Propaganda wizualna jako narzędzie ekstremizmu politycznego. Analiza komunikatów wizualnych partii skrajnie prawicowych na przykładzie Narodowego Odrodzenia Polski

master
dc.abstract.enMore than fifty years after the fall of National Socialism and more than fifteen years after the collapse of communist regimes in Europe, extremist parties are still part of the Polish political reality. Across the country there are more than 30 organized movements, known as radical. The aim of this thesis is to investigate and analyze both the content and methods of visual propaganda campaign of the extremist right-wing political movements. This will be referred to the example of polish national-revolution party called National Rebirth of Poland. A major hypothesis to be presented is that this political group provide their electorate with the visual propaganda messages containing the radical nationalist, chauvinist, racist, anti-Semitist, homophobic, ultra-Catholic ideology, set against the current political reality and social country system, in the form of aggressive content and negative emotional discourse. The definitions and extents of political propaganda and political extremist, as a theoretical basis, were presented in first and second chapter of the thesis. The third chapter focused on political context of researches by providing the overview of history, structure and ideology of National Birth of Poland. The empirical part of this study was conducted in the last chapter. 24 sample were selected from visual messages from National Birth of Poland official website and analyzed in terms of intensity of extremist doctrine. On the basis of the results of this research, it can be concluded that National Rebirth of Poland use radical forms of expression in their visual propaganda campaign. Furthermore the presented content is based on an extremist ideology, which refers to radical nationalism and approves a revolution as a way to change the present system.Since 1992 National Rebirth of Poland has been polish lawful political organization. Nonetheless the content of their ideology messages cast this legality upon doubts: is there a place for such radical and intolerant movements in present-day democracy?pl
dc.abstract.plPonad pięćdziesiąt lat po upadku narodowego socjalizmu i ponad piętnaście lat po załamaniu się systemów komunistycznych w Europie, partie ekstremistyczne stanowią niemałą część polskiej rzeczywistości: w całym kraju można wyróżnić ponad 30 zorganizowanych ruchów, określanych jako radykalne.Tematem pracy magisterskiej była analiza propagandy wizualnej partii ekstremistycznych. Przykładem takiej partii jest Narodowe Odrodzenie Polski, od 1992 roku legalna partia polityczna, definiująca się jako „ruch narodowo-radykalny”. Praca obejmuje szerokie definicje kluczowych pojęć propagandy politycznej i ekstremizmu politycznego. Poprzez odniesienie się do historii, struktury oraz ideologii NOP stworzono kontekst polityczny dla przeprowadzonych badań.Na podstawie wybranej próby komunikatów wizualnych o charakterze propagandowym zamieszczanych na oficjalnym portalu ugrupowania, tj. stronie internetowej www.nop.org.pl zbadano nasilenie treści ekstremistycznych oraz charakter propagandy na podstawie kryteriów stworzonych w rozdziałach teoretycznych.Komunikaty wizualne charakteryzował ponadprzeciętny poziom agresji, całkowicie emocjonalny przekaz i retoryka charakterystyczna dla partii antysystemowych. Wykazano również, że propaganda ugrupowania opiera się głównie na antyideach. Treści przekazywane w komunikatach wizualnych bazują w większości na krytyce ładu polityczno-społecznego, w nikłym jednak stopniu krytyka ta ma charakter konstruktywny. Przekaz propagandowy NOP można określić jako skrajnie prawicowy, antydemokratyczny, antysystemowy, antyplularistyczny, ultranacjonalistyczny, ultrakatolicki, nierzadko rasistowski i homofobiczny.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 pl
dc.contributor.authorBrzóz, Elżbietapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGroń, Krzysztof - 173354 pl
dc.contributor.reviewerWolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:00:35Z
dc.date.available2020-07-24T12:00:35Z
dc.date.submitted2012-10-16pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-70637-78921pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183750
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolitical extremism, Visual Propaganda, National Rebirth of Poland, nationalism, radicalismpl
dc.subject.plEkstremizm polityczny, Propaganda wizualna, Komunikacja Wizualna, Narodowe Odrodzenie Polski, Ruchy radykalno-prawicowepl
dc.titlePropaganda wizualna jako narzędzie ekstremizmu politycznego. Analiza komunikatów wizualnych partii skrajnie prawicowych na przykładzie Narodowego Odrodzenia Polskipl
dc.title.alternativeVisual propaganda as a tool of political extremismpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
More than fifty years after the fall of National Socialism and more than fifteen years after the collapse of communist regimes in Europe, extremist parties are still part of the Polish political reality. Across the country there are more than 30 organized movements, known as radical. The aim of this thesis is to investigate and analyze both the content and methods of visual propaganda campaign of the extremist right-wing political movements. This will be referred to the example of polish national-revolution party called National Rebirth of Poland. A major hypothesis to be presented is that this political group provide their electorate with the visual propaganda messages containing the radical nationalist, chauvinist, racist, anti-Semitist, homophobic, ultra-Catholic ideology, set against the current political reality and social country system, in the form of aggressive content and negative emotional discourse. The definitions and extents of political propaganda and political extremist, as a theoretical basis, were presented in first and second chapter of the thesis. The third chapter focused on political context of researches by providing the overview of history, structure and ideology of National Birth of Poland. The empirical part of this study was conducted in the last chapter. 24 sample were selected from visual messages from National Birth of Poland official website and analyzed in terms of intensity of extremist doctrine. On the basis of the results of this research, it can be concluded that National Rebirth of Poland use radical forms of expression in their visual propaganda campaign. Furthermore the presented content is based on an extremist ideology, which refers to radical nationalism and approves a revolution as a way to change the present system.Since 1992 National Rebirth of Poland has been polish lawful political organization. Nonetheless the content of their ideology messages cast this legality upon doubts: is there a place for such radical and intolerant movements in present-day democracy?
dc.abstract.plpl
Ponad pięćdziesiąt lat po upadku narodowego socjalizmu i ponad piętnaście lat po załamaniu się systemów komunistycznych w Europie, partie ekstremistyczne stanowią niemałą część polskiej rzeczywistości: w całym kraju można wyróżnić ponad 30 zorganizowanych ruchów, określanych jako radykalne.Tematem pracy magisterskiej była analiza propagandy wizualnej partii ekstremistycznych. Przykładem takiej partii jest Narodowe Odrodzenie Polski, od 1992 roku legalna partia polityczna, definiująca się jako „ruch narodowo-radykalny”. Praca obejmuje szerokie definicje kluczowych pojęć propagandy politycznej i ekstremizmu politycznego. Poprzez odniesienie się do historii, struktury oraz ideologii NOP stworzono kontekst polityczny dla przeprowadzonych badań.Na podstawie wybranej próby komunikatów wizualnych o charakterze propagandowym zamieszczanych na oficjalnym portalu ugrupowania, tj. stronie internetowej www.nop.org.pl zbadano nasilenie treści ekstremistycznych oraz charakter propagandy na podstawie kryteriów stworzonych w rozdziałach teoretycznych.Komunikaty wizualne charakteryzował ponadprzeciętny poziom agresji, całkowicie emocjonalny przekaz i retoryka charakterystyczna dla partii antysystemowych. Wykazano również, że propaganda ugrupowania opiera się głównie na antyideach. Treści przekazywane w komunikatach wizualnych bazują w większości na krytyce ładu polityczno-społecznego, w nikłym jednak stopniu krytyka ta ma charakter konstruktywny. Przekaz propagandowy NOP można określić jako skrajnie prawicowy, antydemokratyczny, antysystemowy, antyplularistyczny, ultranacjonalistyczny, ultrakatolicki, nierzadko rasistowski i homofobiczny.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728
dc.contributor.authorpl
Brzóz, Elżbieta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Groń, Krzysztof - 173354
dc.contributor.reviewerpl
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:00:35Z
dc.date.available
2020-07-24T12:00:35Z
dc.date.submittedpl
2012-10-16
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-70637-78921
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183750
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Political extremism, Visual Propaganda, National Rebirth of Poland, nationalism, radicalism
dc.subject.plpl
Ekstremizm polityczny, Propaganda wizualna, Komunikacja Wizualna, Narodowe Odrodzenie Polski, Ruchy radykalno-prawicowe
dc.titlepl
Propaganda wizualna jako narzędzie ekstremizmu politycznego. Analiza komunikatów wizualnych partii skrajnie prawicowych na przykładzie Narodowego Odrodzenia Polski
dc.title.alternativepl
Visual propaganda as a tool of political extremism
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
56
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Krakow
5
Opole
4
Jedlicze
3
Szczecin
3
Wroclaw
3
Kwidzyn
2
Bogotá
1
Częstochowa
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available