Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kwestia zasłony muzułmańskiej. Wybrane aspekty (prawo muzułmańskie, prawo europejskie oraz reklama w krajach MENA i na Zachodzie
The Matter of the Muslim Veil. Selected Aspects (Muslim Law, European Law and Advertising in MENA Countries and in the West)
zasłona muzułmańska, hidżab, dyskryminacja, różnice kulturowe, reklama, prawo europejskie, prawo muzułmańskie
Muslim veil, hijab, discrimination, cultural differences, advertising, European law, Muslim law
Celem niniejszej pracy jest omówienie kwestii nakazu noszenia zasłony przez muzułmanki, ale ze względu na szeroki zakres obejmującej ją problematykę, w oparciu o wybrane aspekty, którymi są: islam i związane z nim ściśle prawo muzułmańskie, prawo europejski (w ogólności, czy prawo poszczególnego członka Unii Europejskiej), reklama w krajach Zachodu oraz Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Podstawowymi pytaniami, na jakie szuka się odpowiedzi w tej pracy, są: Dlaczego muzułmanki noszą hidżab? W jaki sposób odnosi się do kwestii zasłony muzułmańskiej prawo europejskie (czy też prawo jakiegoś konkretnego kraju europejskiego)? W jaki sposób, czy też w jakim celu, hidżab pojawia się w reklamach produktów firm zachodnich w krajach Zachodu oraz w krajach rejonu Północnej Afryki i Bliskiego Wschodu? Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiona została kwestia zasłony w kulturze islamu i prawie muzułmańskim, a w rozdziale drugim w kontekście świeckiego prawa europejskiego ze szczególnym uwzględnieniem Francji. Natomiast ostatni rozdział poświęcony został kwestii obecności zasłony muzułmańskiej w reklamach produktów firm zachodnich w krajach Zachodu oraz Północnej Afryki i Bliskiego Wschodu.
The purpose of this paper is to discuss the issue of the order that Muslim women wear the veil, but due to the wide scope of the issues it covers, on the basis of selected aspects, which are: Islam and closely related Muslim law, European law (in general, or the law of an individual member European Union), advertising in the countries of the West, North Africa and the Middle East. The main questions to be answered in this work are: Why do Muslim women wear the hijab? How does European law (or the law of a particular European country) relate to the question of the Muslim veil? How, or for what purpose, hijab appears in advertisements for Western products in Western countries and in North African and Middle Eastern countries?The work consists of three chapters. The first chapter discusses the issue of the veil in Islamic culture and Muslim law, and the second chapter deals with secular European law, with particular emphasis on France. The last chapter, on the other hand, is devoted to the issue of the presence of the Muslim veil in advertisements for products of Western companies in the countries of the West, North Africa and the Middle East.
dc.abstract.en | The purpose of this paper is to discuss the issue of the order that Muslim women wear the veil, but due to the wide scope of the issues it covers, on the basis of selected aspects, which are: Islam and closely related Muslim law, European law (in general, or the law of an individual member European Union), advertising in the countries of the West, North Africa and the Middle East. The main questions to be answered in this work are: Why do Muslim women wear the hijab? How does European law (or the law of a particular European country) relate to the question of the Muslim veil? How, or for what purpose, hijab appears in advertisements for Western products in Western countries and in North African and Middle Eastern countries?The work consists of three chapters. The first chapter discusses the issue of the veil in Islamic culture and Muslim law, and the second chapter deals with secular European law, with particular emphasis on France. The last chapter, on the other hand, is devoted to the issue of the presence of the Muslim veil in advertisements for products of Western companies in the countries of the West, North Africa and the Middle East. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest omówienie kwestii nakazu noszenia zasłony przez muzułmanki, ale ze względu na szeroki zakres obejmującej ją problematykę, w oparciu o wybrane aspekty, którymi są: islam i związane z nim ściśle prawo muzułmańskie, prawo europejski (w ogólności, czy prawo poszczególnego członka Unii Europejskiej), reklama w krajach Zachodu oraz Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Podstawowymi pytaniami, na jakie szuka się odpowiedzi w tej pracy, są: Dlaczego muzułmanki noszą hidżab? W jaki sposób odnosi się do kwestii zasłony muzułmańskiej prawo europejskie (czy też prawo jakiegoś konkretnego kraju europejskiego)? W jaki sposób, czy też w jakim celu, hidżab pojawia się w reklamach produktów firm zachodnich w krajach Zachodu oraz w krajach rejonu Północnej Afryki i Bliskiego Wschodu? Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiona została kwestia zasłony w kulturze islamu i prawie muzułmańskim, a w rozdziale drugim w kontekście świeckiego prawa europejskiego ze szczególnym uwzględnieniem Francji. Natomiast ostatni rozdział poświęcony został kwestii obecności zasłony muzułmańskiej w reklamach produktów firm zachodnich w krajach Zachodu oraz Północnej Afryki i Bliskiego Wschodu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Balwierz, Ida | pl |
dc.contributor.author | Jurek, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Balwierz, Ida | pl |
dc.contributor.reviewer | Pycińska, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2022-01-21T01:15:33Z | |
dc.date.available | 2022-01-21T01:15:33Z | |
dc.date.submitted | 2021-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | studia bliskowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153024-259805 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287331 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Muslim veil, hijab, discrimination, cultural differences, advertising, European law, Muslim law | pl |
dc.subject.pl | zasłona muzułmańska, hidżab, dyskryminacja, różnice kulturowe, reklama, prawo europejskie, prawo muzułmańskie | pl |
dc.title | Kwestia zasłony muzułmańskiej. Wybrane aspekty (prawo muzułmańskie, prawo europejskie oraz reklama w krajach MENA i na Zachodzie | pl |
dc.title.alternative | The Matter of the Muslim Veil. Selected Aspects (Muslim Law, European Law and Advertising in MENA Countries and in the West) | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |