Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Taksydermia w sztuce nowoczesnej. Analiza zjawiska na przykładzie dzieł A Thousand Years Damiena Hirsta oraz Piramidy zwierząt Katarzyny Kozyry
Taxidermy in modern art - the analysis of "A Thousand Years" Damien Hirst and "Piramida zwierząt" Katarzyny Kozyry.
taksydermia, zwierzęta, abject, Hirst, Kozyra, ready mades
taxidermy, animals, abject, Hirst, Kozyra, ready mades
W niniejszej pracy pragnę poruszyć zagadnienie użycia techniki taksydermii w sztuce nowoczesnej. W pracy zostaną uwzględnione początki tej techniki, świadczące o tym że nie jest ona bynajmniej współczesnym zjawiskiem, a jest zakorzeniona w historii i kulturze. Akcent zostanie postawiony na moment historyczny, kiedy technika ta, będąc przynależną rzemiosłu, przeniknęła do strefy sztuki. Spowodowane to było między innymi poszukiwaniami nowych środków wyrazu przez artystów współczesnych oraz wzrastającym zainteresowaniem dotąd pomijanymi aspektami rzeczywistości. Zastosowanie preparatów pochodzenia biologicznego w dziełach sztuki nastręcza również szeregu dylematów natury etycznej, co również zostanie poddane analizie w niniejszej pracy. Ponadto ambiwalentny status dzieła taksydermisty wykorzystanego jako ready made poszerza pole interpretacyjne dzieł, w które został wcielony i stanowi pobudkę do rozważań na temat znaczenia samej materii i przedmiotu w dziele. Analiza powyższych zagadnień opierać się będzie na szczegółowym prześledzenie tych wątków na przykładzie dwóch dzieł: "A Thousand Years" Damiena Hirsta oraz "Piramidy zwierząt" Katarzyny Kozyry.
In this paper I would like to discuss the issue of the use of the taxidermy technique in contemporary art. The work takes into account the beginnings of this technique, proving that it is by no means a contemporary phenomenon, but is rooted in history and culture. The emphasis will be placed on the historical moment when this technique, belonging to the craft, penetrated the sphere of art. It was caused, inter alia, by the search for new means of expression by contemporary artists and the growing interest in aspects of reality that had been overlooked so far. The use of preparations of biological origin in works of art also poses a number of ethical dilemmas, which will also be analyzed in this paper. Moreover, the ambivalent status of the taxidermist's work, used as ready made, broadens the field of interpretation of the works in which he was embodied and is an incentive to reflect on the meaning of matter and object in the work. The analysis of the above issues will be based on a detailed examination on the example of two works: "A Thousand Years" by Damien Hirst and "Pyramids of animals" by Katarzyna Kozyra.
dc.abstract.en | In this paper I would like to discuss the issue of the use of the taxidermy technique in contemporary art. The work takes into account the beginnings of this technique, proving that it is by no means a contemporary phenomenon, but is rooted in history and culture. The emphasis will be placed on the historical moment when this technique, belonging to the craft, penetrated the sphere of art. It was caused, inter alia, by the search for new means of expression by contemporary artists and the growing interest in aspects of reality that had been overlooked so far. The use of preparations of biological origin in works of art also poses a number of ethical dilemmas, which will also be analyzed in this paper. Moreover, the ambivalent status of the taxidermist's work, used as ready made, broadens the field of interpretation of the works in which he was embodied and is an incentive to reflect on the meaning of matter and object in the work. The analysis of the above issues will be based on a detailed examination on the example of two works: "A Thousand Years" by Damien Hirst and "Pyramids of animals" by Katarzyna Kozyra. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy pragnę poruszyć zagadnienie użycia techniki taksydermii w sztuce nowoczesnej. W pracy zostaną uwzględnione początki tej techniki, świadczące o tym że nie jest ona bynajmniej współczesnym zjawiskiem, a jest zakorzeniona w historii i kulturze. Akcent zostanie postawiony na moment historyczny, kiedy technika ta, będąc przynależną rzemiosłu, przeniknęła do strefy sztuki. Spowodowane to było między innymi poszukiwaniami nowych środków wyrazu przez artystów współczesnych oraz wzrastającym zainteresowaniem dotąd pomijanymi aspektami rzeczywistości. Zastosowanie preparatów pochodzenia biologicznego w dziełach sztuki nastręcza również szeregu dylematów natury etycznej, co również zostanie poddane analizie w niniejszej pracy. Ponadto ambiwalentny status dzieła taksydermisty wykorzystanego jako ready made poszerza pole interpretacyjne dzieł, w które został wcielony i stanowi pobudkę do rozważań na temat znaczenia samej materii i przedmiotu w dziele. Analiza powyższych zagadnień opierać się będzie na szczegółowym prześledzenie tych wątków na przykładzie dwóch dzieł: "A Thousand Years" Damiena Hirsta oraz "Piramidy zwierząt" Katarzyny Kozyry. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bałus, Wojciech - 127190 | pl |
dc.contributor.author | Rzewnicka, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bałus, Wojciech - 127190 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szczerski, Andrzej - 132215 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:09:12Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:09:12Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-144883-209158 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250088 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | taxidermy, animals, abject, Hirst, Kozyra, ready mades | pl |
dc.subject.pl | taksydermia, zwierzęta, abject, Hirst, Kozyra, ready mades | pl |
dc.title | Taksydermia w sztuce nowoczesnej. Analiza zjawiska na przykładzie dzieł A Thousand Years Damiena Hirsta oraz Piramidy zwierząt Katarzyny Kozyry | pl |
dc.title.alternative | Taxidermy in modern art - the analysis of "A Thousand Years" Damien Hirst and "Piramida zwierząt" Katarzyny Kozyry. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |