Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Propaganda wizualna jako narzędzie ekstremizmu politycznego. Analiza komunikatów wizualnych partii skrajnie prawicowych na przykładzie Narodowego Odrodzenia Polski
Visual propaganda as a tool of political extremism
Ekstremizm polityczny, Propaganda wizualna, Komunikacja Wizualna, Narodowe Odrodzenie Polski, Ruchy radykalno-prawicowe
Political extremism, Visual Propaganda, National Rebirth of Poland, nationalism, radicalism
Ponad pięćdziesiąt lat po upadku narodowego socjalizmu i ponad piętnaście lat po załamaniu się systemów komunistycznych w Europie, partie ekstremistyczne stanowią niemałą część polskiej rzeczywistości: w całym kraju można wyróżnić ponad 30 zorganizowanych ruchów, określanych jako radykalne.Tematem pracy magisterskiej była analiza propagandy wizualnej partii ekstremistycznych. Przykładem takiej partii jest Narodowe Odrodzenie Polski, od 1992 roku legalna partia polityczna, definiująca się jako „ruch narodowo-radykalny”. Praca obejmuje szerokie definicje kluczowych pojęć propagandy politycznej i ekstremizmu politycznego. Poprzez odniesienie się do historii, struktury oraz ideologii NOP stworzono kontekst polityczny dla przeprowadzonych badań.Na podstawie wybranej próby komunikatów wizualnych o charakterze propagandowym zamieszczanych na oficjalnym portalu ugrupowania, tj. stronie internetowej www.nop.org.pl zbadano nasilenie treści ekstremistycznych oraz charakter propagandy na podstawie kryteriów stworzonych w rozdziałach teoretycznych.Komunikaty wizualne charakteryzował ponadprzeciętny poziom agresji, całkowicie emocjonalny przekaz i retoryka charakterystyczna dla partii antysystemowych. Wykazano również, że propaganda ugrupowania opiera się głównie na antyideach. Treści przekazywane w komunikatach wizualnych bazują w większości na krytyce ładu polityczno-społecznego, w nikłym jednak stopniu krytyka ta ma charakter konstruktywny. Przekaz propagandowy NOP można określić jako skrajnie prawicowy, antydemokratyczny, antysystemowy, antyplularistyczny, ultranacjonalistyczny, ultrakatolicki, nierzadko rasistowski i homofobiczny.
More than fifty years after the fall of National Socialism and more than fifteen years after the collapse of communist regimes in Europe, extremist parties are still part of the Polish political reality. Across the country there are more than 30 organized movements, known as radical. The aim of this thesis is to investigate and analyze both the content and methods of visual propaganda campaign of the extremist right-wing political movements. This will be referred to the example of polish national-revolution party called National Rebirth of Poland. A major hypothesis to be presented is that this political group provide their electorate with the visual propaganda messages containing the radical nationalist, chauvinist, racist, anti-Semitist, homophobic, ultra-Catholic ideology, set against the current political reality and social country system, in the form of aggressive content and negative emotional discourse. The definitions and extents of political propaganda and political extremist, as a theoretical basis, were presented in first and second chapter of the thesis. The third chapter focused on political context of researches by providing the overview of history, structure and ideology of National Birth of Poland. The empirical part of this study was conducted in the last chapter. 24 sample were selected from visual messages from National Birth of Poland official website and analyzed in terms of intensity of extremist doctrine. On the basis of the results of this research, it can be concluded that National Rebirth of Poland use radical forms of expression in their visual propaganda campaign. Furthermore the presented content is based on an extremist ideology, which refers to radical nationalism and approves a revolution as a way to change the present system.Since 1992 National Rebirth of Poland has been polish lawful political organization. Nonetheless the content of their ideology messages cast this legality upon doubts: is there a place for such radical and intolerant movements in present-day democracy?
dc.abstract.en | More than fifty years after the fall of National Socialism and more than fifteen years after the collapse of communist regimes in Europe, extremist parties are still part of the Polish political reality. Across the country there are more than 30 organized movements, known as radical. The aim of this thesis is to investigate and analyze both the content and methods of visual propaganda campaign of the extremist right-wing political movements. This will be referred to the example of polish national-revolution party called National Rebirth of Poland. A major hypothesis to be presented is that this political group provide their electorate with the visual propaganda messages containing the radical nationalist, chauvinist, racist, anti-Semitist, homophobic, ultra-Catholic ideology, set against the current political reality and social country system, in the form of aggressive content and negative emotional discourse. The definitions and extents of political propaganda and political extremist, as a theoretical basis, were presented in first and second chapter of the thesis. The third chapter focused on political context of researches by providing the overview of history, structure and ideology of National Birth of Poland. The empirical part of this study was conducted in the last chapter. 24 sample were selected from visual messages from National Birth of Poland official website and analyzed in terms of intensity of extremist doctrine. On the basis of the results of this research, it can be concluded that National Rebirth of Poland use radical forms of expression in their visual propaganda campaign. Furthermore the presented content is based on an extremist ideology, which refers to radical nationalism and approves a revolution as a way to change the present system.Since 1992 National Rebirth of Poland has been polish lawful political organization. Nonetheless the content of their ideology messages cast this legality upon doubts: is there a place for such radical and intolerant movements in present-day democracy? | pl |
dc.abstract.pl | Ponad pięćdziesiąt lat po upadku narodowego socjalizmu i ponad piętnaście lat po załamaniu się systemów komunistycznych w Europie, partie ekstremistyczne stanowią niemałą część polskiej rzeczywistości: w całym kraju można wyróżnić ponad 30 zorganizowanych ruchów, określanych jako radykalne.Tematem pracy magisterskiej była analiza propagandy wizualnej partii ekstremistycznych. Przykładem takiej partii jest Narodowe Odrodzenie Polski, od 1992 roku legalna partia polityczna, definiująca się jako „ruch narodowo-radykalny”. Praca obejmuje szerokie definicje kluczowych pojęć propagandy politycznej i ekstremizmu politycznego. Poprzez odniesienie się do historii, struktury oraz ideologii NOP stworzono kontekst polityczny dla przeprowadzonych badań.Na podstawie wybranej próby komunikatów wizualnych o charakterze propagandowym zamieszczanych na oficjalnym portalu ugrupowania, tj. stronie internetowej www.nop.org.pl zbadano nasilenie treści ekstremistycznych oraz charakter propagandy na podstawie kryteriów stworzonych w rozdziałach teoretycznych.Komunikaty wizualne charakteryzował ponadprzeciętny poziom agresji, całkowicie emocjonalny przekaz i retoryka charakterystyczna dla partii antysystemowych. Wykazano również, że propaganda ugrupowania opiera się głównie na antyideach. Treści przekazywane w komunikatach wizualnych bazują w większości na krytyce ładu polityczno-społecznego, w nikłym jednak stopniu krytyka ta ma charakter konstruktywny. Przekaz propagandowy NOP można określić jako skrajnie prawicowy, antydemokratyczny, antysystemowy, antyplularistyczny, ultranacjonalistyczny, ultrakatolicki, nierzadko rasistowski i homofobiczny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 | pl |
dc.contributor.author | Brzóz, Elżbieta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Groń, Krzysztof - 173354 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:00:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:00:35Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-16 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70637-78921 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183750 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Political extremism, Visual Propaganda, National Rebirth of Poland, nationalism, radicalism | pl |
dc.subject.pl | Ekstremizm polityczny, Propaganda wizualna, Komunikacja Wizualna, Narodowe Odrodzenie Polski, Ruchy radykalno-prawicowe | pl |
dc.title | Propaganda wizualna jako narzędzie ekstremizmu politycznego. Analiza komunikatów wizualnych partii skrajnie prawicowych na przykładzie Narodowego Odrodzenia Polski | pl |
dc.title.alternative | Visual propaganda as a tool of political extremism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |