Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Porównanie sponsoringu względem płci w wybranych sportach ekstremalnych w Polsce
Comparison of sponsorship by gender in selected extreme sports in Poland
PŁEĆ, SPORTY EKSTREMALNE, SPONSORING SPORTOWY, NAGRODY
GENDER, EXTREME SPORTS, SPORT SPONSORING, REWARDS
Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniu związanym z porównaniem sponsoringu względem płci w wybranych sportach ekstremalnych w Polsce. Celem jest przedstawienie i eksploracja hipotez porównujące wynagrodzenia pieniężne, produktowe i usługowe względem płci w 4 sportach: snowboarding, kitesurfing, skateboarding i narciarstwo. W pracy magisterskiej wykorzystano terminologię związaną ze sponsoringiem sportowym. Dla celów badawczych zastosowano m.in dane pozyskane z kwestionariuszy ankietowych oraz wykorzystano analizę danych wtórnych.Badania dowiodły, że występuje dysproporcja w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami. Jednocześnie wykazały, że nie jest tak we wszystkich dyscyplinach ujętych niniejszej pracy. Kitesurfing jako nowa dyscyplina w Polsce i na świecie wynagradza równo kobiety i mężczyzn na zawodach rangi Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski. Niniejsza praca ukazuje potrzebę zmian w postrzeganiu kobiecego sportu w Polsce. Takie działania wydają się być potrzebne, by popularyzować sport oraz ilość uczestnictwa kobiet w sporcie.
Despite the growing development of sport in Poland and around the world, the women's faction in this environment continues to struggle with discrimination. Undeniably, the social dimension of Polish women's sport is worthy of attention in financial terms. This thesis is devoted to the issue of comparing sponsorship in relation to gender in selected extreme sports in Poland. The aim is to present and explore hypotheses comparing monetary, product and service remuneration in relation to gender in four sports: snowboarding, kitesurfing, skateboarding and skiing. The thesis uses terminology related to sports sponsorship. For research purposes, among others, data obtained from survey questionnaires were applied and secondary data analysis was also used.The study found that there is a gender pay gap. At the same time they showed that this is not the case in all disciplines included in this study. Kitesurfing as a new discipline in Poland and in the world rewards men and women equally at competitions of the rank of Polish Cup and Polish Championship. This work shows the need for changes in the perception of women's sport in Poland. Such actions seem to be needed to popularize the sport and the amount of women's participation in sport.
dc.abstract.en | Despite the growing development of sport in Poland and around the world, the women's faction in this environment continues to struggle with discrimination. Undeniably, the social dimension of Polish women's sport is worthy of attention in financial terms. This thesis is devoted to the issue of comparing sponsorship in relation to gender in selected extreme sports in Poland. The aim is to present and explore hypotheses comparing monetary, product and service remuneration in relation to gender in four sports: snowboarding, kitesurfing, skateboarding and skiing. The thesis uses terminology related to sports sponsorship. For research purposes, among others, data obtained from survey questionnaires were applied and secondary data analysis was also used.The study found that there is a gender pay gap. At the same time they showed that this is not the case in all disciplines included in this study. Kitesurfing as a new discipline in Poland and in the world rewards men and women equally at competitions of the rank of Polish Cup and Polish Championship. This work shows the need for changes in the perception of women's sport in Poland. Such actions seem to be needed to popularize the sport and the amount of women's participation in sport. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniu związanym z porównaniem sponsoringu względem płci w wybranych sportach ekstremalnych w Polsce. Celem jest przedstawienie i eksploracja hipotez porównujące wynagrodzenia pieniężne, produktowe i usługowe względem płci w 4 sportach: snowboarding, kitesurfing, skateboarding i narciarstwo. W pracy magisterskiej wykorzystano terminologię związaną ze sponsoringiem sportowym. Dla celów badawczych zastosowano m.in. dane pozyskane z kwestionariuszy ankietowych oraz wykorzystano analizę danych wtórnych.Badania dowiodły, że występuje dysproporcja w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami. Jednocześnie wykazały, że nie jest tak we wszystkich dyscyplinach ujętych niniejszej pracy. Kitesurfing jako nowa dyscyplina w Polsce i na świecie wynagradza równo kobiety i mężczyzn na zawodach rangi Pucharu Polski oraz Mistrzostw Polski. Niniejsza praca ukazuje potrzebę zmian w postrzeganiu kobiecego sportu w Polsce. Takie działania wydają się być potrzebne, by popularyzować sport oraz ilość uczestnictwa kobiet w sporcie. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Kurleto, Małgorzata - 160656 | pl |
dc.contributor.author | Lalik, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kurleto, Małgorzata - 160656 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zawartka, Marek | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-05T21:55:15Z | |
dc.date.available | 2022-07-05T21:55:15Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w turystyce i w sporcie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-158121-295694 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294712 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | GENDER, EXTREME SPORTS, SPORT SPONSORING, REWARDS | pl |
dc.subject.pl | PŁEĆ, SPORTY EKSTREMALNE, SPONSORING SPORTOWY, NAGRODY | pl |
dc.title | Porównanie sponsoringu względem płci w wybranych sportach ekstremalnych w Polsce | pl |
dc.title.alternative | Comparison of sponsorship by gender in selected extreme sports in Poland | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |