Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Dead-wall reveries" : przypadek kopisty z Wall Street
"Dead-wall reveries" : the case of a Wall Street scrivener
Herman Melville
mur
polityka literatury
Jacques Rancière
Herman Melville
wall
politics of literature
Jacques Rancière
Artykuł przynosi reinterpretację Kopisty Bartleby. Historii z Wall Street - słynnej noweli Hermana Melville’a, której poświęcono niezliczoną ilość analiz. Autor przedstawia działanie "fabryki Bartleby’ego" i odnosi się polemicznie do tych wszystkich lektur, które przypisują wywrotowy i wspólnototwórczy potencjał idiosynkratycznej formule oporu powtarzanej przez bohatera. Kluczowa dla argumentacji pozostaje figura muru, rozumiana jako projektowany przez protagonistę obraz zewnętrznych konieczności - niepodlegających zmianie reguł świata społecznego. Suplementowanie marksistowskich ujęć (zwłaszcza propozycji Leo Marxa) pojęciami zaczerpniętymi z pism Jacques’a Rancière’a umożliwia wypracowanie perspektywy, w której osłabieniu ulega deterministyczna wizja jednostki ulegającej socjoekonomicznemu przeznaczeniu. Bartleby okazuje się ofiarą własnego fatalizmu, z kolei adwokat-narrator, na ogół przedstawiany jako uosobienie systemu władzy, jawi się jako podmiot polityczny bezskutecznie projektujący wspólną płaszczyznę rozumienia i działania.
This article offers a reinterpretation of Herman Melville’s famous short story "Bartleby, the Scrivener: A Story of Wall Street", which has been interpreted countless times. Jerzy Franczak describes the operations of "Bartleby’s factory" and polemically refers to all the readings that attribute a subversive and communityforming potential to the idiosyncratic formula of resistance repeated by the protagonist. The trope of the wall is central to Franczak’s line of interpretation. He understands it as the protagonist’s projection of external necessities: unchanging rules that govern the social world. By supplementing Marxist approaches (especially that of Leo Marx) with concepts taken from Jacques Rancière’s writings, Franczak is able to develop a perspective which weakens the deterministic vision of an individual oppressed by the socioeconomic destiny. In Franczak’s interpretation, Bartleby is a victim of his own fatalism, while the lawyernarrator, commonly portrayed as an embodiment of the system of power, is a political entity whose project of building a shared platform for understanding and acting falls through.
cris.lastimport.wos | 2024-04-09T23:09:41Z | |
dc.abstract.en | This article offers a reinterpretation of Herman Melville’s famous short story "Bartleby, the Scrivener: A Story of Wall Street", which has been interpreted countless times. Jerzy Franczak describes the operations of "Bartleby’s factory" and polemically refers to all the readings that attribute a subversive and communityforming potential to the idiosyncratic formula of resistance repeated by the protagonist. The trope of the wall is central to Franczak’s line of interpretation. He understands it as the protagonist’s projection of external necessities: unchanging rules that govern the social world. By supplementing Marxist approaches (especially that of Leo Marx) with concepts taken from Jacques Rancière’s writings, Franczak is able to develop a perspective which weakens the deterministic vision of an individual oppressed by the socioeconomic destiny. In Franczak’s interpretation, Bartleby is a victim of his own fatalism, while the lawyernarrator, commonly portrayed as an embodiment of the system of power, is a political entity whose project of building a shared platform for understanding and acting falls through. | pl |
dc.abstract.pl | Artykuł przynosi reinterpretację Kopisty Bartleby. Historii z Wall Street - słynnej noweli Hermana Melville’a, której poświęcono niezliczoną ilość analiz. Autor przedstawia działanie "fabryki Bartleby’ego" i odnosi się polemicznie do tych wszystkich lektur, które przypisują wywrotowy i wspólnototwórczy potencjał idiosynkratycznej formule oporu powtarzanej przez bohatera. Kluczowa dla argumentacji pozostaje figura muru, rozumiana jako projektowany przez protagonistę obraz zewnętrznych konieczności - niepodlegających zmianie reguł świata społecznego. Suplementowanie marksistowskich ujęć (zwłaszcza propozycji Leo Marxa) pojęciami zaczerpniętymi z pism Jacques’a Rancière’a umożliwia wypracowanie perspektywy, w której osłabieniu ulega deterministyczna wizja jednostki ulegającej socjoekonomicznemu przeznaczeniu. Bartleby okazuje się ofiarą własnego fatalizmu, z kolei adwokat-narrator, na ogół przedstawiany jako uosobienie systemu władzy, jawi się jako podmiot polityczny bezskutecznie projektujący wspólną płaszczyznę rozumienia i działania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych | pl |
dc.contributor.author | Franczak, Jerzy - 160625 | pl |
dc.date.accession | 2021-12-21 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-12-27T16:52:33Z | |
dc.date.available | 2021-12-27T16:52:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 2 (18) | pl |
dc.description.physical | 1-17 | pl |
dc.description.publication | 1 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.doi | 10.31261/SSP.2021.18.05 | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-0928 | pl |
dc.identifier.issn | 2084-0772 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/286071 | |
dc.identifier.weblink | https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/12344/9625 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : literaturoznawstwo | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY-SA | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | Herman Melville | pl |
dc.subject.en | wall | pl |
dc.subject.en | politics of literature | pl |
dc.subject.en | Jacques Rancière | pl |
dc.subject.pl | Herman Melville | pl |
dc.subject.pl | mur | pl |
dc.subject.pl | polityka literatury | pl |
dc.subject.pl | Jacques Rancière | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | "Dead-wall reveries" : przypadek kopisty z Wall Street | pl |
dc.title.alternative | "Dead-wall reveries" : the case of a Wall Street scrivener | pl |
dc.title.journal | Śląskie Studia Polonistyczne | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
21
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access