Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Mitologizacja postaci negatywnej w najnowszych serialach kryminalnych
Mythologization of the villain in the most recent crime television series
telewizja jakościowa, serial, mitologizacja, kryminał, serial kryminalny, antybohater, czarny charakter
quality television, tv series, mythologization, crime genre, crime tv series, antihero, villain
Niniejsza praca magisterska ma na celu przyjrzenie się przemianom zachodzącym w najnowszych serialach telewizji jakościowej. Szczególna uwaga została skupiona się wokół fenomenu transformacji czarnego charakteru w antybohatera, z jaką mamy do czynienia we współczesnej kulturze (nie tylko popularnej). Rozdział pierwszy jest poświęcony ukazaniu historii gatunku oraz jego wędrówki przez różne media. Rozdział drugi obrazuje źródła i mechanizmy popularności seriali. Rozdział trzeci przedstawia potencjalne powody niesłabnącej atrakcyjności gatunku kryminalnego dla jego odbiorców. Rozdział czwarty ma na celu przedstawienie przemian postaci antybohatera w literaturze i innych tekstach kultury, a także ukazanie charakterystycznej współcześnie tendencji do szukania powodów, dla których czarny charakter stał się zły. Rozdział ostatni został poświęcony fenomenowi serialu Dexter oraz analizie współczesnej mody na prezentowanie postaci psychopaty, która staje się nowym (anty)bohaterem popkultury.
This Master's thesis aims to look at the changes occurring in the most recent series of quality television, as well as to show the phenomenon of the transformation of the villain into the anti-hero, with which we are dealing in contemporary culture (not only popular). The first chapter aims to show the history of the genre and its journey through various media. The second chapter shows the sources and mechanisms of popularity of TV series. The third chapter examines possible reasons for the attractiveness of crime genre to its recipients. The aim of fourth chapter is to present the changes of anti-hero in literature and other cultural texts, as well as to show the characteristic of modern tendency to search for reasons why the villain became evil. The last chapter is devoted to show the phenomenon of TV series Dexter and to the analysis of contemporary trend to present figure of the psychopath, who becomes the new (anti) hero of pop culture.
dc.abstract.en | This Master's thesis aims to look at the changes occurring in the most recent series of quality television, as well as to show the phenomenon of the transformation of the villain into the anti-hero, with which we are dealing in contemporary culture (not only popular). The first chapter aims to show the history of the genre and its journey through various media. The second chapter shows the sources and mechanisms of popularity of TV series. The third chapter examines possible reasons for the attractiveness of crime genre to its recipients. The aim of fourth chapter is to present the changes of anti-hero in literature and other cultural texts, as well as to show the characteristic of modern tendency to search for reasons why the villain became evil. The last chapter is devoted to show the phenomenon of TV series Dexter and to the analysis of contemporary trend to present figure of the psychopath, who becomes the new (anti) hero of pop culture. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska ma na celu przyjrzenie się przemianom zachodzącym w najnowszych serialach telewizji jakościowej. Szczególna uwaga została skupiona się wokół fenomenu transformacji czarnego charakteru w antybohatera, z jaką mamy do czynienia we współczesnej kulturze (nie tylko popularnej). Rozdział pierwszy jest poświęcony ukazaniu historii gatunku oraz jego wędrówki przez różne media. Rozdział drugi obrazuje źródła i mechanizmy popularności seriali. Rozdział trzeci przedstawia potencjalne powody niesłabnącej atrakcyjności gatunku kryminalnego dla jego odbiorców. Rozdział czwarty ma na celu przedstawienie przemian postaci antybohatera w literaturze i innych tekstach kultury, a także ukazanie charakterystycznej współcześnie tendencji do szukania powodów, dla których czarny charakter stał się zły. Rozdział ostatni został poświęcony fenomenowi serialu Dexter oraz analizie współczesnej mody na prezentowanie postaci psychopaty, która staje się nowym (anty)bohaterem popkultury. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hejmej, Andrzej - 128303 | pl |
dc.contributor.author | Lipińska, Agata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hejmej, Andrzej - 128303 | pl |
dc.contributor.reviewer | Fazan, Jarosław - 127886 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:38:10Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:38:10Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107877-145312 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214126 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | quality television, tv series, mythologization, crime genre, crime tv series, antihero, villain | pl |
dc.subject.pl | telewizja jakościowa, serial, mitologizacja, kryminał, serial kryminalny, antybohater, czarny charakter | pl |
dc.title | Mitologizacja postaci negatywnej w najnowszych serialach kryminalnych | pl |
dc.title.alternative | Mythologization of the villain in the most recent crime television series | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |