Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kids on the net : "manipulative patterns" of digital media design
Dzieci w sieci : "manipulacyjne wzorce" projektowania mediów cyfrowych
manipulacyjne wzorce
uzależnienie
asymetria zależności
perswazja
doświadczenie użytkownika
manipulative patterns
addiction
dependence asymmetry
persuasion
user experience
Bibliogr. s. 52-55
Gdy właściciele, projektanci i reklamodawcy aplikacji mobilnych oraz stron internetowych konkurują o uwagę użytkowników, powszechną praktyką staje się perswazyjny design. W jego przygotowaniu przyjmuje się perspektywę użytkownika, by lepiej zrozumieć i optymalizować jego doświadczenie w kontakcie z oferowaną usługą medialną. Tak powstałe projekty mogą być jednak nieetyczne i przyjmować postać "manipulacyjnych wzorców" pozbawiających (lub ograniczających) możliwości wyboru. Manipulacyjne wzorce są zjawiskiem stosunkowo nowym, ale powszechnym, choć rzadko uświadamianym przez użytkowników mediów. Z założenia prowadzą do uzależnień, na przykład od gier. Celem podjętych badań jest identyfikacja wspólnego zestawu praktyk projektowych w ramach tzw. wzorców manipulacyjnych w produktach medialnych adresowanych do użytkowników, w szczególności dzieci. W artykule wskazano na konsensus w projektowaniu manipulacyjnych wzorców, ponadto ich wspólny fundament: „asymetrię zależności”. Zidentyfikowano także wspólne cechy postaw wobec manipulacyjnych wzorców: bezradność użytkowników względem tych zabiegów i przyzwyczajenie do nich.
When owners and designers of mobile applications and websites compete for the attention of users, persuasive design becomes a common practice. In its preparation, the user's perspective is adopted in order to better understand and optimise their experience when in contact with the offered media service. However, projects created in this way may be unethical and use so-called "manipulative patterns" depriving the user of (or limiting) the possibility of choice. Manipulative patterns are a relatively new phenomenon in the media and are rarely noticed by media users. By definition, they lead to addictions, for example, to games. The aim of the undertaken research is to identify a common set of design practices within these so-called manipulative patterns in media products addressed to users, in particular children. The article points out a consensus in the design of manipulative patterns, as well as their common foundation: "dependence asymmetry". Common features of attitudes towards manipulative patterns were also identified: users’ helplessness towards these practices and users getting used to them.
dc.abstract.en | When owners and designers of mobile applications and websites compete for the attention of users, persuasive design becomes a common practice. In its preparation, the user's perspective is adopted in order to better understand and optimise their experience when in contact with the offered media service. However, projects created in this way may be unethical and use so-called "manipulative patterns" depriving the user of (or limiting) the possibility of choice. Manipulative patterns are a relatively new phenomenon in the media and are rarely noticed by media users. By definition, they lead to addictions, for example, to games. The aim of the undertaken research is to identify a common set of design practices within these so-called manipulative patterns in media products addressed to users, in particular children. The article points out a consensus in the design of manipulative patterns, as well as their common foundation: "dependence asymmetry". Common features of attitudes towards manipulative patterns were also identified: users’ helplessness towards these practices and users getting used to them. | |
dc.abstract.pl | Gdy właściciele, projektanci i reklamodawcy aplikacji mobilnych oraz stron internetowych konkurują o uwagę użytkowników, powszechną praktyką staje się perswazyjny design. W jego przygotowaniu przyjmuje się perspektywę użytkownika, by lepiej zrozumieć i optymalizować jego doświadczenie w kontakcie z oferowaną usługą medialną. Tak powstałe projekty mogą być jednak nieetyczne i przyjmować postać "manipulacyjnych wzorców" pozbawiających (lub ograniczających) możliwości wyboru. Manipulacyjne wzorce są zjawiskiem stosunkowo nowym, ale powszechnym, choć rzadko uświadamianym przez użytkowników mediów. Z założenia prowadzą do uzależnień, na przykład od gier. Celem podjętych badań jest identyfikacja wspólnego zestawu praktyk projektowych w ramach tzw. wzorców manipulacyjnych w produktach medialnych adresowanych do użytkowników, w szczególności dzieci. W artykule wskazano na konsensus w projektowaniu manipulacyjnych wzorców, ponadto ich wspólny fundament: „asymetrię zależności”. Zidentyfikowano także wspólne cechy postaw wobec manipulacyjnych wzorców: bezradność użytkowników względem tych zabiegów i przyzwyczajenie do nich. | |
dc.contributor.author | Kreft, Jan | |
dc.contributor.author | Boguszewicz-Kreft, Monika | |
dc.date.accessioned | 2025-02-25T07:50:38Z | |
dc.date.available | 2025-02-25T07:50:38Z | |
dc.date.createdat | 2025-02-25T07:50:38Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 52-55 | |
dc.description.number | 4 (260) | |
dc.description.physical | 43-56 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 67 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/22996362PZ.24.038.20559 | |
dc.identifier.eissn | 2299-6362 | |
dc.identifier.issn | 0555-0025 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549434 | |
dc.language | eng | |
dc.language.container | eng | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | manipulative patterns | |
dc.subject.en | addiction | |
dc.subject.en | dependence asymmetry | |
dc.subject.en | persuasion | |
dc.subject.en | user experience | |
dc.subject.pl | manipulacyjne wzorce | |
dc.subject.pl | uzależnienie | |
dc.subject.pl | asymetria zależności | |
dc.subject.pl | perswazja | |
dc.subject.pl | doświadczenie użytkownika | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Kids on the net : "manipulative patterns" of digital media design | |
dc.title.alternative | Dzieci w sieci : "manipulacyjne wzorce" projektowania mediów cyfrowych | |
dc.title.journal | Media Research Issues | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |