Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Porównanie aktywności fizycznej dzieci w wieku 10-12 lat w latach 90-tych i obecnie
Comparison of physical activity of children aged 10-12 years in the 90s and now
Aktywność fizyczna, styl życia, czas wolny, dzieci szkolne, wychowanie fizyczne, testy sprawnościowe.
Physical activity, lifestyle, free time, school children, Physical Education, fitness assessments tests.
Wstęp. Zdrowy styl życia jest podstawą utrzymania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Udział w zajęciach wychowania fizycznego, uczestnictwo w zajęciach sportowych pozalekcyjnych, aktywny sposób spędzania wolnego czasu, odpowiednia ilość snu jest podstawą prawidłowego rozwoju dzieci oraz pomaga zapobiegać pojawieniu się wielu chorób, takich jak otyłość czy wady postawy. Stan sprawności fizycznej dzieci oceniany jest poprzez przeprowadzane testy podczas zajęć wychowania fizycznego. Na stan aktywności fizycznej wpływ mają czynniki biologiczne, psychologiczne, społeczne, środowiskowe.Cel pracy. Celem pracy była ocena stylu życia dzieci, w tym dziennej i tygodniowej aktywności fizycznej oraz czynników wpływających na jej stan. Celem pracy ponadto była ocena sprawności fizycznej dzieci w trzech przedziałach lat:1995-1999, 2001-2005 i 2010-2013 na podstawie testów sprawnościowych przeprowadzanych na lekcjach wychowania fizycznego.Materiał i metody. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w czerwcu 2013 roku w Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefiny i Emila Mików w Lipnicy Wielkiej, oraz w Szkole Podstawowej w Chyżnem. Objęto nim 101 uczniów klas IV, V i VI. Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że badana grupa dzieci w większości chętnie uczestniczy w zajęciach sportowych w szkole i poza szkołą, ponadto W gronie rówieśników preferują aktywne spędzanie czasu wolnego, zaś gronie rodziny przede wszystkim pomagają w pracach domowych. Wyniki testów sprawnościowych w trzech przedziałach lat nieznacznie się różnią, jednak nie ulegają pogorszeniu.
Introduction. A healthy lifestyle is the basis for maintaining a good level of physical and mental condition. Participation in regular Physical Education lessons and extra-curricular sporting activities, active way of spending free time as well as proper amount of sleep form a good basis for healthy development of young children, it helps to prevent many diseases such as obesity or faulty posture, too. Physical fitness is usually measured and evaluated by fitness assessment tests carried out in Physical Education lessons. The state of physical activity is affected by a number of different biological, psychological, social as well as environmental factors.Aims. The major objective of the thesis was the evaluation of children’s daily and weekly physical activity, as well as the analysis of various factors influencing its state. Another aim of the thesis was to evaluate physical fitness of three age groups of children from years 1995-1999, 2001-2005 and 2010-2013 by fitness assessment tests carried out in PE lessons.Materials and methods. A questionnaire study was carried out in June 2013 in Józefina and Emil Mika Primary School in Lipnica Wielka and Primary School in Chyżne. The study covered 101 pupils from classes IV, V, and VI. Furthermore, the results of the fitness assessment tests were analyzed and compared to those from years 1995 to 1999 and 2001 to 2005.Results and conclusions. The results achieved in the study demonstrate that a majority of the children eagerly take part in sporting activities in school as well as out of school. Moreover, in a circle of peers they prefer to spend time actively, whereas in a family circle they often help to do the housework. The results of the fitness assessments tests in the three age groups are only slightly different, only the results in the long jump and the 600-metre run have substantially deteriorated over the years.
dc.abstract.en | Introduction. A healthy lifestyle is the basis for maintaining a good level of physical and mental condition. Participation in regular Physical Education lessons and extra-curricular sporting activities, active way of spending free time as well as proper amount of sleep form a good basis for healthy development of young children, it helps to prevent many diseases such as obesity or faulty posture, too. Physical fitness is usually measured and evaluated by fitness assessment tests carried out in Physical Education lessons. The state of physical activity is affected by a number of different biological, psychological, social as well as environmental factors.Aims. The major objective of the thesis was the evaluation of children’s daily and weekly physical activity, as well as the analysis of various factors influencing its state. Another aim of the thesis was to evaluate physical fitness of three age groups of children from years 1995-1999, 2001-2005 and 2010-2013 by fitness assessment tests carried out in PE lessons.Materials and methods. A questionnaire study was carried out in June 2013 in Józefina and Emil Mika Primary School in Lipnica Wielka and Primary School in Chyżne. The study covered 101 pupils from classes IV, V, and VI. Furthermore, the results of the fitness assessment tests were analyzed and compared to those from years 1995 to 1999 and 2001 to 2005.Results and conclusions. The results achieved in the study demonstrate that a majority of the children eagerly take part in sporting activities in school as well as out of school. Moreover, in a circle of peers they prefer to spend time actively, whereas in a family circle they often help to do the housework. The results of the fitness assessments tests in the three age groups are only slightly different, only the results in the long jump and the 600-metre run have substantially deteriorated over the years. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp. Zdrowy styl życia jest podstawą utrzymania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Udział w zajęciach wychowania fizycznego, uczestnictwo w zajęciach sportowych pozalekcyjnych, aktywny sposób spędzania wolnego czasu, odpowiednia ilość snu jest podstawą prawidłowego rozwoju dzieci oraz pomaga zapobiegać pojawieniu się wielu chorób, takich jak otyłość czy wady postawy. Stan sprawności fizycznej dzieci oceniany jest poprzez przeprowadzane testy podczas zajęć wychowania fizycznego. Na stan aktywności fizycznej wpływ mają czynniki biologiczne, psychologiczne, społeczne, środowiskowe.Cel pracy. Celem pracy była ocena stylu życia dzieci, w tym dziennej i tygodniowej aktywności fizycznej oraz czynników wpływających na jej stan. Celem pracy ponadto była ocena sprawności fizycznej dzieci w trzech przedziałach lat:1995-1999, 2001-2005 i 2010-2013 na podstawie testów sprawnościowych przeprowadzanych na lekcjach wychowania fizycznego.Materiał i metody. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w czerwcu 2013 roku w Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefiny i Emila Mików w Lipnicy Wielkiej, oraz w Szkole Podstawowej w Chyżnem. Objęto nim 101 uczniów klas IV, V i VI. Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że badana grupa dzieci w większości chętnie uczestniczy w zajęciach sportowych w szkole i poza szkołą, ponadto W gronie rówieśników preferują aktywne spędzanie czasu wolnego, zaś gronie rodziny przede wszystkim pomagają w pracach domowych. Wyniki testów sprawnościowych w trzech przedziałach lat nieznacznie się różnią, jednak nie ulegają pogorszeniu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Bilski, Jan - 128783 | pl |
dc.contributor.author | Jaskowiak, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Bilski, Jan - 128783 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zyznawska, Joanna - 133942 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T11:57:12Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T11:57:12Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | fizjoterapia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-94979-166785 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202517 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Physical activity, lifestyle, free time, school children, Physical Education, fitness assessments tests. | pl |
dc.subject.pl | Aktywność fizyczna, styl życia, czas wolny, dzieci szkolne, wychowanie fizyczne, testy sprawnościowe. | pl |
dc.title | Porównanie aktywności fizycznej dzieci w wieku 10-12 lat w latach 90-tych i obecnie | pl |
dc.title.alternative | Comparison of physical activity of children aged 10-12 years in the 90s and now | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |