Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
THE ROLE OF EXPERIENCE IN TEACHERS' PERCEPTION OF LEARNER ERRORS
ROLA DOŚWIADCZENIA W POSTRZEGANIU BŁĘDÓW JĘZYKOWYCH PRZEZ NAUCZYCIELI
postrzeganie błędów, nauczyciele, doświadczenie
perception of errors, teachers, experience
Niniejsza praca dyplomowa eksploruje temat postrzegania błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jej głównym zadaniem jest porównanie dwóch grup nauczycieli, mianowicie bardziej i mniej doświadczonych zawodowo. Temat ten jest niezmiernie ważny biorąc pod uwagę fakt, iż język angielski jest najpowszechniejszym językiem obcym w Polsce. Tak więc solidne i rzetelne podejście do poprawiania błędów w pracach pisemnych jest pożądane niezależnie od wielkości doświadczenia oceniającego.Głównym celem badania było porównanie wyżej wymienionych dwóch grup nauczycieli by dowiedzieć się jakie są pomiędzy nimi podobieństwa i różnice. Kolejnym badanym aspektem było to czy zwracają uwagę na wszystkie błędy, które pojawiają się w tekście, czy może niektóre błędy omijają, a jeśli tak to które. Chciałam się także dowiedzieć które błędy są w percepcji nauczycieli najpoważniejsze i dlaczego. Badanie było oparte na autentycznych tekstach napisanych przez uczniów szkoły średniej i zgodnych z wymogami maturalnymi. Zadaniem uczestników było poprawienie wszystkich błędów, które zauważyli i wybranie jednego, który według nich jest najpoważniejszy. Wyniki badania nie ukazały żadnych znaczących różnic pomiędzy nauczycielami z mniejszym i większym doświadczeniem zawodowym. Co więcej, zdecydowana większość uczestników za najpoważniejsze uznała błędy, które uniemożliwiały zrozumienie wypowiedzi pisemnej. Sugeruje to, że obie grupy nauczycieli stawiają umiejętność sprawnej komunikacji na pierwszym miejscu. Pomimo że badanie było przeprowadzone na niewielką skalę, daje wgląd w temat percepcji błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jednak by zrozumieć ten temat lepiej wciąż potrzebne są kolejne badania.
This dissertation exploits the topic of error perception. Its main aim is to contrast and compare two groups of English teachers in Poland, namely more and less experienced. The topic is very important, taking into account the fact that English is the most popular foreign language taught in Polish schools, so reliability in error correction and feedback is desirable, regardless of the amount of teaching experience of the judges. The main aim of the research was to find out whether the two groups of teachers differ in their evaluations. I wanted to investigate whether they pay attention to all the errors in a text and whether they omit any erroneous structures and, if so, which. The purpose of the study was also to investigate which errors are perceived to be the most serious and why those particular errors were chosen by the teachers. The study was based on authentic texts written by secondary school English learners. The participants’ task was to mark all the errors and choose one, which according to them is the most serious. The results reveal that there are no significant differences between more experienced and less experienced teachers and that the vast majority of participants perceive incomprehensible sentences as the most serious errors. This in turn suggests that communicative competence is stressed by both groups of teachers. The conclusion is that the study gives some insight into the topic of error perception by Polish teachers of English, even though it was not very big and complex. More studies are needed to better understand this issue, and I hope that some researchers will be inspired to repeat such a study on a greater scale.
dc.abstract.en | This dissertation exploits the topic of error perception. Its main aim is to contrast and compare two groups of English teachers in Poland, namely more and less experienced. The topic is very important, taking into account the fact that English is the most popular foreign language taught in Polish schools, so reliability in error correction and feedback is desirable, regardless of the amount of teaching experience of the judges. The main aim of the research was to find out whether the two groups of teachers differ in their evaluations. I wanted to investigate whether they pay attention to all the errors in a text and whether they omit any erroneous structures and, if so, which. The purpose of the study was also to investigate which errors are perceived to be the most serious and why those particular errors were chosen by the teachers. The study was based on authentic texts written by secondary school English learners. The participants’ task was to mark all the errors and choose one, which according to them is the most serious. The results reveal that there are no significant differences between more experienced and less experienced teachers and that the vast majority of participants perceive incomprehensible sentences as the most serious errors. This in turn suggests that communicative competence is stressed by both groups of teachers. The conclusion is that the study gives some insight into the topic of error perception by Polish teachers of English, even though it was not very big and complex. More studies are needed to better understand this issue, and I hope that some researchers will be inspired to repeat such a study on a greater scale. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca dyplomowa eksploruje temat postrzegania błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jej głównym zadaniem jest porównanie dwóch grup nauczycieli, mianowicie bardziej i mniej doświadczonych zawodowo. Temat ten jest niezmiernie ważny biorąc pod uwagę fakt, iż język angielski jest najpowszechniejszym językiem obcym w Polsce. Tak więc solidne i rzetelne podejście do poprawiania błędów w pracach pisemnych jest pożądane niezależnie od wielkości doświadczenia oceniającego.Głównym celem badania było porównanie wyżej wymienionych dwóch grup nauczycieli by dowiedzieć się jakie są pomiędzy nimi podobieństwa i różnice. Kolejnym badanym aspektem było to czy zwracają uwagę na wszystkie błędy, które pojawiają się w tekście, czy może niektóre błędy omijają, a jeśli tak to które. Chciałam się także dowiedzieć które błędy są w percepcji nauczycieli najpoważniejsze i dlaczego. Badanie było oparte na autentycznych tekstach napisanych przez uczniów szkoły średniej i zgodnych z wymogami maturalnymi. Zadaniem uczestników było poprawienie wszystkich błędów, które zauważyli i wybranie jednego, który według nich jest najpoważniejszy. Wyniki badania nie ukazały żadnych znaczących różnic pomiędzy nauczycielami z mniejszym i większym doświadczeniem zawodowym. Co więcej, zdecydowana większość uczestników za najpoważniejsze uznała błędy, które uniemożliwiały zrozumienie wypowiedzi pisemnej. Sugeruje to, że obie grupy nauczycieli stawiają umiejętność sprawnej komunikacji na pierwszym miejscu. Pomimo że badanie było przeprowadzone na niewielką skalę, daje wgląd w temat percepcji błędów przez nauczycieli języka angielskiego w Polsce. Jednak by zrozumieć ten temat lepiej wciąż potrzebne są kolejne badania. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Witalisz, Ewa - 132659 | pl |
dc.contributor.author | Gaweł, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Witalisz, Ewa - 132659 | pl |
dc.contributor.reviewer | Leśniewska, Justyna - 129931 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T21:45:11Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T21:45:11Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-26 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161910-287269 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300206 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | perception of errors, teachers, experience | pl |
dc.subject.pl | postrzeganie błędów, nauczyciele, doświadczenie | pl |
dc.title | THE ROLE OF EXPERIENCE IN TEACHERS' PERCEPTION OF LEARNER ERRORS | pl |
dc.title.alternative | ROLA DOŚWIADCZENIA W POSTRZEGANIU BŁĘDÓW JĘZYKOWYCH PRZEZ NAUCZYCIELI | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |