Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Widz teatru jako konsument oferty kulturalnej w Krakowie - zarządzanie publicznością (audience development)
Theater spectator as a consumer of cultural offer in Cracow – audience development (audience management)
AUDIENCE DEVELOPMENT – KONSUMENT – ODBIORCA – MARKETING - SEGMENTACJA
AUDIENCE – AUDIENCE DEVELOPMENT – CONSUMER –MARKETING – SEGMENTATION
Niniejsza praca magisterska skupia się na temacie audience development, który stanowi strategiczne podejście do budowania trwałych relacji z widzami w instytucjach kultury. W części teoretycznej pracy dokonano obszernej analizy literatury oraz przestudiowano istniejące badania dotyczące publiczności i jej segmentacji. Celem pracy jest poznanie metod zarządzania publicznością w trzech krakowskich teatrach: Teatrze Łaźnia Nowa, Teatrze Variete oraz Teatrze im. Juliusza Słowackiego, a także poznanie preferencji krakowskich odbiorców oferty kulturalnej. Analiza wyników badań empirycznych, w tym wywiadów i ankiet, dostarczyła cennych informacji na temat motywacji oraz potrzeb publiczności. W rezultacie wyodrębniono trzy typy widzów oraz scharakteryzowano ich cechy indywidualne. Wnioski z pracy mają istotne znaczenie dla organizacji kulturalnych, które pragną skutecznie zarządzać swoją publicznością. Audience development stanowi strategiczne podejście, które umożliwia organizacjom kulturalnym zarówno pozyskanie, jak i utrzymanie lojalnej publiczności, tworząc tym samym trwałe więzi ze społecznością.
This master's thesis focuses on the topic of audience development, which is a strategic approach to building lasting relationships with audiences in cultural institutions. The theoretical part of the thesis includes an extensive literature analysis and a study of existing research on audiences and their segmentation. The purpose of the study is to learn about the methods of audience management in three Krakow theaters: the Łaźnia Nowa Theater, the Variete Theater and the Juliusz Słowacki Theater, as well as to learn about the preferences of Krakow audiences of cultural offerings. Analysis of the results of empirical research, including interviews and questionnaires, provided valuable information on the motivations and needs of the audience. As a result, three types of audiences were identified and their individual characteristics were characterized. The findings of the study have important implications for cultural organizations that wish to effectively manage their audiences. Audience development is a strategic approach that enables cultural organizations to both attract and retain loyal audiences, thereby creating lasting ties with the community.
dc.abstract.en | This master's thesis focuses on the topic of audience development, which is a strategic approach to building lasting relationships with audiences in cultural institutions. The theoretical part of the thesis includes an extensive literature analysis and a study of existing research on audiences and their segmentation. The purpose of the study is to learn about the methods of audience management in three Krakow theaters: the Łaźnia Nowa Theater, the Variete Theater and the Juliusz Słowacki Theater, as well as to learn about the preferences of Krakow audiences of cultural offerings. Analysis of the results of empirical research, including interviews and questionnaires, provided valuable information on the motivations and needs of the audience. As a result, three types of audiences were identified and their individual characteristics were characterized. The findings of the study have important implications for cultural organizations that wish to effectively manage their audiences. Audience development is a strategic approach that enables cultural organizations to both attract and retain loyal audiences, thereby creating lasting ties with the community. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska skupia się na temacie audience development, który stanowi strategiczne podejście do budowania trwałych relacji z widzami w instytucjach kultury. W części teoretycznej pracy dokonano obszernej analizy literatury oraz przestudiowano istniejące badania dotyczące publiczności i jej segmentacji. Celem pracy jest poznanie metod zarządzania publicznością w trzech krakowskich teatrach: Teatrze Łaźnia Nowa, Teatrze Variete oraz Teatrze im. Juliusza Słowackiego, a także poznanie preferencji krakowskich odbiorców oferty kulturalnej. Analiza wyników badań empirycznych, w tym wywiadów i ankiet, dostarczyła cennych informacji na temat motywacji oraz potrzeb publiczności. W rezultacie wyodrębniono trzy typy widzów oraz scharakteryzowano ich cechy indywidualne. Wnioski z pracy mają istotne znaczenie dla organizacji kulturalnych, które pragną skutecznie zarządzać swoją publicznością. Audience development stanowi strategiczne podejście, które umożliwia organizacjom kulturalnym zarówno pozyskanie, jak i utrzymanie lojalnej publiczności, tworząc tym samym trwałe więzi ze społecznością. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Gaweł, Łukasz - 128023 | pl |
dc.contributor.author | Suwała, Ewelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Gaweł, Łukasz - 128023 | pl |
dc.contributor.reviewer | Laberschek, Marcin | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-17T21:47:41Z | |
dc.date.available | 2023-07-17T21:47:41Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-14 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie kulturą współczesną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164155-295396 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316686 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | AUDIENCE – AUDIENCE DEVELOPMENT – CONSUMER –MARKETING – SEGMENTATION | pl |
dc.subject.pl | AUDIENCE DEVELOPMENT – KONSUMENT – ODBIORCA – MARKETING - SEGMENTACJA | pl |
dc.title | Widz teatru jako konsument oferty kulturalnej w Krakowie - zarządzanie publicznością (audience development) | pl |
dc.title.alternative | Theater spectator as a consumer of cultural offer in Cracow – audience development (audience management) | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |