Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Porównanie twórczości Federico Felliniego i Paolo Sorrentino na podstawie filmów Amarcord, Słodkie życie, Wielkie piękno i To była ręka Boga
A comparison of the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino based on the films Amarcord, La dolce vita, The Great Beauty and The Hand of God.
Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, Słodkie życie, To była ręka Boga, Wielkie piękno, Włochy, Rzym, dzieciństwo, fanatyzm, sacrum, profanum, kino autorskie, przemijanie, śmierć, elity.
Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, La dolce vita, Hand of God, Great Beauty, Italy, Rome, childhood, fanaticism, sacrum, profanum, art cinema, passing, death, elites.
Praca poświęcona jest porównaniu twórczości Federico Felliniego oraz Paolo Sorrentino. W ich dziełach można znaleźć wiele elementów wspólnych. Tekst skupia się na czterech wybranych filmach wspomnianych reżyserów z różnych okresów ich twórczości, są to: Amarcord (1973), Słodkie życie (1960), To była ręka Boga (2021) i Wielkie piękno (2013). W pracy omówiono podobieństwa w motywach stosowanych przez obu twórców, ich zamiłowanie do konkretnych rozwiązań technicznych i reżyserskich. Na początku niezbędne jest zarysowanie biografii Felliniego i Sorrentino, gdyż mają one niebagatelny wpływ na tworzone przez nich filmy. Następnie porównano poszczególne motywy stosowane najpierw przez Felliniego a kilkadziesiąt lat później przez Sorrentino. Ukazano przeobrażenia we włoskiej kulturze, ale z drugiej strony dostrzeżono, że mimo ogólnego postępu jaki dokonał się na świecie, pewne rzeczy zakorzenione w ludzkiej naturze są niezmienne. Filmy porównane są parami, tj. Amarcord z To była ręka Boga oraz Słodkie życie z Wielkim pięknem. Te pary filmów z wielką pewnością w pewien sposób są do siebie podobne; pierwsza z nich to próba zmierzenia się reżyserów ze wspomnieniami z dzieciństwa, natomiast druga to dogłębne przedstawienie życia elit rzymskich. Podsumowanie dotyczy kwestii niewątpliwej inspiracji Sorrentina Fellinim. Nie można tu jednak mówić o plagiacie czy naśladownictwie tylko raczej o przejęciu przez młodszego z reżyserów miana najlepszego z włoskich reżyserów kina autorskiego.
The paper is devoted to comparing the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino, in which many common elements can be found. It focuses on four selected films of the mentioned directors from different periods of their work, these are: Amarcord (1973), La dolce vita (1960), The Hand of God (2021) and The Great Beauty (2013). The paper discusses the similarities in the motifs used by the two filmmakers, their penchant for specific technical and directorial solutions. To begin with, it is necessary to outline the life histories of Fellini and Sorrentino, as this has a not inconsiderable influence on the films they created. Then the various motifs used first by Fellini and several decades later by Sorrentino are compared, over such a space of time the transformations in Italian culture are shown, but on the other hand it is also pointed out that despite the general progress that has been made in the world some things rooted in human nature are unchanged. The films are compared in pairs, i.e. Amarcord with Hand of God and La dolce vita with Great Beauty. These pairs of films are certainly similar in some ways; the first pair is the directors' attempt to grapple with their childhood memories, while the second is an in-depth portrayal of the lives of the Roman elite. Finally, the work speaks of Sorrentino's undoubted inspiration from Fellini. However, we cannot speak of plagiarism or imitation here, but rather of the younger director taking over the title of the best of Italian art cinema directors.
dc.abstract.en | The paper is devoted to comparing the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino, in which many common elements can be found. It focuses on four selected films of the mentioned directors from different periods of their work, these are: Amarcord (1973), La dolce vita (1960), The Hand of God (2021) and The Great Beauty (2013). The paper discusses the similarities in the motifs used by the two filmmakers, their penchant for specific technical and directorial solutions. To begin with, it is necessary to outline the life histories of Fellini and Sorrentino, as this has a not inconsiderable influence on the films they created. Then the various motifs used first by Fellini and several decades later by Sorrentino are compared, over such a space of time the transformations in Italian culture are shown, but on the other hand it is also pointed out that despite the general progress that has been made in the world some things rooted in human nature are unchanged. The films are compared in pairs, i.e. Amarcord with Hand of God and La dolce vita with Great Beauty. These pairs of films are certainly similar in some ways; the first pair is the directors' attempt to grapple with their childhood memories, while the second is an in-depth portrayal of the lives of the Roman elite. Finally, the work speaks of Sorrentino's undoubted inspiration from Fellini. However, we cannot speak of plagiarism or imitation here, but rather of the younger director taking over the title of the best of Italian art cinema directors. | pl |
dc.abstract.pl | Praca poświęcona jest porównaniu twórczości Federico Felliniego oraz Paolo Sorrentino. W ich dziełach można znaleźć wiele elementów wspólnych. Tekst skupia się na czterech wybranych filmach wspomnianych reżyserów z różnych okresów ich twórczości, są to: Amarcord (1973), Słodkie życie (1960), To była ręka Boga (2021) i Wielkie piękno (2013). W pracy omówiono podobieństwa w motywach stosowanych przez obu twórców, ich zamiłowanie do konkretnych rozwiązań technicznych i reżyserskich. Na początku niezbędne jest zarysowanie biografii Felliniego i Sorrentino, gdyż mają one niebagatelny wpływ na tworzone przez nich filmy. Następnie porównano poszczególne motywy stosowane najpierw przez Felliniego a kilkadziesiąt lat później przez Sorrentino. Ukazano przeobrażenia we włoskiej kulturze, ale z drugiej strony dostrzeżono, że mimo ogólnego postępu jaki dokonał się na świecie, pewne rzeczy zakorzenione w ludzkiej naturze są niezmienne. Filmy porównane są parami, tj. Amarcord z To była ręka Boga oraz Słodkie życie z Wielkim pięknem. Te pary filmów z wielką pewnością w pewien sposób są do siebie podobne; pierwsza z nich to próba zmierzenia się reżyserów ze wspomnieniami z dzieciństwa, natomiast druga to dogłębne przedstawienie życia elit rzymskich. Podsumowanie dotyczy kwestii niewątpliwej inspiracji Sorrentina Fellinim. Nie można tu jednak mówić o plagiacie czy naśladownictwie tylko raczej o przejęciu przez młodszego z reżyserów miana najlepszego z włoskich reżyserów kina autorskiego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.author | Michalcewicz, Michał - USOS286440 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.reviewer | Demby, Łucja - 100901 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-06-28T00:20:30Z | |
dc.date.available | 2024-06-28T00:20:30Z | |
dc.date.submitted | 2024-06-21 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166275-286440 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362146 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, La dolce vita, Hand of God, Great Beauty, Italy, Rome, childhood, fanaticism, sacrum, profanum, art cinema, passing, death, elites. | pl |
dc.subject.pl | Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, Słodkie życie, To była ręka Boga, Wielkie piękno, Włochy, Rzym, dzieciństwo, fanatyzm, sacrum, profanum, kino autorskie, przemijanie, śmierć, elity. | pl |
dc.title | Porównanie twórczości Federico Felliniego i Paolo Sorrentino na podstawie filmów Amarcord, Słodkie życie, Wielkie piękno i To była ręka Boga | pl |
dc.title.alternative | A comparison of the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino based on the films Amarcord, La dolce vita, The Great Beauty and The Hand of God. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |