Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wątki filozoficzne w "Grze w klasy" Julio Cortazára
Philosophical Themes in Julio Cortázar's 'Hopscotch'
Julio Cortázar, "Gra w klasy", filozofia literatury, egzystencjalizm, język, interpretacja, gra
Julio Cortázar, 'Hopscotch', philosophy of literature, existentialism, language, interpretation, game, play
Zadaniem pracy jest wydobycie wątków filozoficznych z powieści „Gra w klasy” Julio Cortázara. W świetle wykładów Cortázara poświęconym jego własnej twórczości, w „Grze w klasy”, mimo jej nieuporządkowanej struktury i fragmentarycznej natury, da się wyróżnić trzy zasadnicze poziomy filozoficznej refleksji. Pierwszy z nich, zainspirowany w pewnej mierze ideami Sartre'a, jest poziomem dylematów egzystencjalnych głównego bohatera powieści - Horacia Oliveiry. Drugi zespół treści o charakterze filozoficznym wyznacza refleksja nad językiem, trzeci z kolei - zagadnienie interpretacji. Poza tymi problemami, w pracy zostają także opisane i przeanalizowane dwa inne wyraziste wątki „Gry w klasy”, które posiadają charakter filozoficzny – motyw „innej rzeczywistości” oraz tytułowy motyw gry. Praca stara się wykazać, iż powieść Cortázara posiada walory filozoficzne, m.in poprzez zestawienie fragmentów utworu z ideami takich myślicieli jak Wittgenstein czy Heidegger i ukazanie ich wzajemnych podobieństw.
The aim of the paper is to discover philosophical themes in 'Hopscotch', a novel by Julio Cortázar. According to Cortázar's lectures, in 'Hopscotch', despite its disordered structure and fragmentary nature, three main levels of philosophical reflection can be distinguished. First of all, there is a level of existential dilemmas of main character – Horacio Oliveira - and this level is inspired in a way by ideas of Sartre. The second level concerns with language, the third with problem of interpretation. Apart from that, the paper deals with another important philosophical themes in 'Hopscotch', like motif of 'another reality' and motif of game/play. The paper attempt to prove that Cortázar's work does have philosophical value by comparing excerpts from the novel with ideas of such thinkers as Wittgenstein or Heidegger and showing their similarities
dc.abstract.en | The aim of the paper is to discover philosophical themes in 'Hopscotch', a novel by Julio Cortázar. According to Cortázar's lectures, in 'Hopscotch', despite its disordered structure and fragmentary nature, three main levels of philosophical reflection can be distinguished. First of all, there is a level of existential dilemmas of main character – Horacio Oliveira - and this level is inspired in a way by ideas of Sartre. The second level concerns with language, the third with problem of interpretation. Apart from that, the paper deals with another important philosophical themes in 'Hopscotch', like motif of 'another reality' and motif of game/play. The paper attempt to prove that Cortázar's work does have philosophical value by comparing excerpts from the novel with ideas of such thinkers as Wittgenstein or Heidegger and showing their similarities | pl |
dc.abstract.pl | Zadaniem pracy jest wydobycie wątków filozoficznych z powieści „Gra w klasy” Julio Cortázara. W świetle wykładów Cortázara poświęconym jego własnej twórczości, w „Grze w klasy”, mimo jej nieuporządkowanej struktury i fragmentarycznej natury, da się wyróżnić trzy zasadnicze poziomy filozoficznej refleksji. Pierwszy z nich, zainspirowany w pewnej mierze ideami Sartre'a, jest poziomem dylematów egzystencjalnych głównego bohatera powieści - Horacia Oliveiry. Drugi zespół treści o charakterze filozoficznym wyznacza refleksja nad językiem, trzeci z kolei - zagadnienie interpretacji. Poza tymi problemami, w pracy zostają także opisane i przeanalizowane dwa inne wyraziste wątki „Gry w klasy”, które posiadają charakter filozoficzny – motyw „innej rzeczywistości” oraz tytułowy motyw gry. Praca stara się wykazać, iż powieść Cortázara posiada walory filozoficzne, m.in. poprzez zestawienie fragmentów utworu z ideami takich myślicieli jak Wittgenstein czy Heidegger i ukazanie ich wzajemnych podobieństw. | pl |
dc.affiliation | Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hańderek, Joanna - 128287 | pl |
dc.contributor.author | Rosicki, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/SDOMISH | pl |
dc.contributor.reviewer | Hańderek, Joanna - 128287 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mróz, Piotr - 130795 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T09:59:00Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T09:59:00Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-31 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-117426-195176 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222629 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Julio Cortázar, 'Hopscotch', philosophy of literature, existentialism, language, interpretation, game, play | pl |
dc.subject.pl | Julio Cortázar, "Gra w klasy", filozofia literatury, egzystencjalizm, język, interpretacja, gra | pl |
dc.title | Wątki filozoficzne w "Grze w klasy" Julio Cortazára | pl |
dc.title.alternative | Philosophical Themes in Julio Cortázar's 'Hopscotch' | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |