Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Obraz człowieka Innego w literaturze. Przesłanki i aplikacje
Reflection of Different one contained in literature. Assumptions and applications
inny, marginalizacja, obrazowanie inności, niepełnosprawność, przestępczość, odmienna orientacja
different one, difference, disability, criminality, homosexuality, marginalization
Celem niniejszej pracy jest skupienie się na przedstawieniu obrazu człowieka Innego w literaturze. Aby zrealizować postawione zadanie badawcze, przedmiotem analizy uczyniono trzy różne kategorie inności odnoszące się kolejno do osoby z niepełnosprawnością, będącej w konflikcie z prawem oraz o odmiennej orientacji seksualnej. Każdą z nich opisano w oparciu o wybrane publikacje książkowe. Analizę dokonano pod kątem oceny nasilenia stopnia stereotypizacji zawartej w treści badanego źródła. Postawiono zarazem pytanie, w jakim stopniu przedstawiony wizerunek człowieka Innego wpływa na jego percepcję społeczną. Zebrane informacje pozwalają na wyprowadzenie interesujących wniosków z punktu widzenia praktyki edukacyjnej. Wskazują bowiem na istotny problem jakim jest kwestia stygmatyzacji, uprzedzenia i marginalizacji człowieka o nietypowym rozwoju. Uzyskany materiał badawczy wskazuje jednocześnie na kierunki działań, zorientowanych zarówno na człowieka Innego oraz jego otoczenie społeczne. W świetle tego kształtowanie postaw tolerancji, akceptacji, solidarności staje się swoistym wyzwaniem dla pedagogiki i innych nauk poświęconych człowiekowi.
The main aim of this work is to focus on showing reflection in literature of Different one. To accomplish this research task, three various category of difference were made as a matter of this study. People who are disabled, in conflict with a law and have different sexual orientation were chosen to highlight this issue. Each of them are based on selected literature. Analysis had been made in terms of intensification of stereotypization measure, which is included in essence of studied source. There was also a demand about how reflection of Different one influence on its social perception. All the gathered information allow to deduce interesting conclusions for education. It indicates on stygamtization, prejudice and marginalization as a crucial problem for a person with atypical growth. Obtained study facts suggest direction for actions focused on Different one as well as his environment. Due to this matter of fact, creating tolerance, acceptance and solidarity attitude becoming a specific challenge for pedagogy and another studies devoted to human.
dc.abstract.en | The main aim of this work is to focus on showing reflection in literature of Different one. To accomplish this research task, three various category of difference were made as a matter of this study. People who are disabled, in conflict with a law and have different sexual orientation were chosen to highlight this issue. Each of them are based on selected literature. Analysis had been made in terms of intensification of stereotypization measure, which is included in essence of studied source. There was also a demand about how reflection of Different one influence on its social perception. All the gathered information allow to deduce interesting conclusions for education. It indicates on stygamtization, prejudice and marginalization as a crucial problem for a person with atypical growth. Obtained study facts suggest direction for actions focused on Different one as well as his environment. Due to this matter of fact, creating tolerance, acceptance and solidarity attitude becoming a specific challenge for pedagogy and another studies devoted to human. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest skupienie się na przedstawieniu obrazu człowieka Innego w literaturze. Aby zrealizować postawione zadanie badawcze, przedmiotem analizy uczyniono trzy różne kategorie inności odnoszące się kolejno do osoby z niepełnosprawnością, będącej w konflikcie z prawem oraz o odmiennej orientacji seksualnej. Każdą z nich opisano w oparciu o wybrane publikacje książkowe. Analizę dokonano pod kątem oceny nasilenia stopnia stereotypizacji zawartej w treści badanego źródła. Postawiono zarazem pytanie, w jakim stopniu przedstawiony wizerunek człowieka Innego wpływa na jego percepcję społeczną. Zebrane informacje pozwalają na wyprowadzenie interesujących wniosków z punktu widzenia praktyki edukacyjnej. Wskazują bowiem na istotny problem jakim jest kwestia stygmatyzacji, uprzedzenia i marginalizacji człowieka o nietypowym rozwoju. Uzyskany materiał badawczy wskazuje jednocześnie na kierunki działań, zorientowanych zarówno na człowieka Innego oraz jego otoczenie społeczne. W świetle tego kształtowanie postaw tolerancji, akceptacji, solidarności staje się swoistym wyzwaniem dla pedagogiki i innych nauk poświęconych człowiekowi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.author | Fleszar, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bylica, Jacek - 173714 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T22:18:08Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T22:18:08Z | |
dc.date.submitted | 2016-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | resocjalizacja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-105588-175679 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211943 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | different one, difference, disability, criminality, homosexuality, marginalization | pl |
dc.subject.pl | inny, marginalizacja, obrazowanie inności, niepełnosprawność, przestępczość, odmienna orientacja | pl |
dc.title | Obraz człowieka Innego w literaturze. Przesłanki i aplikacje | pl |
dc.title.alternative | Reflection of Different one contained in literature. Assumptions and applications | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |