Porównanie twórczości Federico Felliniego i Paolo Sorrentino na podstawie filmów Amarcord, Słodkie życie, Wielkie piękno i To była ręka Boga

licenciate
dc.abstract.enThe paper is devoted to comparing the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino, in which many common elements can be found. It focuses on four selected films of the mentioned directors from different periods of their work, these are: Amarcord (1973), La dolce vita (1960), The Hand of God (2021) and The Great Beauty (2013). The paper discusses the similarities in the motifs used by the two filmmakers, their penchant for specific technical and directorial solutions. To begin with, it is necessary to outline the life histories of Fellini and Sorrentino, as this has a not inconsiderable influence on the films they created. Then the various motifs used first by Fellini and several decades later by Sorrentino are compared, over such a space of time the transformations in Italian culture are shown, but on the other hand it is also pointed out that despite the general progress that has been made in the world some things rooted in human nature are unchanged. The films are compared in pairs, i.e. Amarcord with Hand of God and La dolce vita with Great Beauty. These pairs of films are certainly similar in some ways; the first pair is the directors' attempt to grapple with their childhood memories, while the second is an in-depth portrayal of the lives of the Roman elite. Finally, the work speaks of Sorrentino's undoubted inspiration from Fellini. However, we cannot speak of plagiarism or imitation here, but rather of the younger director taking over the title of the best of Italian art cinema directors.pl
dc.abstract.plPraca poświęcona jest porównaniu twórczości Federico Felliniego oraz Paolo Sorrentino. W ich dziełach można znaleźć wiele elementów wspólnych. Tekst skupia się na czterech wybranych filmach wspomnianych reżyserów z różnych okresów ich twórczości, są to: Amarcord (1973), Słodkie życie (1960), To była ręka Boga (2021) i Wielkie piękno (2013). W pracy omówiono podobieństwa w motywach stosowanych przez obu twórców, ich zamiłowanie do konkretnych rozwiązań technicznych i reżyserskich. Na początku niezbędne jest zarysowanie biografii Felliniego i Sorrentino, gdyż mają one niebagatelny wpływ na tworzone przez nich filmy. Następnie porównano poszczególne motywy stosowane najpierw przez Felliniego a kilkadziesiąt lat później przez Sorrentino. Ukazano przeobrażenia we włoskiej kulturze, ale z drugiej strony dostrzeżono, że mimo ogólnego postępu jaki dokonał się na świecie, pewne rzeczy zakorzenione w ludzkiej naturze są niezmienne. Filmy porównane są parami, tj. Amarcord z To była ręka Boga oraz Słodkie życie z Wielkim pięknem. Te pary filmów z wielką pewnością w pewien sposób są do siebie podobne; pierwsza z nich to próba zmierzenia się reżyserów ze wspomnieniami z dzieciństwa, natomiast druga to dogłębne przedstawienie życia elit rzymskich. Podsumowanie dotyczy kwestii niewątpliwej inspiracji Sorrentina Fellinim. Nie można tu jednak mówić o plagiacie czy naśladownictwie tylko raczej o przejęciu przez młodszego z reżyserów miana najlepszego z włoskich reżyserów kina autorskiego.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorMichalcewicz, Michał - USOS286440 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerDemby, Łucja - 100901 pl
dc.date.accessioned2024-06-28T00:20:30Z
dc.date.available2024-06-28T00:20:30Z
dc.date.submitted2024-06-21pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-166275-286440pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362146
dc.languagepolpl
dc.subject.enFederico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, La dolce vita, Hand of God, Great Beauty, Italy, Rome, childhood, fanaticism, sacrum, profanum, art cinema, passing, death, elites.pl
dc.subject.plFederico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, Słodkie życie, To była ręka Boga, Wielkie piękno, Włochy, Rzym, dzieciństwo, fanatyzm, sacrum, profanum, kino autorskie, przemijanie, śmierć, elity.pl
dc.titlePorównanie twórczości Federico Felliniego i Paolo Sorrentino na podstawie filmów Amarcord, Słodkie życie, Wielkie piękno i To była ręka Bogapl
dc.title.alternativeA comparison of the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino based on the films Amarcord, La dolce vita, The Great Beauty and The Hand of God.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper is devoted to comparing the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino, in which many common elements can be found. It focuses on four selected films of the mentioned directors from different periods of their work, these are: Amarcord (1973), La dolce vita (1960), The Hand of God (2021) and The Great Beauty (2013). The paper discusses the similarities in the motifs used by the two filmmakers, their penchant for specific technical and directorial solutions. To begin with, it is necessary to outline the life histories of Fellini and Sorrentino, as this has a not inconsiderable influence on the films they created. Then the various motifs used first by Fellini and several decades later by Sorrentino are compared, over such a space of time the transformations in Italian culture are shown, but on the other hand it is also pointed out that despite the general progress that has been made in the world some things rooted in human nature are unchanged. The films are compared in pairs, i.e. Amarcord with Hand of God and La dolce vita with Great Beauty. These pairs of films are certainly similar in some ways; the first pair is the directors' attempt to grapple with their childhood memories, while the second is an in-depth portrayal of the lives of the Roman elite. Finally, the work speaks of Sorrentino's undoubted inspiration from Fellini. However, we cannot speak of plagiarism or imitation here, but rather of the younger director taking over the title of the best of Italian art cinema directors.
dc.abstract.plpl
Praca poświęcona jest porównaniu twórczości Federico Felliniego oraz Paolo Sorrentino. W ich dziełach można znaleźć wiele elementów wspólnych. Tekst skupia się na czterech wybranych filmach wspomnianych reżyserów z różnych okresów ich twórczości, są to: Amarcord (1973), Słodkie życie (1960), To była ręka Boga (2021) i Wielkie piękno (2013). W pracy omówiono podobieństwa w motywach stosowanych przez obu twórców, ich zamiłowanie do konkretnych rozwiązań technicznych i reżyserskich. Na początku niezbędne jest zarysowanie biografii Felliniego i Sorrentino, gdyż mają one niebagatelny wpływ na tworzone przez nich filmy. Następnie porównano poszczególne motywy stosowane najpierw przez Felliniego a kilkadziesiąt lat później przez Sorrentino. Ukazano przeobrażenia we włoskiej kulturze, ale z drugiej strony dostrzeżono, że mimo ogólnego postępu jaki dokonał się na świecie, pewne rzeczy zakorzenione w ludzkiej naturze są niezmienne. Filmy porównane są parami, tj. Amarcord z To była ręka Boga oraz Słodkie życie z Wielkim pięknem. Te pary filmów z wielką pewnością w pewien sposób są do siebie podobne; pierwsza z nich to próba zmierzenia się reżyserów ze wspomnieniami z dzieciństwa, natomiast druga to dogłębne przedstawienie życia elit rzymskich. Podsumowanie dotyczy kwestii niewątpliwej inspiracji Sorrentina Fellinim. Nie można tu jednak mówić o plagiacie czy naśladownictwie tylko raczej o przejęciu przez młodszego z reżyserów miana najlepszego z włoskich reżyserów kina autorskiego.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Michalcewicz, Michał - USOS286440
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Demby, Łucja - 100901
dc.date.accessioned
2024-06-28T00:20:30Z
dc.date.available
2024-06-28T00:20:30Z
dc.date.submittedpl
2024-06-21
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-166275-286440
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362146
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, La dolce vita, Hand of God, Great Beauty, Italy, Rome, childhood, fanaticism, sacrum, profanum, art cinema, passing, death, elites.
dc.subject.plpl
Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Amarcord, Słodkie życie, To była ręka Boga, Wielkie piękno, Włochy, Rzym, dzieciństwo, fanatyzm, sacrum, profanum, kino autorskie, przemijanie, śmierć, elity.
dc.titlepl
Porównanie twórczości Federico Felliniego i Paolo Sorrentino na podstawie filmów Amarcord, Słodkie życie, Wielkie piękno i To była ręka Boga
dc.title.alternativepl
A comparison of the works of Federico Fellini and Paolo Sorrentino based on the films Amarcord, La dolce vita, The Great Beauty and The Hand of God.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available