Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dziecko z zespołem Aspergera w relacjach szkolnych i rówieśniczych
A child with Asperger's syndrome in school and peer relations
spektrum autyzmu, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwoju, funkcjonowanie szkolne, funkcjonowanie rówieśnicze
autism spectrum, Asperger’s syndrome, pervasive developmental disorder, school functioning, peer functioning
Niniejsza praca skoncentrowana jest wokół problematyki funkcjonowania dziecka z zespołem Aspergera w sytuacjach szkolnych i rówieśniczych. W celu rozpoznania zjawiska zaprezentowano przegląd literatury związanej z analizowanym tematem oraz raport z badań na temat sytuacji dziecka z zespołem Aspergera w Polsce. Następnie opisano wyniki badań własnych przeprowadzonych metodą indywidualnych przypadków z wykorzystaniem kwestionariusza wywiadu na podstawie narzędzi diagnostycznych M. Ignaczaka i B. Markowskiej. Wyniki badań wskazały, że większość dzieci dotkniętych zespołem Aspergera radzi sobie dobrze lub przeciętnie w zakresie nauki szkolnej, ale ma specyficzne trudności w funkcjonowaniu społecznym. W związku z tym należy dokonywać szczegółowej diagnozy ich indywidualnych potrzeb i możliwości, prowadzić odpowiednio dostosowaną terapię oraz edukować społeczeństwo na temat przedstawionego zaburzenia i metod wspierania osób nim dotkniętych.
This work is focused on the issue of how the children with Asperger's syndrome function in the school and peer situations. In order to identify the phenomenon, a review of the literature related to the analyzed topic and a report from the research about the situation of the children with Asperger’s syndrome in Poland were presented. Next, there were described the results of own research carried out using the individual case method including the questionnaire of the interview based on the diagnostic tools of M. Ignaczak and B. Markowska. The research results indicated that the majority of children affected by Asperger's syndrome is doing well or on average in the sphere of school education, but have specific difficulties in social functioning. Therefore, a detailed diagnosis of their individual needs and possibilities should be made, appropriate treatment adapted and the society should be educated about the presented disorder and methods of support for those affected by it.
dc.abstract.en | This work is focused on the issue of how the children with Asperger's syndrome function in the school and peer situations. In order to identify the phenomenon, a review of the literature related to the analyzed topic and a report from the research about the situation of the children with Asperger’s syndrome in Poland were presented. Next, there were described the results of own research carried out using the individual case method including the questionnaire of the interview based on the diagnostic tools of M. Ignaczak and B. Markowska. The research results indicated that the majority of children affected by Asperger's syndrome is doing well or on average in the sphere of school education, but have specific difficulties in social functioning. Therefore, a detailed diagnosis of their individual needs and possibilities should be made, appropriate treatment adapted and the society should be educated about the presented disorder and methods of support for those affected by it. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca skoncentrowana jest wokół problematyki funkcjonowania dziecka z zespołem Aspergera w sytuacjach szkolnych i rówieśniczych. W celu rozpoznania zjawiska zaprezentowano przegląd literatury związanej z analizowanym tematem oraz raport z badań na temat sytuacji dziecka z zespołem Aspergera w Polsce. Następnie opisano wyniki badań własnych przeprowadzonych metodą indywidualnych przypadków z wykorzystaniem kwestionariusza wywiadu na podstawie narzędzi diagnostycznych M. Ignaczaka i B. Markowskiej. Wyniki badań wskazały, że większość dzieci dotkniętych zespołem Aspergera radzi sobie dobrze lub przeciętnie w zakresie nauki szkolnej, ale ma specyficzne trudności w funkcjonowaniu społecznym. W związku z tym należy dokonywać szczegółowej diagnozy ich indywidualnych potrzeb i możliwości, prowadzić odpowiednio dostosowaną terapię oraz edukować społeczeństwo na temat przedstawionego zaburzenia i metod wspierania osób nim dotkniętych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Opozda-Suder, Sylwia | pl |
dc.contributor.author | Walczewska, Olga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Opozda-Suder, Sylwia | pl |
dc.contributor.reviewer | Michel, Małgorzata - 130539 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T22:34:13Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T22:34:13Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-24 | pl |
dc.fieldofstudy | resocjalizacja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-105858-180431 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212195 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | autism spectrum, Asperger’s syndrome, pervasive developmental disorder, school functioning, peer functioning | pl |
dc.subject.pl | spektrum autyzmu, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwoju, funkcjonowanie szkolne, funkcjonowanie rówieśnicze | pl |
dc.title | Dziecko z zespołem Aspergera w relacjach szkolnych i rówieśniczych | pl |
dc.title.alternative | A child with Asperger's syndrome in school and peer relations | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |