Kids on the net : "manipulative patterns" of digital media design

2024
journal article
article
dc.abstract.enWhen owners and designers of mobile applications and websites compete for the attention of users, persuasive design becomes a common practice. In its preparation, the user's perspective is adopted in order to better understand and optimise their experience when in contact with the offered media service. However, projects created in this way may be unethical and use so-called "manipulative patterns" depriving the user of (or limiting) the possibility of choice. Manipulative patterns are a relatively new phenomenon in the media and are rarely noticed by media users. By definition, they lead to addictions, for example, to games. The aim of the undertaken research is to identify a common set of design practices within these so-called manipulative patterns in media products addressed to users, in particular children. The article points out a consensus in the design of manipulative patterns, as well as their common foundation: "dependence asymmetry". Common features of attitudes towards manipulative patterns were also identified: users’ helplessness towards these practices and users getting used to them.
dc.abstract.plGdy właściciele, projektanci i reklamodawcy aplikacji mobilnych oraz stron internetowych konkurują o uwagę użytkowników, powszechną praktyką staje się perswazyjny design. W jego przygotowaniu przyjmuje się perspektywę użytkownika, by lepiej zrozumieć i optymalizować jego doświadczenie w kontakcie z oferowaną usługą medialną. Tak powstałe projekty mogą być jednak nieetyczne i przyjmować postać "manipulacyjnych wzorców" pozbawiających (lub ograniczających) możliwości wyboru. Manipulacyjne wzorce są zjawiskiem stosunkowo nowym, ale powszechnym, choć rzadko uświadamianym przez użytkowników mediów. Z założenia prowadzą do uzależnień, na przykład od gier. Celem podjętych badań jest identyfikacja wspólnego zestawu praktyk projektowych w ramach tzw. wzorców manipulacyjnych w produktach medialnych adresowanych do użytkowników, w szczególności dzieci. W artykule wskazano na konsensus w projektowaniu manipulacyjnych wzorców, ponadto ich wspólny fundament: „asymetrię zależności”. Zidentyfikowano także wspólne cechy postaw wobec manipulacyjnych wzorców: bezradność użytkowników względem tych zabiegów i przyzwyczajenie do nich.
dc.contributor.authorKreft, Jan
dc.contributor.authorBoguszewicz-Kreft, Monika
dc.date.accessioned2025-02-25T07:50:38Z
dc.date.available2025-02-25T07:50:38Z
dc.date.createdat2025-02-25T07:50:38Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 52-55
dc.description.number4 (260)
dc.description.physical43-56
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume67
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.24.038.20559
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549434
dc.languageeng
dc.language.containereng
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmanipulative patterns
dc.subject.enaddiction
dc.subject.endependence asymmetry
dc.subject.enpersuasion
dc.subject.enuser experience
dc.subject.plmanipulacyjne wzorce
dc.subject.pluzależnienie
dc.subject.plasymetria zależności
dc.subject.plperswazja
dc.subject.pldoświadczenie użytkownika
dc.subtypeArticle
dc.titleKids on the net : "manipulative patterns" of digital media design
dc.title.alternativeDzieci w sieci : "manipulacyjne wzorce" projektowania mediów cyfrowych
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
When owners and designers of mobile applications and websites compete for the attention of users, persuasive design becomes a common practice. In its preparation, the user's perspective is adopted in order to better understand and optimise their experience when in contact with the offered media service. However, projects created in this way may be unethical and use so-called "manipulative patterns" depriving the user of (or limiting) the possibility of choice. Manipulative patterns are a relatively new phenomenon in the media and are rarely noticed by media users. By definition, they lead to addictions, for example, to games. The aim of the undertaken research is to identify a common set of design practices within these so-called manipulative patterns in media products addressed to users, in particular children. The article points out a consensus in the design of manipulative patterns, as well as their common foundation: "dependence asymmetry". Common features of attitudes towards manipulative patterns were also identified: users’ helplessness towards these practices and users getting used to them.
dc.abstract.pl
Gdy właściciele, projektanci i reklamodawcy aplikacji mobilnych oraz stron internetowych konkurują o uwagę użytkowników, powszechną praktyką staje się perswazyjny design. W jego przygotowaniu przyjmuje się perspektywę użytkownika, by lepiej zrozumieć i optymalizować jego doświadczenie w kontakcie z oferowaną usługą medialną. Tak powstałe projekty mogą być jednak nieetyczne i przyjmować postać "manipulacyjnych wzorców" pozbawiających (lub ograniczających) możliwości wyboru. Manipulacyjne wzorce są zjawiskiem stosunkowo nowym, ale powszechnym, choć rzadko uświadamianym przez użytkowników mediów. Z założenia prowadzą do uzależnień, na przykład od gier. Celem podjętych badań jest identyfikacja wspólnego zestawu praktyk projektowych w ramach tzw. wzorców manipulacyjnych w produktach medialnych adresowanych do użytkowników, w szczególności dzieci. W artykule wskazano na konsensus w projektowaniu manipulacyjnych wzorców, ponadto ich wspólny fundament: „asymetrię zależności”. Zidentyfikowano także wspólne cechy postaw wobec manipulacyjnych wzorców: bezradność użytkowników względem tych zabiegów i przyzwyczajenie do nich.
dc.contributor.author
Kreft, Jan
dc.contributor.author
Boguszewicz-Kreft, Monika
dc.date.accessioned
2025-02-25T07:50:38Z
dc.date.available
2025-02-25T07:50:38Z
dc.date.createdaten
2025-02-25T07:50:38Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 52-55
dc.description.number
4 (260)
dc.description.physical
43-56
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
67
dc.identifier.doi
10.4467/22996362PZ.24.038.20559
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549434
dc.language
eng
dc.language.container
eng
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
manipulative patterns
dc.subject.en
addiction
dc.subject.en
dependence asymmetry
dc.subject.en
persuasion
dc.subject.en
user experience
dc.subject.pl
manipulacyjne wzorce
dc.subject.pl
uzależnienie
dc.subject.pl
asymetria zależności
dc.subject.pl
perswazja
dc.subject.pl
doświadczenie użytkownika
dc.subtype
Article
dc.title
Kids on the net : "manipulative patterns" of digital media design
dc.title.alternative
Dzieci w sieci : "manipulacyjne wzorce" projektowania mediów cyfrowych
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Krakow
4
Rzeszów
1
Downloads
kreft_boguszewicz-kreft_kids_on_the_net_2024.pdf
7