Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Gry komputerowe jako przestrzeń dla reklamy
Video games as a medium for advertising
gry komputerowe, reklama, lokowanie produktu, reklama w grach
video games, advertising, product placement, in-game advertising
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie podobieństw i zmian w sposobach lokowania produktu w grach komputerowych na przestrzeni trzech dekad. Scharakteryzowano pojęcia, takie jak gra reklamowa oraz reklama w grze, zarysowano sylwetkę gracza jako potencjalnego konsumenta, a także odwołano się do dotychczasowych badań związanych z odbiorem reklam w grach komputerowych przez graczy – konsumentów. W części badawczej zebrano 450 przykładów reklam z gier komputerowych z lat 1990-2019 oraz sklasyfikowano je na cztery kategorie lokowania produktu: lokowania demonstracyjne, skojarzeniowe, ilustracyjne oraz jakościowe. Na tej podstawie dokonano próby wyciągnięcia ciekawych wniosków, zauważenia tendencji oraz odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu potencjał reklamowy gier wideo został wykorzystany.
This paper aims to present similarities and changes in the ways products are placed in computer games over three decades. It describes concepts such as advergames and in-game advertising, outlines the profile of the player as a potential consumer, and references previous studies on how gamers, as consumers, perceive advertisements in computer games. In the research section, 450 examples of advertisements from computer games between 1990 and 2019 were collected and classified into four categories of product placement: demonstrative, associative, illustrative, and value placements. Based on this data, attempts were made to draw interesting conclusions, identify trends, and answer the question of to what extent the advertising potential of video games has been utilized.
dc.abstract.en | This paper aims to present similarities and changes in the ways products are placed in computer games over three decades. It describes concepts such as advergames and in-game advertising, outlines the profile of the player as a potential consumer, and references previous studies on how gamers, as consumers, perceive advertisements in computer games. In the research section, 450 examples of advertisements from computer games between 1990 and 2019 were collected and classified into four categories of product placement: demonstrative, associative, illustrative, and value placements. Based on this data, attempts were made to draw interesting conclusions, identify trends, and answer the question of to what extent the advertising potential of video games has been utilized. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu przedstawienie podobieństw i zmian w sposobach lokowania produktu w grach komputerowych na przestrzeni trzech dekad. Scharakteryzowano pojęcia, takie jak gra reklamowa oraz reklama w grze, zarysowano sylwetkę gracza jako potencjalnego konsumenta, a także odwołano się do dotychczasowych badań związanych z odbiorem reklam w grach komputerowych przez graczy – konsumentów. W części badawczej zebrano 450 przykładów reklam z gier komputerowych z lat 1990-2019 oraz sklasyfikowano je na cztery kategorie lokowania produktu: lokowania demonstracyjne, skojarzeniowe, ilustracyjne oraz jakościowe. Na tej podstawie dokonano próby wyciągnięcia ciekawych wniosków, zauważenia tendencji oraz odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu potencjał reklamowy gier wideo został wykorzystany. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.contributor.author | Kordula, Anna - USOS258197 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Paweł - 157035 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T23:04:51Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T23:04:51Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174361-258197 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/368413 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | video games, advertising, product placement, in-game advertising | pl |
dc.subject.pl | gry komputerowe, reklama, lokowanie produktu, reklama w grach | pl |
dc.title | Gry komputerowe jako przestrzeń dla reklamy | pl |
dc.title.alternative | Video games as a medium for advertising | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |