Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wykorzystanie symbolu wina w klasycznej poezji perskiej od VII do XIV w. na wybranych przykładach
Symbol of wine in classical Persian poetry from the seventh to the fourteenth century on the basis of selected examples
WINO, POEZJA PERSKA, KHAMRIYE, SĀQINĀME, MONĀZERE
WINE, PERSIAN POETRY, KHAMRIYE, SĀQINĀME, MONĀZERE
Wino było ważne dla perskich poetów, a efektem tego zamiłowania do pisania o winie jest jegoczęsta obecność w klasycznej poezji perskiej. Uprawa winorośli oraz spożycie wina w Persji byłyznane od najdawniejszych czasów, a w późniejszym okresie do Iranu zaczęło trafiać też wino, którebyło importowane z innych krajów, np. z Francji. W literaturze perskiej wyróżnia się nurtykhamriye i sāqināme, które skupione są na kwestiach związanych z winem. Nazwa pierwszego znich wywodzi się od arabskiego słowa khamr oznaczającego wino i nurt ten jest reprezentowanyprzez utwory przynależące do różnych form poetyckich. Sāqināme jest natomiast nurtem, któregobohaterem jest sāqi (podczaszy). Tematyka utworów omawianych w pracy jest różnorodna.Znajdują się tu zarówno opisy produkcji wina (Mādar-e mey Rudakiego) jak i dysputy prowadzoneprzez wino (Gol o mol Zangi Buchariego). Innymi poetami mającymi w swym dorobku tego typudzieła są m.in Hafez czy Manuczehri.
Wine was important thing for Persian poets and frequent presence of wine’s symbol in classicalPersian poetry is an effect of poets’ fondness for writing about it. Viniculture and drinking winewere known in Persia from old times and then Iranians have begun to import wine from othercountries like France. Among poems of Persian literature we can single out two poetic genreskhamriye and sāqināme that are focused on issues related to wine. The first of them has name that isderived from arabic word khamr (wine) and is represented by poems that belong to many poeticalforms. On the other hand in sāqināme cupbearer is the literary character of poem. Literary worksthat were selected for this thesis raise a lot of topics. There are both descriptions of production ofwine (Rudaki’s Mādar-e mey) and debates with the participation of wine (Zangi Bukhari’s Gol omol). The other poets that have been writing in such a manner are also known – for example Hafizand Manuchihri.
dc.abstract.en | Wine was important thing for Persian poets and frequent presence of wine’s symbol in classicalPersian poetry is an effect of poets’ fondness for writing about it. Viniculture and drinking winewere known in Persia from old times and then Iranians have begun to import wine from othercountries like France. Among poems of Persian literature we can single out two poetic genreskhamriye and sāqināme that are focused on issues related to wine. The first of them has name that isderived from arabic word khamr (wine) and is represented by poems that belong to many poeticalforms. On the other hand in sāqināme cupbearer is the literary character of poem. Literary worksthat were selected for this thesis raise a lot of topics. There are both descriptions of production ofwine (Rudaki’s Mādar-e mey) and debates with the participation of wine (Zangi Bukhari’s Gol omol). The other poets that have been writing in such a manner are also known – for example Hafizand Manuchihri. | pl |
dc.abstract.pl | Wino było ważne dla perskich poetów, a efektem tego zamiłowania do pisania o winie jest jegoczęsta obecność w klasycznej poezji perskiej. Uprawa winorośli oraz spożycie wina w Persji byłyznane od najdawniejszych czasów, a w późniejszym okresie do Iranu zaczęło trafiać też wino, którebyło importowane z innych krajów, np. z Francji. W literaturze perskiej wyróżnia się nurtykhamriye i sāqināme, które skupione są na kwestiach związanych z winem. Nazwa pierwszego znich wywodzi się od arabskiego słowa khamr oznaczającego wino i nurt ten jest reprezentowanyprzez utwory przynależące do różnych form poetyckich. Sāqināme jest natomiast nurtem, któregobohaterem jest sāqi (podczaszy). Tematyka utworów omawianych w pracy jest różnorodna.Znajdują się tu zarówno opisy produkcji wina (Mādar-e mey Rudakiego) jak i dysputy prowadzoneprzez wino (Gol o mol Zangi Buchariego). Innymi poetami mającymi w swym dorobku tego typudzieła są m.in. Hafez czy Manuczehri. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.author | Bednarczyk, Wiktor | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek-Kowalska, Renata - 131726 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-08-05T15:03:02Z | |
dc.date.available | 2020-08-05T15:03:02Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-29 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - iranistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143981-226614 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/243649 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | WINE, PERSIAN POETRY, KHAMRIYE, SĀQINĀME, MONĀZERE | pl |
dc.subject.pl | WINO, POEZJA PERSKA, KHAMRIYE, SĀQINĀME, MONĀZERE | pl |
dc.title | Wykorzystanie symbolu wina w klasycznej poezji perskiej od VII do XIV w. na wybranych przykładach | pl |
dc.title.alternative | Symbol of wine in classical Persian poetry from the seventh to the fourteenth century on the basis of selected examples | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |