultury oraz wybrane serie podręczników zostały potraktowane przede wszystkim jako egzemplifikacja typowych tendencji kształtujących dobór materiału w podręcznikach szkolnych. Praca wskazuje na potrzebę pełniejszego uwzględnienia problematyki utworów religijnych w nauczaniu języka polskiego, w refleksji metodycznej, a także uwzględnienia tekstów religijnychw większym zakresie w podręcznikach szkolnych.
This work deals with religious literature and the passages of Scripture that are or could be developed for Polish lessons on the second, third and the fourth stage of the school curriculum. The analysis has been subjected to all these cultural texts that speak about God, about man's relation to God, to celebrations and festivals, people endowed with authority and present traditions. An analysis of the works, which play a significant role in shaping the religious world, and making the right choices by young people. The work was closely based on the core curriculum of general education in particular types of schools and the literary and art table in certain two series of school textbooks: Educational Publishing House, and School and Pedagogic publishing. Based on the conclusions of its analysis was to evaluate the accuracy of the chosen texts. Were then presented proposals for changes that could affect the quality of education to increase young people's cultural. The work is an analytical and typological. Therefore assumes no analysis of the work of individual authors, or artists. Preset recall writers and artists, their cultural texts, and selected a series of textbooks have been treated primarily as an exemplification of common trends influencing the choice of material in school textbooks. Work indicates the need to better take into account issues of religious songs in the teaching of Polish language, in a methodical reflection, and the inclusion of religious texts more in school textbooks.
dc.abstract.en | This work deals with religious literature and the passages of Scripture that are or could be developed for Polish lessons on the second, third and the fourth stage of the school curriculum. The analysis has been subjected to all these cultural texts that speak about God, about man's relation to God, to celebrations and festivals, people endowed with authority and present traditions. An analysis of the works, which play a significant role in shaping the religious world, and making the right choices by young people. The work was closely based on the core curriculum of general education in particular types of schools and the literary and art table in certain two series of school textbooks: Educational Publishing House, and School and Pedagogic publishing. Based on the conclusions of its analysis was to evaluate the accuracy of the chosen texts. Were then presented proposals for changes that could affect the quality of education to increase young people's cultural. The work is an analytical and typological. Therefore assumes no analysis of the work of individual authors, or artists. Preset recall writers and artists, their cultural texts, and selected a series of textbooks have been treated primarily as an exemplification of common trends influencing the choice of material in school textbooks. Work indicates the need to better take into account issues of religious songs in the teaching of Polish language, in a methodical reflection, and the inclusion of religious texts more in school textbooks. | pl |
dc.abstract.pl | Ninijesza praca traktuje o literaturze religijnej oraz fragmentach Pisma Świętego, które są lub mogłyby być opracowywane na lekcjach języka polskiego na drugim, trzecimi czwartym etapie nauczania szkolnego. Analizie zostały poddane te wszystkie teksty kultury, które mówią o Bogu, o związku człowieka z Bogiem, o obrzędach i świętach, ludziach obdarzonych autorytetem oraz przedstawiają tradycje chrześcijańskie. Przeprowadzono analizę dzieł, które pełnią znaczącą rolę w kształtowaniu światopoglądu religijnego i dokonywaniu właściwych wyborów przez młodych ludzi. Praca została ściśle oparta o Podstawę programową kształcenia ogólnegow poszczególnych typach szkół oraz o utwory literackie i sztukę zamieszczonąw określonych dwóch seriach podręczników szkolnych: Wydawnictwa Edukacyjnego,a także Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Na podstawie wnioskówz dokonanej analizy podjęto próbę oceny trafności doboru tych tekstów. Następnie zostały przedstawione propozycje zmian, które mogłyby wpłynąć na podniesienie jakości kształcenia kulturowego młodego pokolenia. Praca ma charakter analitycznyi typologiczny. Nie zakłada więc analizy twórczości poszczególnych autorów, ani malarzy. Przywoływani pisarze i artyści, ich teksty kultury oraz wybrane serie podręczników zostały potraktowane przede wszystkim jako egzemplifikacja typowych tendencji kształtujących dobór materiału w podręcznikach szkolnych. Praca wskazuje na potrzebę pełniejszego uwzględnienia problematyki utworów religijnych w nauczaniu języka polskiego, w refleksji metodycznej, a także uwzględnienia tekstów religijnychw większym zakresie w podręcznikach szkolnych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Pilch, Anna - 131398 | pl |
dc.contributor.author | Buksińska, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilch, Anna - 131398 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T06:35:03Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T06:35:03Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-66059-134523 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179561 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | religious literature, Polish language, elementary school, middle school, high school, student, Core Curriculum | pl |
dc.subject.pl | literatura religijna; język polski; szkoła podstawowa; gimnazjum; liceum; uczeń; podstawa programowa | pl |
dc.title | Motywy religijne w tekstach kultury. Analiza wybranych podręczników szkolnych. | pl |
dc.title.alternative | Religious themes in the texts of culture. Analysis of selected textbooks. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |