THE ROLE OF EXPERIENCE IN TEACHERS' PERCEPTION OF LEARNER ERRORS

master
dc.abstract.enThis dissertation exploits the topic of error perception. Its main aim is to contrast and compare two groups of English teachers in Poland, namely more and less experienced. The topic is very important, taking into account the fact that English is the most popular foreign language taught in Polish schools, so reliability in error correction and feedback is desirable, regardless of the amount of teaching experience of the judges. The main aim of the research was to find out whether the two groups of teachers differ in their evaluations. I wanted to investigate whether they pay attention to all the errors in a text and whether they omit any erroneous structures and, if so, which. The purpose of the study was also to investigate which errors are perceived to be the most serious and why those particular errors were chosen by the teachers. The study was based on authentic texts written by secondary school English learners. The participants’ task was to mark all the errors and choose one, which according to them is the most serious. The results reveal that there are no significant differences between more experienced and less experienced teachers and that the vast majority of participants perceive incomprehensible sentences as the most serious errors. This in turn suggests that communicative competence is stressed by both groups of teachers. The conclusion is that the study gives some insight into the topic of error perception by Polish teachers of English, even though it was not very big and complex. More studies are needed to better understand this issue, and I hope that some researchers will be inspired to repeat such a study on a greater scale.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca dyplomowa eksploruje temat postrzegania błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jej głównym zadaniem jest porównanie dwóch grup nauczycieli, mianowicie bardziej i mniej doświadczonych zawodowo. Temat ten jest niezmiernie ważny biorąc pod uwagę fakt, iż język angielski jest najpowszechniejszym językiem obcym w Polsce. Tak więc solidne i rzetelne podejście do poprawiania błędów w pracach pisemnych jest pożądane niezależnie od wielkości doświadczenia oceniającego.Głównym celem badania było porównanie wyżej wymienionych dwóch grup nauczycieli by dowiedzieć się jakie są pomiędzy nimi podobieństwa i różnice. Kolejnym badanym aspektem było to czy zwracają uwagę na wszystkie błędy, które pojawiają się w tekście, czy może niektóre błędy omijają, a jeśli tak to które. Chciałam się także dowiedzieć które błędy są w percepcji nauczycieli najpoważniejsze i dlaczego. Badanie było oparte na autentycznych tekstach napisanych przez uczniów szkoły średniej i zgodnych z wymogami maturalnymi. Zadaniem uczestników było poprawienie wszystkich błędów, które zauważyli i wybranie jednego, który według nich jest najpoważniejszy. Wyniki badania nie ukazały żadnych znaczących różnic pomiędzy nauczycielami z mniejszym i większym doświadczeniem zawodowym. Co więcej, zdecydowana większość uczestników za najpoważniejsze uznała błędy, które uniemożliwiały zrozumienie wypowiedzi pisemnej. Sugeruje to, że obie grupy nauczycieli stawiają umiejętność sprawnej komunikacji na pierwszym miejscu. Pomimo że badanie było przeprowadzone na niewielką skalę, daje wgląd w temat percepcji błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jednak by zrozumieć ten temat lepiej wciąż potrzebne są kolejne badania.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWitalisz, Ewa - 132659 pl
dc.contributor.authorGaweł, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWitalisz, Ewa - 132659 pl
dc.contributor.reviewerLeśniewska, Justyna - 129931 pl
dc.date.accessioned2022-09-26T21:45:11Z
dc.date.available2022-09-26T21:45:11Z
dc.date.submitted2022-09-26pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-161910-287269pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300206
dc.languageengpl
dc.subject.enperception of errors, teachers, experiencepl
dc.subject.plpostrzeganie błędów, nauczyciele, doświadczeniepl
dc.titleTHE ROLE OF EXPERIENCE IN TEACHERS' PERCEPTION OF LEARNER ERRORSpl
dc.title.alternativeROLA DOŚWIADCZENIA W POSTRZEGANIU BŁĘDÓW JĘZYKOWYCH PRZEZ NAUCZYCIELIpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This dissertation exploits the topic of error perception. Its main aim is to contrast and compare two groups of English teachers in Poland, namely more and less experienced. The topic is very important, taking into account the fact that English is the most popular foreign language taught in Polish schools, so reliability in error correction and feedback is desirable, regardless of the amount of teaching experience of the judges. The main aim of the research was to find out whether the two groups of teachers differ in their evaluations. I wanted to investigate whether they pay attention to all the errors in a text and whether they omit any erroneous structures and, if so, which. The purpose of the study was also to investigate which errors are perceived to be the most serious and why those particular errors were chosen by the teachers. The study was based on authentic texts written by secondary school English learners. The participants’ task was to mark all the errors and choose one, which according to them is the most serious. The results reveal that there are no significant differences between more experienced and less experienced teachers and that the vast majority of participants perceive incomprehensible sentences as the most serious errors. This in turn suggests that communicative competence is stressed by both groups of teachers. The conclusion is that the study gives some insight into the topic of error perception by Polish teachers of English, even though it was not very big and complex. More studies are needed to better understand this issue, and I hope that some researchers will be inspired to repeat such a study on a greater scale.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca dyplomowa eksploruje temat postrzegania błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jej głównym zadaniem jest porównanie dwóch grup nauczycieli, mianowicie bardziej i mniej doświadczonych zawodowo. Temat ten jest niezmiernie ważny biorąc pod uwagę fakt, iż język angielski jest najpowszechniejszym językiem obcym w Polsce. Tak więc solidne i rzetelne podejście do poprawiania błędów w pracach pisemnych jest pożądane niezależnie od wielkości doświadczenia oceniającego.Głównym celem badania było porównanie wyżej wymienionych dwóch grup nauczycieli by dowiedzieć się jakie są pomiędzy nimi podobieństwa i różnice. Kolejnym badanym aspektem było to czy zwracają uwagę na wszystkie błędy, które pojawiają się w tekście, czy może niektóre błędy omijają, a jeśli tak to które. Chciałam się także dowiedzieć które błędy są w percepcji nauczycieli najpoważniejsze i dlaczego. Badanie było oparte na autentycznych tekstach napisanych przez uczniów szkoły średniej i zgodnych z wymogami maturalnymi. Zadaniem uczestników było poprawienie wszystkich błędów, które zauważyli i wybranie jednego, który według nich jest najpoważniejszy. Wyniki badania nie ukazały żadnych znaczących różnic pomiędzy nauczycielami z mniejszym i większym doświadczeniem zawodowym. Co więcej, zdecydowana większość uczestników za najpoważniejsze uznała błędy, które uniemożliwiały zrozumienie wypowiedzi pisemnej. Sugeruje to, że obie grupy nauczycieli stawiają umiejętność sprawnej komunikacji na pierwszym miejscu. Pomimo że badanie było przeprowadzone na niewielką skalę, daje wgląd w temat percepcji błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jednak by zrozumieć ten temat lepiej wciąż potrzebne są kolejne badania.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Witalisz, Ewa - 132659
dc.contributor.authorpl
Gaweł, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Witalisz, Ewa - 132659
dc.contributor.reviewerpl
Leśniewska, Justyna - 129931
dc.date.accessioned
2022-09-26T21:45:11Z
dc.date.available
2022-09-26T21:45:11Z
dc.date.submittedpl
2022-09-26
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-161910-287269
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300206
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
perception of errors, teachers, experience
dc.subject.plpl
postrzeganie błędów, nauczyciele, doświadczenie
dc.titlepl
THE ROLE OF EXPERIENCE IN TEACHERS' PERCEPTION OF LEARNER ERRORS
dc.title.alternativepl
ROLA DOŚWIADCZENIA W POSTRZEGANIU BŁĘDÓW JĘZYKOWYCH PRZEZ NAUCZYCIELI
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections