Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Związek między samokontrolą jako cechą a poziomem wypalenia zawodowego u osób wykonujących zawody pielęgniarki/pielęgniarza i nauczyciela/nauczycielki
Relationship between self-control as a trait and the level of occupational burnout in nurses and teachers
wypalenie zawodowe, samokontrola, LBQ, NAS-50, nauczyciele, nauczycielki, pielęgniarze, pielęgniarki, wypalenie, stres, przepracowanie, zmęczenie
burn out, self control, NAS-50, LBQ, teachers, nurses, stress, tiredness, overwork, fatigue
Zjawisko samokontroli oraz zdolność do jej wykorzystywania ma związek z szeregiem aspektów życia jednostki. Niewyczerpujący tematu aktualny stan wiedzy naukowej na temat powiązania zjawiska samokontroli ze zjawiskiem wypalenia zawodowego uzasadnia przeprowadzenie badania nad zależnościami zachodzącymi pomiędzy tymi konstruktami. Celem wykonanego badania było właśnie ustalenie istnienia zależności pomiędzy poszczególnymi aspektami zjawiska samokontroli oraz syndromu burn-out. Przebadano 123 osoby przynależące do dwóch grup kojarzonych z pojęciem wypalenia zawodowego – nauczycieli i pielęgniarek (odpowiednio 59 i 64 osoby). Uczestniczących w badaniu poproszono o wypełnienie dwóch kwestionariuszy: NAS-50 (Nęcka i in., 2016) oraz polskiej adaptacji kwestionariusza LBQ (Santinello, 2014). Postawiono hipotezy o ujemnej zależności między wynikami uzyskiwanymi w wymienionych narzędziach. Słuszność postawionych hipotez została sprawdzona poprzez analizę korelacji. Jedna z czterech hipotez postawionych w pracy została potwierdzona w całości. Uzyskano niskie oraz umiarkowane korelacje ujemne pomiędzy ogólnymi wynikami NAS-50 a wynikami na poszczególnych skalach narzędzia LBQ oraz dowiedziono istnienia ujemnych korelacji pomiędzy wynikami uzyskanymi przez badanych przynależących do grupy pielęgniarek. Pozostałe hipotezy nie zostały w całości potwierdzone. Nie wykazano istotnych korelacji pomiędzy podskalą Utrzymywanie celu NAS-50 a poszczególnymi skalami LBQ. Korelacja pomiędzy wynikiem ogólnym NAS-50 uzyskanym przez osoby przynależące do grupy zawodowej nauczycieli a wynikiem uzyskanym na skali Brak poczucia skuteczności zawodowej LBQ okazały się być nieistotne statystycznie.
Self-control and the ability to successfully use it seem to be involved with numerous aspects of an individual life. Less than sufficient state of knowledge about the topic of relations between self-control and burn-out syndrome validates the conduction of the study to explore these relations. The study aimed to find out whether such relations exist. 123 people representing two vocational groups commonly associated with the occurrence of the burn-out syndrome were tested – teachers and nurses. (59 and 64 respectively). They were asked to fill out two questionnaires: Self-control test NAS-50 (Nęcka et al., 2016) and Polish adaptation of burn out questionnaire LBQ (Santinello, 2014). The hypotheses assume a negative correlation between results observed in the aforementioned test-tools. The adequacy of the working hypotheses was checked by using non-parametric correlation analysis. One of the four assumptions made in this thesis were confirmed to be fully true. Low to moderate correlations were found between the general score of the NAS-50 questionnaire and scores of particular scales of the LBQ questionnaire. There were statistically significant correlations between scores achieved by participants who belong to the vocational group of nurses. The rest of the hypotheses weren't fully proved, some of the correlations between scores were not statistically important.
dc.abstract.en | Self-control and the ability to successfully use it seem to be involved with numerous aspects of an individual life. Less than sufficient state of knowledge about the topic of relations between self-control and burn-out syndrome validates the conduction of the study to explore these relations. The study aimed to find out whether such relations exist. 123 people representing two vocational groups commonly associated with the occurrence of the burn-out syndrome were tested – teachers and nurses. (59 and 64 respectively). They were asked to fill out two questionnaires: Self-control test NAS-50 (Nęcka et al., 2016) and Polish adaptation of burn out questionnaire LBQ (Santinello, 2014). The hypotheses assume a negative correlation between results observed in the aforementioned test-tools. The adequacy of the working hypotheses was checked by using non-parametric correlation analysis. One of the four assumptions made in this thesis were confirmed to be fully true. Low to moderate correlations were found between the general score of the NAS-50 questionnaire and scores of particular scales of the LBQ questionnaire. There were statistically significant correlations between scores achieved by participants who belong to the vocational group of nurses. The rest of the hypotheses weren't fully proved, some of the correlations between scores were not statistically important. | pl |
dc.abstract.pl | Zjawisko samokontroli oraz zdolność do jej wykorzystywania ma związek z szeregiem aspektów życia jednostki. Niewyczerpujący tematu aktualny stan wiedzy naukowej na temat powiązania zjawiska samokontroli ze zjawiskiem wypalenia zawodowego uzasadnia przeprowadzenie badania nad zależnościami zachodzącymi pomiędzy tymi konstruktami. Celem wykonanego badania było właśnie ustalenie istnienia zależności pomiędzy poszczególnymi aspektami zjawiska samokontroli oraz syndromu burn-out. Przebadano 123 osoby przynależące do dwóch grup kojarzonych z pojęciem wypalenia zawodowego – nauczycieli i pielęgniarek (odpowiednio 59 i 64 osoby). Uczestniczących w badaniu poproszono o wypełnienie dwóch kwestionariuszy: NAS-50 (Nęcka i in., 2016) oraz polskiej adaptacji kwestionariusza LBQ (Santinello, 2014). Postawiono hipotezy o ujemnej zależności między wynikami uzyskiwanymi w wymienionych narzędziach. Słuszność postawionych hipotez została sprawdzona poprzez analizę korelacji. Jedna z czterech hipotez postawionych w pracy została potwierdzona w całości. Uzyskano niskie oraz umiarkowane korelacje ujemne pomiędzy ogólnymi wynikami NAS-50 a wynikami na poszczególnych skalach narzędzia LBQ oraz dowiedziono istnienia ujemnych korelacji pomiędzy wynikami uzyskanymi przez badanych przynależących do grupy pielęgniarek. Pozostałe hipotezy nie zostały w całości potwierdzone. Nie wykazano istotnych korelacji pomiędzy podskalą Utrzymywanie celu NAS-50 a poszczególnymi skalami LBQ. Korelacja pomiędzy wynikiem ogólnym NAS-50 uzyskanym przez osoby przynależące do grupy zawodowej nauczycieli a wynikiem uzyskanym na skali Brak poczucia skuteczności zawodowej LBQ okazały się być nieistotne statystycznie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nęcka, Edward - 130920 | pl |
dc.contributor.author | Rogowska, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nęcka, Edward - 130920 | pl |
dc.contributor.reviewer | Siedlecka, Marta | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:26:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:26:34Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145308-176073 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250360 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | burn out, self control, NAS-50, LBQ, teachers, nurses, stress, tiredness, overwork, fatigue | pl |
dc.subject.pl | wypalenie zawodowe, samokontrola, LBQ, NAS-50, nauczyciele, nauczycielki, pielęgniarze, pielęgniarki, wypalenie, stres, przepracowanie, zmęczenie | pl |
dc.title | Związek między samokontrolą jako cechą a poziomem wypalenia zawodowego u osób wykonujących zawody pielęgniarki/pielęgniarza i nauczyciela/nauczycielki | pl |
dc.title.alternative | Relationship between self-control as a trait and the level of occupational burnout in nurses and teachers | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |