Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Cyberbullying jako nowa forma agresji rówieśniczej
Cyberbullying as a new form of peer aggression
cyberbullying, agresja rówieśnicza, przemoc
cyberbullying, peer aggression, violence
Główny temat pracy to typ agresji rówieśniczej jakim jest cyberbullying. Pojęcie to oznacza agresję dokonywaną cyklicznie, z intencją skrzywdzenia ofiary, realizowaną przy użyciu nowoczesnych technologii, głównie Internetu oraz telefonów komórkowych. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy w nich zawiera zarys problematyki tradycyjnej agresji, funkcjonujące w literaturze definicje oraz wybrane teorie wyjaśniające zachowania agresywne. Drugi rozdział poświęcony jest charakterystyce zjawiska bullyingu, ponieważ uważa się, że cyberbullying, dzięki dodaniu komponentu elektronicznego, jest w pewnym stopniu jego odpowiednikiem. Rozdział trzeci dotyczy samego zjawiska cyberbullyingu. Przedstawiono próby zdefiniowania tego pojęcia oraz ogólną charakterystykę, ze szczególnym naciskiem na swoiste właściwości cyberbullyingu i jego możliwe rodzaje. Zwrócono także uwagę na sylwetki sprawców i ofiar cyberbullyingu oraz konsekwencje jakie ponoszą te osoby. Czwarty rozdział to próba odpowiedzi na pytanie o gotowość pedagogiki do rozwiązania problemu cyberbullyingu. Przedstawiono możliwe sposoby reagowania w momencie ujawnienia przypadków cyberbullyingu wśród młodzieży. Wskazano również na potrzebę projektowania i realizowania programów profilaktycznych i edukacyjnych dla młodzieży. Zaproponowane metody to profilaktyka ukierunkowana na twórczość młodzieży w Internecie oraz profilaktyka oparta na młodzieżowych programach rówieśniczych.
The main subject of this dissertation is a type of peer aggression called cyberbullying. This term is defined as aggression which is displayed recurrently with the purpose of hurting a victim. Cyberbullying is fulfilled by the use of high technology, mainly the Internet and mobile phones. The thesis is divided into four chapters. The first part includes an outline of traditional aggression and diverse definitions which occur in scientific literature. Furthermore, certain theories concerning aggressive behaviours are mentioned.Because of adding an electronic component, cyberbullying is concerned to be the equivalent of bullying. Consequently, the second chapter of this dissertation is devoted to a description of bullying. The third part refers to cyberbullying itself. This concentrates on defining and providing a general description of the phenomenon. What is more, considerable emphasis is put on particular features and possible kinds of cyberbullying. Additionally, the profiles of culprits and victims are presented. Moreover, the consequences they suffer are also taken into account. The fourth chapter aims at answering the question whether pedagogy is ready to solve the problem of cyberbullying. Furthermore, the last part of this dissertation demonstrates possible ways of reactions to the cases of cyberbullying disclosed among teenagers. It is indicated to design and use both prevention and educational programs for teenagers. Methods ,which are presented, concern prevention oriented on youth’s production on the Internet and peer group programs.
dc.abstract.en | The main subject of this dissertation is a type of peer aggression called cyberbullying. This term is defined as aggression which is displayed recurrently with the purpose of hurting a victim. Cyberbullying is fulfilled by the use of high technology, mainly the Internet and mobile phones. The thesis is divided into four chapters. The first part includes an outline of traditional aggression and diverse definitions which occur in scientific literature. Furthermore, certain theories concerning aggressive behaviours are mentioned.Because of adding an electronic component, cyberbullying is concerned to be the equivalent of bullying. Consequently, the second chapter of this dissertation is devoted to a description of bullying. The third part refers to cyberbullying itself. This concentrates on defining and providing a general description of the phenomenon. What is more, considerable emphasis is put on particular features and possible kinds of cyberbullying. Additionally, the profiles of culprits and victims are presented. Moreover, the consequences they suffer are also taken into account. The fourth chapter aims at answering the question whether pedagogy is ready to solve the problem of cyberbullying. Furthermore, the last part of this dissertation demonstrates possible ways of reactions to the cases of cyberbullying disclosed among teenagers. It is indicated to design and use both prevention and educational programs for teenagers. Methods ,which are presented, concern prevention oriented on youth’s production on the Internet and peer group programs. | pl |
dc.abstract.pl | Główny temat pracy to typ agresji rówieśniczej jakim jest cyberbullying. Pojęcie to oznacza agresję dokonywaną cyklicznie, z intencją skrzywdzenia ofiary, realizowaną przy użyciu nowoczesnych technologii, głównie Internetu oraz telefonów komórkowych. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy w nich zawiera zarys problematyki tradycyjnej agresji, funkcjonujące w literaturze definicje oraz wybrane teorie wyjaśniające zachowania agresywne. Drugi rozdział poświęcony jest charakterystyce zjawiska bullyingu, ponieważ uważa się, że cyberbullying, dzięki dodaniu komponentu elektronicznego, jest w pewnym stopniu jego odpowiednikiem. Rozdział trzeci dotyczy samego zjawiska cyberbullyingu. Przedstawiono próby zdefiniowania tego pojęcia oraz ogólną charakterystykę, ze szczególnym naciskiem na swoiste właściwości cyberbullyingu i jego możliwe rodzaje. Zwrócono także uwagę na sylwetki sprawców i ofiar cyberbullyingu oraz konsekwencje jakie ponoszą te osoby. Czwarty rozdział to próba odpowiedzi na pytanie o gotowość pedagogiki do rozwiązania problemu cyberbullyingu. Przedstawiono możliwe sposoby reagowania w momencie ujawnienia przypadków cyberbullyingu wśród młodzieży. Wskazano również na potrzebę projektowania i realizowania programów profilaktycznych i edukacyjnych dla młodzieży. Zaproponowane metody to profilaktyka ukierunkowana na twórczość młodzieży w Internecie oraz profilaktyka oparta na młodzieżowych programach rówieśniczych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szwejka, Łukasz | pl |
dc.contributor.author | Kubat, Maja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szwejka, Łukasz | pl |
dc.contributor.reviewer | Sztuka, Mariusz - 132259 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T12:06:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T12:06:41Z | |
dc.date.submitted | 2015-06-17 | pl |
dc.fieldofstudy | resocjalizacja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-95139-161596 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202662 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cyberbullying, peer aggression, violence | pl |
dc.subject.pl | cyberbullying, agresja rówieśnicza, przemoc | pl |
dc.title | Cyberbullying jako nowa forma agresji rówieśniczej | pl |
dc.title.alternative | Cyberbullying as a new form of peer aggression | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |