Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Człowiek wywrócony na drugą stronę : "Lekcja anatomii” Tadeusza Kantora
Man turned inside out : "An anatomy lesson" by Tadeusz Kantor
Tadeusz Kantor
happening
anatomia
sekcja
historia medycyny
Tadeusz Kantor
happening
anatomy
dissection
history of medicine
Plon konferencji: "Kantor, au croisement de L’art et de l’histoire" z dn. 14-15 kwiecień 2015 r., Paryż
Tekst poświęcony jest dwóm wersjom happeningu Tadeusza Kantora Lekcja anatomii według Rembrandta (Norymberga 1968 i Warszawa 1969) ujętym jako artystyczna transpozycja historycznej formuły lekcji anatomii rozumianej jako akt performatywny. Bezpośredniej inspiracji dostarczył Kantorowi obraz Rembrandta Lekcja anatomii doktora Tulpa. Odwołując się do słynnego malowidła i ożywiając uwiecznioną na nim scenę, Kantor odniósł się równocześnie (pośrednio i bezpośrednio) do tradycji teatrów anatomicznych, które cieszyły się ogromną popularnością w Europie doby renesansu. Dramatyczność i performatywność procesów rozgrywających się w teatrze anatomicznym ma wiele oblicz. Wywodzi się nie tylko z faktu zaistnienia prymarnej sytuacji teatralnej: relacji aktor-widz, działanie i odbiór tego działania. W przestrzeni teatru anatomicznego mają miejsce różnorodne konfrontacje: żywi spotykają się z umarłymi, wiedza - z ignorancją, mieszczańskie cnoty - z przestępczością, prawo - z indywidualnością. Sprawę komplikuje już sam status "aktora" w widowisku sekcji; prowadzący operację (i jego pomocnicy) jest zarazem aktorem i reżyserem, albo też raczej performerem (nie odtwarza roli, lecz przedstawia samego siebie w bezpośrednim związku z sytuacją i skupia się na samej dynamice działania, a nie jego znaczeniu). Rolę aktora pełnią jednak do pewnego stopnia także zwłoki (zarazem jednak są "miejscem akcji" i "rekwizytem"). Jeżeli przyjrzymy się sekcji przez pryzmat szeroko rozumianego performansu, odsłoni się przed nami szeroki obszar zagadnień związanych z funkcją, jakie pełni ludzkie ciało - żywe i martwe - w procesie konstruowania sensów. Kantor dokonał swoistego reenactment sytuacji uwiecznionej na obrazie: na stole spoczywało ciało, u jego wezgłowia tłum studentów, w centrum dokonujący sekcji "profesor Tulp", czyli sam Kantor. Precyzyjnie warstwa po warstwie rozcinał kolejne części ubrania, penetrował zakamarki, wywracał na drugą stronę kieszenie, znajdując w nich przedmioty zwykłe i symboliczne. Budząca grozę, okrutna wersja norymberska i wesoła, karnawałowa wersja warszawska happeningu stanowią awers i rewers tej samej prymarnej sytuacji - wywracania człowieka na drugą stronę.
dc.abstract.pl | Tekst poświęcony jest dwóm wersjom happeningu Tadeusza Kantora Lekcja anatomii według Rembrandta (Norymberga 1968 i Warszawa 1969) ujętym jako artystyczna transpozycja historycznej formuły lekcji anatomii rozumianej jako akt performatywny. Bezpośredniej inspiracji dostarczył Kantorowi obraz Rembrandta Lekcja anatomii doktora Tulpa. Odwołując się do słynnego malowidła i ożywiając uwiecznioną na nim scenę, Kantor odniósł się równocześnie (pośrednio i bezpośrednio) do tradycji teatrów anatomicznych, które cieszyły się ogromną popularnością w Europie doby renesansu. Dramatyczność i performatywność procesów rozgrywających się w teatrze anatomicznym ma wiele oblicz. Wywodzi się nie tylko z faktu zaistnienia prymarnej sytuacji teatralnej: relacji aktor-widz, działanie i odbiór tego działania. W przestrzeni teatru anatomicznego mają miejsce różnorodne konfrontacje: żywi spotykają się z umarłymi, wiedza - z ignorancją, mieszczańskie cnoty - z przestępczością, prawo - z indywidualnością. Sprawę komplikuje już sam status "aktora" w widowisku sekcji; prowadzący operację (i jego pomocnicy) jest zarazem aktorem i reżyserem, albo też raczej performerem (nie odtwarza roli, lecz przedstawia samego siebie w bezpośrednim związku z sytuacją i skupia się na samej dynamice działania, a nie jego znaczeniu). Rolę aktora pełnią jednak do pewnego stopnia także zwłoki (zarazem jednak są "miejscem akcji" i "rekwizytem"). Jeżeli przyjrzymy się sekcji przez pryzmat szeroko rozumianego performansu, odsłoni się przed nami szeroki obszar zagadnień związanych z funkcją, jakie pełni ludzkie ciało - żywe i martwe - w procesie konstruowania sensów. Kantor dokonał swoistego reenactment sytuacji uwiecznionej na obrazie: na stole spoczywało ciało, u jego wezgłowia tłum studentów, w centrum dokonujący sekcji "profesor Tulp", czyli sam Kantor. Precyzyjnie warstwa po warstwie rozcinał kolejne części ubrania, penetrował zakamarki, wywracał na drugą stronę kieszenie, znajdując w nich przedmioty zwykłe i symboliczne. Budząca grozę, okrutna wersja norymberska i wesoła, karnawałowa wersja warszawska happeningu stanowią awers i rewers tej samej prymarnej sytuacji - wywracania człowieka na drugą stronę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Teatru i Dramatu | pl |
dc.contributor.author | Burzyńska, Anna Róża - 160267 | pl |
dc.date.accessioned | 2016-02-25T11:44:45Z | |
dc.date.available | 2016-02-25T11:44:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | pl |
dc.description.additional | Plon konferencji: "Kantor, au croisement de L’art et de l’histoire" z dn. 14-15 kwiecień 2015 r., Paryż | pl |
dc.description.conftype | international | pl |
dc.description.number | 1-2 (308-309) | pl |
dc.description.physical | 366-372 | pl |
dc.description.publication | 0,51 | pl |
dc.description.volume | 69 | pl |
dc.identifier.issn | 1230-6142 | pl |
dc.identifier.uri | http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/21454 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.subject.en | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.en | happening | pl |
dc.subject.en | anatomy | pl |
dc.subject.en | dissection | pl |
dc.subject.en | history of medicine | pl |
dc.subject.pl | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.pl | happening | pl |
dc.subject.pl | anatomia | pl |
dc.subject.pl | sekcja | pl |
dc.subject.pl | historia medycyny | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Człowiek wywrócony na drugą stronę : "Lekcja anatomii” Tadeusza Kantora | pl |
dc.title.alternative | Man turned inside out : "An anatomy lesson" by Tadeusz Kantor | pl |
dc.title.journal | Konteksty | pl |
dc.title.volume | Antropologia pamięci | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |