Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Miko jako symbol i element religii shintō w tradycji oraz popkulturze japońskiej
Miko as a symbol and element of Shintō religion in Japanese tradition and popular culture
miko, religia, Japonia, popkultura, kultura popularna, shinto, shintoizm, świątynne panny, anime, manga
miko, religion, Japan, pop culture, popular culture, shinto, shrine maidens, anime, manga
Ciągle zmieniająca się i ewoluująca popkultura zaczyna być dostrzegana jako efektywne narzędzie "soft power" w polityce międzynarodowej Japonii, o czym świadczy świadome wykorzystywanie stale rozwijanego programu "Cool Japan". Wpływając na różne sektory gospodarki krajowej, teksty popkultury przyczyniają się pasywnie lub aktywnie do rozwoju turystyki, danego regionu lub ochraniają miejsca związane z kultowymi filmami, grami, anime i mangą. Miko, zwane też świątynnymi pannami, od wieków pełniły rolę łączniczek między sferą sacrum i profanum - jako potężne szamanki, wieszczki i medium znajdujące się na granicy światów oraz przekazujące słowa bóstw. Dziś, choć ich rola została ograniczona do pomocy przyświątynnej, nadal pełnią ważne funkcje odprawiając ceremonialny taniec kagura lub asystując w przeprowadzanych rytuałach. Strój miko oraz ich akcesoria są łatwo rozpoznawalne, a wykonywane czynności pełne symboliki. Interesującym faktem jest, iż teksty popkultury bardzo często przedstawiają miko o określonych zestawach cech, tworząc w ten sposób poszczególne typy świątynnych panien, które często są symbolem nie tylko rodzimej religii Japonii z bezcennymi świątyniami, ale również czystości, siły duchowej, stanowczości lub wręcz przeciwnie - uległości, seksualności i tematu tabu.
Constantly changing and evolving pop culture is drawing more attention in terms of being an effective "soft power" instrument in international policy of Japan, what can be seen in deliberate use of the "Cool Japan" program. Affecting various sectors of the national economy, pop cultural texts are actively or passively contributing to a specific region by boosting tourism or protecting places connected with classic movies, games, anime and manga. Miko, also known as shrine maidens, were the symbol of the bridge between sacrum and profanum for centuries - as powerful shamaness, sybils, and mediums in the border of the two worlds who conveyed the will of gods. Today, although their function was reduced to an assistant, they still play an important role while performing a ceremonial kagura dance or helping in conducting rituals. Their attire and accessories are easily recognized, and their activities full of symbolism. It is interesing hovewer, that in pop culture texts they are portrayed by determinied set of characteristics, which allows to create a specific types of shrine maidens. Thus, miko are not only a symbol of indigenous religion of Japan with its invaluable shrines, but often also the symbol of purity, spirit power, firmness, or on the opposite - submission, sexuality and taboo.
dc.abstract.en | Constantly changing and evolving pop culture is drawing more attention in terms of being an effective "soft power" instrument in international policy of Japan, what can be seen in deliberate use of the "Cool Japan" program. Affecting various sectors of the national economy, pop cultural texts are actively or passively contributing to a specific region by boosting tourism or protecting places connected with classic movies, games, anime and manga. Miko, also known as shrine maidens, were the symbol of the bridge between sacrum and profanum for centuries - as powerful shamaness, sybils, and mediums in the border of the two worlds who conveyed the will of gods. Today, although their function was reduced to an assistant, they still play an important role while performing a ceremonial kagura dance or helping in conducting rituals. Their attire and accessories are easily recognized, and their activities full of symbolism. It is interesing hovewer, that in pop culture texts they are portrayed by determinied set of characteristics, which allows to create a specific types of shrine maidens. Thus, miko are not only a symbol of indigenous religion of Japan with its invaluable shrines, but often also the symbol of purity, spirit power, firmness, or on the opposite - submission, sexuality and taboo. | pl |
dc.abstract.pl | Ciągle zmieniająca się i ewoluująca popkultura zaczyna być dostrzegana jako efektywne narzędzie "soft power" w polityce międzynarodowej Japonii, o czym świadczy świadome wykorzystywanie stale rozwijanego programu "Cool Japan". Wpływając na różne sektory gospodarki krajowej, teksty popkultury przyczyniają się pasywnie lub aktywnie do rozwoju turystyki, danego regionu lub ochraniają miejsca związane z kultowymi filmami, grami, anime i mangą. Miko, zwane też świątynnymi pannami, od wieków pełniły rolę łączniczek między sferą sacrum i profanum - jako potężne szamanki, wieszczki i medium znajdujące się na granicy światów oraz przekazujące słowa bóstw. Dziś, choć ich rola została ograniczona do pomocy przyświątynnej, nadal pełnią ważne funkcje odprawiając ceremonialny taniec kagura lub asystując w przeprowadzanych rytuałach. Strój miko oraz ich akcesoria są łatwo rozpoznawalne, a wykonywane czynności pełne symboliki. Interesującym faktem jest, iż teksty popkultury bardzo często przedstawiają miko o określonych zestawach cech, tworząc w ten sposób poszczególne typy świątynnych panien, które często są symbolem nie tylko rodzimej religii Japonii z bezcennymi świątyniami, ale również czystości, siły duchowej, stanowczości lub wręcz przeciwnie - uległości, seksualności i tematu tabu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dybała, Paweł | pl |
dc.contributor.author | Przybylska, Olga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Pacek, Bogusław | pl |
dc.contributor.reviewer | Dybała, Paweł | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:27:23Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:27:23Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134236-198551 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236464 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | miko, religion, Japan, pop culture, popular culture, shinto, shrine maidens, anime, manga | pl |
dc.subject.pl | miko, religia, Japonia, popkultura, kultura popularna, shinto, shintoizm, świątynne panny, anime, manga | pl |
dc.title | Miko jako symbol i element religii shintō w tradycji oraz popkulturze japońskiej | pl |
dc.title.alternative | Miko as a symbol and element of Shintō religion in Japanese tradition and popular culture | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |