Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dlaczego ten filmik ma tyle wyświetleń?” Kraina Grzybów jako internetowy „wirus” przeszłości
"Why This Video Went Viral?" Mashroomland (Kraina Grzybów) as an Internet virus of the past
Kraina Grzybów, Wiktor Stribog, Internet, retromania, przeszłość
Kraina Grzybów (Mashroomland), Wiktor Stribog, Internet, retromania, past
W niniejszej pracy podejmuję się analizy powstałej w 2013 roku serii filmików pod tytułem Kraina Grzybów. Nagrania te szybko stały się internetowym fenomenem, zaś skupiona wokół kanału na Youtube społeczność stworzyła wiele teorii spiskowych dotyczących treści video (teoria atomowa, pedofilska, narkotykowa i choroby psychicznej). W 2017 roku autor filmików – Wiktor Stribog – ujawnił, że Kraina Grzybów powstała jako rodzaj projektu artystycznego.Wychodząc od opisu zjawiska, uwzględniając komentarze oraz posty odbiorców, docieram do analizy, której celem jest zrozumienie fali zainteresowania, ale i niepokoju, którą ono wzbudziło. Ważnym elementem pracy jest zaznaczenie kontekstu związanego z internetowym folklorem (ze wskazaniem na gatunki takie jak na przykład creepypasta w formie found footage czy internetowa plotka). Następnie podążając za zawartymi w nagraniach tropami: estetyką PRL-u oraz rozwiniętą przez widzów główną teorią atomową, wskazuję na pokrewieństwo z Duchologią Polską Olgi Drendy oraz odbiorem katastrofy elektrowni jądrowej w Czarnobylu. W poszukiwaniu odpowiedzi na zainteresowanie przeszłością wykorzystuję również teorię retrotopii Zygmunta Baumana. Podążając za Stribogiem, wykorzystuję ukutą przez niego kategorię dziwności oraz swoiste rozumienie pojęcia duchologii, które zestawiam z Uncanny Sigmunda Freuda oraz pojęciem latencji (Hans Ulrich Gumbrecht).
In the current paper I undertake an analysis of a series of short films entitled Mashroomland (Kraina Grzybów) which were created in the year 2013. The above video clips quickly became somewhat of an internet phenomenon whereas the community focused around the Youtube channel, created a number of conspiracy theories concerning both the content of the videos (atomic, pedophile, drug and mental illness theories). In the year 2017, Wiktor Stribog, the author of the films, revealed that the Land of Mushrooms series arose as a kind of artistic project. Starting with the description of the phenomenon which takes into account the commentaries and posts of the recipients, I subsequently pass on to the phase of analysis, whose goal is to try and understand the wave of interest in the series, but also the anxiety which was triggered off by it. An important element of the paper is highlighting the context associated with the internet folklore (pointing to such genres as for instance creepypasta in the form of found footage or internet gossip). Subsequently, by pursuing the leads contained in the videos: the aesthetics of the Polish People’s Republic and the main atomic theory developed by viewers, I point to the similarities between the above series and Olga Drenda’s Duchologia Polska /Polish Hauntology/ as well as the reception of the Chernobyl nuclear power plant disaster. In an attempt to explain an interest in the past, I also make reference to Zygmunt Bauman’s theory of retrotopia. Following Stribog, I make use of the category of bizarreness which was coined by him as well as his specific understanding of the concept of hauntology that I juxtapose with Sigmund Freud’s notion of the Uncanny and Hans Ulrich Gumbrecht’s concept of latency.
| dc.abstract.en | In the current paper I undertake an analysis of a series of short films entitled Mashroomland (Kraina Grzybów) which were created in the year 2013. The above video clips quickly became somewhat of an internet phenomenon whereas the community focused around the Youtube channel, created a number of conspiracy theories concerning both the content of the videos (atomic, pedophile, drug and mental illness theories). In the year 2017, Wiktor Stribog, the author of the films, revealed that the Land of Mushrooms series arose as a kind of artistic project. Starting with the description of the phenomenon which takes into account the commentaries and posts of the recipients, I subsequently pass on to the phase of analysis, whose goal is to try and understand the wave of interest in the series, but also the anxiety which was triggered off by it. An important element of the paper is highlighting the context associated with the internet folklore (pointing to such genres as for instance creepypasta in the form of found footage or internet gossip). Subsequently, by pursuing the leads contained in the videos: the aesthetics of the Polish People’s Republic and the main atomic theory developed by viewers, I point to the similarities between the above series and Olga Drenda’s Duchologia Polska /Polish Hauntology/ as well as the reception of the Chernobyl nuclear power plant disaster. In an attempt to explain an interest in the past, I also make reference to Zygmunt Bauman’s theory of retrotopia. Following Stribog, I make use of the category of bizarreness which was coined by him as well as his specific understanding of the concept of hauntology that I juxtapose with Sigmund Freud’s notion of the Uncanny and Hans Ulrich Gumbrecht’s concept of latency. | pl |
| dc.abstract.pl | W niniejszej pracy podejmuję się analizy powstałej w 2013 roku serii filmików pod tytułem Kraina Grzybów. Nagrania te szybko stały się internetowym fenomenem, zaś skupiona wokół kanału na Youtube społeczność stworzyła wiele teorii spiskowych dotyczących treści video (teoria atomowa, pedofilska, narkotykowa i choroby psychicznej). W 2017 roku autor filmików – Wiktor Stribog – ujawnił, że Kraina Grzybów powstała jako rodzaj projektu artystycznego.Wychodząc od opisu zjawiska, uwzględniając komentarze oraz posty odbiorców, docieram do analizy, której celem jest zrozumienie fali zainteresowania, ale i niepokoju, którą ono wzbudziło. Ważnym elementem pracy jest zaznaczenie kontekstu związanego z internetowym folklorem (ze wskazaniem na gatunki takie jak na przykład creepypasta w formie found footage czy internetowa plotka). Następnie podążając za zawartymi w nagraniach tropami: estetyką PRL-u oraz rozwiniętą przez widzów główną teorią atomową, wskazuję na pokrewieństwo z Duchologią Polską Olgi Drendy oraz odbiorem katastrofy elektrowni jądrowej w Czarnobylu. W poszukiwaniu odpowiedzi na zainteresowanie przeszłością wykorzystuję również teorię retrotopii Zygmunta Baumana. Podążając za Stribogiem, wykorzystuję ukutą przez niego kategorię dziwności oraz swoiste rozumienie pojęcia duchologii, które zestawiam z Uncanny Sigmunda Freuda oraz pojęciem latencji (Hans Ulrich Gumbrecht). | pl |
| dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
| dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
| dc.contributor.advisor | Majewski, Tomasz | pl |
| dc.contributor.author | Bałus, Maria | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Majewski, Tomasz | pl |
| dc.contributor.reviewer | Borowski, Mateusz - 127413 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-27T20:45:59Z | |
| dc.date.available | 2020-07-27T20:45:59Z | |
| dc.date.submitted | 2018-10-19 | pl |
| dc.fieldofstudy | teksty kultury | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-128367-175766 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232139 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | Kraina Grzybów (Mashroomland), Wiktor Stribog, Internet, retromania, past | pl |
| dc.subject.pl | Kraina Grzybów, Wiktor Stribog, Internet, retromania, przeszłość | pl |
| dc.title | Dlaczego ten filmik ma tyle wyświetleń?” Kraina Grzybów jako internetowy „wirus” przeszłości | pl |
| dc.title.alternative | "Why This Video Went Viral?" Mashroomland (Kraina Grzybów) as an Internet virus of the past | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |