Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Od transgresji jednostkowej do transgresji zbiorowej, czyli filmowe oblicza tańca.
From individual to collective transgression - various faces of dance in the cinema.
transgresja, taniec, performatyka, tabu, teoria afektywna, kino współczesne, Czarny Łabędź, Suspiria, Climaks
transgression, dance, Performance studies, taboo, affective theory, contemporary cinema, Black Swan, Suspira, Climax
Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniu transgresji, dokonującej się poprzez jedną z pierwszych ludzkich ekspresji, jaką jest taniec. Te dwa pojęcia od zawsze były ze sobą powiązane, co widać na przykładzie tanecznych rytuałów ludów pierwotnych pochodzących z różnych kultur. Autorka korzysta z założeń psychotransgresjonizmu, performatyki a także teorii afektywnej, by zaznaczyć, w jak różny sposób taniec może prowadzić do przekraczania granic. Analizując trzy filmy (Czarny łabędź, 2010, Suspiria, 2018 oraz Climaks, 2018) wykazuje, jak wykorzystana w nich ekspresja ruchowa nie spełnia jedynie funkcji estetycznego widowiska, ale jest również źródłem transgresji, które odbywają się na wielu poziomach. Celem pracy jest wykazanie, że taniec nie tylko pozwala na przekroczenia granic przez jednostkę, ale również i przez zbiorowość. Co więcej, może stanowić o metakinetycznej więzi między kinowym widzem a tancerzem-emiterem, która poprzez afekty jest w stanie wywołać silną emocjonalno-fizyczną reakcję u odbiorcy.
Thesis describes the issue of transgression occurring through one of the first human expressions, which is dance. These two concepts have always been related to each other, as it is visible in the dance rituals of primitive peoples from different cultures. The author uses the assumptions of psychotransgressionism, Performance studies and affective theory to emphasize how dance can lead to crossing borders in various ways. By analyzing three films (Black Swan, 2010, Suspiria, 2018 and Climax, 2018), she shows how this specific expression not only gives an aesthetic spectacle, but is also a source of transgression that takes place on many levels. The aim is to show that dance allows not only the individual to cross the boundaries, but also the collective. Moreover, it can constitute the metakinetic bond between the cinema viewer and the dancer-emitter, which through affects is able to evoke a strong emotional and physical reaction in the viewer.
dc.abstract.en | Thesis describes the issue of transgression occurring through one of the first human expressions, which is dance. These two concepts have always been related to each other, as it is visible in the dance rituals of primitive peoples from different cultures. The author uses the assumptions of psychotransgressionism, Performance studies and affective theory to emphasize how dance can lead to crossing borders in various ways. By analyzing three films (Black Swan, 2010, Suspiria, 2018 and Climax, 2018), she shows how this specific expression not only gives an aesthetic spectacle, but is also a source of transgression that takes place on many levels. The aim is to show that dance allows not only the individual to cross the boundaries, but also the collective. Moreover, it can constitute the metakinetic bond between the cinema viewer and the dancer-emitter, which through affects is able to evoke a strong emotional and physical reaction in the viewer. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniu transgresji, dokonującej się poprzez jedną z pierwszych ludzkich ekspresji, jaką jest taniec. Te dwa pojęcia od zawsze były ze sobą powiązane, co widać na przykładzie tanecznych rytuałów ludów pierwotnych pochodzących z różnych kultur. Autorka korzysta z założeń psychotransgresjonizmu, performatyki a także teorii afektywnej, by zaznaczyć, w jak różny sposób taniec może prowadzić do przekraczania granic. Analizując trzy filmy (Czarny łabędź, 2010, Suspiria, 2018 oraz Climaks, 2018) wykazuje, jak wykorzystana w nich ekspresja ruchowa nie spełnia jedynie funkcji estetycznego widowiska, ale jest również źródłem transgresji, które odbywają się na wielu poziomach. Celem pracy jest wykazanie, że taniec nie tylko pozwala na przekroczenia granic przez jednostkę, ale również i przez zbiorowość. Co więcej, może stanowić o metakinetycznej więzi między kinowym widzem a tancerzem-emiterem, która poprzez afekty jest w stanie wywołać silną emocjonalno-fizyczną reakcję u odbiorcy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Podsiadło-Kwiecień, Magdalena | pl |
dc.contributor.author | Oleksiak, Wiktoria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Podsiadło-Kwiecień, Magdalena | pl |
dc.contributor.reviewer | Demby, Łucja - 100901 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-15T21:35:27Z | |
dc.date.available | 2021-10-15T21:35:27Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-149037-264465 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280744 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | transgression, dance, Performance studies, taboo, affective theory, contemporary cinema, Black Swan, Suspira, Climax | pl |
dc.subject.pl | transgresja, taniec, performatyka, tabu, teoria afektywna, kino współczesne, Czarny Łabędź, Suspiria, Climaks | pl |
dc.title | Od transgresji jednostkowej do transgresji zbiorowej, czyli filmowe oblicza tańca. | pl |
dc.title.alternative | From individual to collective transgression - various faces of dance in the cinema. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |