Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zmęczeni troską – wypalenie zawodowe, zmęczenie współczuciem, a odporność psychiczna. Porównanie nauczycieli i pedagogów specjalnych.
Tired of caring - burnout, compassion fatigue, and resilience. Comparison of teachers and special educators.
wypalenie zawodowe, zmęczenie współczuciem, odporność psychiczna, nauczyciele, pedagodzy specjalni
proffesional burnout, compassion fatigue, resilience, teachers, special education teachers
Praca poświęcona jest badaniu różnic między nauczycielami oraz pedagogami specjalnymi. Skupiono się na badaniu zależności między zmiennymi: wypalenie zawodowe, zmęczenie współczuciem i odporność psychiczna. Wypalenie zawodowe jest zespołem negatywnych objawów, pojawiających się u osób pracujących w zawodach pomocowych. Można odnaleźć wiele artykułów na temat tego zjawiska, jednak stosukowo mało z nich dotyczy nauczycieli oraz pedagogów specjalnych. Literatura wskazuje na konieczność poszerzania wiedzy w temacie zmęczenia współczuciem i odporności psychicznej (Ogińska-Bulik, 2019). Badanie zostało przeprowadzone za pomocą kwestionariusza zawierającego następujące narzędzia: Polska Adaptacja Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego Maslach (MBI), Kwestionariusz jakości życia zawodowego (Professional Quality of Life – ProQOL), Skala Resilience Nauczycieli (SRN). W badaniu wzięło udział 90 osób badanych – 45 nauczycieli szkół podstawowych oraz 45 pedagogów specjalnych, pracujących na terenie województwa śląskiego oraz z Małopolski. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na podobny poziom wypalenia zawodowego oraz odporności psychicznej w obu grupach. W obszarze zmęczenia współczuciem nauczyciele różnią się od pedagogów specjalnych wyższym poziomem wtórnego stresu traumatycznego. Okazało się, że wraz ze wzrostem poziomu odporności psychicznej, maleje poziom zagrożenia wypaleniem zawodowym oraz wypaleniem, jako składnikiem zmęczenia współczuciem. Badanie wykazało również związek wielkości miejsca zamieszkania ze zmienną zmęczenie współczuciem.Na podstawie wyników badań powstały wnioski dotyczące głównie działań profilaktycznych oraz prewencyjnych w zakresie ochrony pracowników edukacji przed doświadczaniem wypalenia zawodowego i zmęczenia współczuciem.
This research concernes the differences between teachers and special education teachers. The aim of this article was to examine the relationship between the variables: professional burnout, compassion fatigue and resilience. Professional burnout is a set of negative symptoms experienced by people working in help professions. Many articles can be found on this phenomenon, but relatively few of them concern teachers and special education teachers. The literature indicates the need to expand knowledge on compassion fatigue and resilience (Ogińska-Bulik, 2019).This study was conducted using a questionnaire containing the following psychological tests: Polish Adaptation of Maslach Burnout Inventory (MBI), Professional Quality of Life (ProQOL), Polish Adaptation of Teachers Resilience Scale (TRS). The study involved 90 respondents – 45 primary school teachers and 45 special education teachers working in Śląsk and in Małopolska.The results of the conducted research indicate a similar level of professional burnout and resilience in both groups. In the area of compassion fatigue, teachers differ from special education teachers in higher levels of secondary traumatic stress. It turned out that with the increase in the level of resilience, the level of risk of professional burnout and burnout as a component of compassion fatigue decreases. The study also found an association between the size of town teachers live in and compassion fatigue. Based on the results of the research, conclusions were drawn regarding mainly preventive actions in the field of protecting education workers from experiencing professional burnout and compassion fatigue.
dc.abstract.en | This research concernes the differences between teachers and special education teachers. The aim of this article was to examine the relationship between the variables: professional burnout, compassion fatigue and resilience. Professional burnout is a set of negative symptoms experienced by people working in help professions. Many articles can be found on this phenomenon, but relatively few of them concern teachers and special education teachers. The literature indicates the need to expand knowledge on compassion fatigue and resilience (Ogińska-Bulik, 2019).This study was conducted using a questionnaire containing the following psychological tests: Polish Adaptation of Maslach Burnout Inventory (MBI), Professional Quality of Life (ProQOL), Polish Adaptation of Teachers Resilience Scale (TRS). The study involved 90 respondents – 45 primary school teachers and 45 special education teachers working in Śląsk and in Małopolska.The results of the conducted research indicate a similar level of professional burnout and resilience in both groups. In the area of compassion fatigue, teachers differ from special education teachers in higher levels of secondary traumatic stress. It turned out that with the increase in the level of resilience, the level of risk of professional burnout and burnout as a component of compassion fatigue decreases. The study also found an association between the size of town teachers live in and compassion fatigue. Based on the results of the research, conclusions were drawn regarding mainly preventive actions in the field of protecting education workers from experiencing professional burnout and compassion fatigue. | pl |
dc.abstract.pl | Praca poświęcona jest badaniu różnic między nauczycielami oraz pedagogami specjalnymi. Skupiono się na badaniu zależności między zmiennymi: wypalenie zawodowe, zmęczenie współczuciem i odporność psychiczna. Wypalenie zawodowe jest zespołem negatywnych objawów, pojawiających się u osób pracujących w zawodach pomocowych. Można odnaleźć wiele artykułów na temat tego zjawiska, jednak stosukowo mało z nich dotyczy nauczycieli oraz pedagogów specjalnych. Literatura wskazuje na konieczność poszerzania wiedzy w temacie zmęczenia współczuciem i odporności psychicznej (Ogińska-Bulik, 2019). Badanie zostało przeprowadzone za pomocą kwestionariusza zawierającego następujące narzędzia: Polska Adaptacja Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego Maslach (MBI), Kwestionariusz jakości życia zawodowego (Professional Quality of Life – ProQOL), Skala Resilience Nauczycieli (SRN). W badaniu wzięło udział 90 osób badanych – 45 nauczycieli szkół podstawowych oraz 45 pedagogów specjalnych, pracujących na terenie województwa śląskiego oraz z Małopolski. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na podobny poziom wypalenia zawodowego oraz odporności psychicznej w obu grupach. W obszarze zmęczenia współczuciem nauczyciele różnią się od pedagogów specjalnych wyższym poziomem wtórnego stresu traumatycznego. Okazało się, że wraz ze wzrostem poziomu odporności psychicznej, maleje poziom zagrożenia wypaleniem zawodowym oraz wypaleniem, jako składnikiem zmęczenia współczuciem. Badanie wykazało również związek wielkości miejsca zamieszkania ze zmienną zmęczenie współczuciem.Na podstawie wyników badań powstały wnioski dotyczące głównie działań profilaktycznych oraz prewencyjnych w zakresie ochrony pracowników edukacji przed doświadczaniem wypalenia zawodowego i zmęczenia współczuciem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sikorska, Iwona - 131868 | pl |
dc.contributor.author | Lipiec, Olivia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Sikorska, Iwona - 131868 | pl |
dc.contributor.reviewer | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T21:37:06Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T21:37:06Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166187-259943 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313923 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | proffesional burnout, compassion fatigue, resilience, teachers, special education teachers | pl |
dc.subject.pl | wypalenie zawodowe, zmęczenie współczuciem, odporność psychiczna, nauczyciele, pedagodzy specjalni | pl |
dc.title | Zmęczeni troską – wypalenie zawodowe, zmęczenie współczuciem, a odporność psychiczna. Porównanie nauczycieli i pedagogów specjalnych. | pl |
dc.title.alternative | Tired of caring - burnout, compassion fatigue, and resilience. Comparison of teachers and special educators. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |