Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Monopol na cudze potrzeby- historia, współczesność oraz mechanizm stojący za mikrokredytami. Przypadek Kosowa
Possessorship of one’s needs- history, present day, and the mechanism behind microcredits. The case study of Kosovo
MIKROKREDYTY, PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENTA, SOCJOLOGIA GOSPODARCZA
ECONOMIC SOCIOLOGY, MICROCREDITS, PSYCHOLOGY OF CONSUMER BEHAVIOR
Poniższa praca jest osadzona w obszarze socjologii gospodarczej, w dziedzinie teorii zachowań konsumenta oraz ich korelacji z czynnikami kulturowymi. Podmiotem analizy jest narzędzie kredytowe w postaci mikropożyczek, czyli niewielkich kwot kapitału udzielonych kredytobiorcy zazwyczaj bez zastawu, z niskim oprocentowaniem i z założeniem inwestycji pieniędzy w działanie, które poprawi płynność finansową pożyczającego. Mikropożyczki od momentu ich popularyzacji przez Muhammada Yunusa były traktowane jako remedium na walkę z ubóstwem. Celem przeprowadzonej analizy jest krytyczne spojrzenie na tę teorię i wskazanie jej niedociągnięć, z których najbardziej rażące jest zarządzanie cudzymi potrzebami za pomocą kodów, które nie są przez te osoby używane. Proponowana perspektywa jest krytyczna wobec modelu uznanego za bez wad, wskazany problem musi zostać zaadresowany, a jego źródło poddane ponownej ocenie i, w efekcie, zmianie.Analiza składa się z części czysto teoretycznej, nakreślającej obszar socjologii gospodarczej, szczegółowego opisu historii oraz mechanizmu działania mikropożyczek i ich funkcjonowaniu w wybranych krajach. Głównym przedmiotem analizy jest Kosowo, jako że, po Bangladeszu, jest to jedyne miejsce w Europie, gdzie mikrokredyty funkcjonują w oryginalnej, yunusowskiej formie.
The following work is set within the area of economic sociology, with a special focus on the psychology of consumer behavior and its dependency on cultural factors. The main subject of the analysis is a microcredit, which can be understood as a relatively small loan, usually without any collateral, with low interest rates and the assumption that borrowed sum shall be used to create future income. Microcredits since its popularization by Muhammad Yunus, were treated as a certain kind of remedy for poverty. Therefore, the aim of the following analysis is challenging mentioned assumption by proving its flaws, of which the most flagrant one is managing one’s needs in way it may not be helping but creating damage instead. Proposed perspective criticizes this „flawless” model, because I believe that described issue must be addressed, reevaluated and changed in the end.The analysis consists of the theoretical part within economic sociology, the description of history and the mechanism behind microcredits, as well as its implementation in chosen countries. The main focus is put on Kosovo, as it is the only place in Europe, where microcredits function in their original, Yunus-like form.
dc.abstract.en | The following work is set within the area of economic sociology, with a special focus on the psychology of consumer behavior and its dependency on cultural factors. The main subject of the analysis is a microcredit, which can be understood as a relatively small loan, usually without any collateral, with low interest rates and the assumption that borrowed sum shall be used to create future income. Microcredits since its popularization by Muhammad Yunus, were treated as a certain kind of remedy for poverty. Therefore, the aim of the following analysis is challenging mentioned assumption by proving its flaws, of which the most flagrant one is managing one’s needs in way it may not be helping but creating damage instead. Proposed perspective criticizes this „flawless” model, because I believe that described issue must be addressed, reevaluated and changed in the end.The analysis consists of the theoretical part within economic sociology, the description of history and the mechanism behind microcredits, as well as its implementation in chosen countries. The main focus is put on Kosovo, as it is the only place in Europe, where microcredits function in their original, Yunus-like form. | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca jest osadzona w obszarze socjologii gospodarczej, w dziedzinie teorii zachowań konsumenta oraz ich korelacji z czynnikami kulturowymi. Podmiotem analizy jest narzędzie kredytowe w postaci mikropożyczek, czyli niewielkich kwot kapitału udzielonych kredytobiorcy zazwyczaj bez zastawu, z niskim oprocentowaniem i z założeniem inwestycji pieniędzy w działanie, które poprawi płynność finansową pożyczającego. Mikropożyczki od momentu ich popularyzacji przez Muhammada Yunusa były traktowane jako remedium na walkę z ubóstwem. Celem przeprowadzonej analizy jest krytyczne spojrzenie na tę teorię i wskazanie jej niedociągnięć, z których najbardziej rażące jest zarządzanie cudzymi potrzebami za pomocą kodów, które nie są przez te osoby używane. Proponowana perspektywa jest krytyczna wobec modelu uznanego za bez wad, wskazany problem musi zostać zaadresowany, a jego źródło poddane ponownej ocenie i, w efekcie, zmianie.Analiza składa się z części czysto teoretycznej, nakreślającej obszar socjologii gospodarczej, szczegółowego opisu historii oraz mechanizmu działania mikropożyczek i ich funkcjonowaniu w wybranych krajach. Głównym przedmiotem analizy jest Kosowo, jako że, po Bangladeszu, jest to jedyne miejsce w Europie, gdzie mikrokredyty funkcjonują w oryginalnej, yunusowskiej formie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Orzechowska-Wacławska, Joanna | pl |
dc.contributor.author | Faruque, Sara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Orzechowska-Wacławska, Joanna | pl |
dc.contributor.reviewer | Tacik, Przemysław | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T21:43:22Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T21:43:22Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-13 | pl |
dc.fieldofstudy | studia europejskie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153674-256971 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280535 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ECONOMIC SOCIOLOGY, MICROCREDITS, PSYCHOLOGY OF CONSUMER BEHAVIOR | pl |
dc.subject.pl | MIKROKREDYTY, PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENTA, SOCJOLOGIA GOSPODARCZA | pl |
dc.title | Monopol na cudze potrzeby- historia, współczesność oraz mechanizm stojący za mikrokredytami. Przypadek Kosowa | pl |
dc.title.alternative | Possessorship of one’s needs- history, present day, and the mechanism behind microcredits. The case study of Kosovo | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |