La enseñanza del presente de subjuntivo en los manuales de ELE del nivel B1

master
dc.abstract.enThe aim of this master’s thesis is to investigate and compare different aspects of teaching Spanish present subjunctive in coursebooks of Spanish as a foreign language on B1 level. In the first two chapters of the theoretical part we have defined and analyzed the concepts of time and mood. In the following two chapters we have exposed some fundamental terms in didactics of foreign languages and two important documents, that is, the Common European Framework of Reference and the Curriculum Plan of the Cervantes Institute. In the practical part, we have carried out the analysis of the exercises selected from Polish and Spanish coursebooks, taking into account the quantity and type of the communicative functions of present subjunctive introduced in each case as well as the three stages of teaching grammar. Furthermore, we have verified which language skills are most frequently used in the chosen manuals and whether the Polish authors took into consideration the functioning of the Polish grammatical system when explaining the Spanish subjunctive mood.pl
dc.abstract.otherEl objetivo del presente trabajo es investigar y comparar diferentes aspectos de la enseñanza del presente de subjuntivo en los manuales de ELE del nivel B1. En los dos primeros capítulos de la parte teórica hemos definido y analizado los conceptos de tiempo y modo. En los dos siguientes, hemos expuesto los términos fundamentales en la didáctica de lenguas y dos documentos importantes, a saber, el Marco Común Europeo de Referencia y el Plan Curricular del Instituto Cervantes. En la parte práctica, hemos llevado a cabo el análisis de los ejercicios recopilados de los manuales polacos y españoles elegidos, teniendo en cuenta la cantidad y el tipo de las funciones comunicativas de dicho modo introducidas en cada caso, así como las tres etapas de la enseñanza de la gramática. Asimismo, hemos comprobado qué actividades de lengua se emplean con mayor frecuencia y si los autores polacos han tenido en cuenta el funcionamiento del sistema gramatical polaco a la hora de explicar el modo subjuntivo español.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest zbadanie i porównanie różnych aspektów nauczania hiszpańskiego czasu teraźniejszego trybu łączącego w podręcznikach do nauczania języka hiszpańskiego jako obcego na poziomie B1. W dwóch pierwszych rozdziałach części teoretycznej zdefiniowaliśmy i zanalizowaliśmy pojęcia czasu i trybu. W kolejnych dwóch przedstawiliśmy podstawowe terminy z dziedziny dydaktyki języków obcych oraz dwa ważne dokumenty, a mianowicie Europejski System Opisu Kształcenia Językowego oraz Program nauczania Instytutu Cervantesa. W części praktycznej przeprowadziliśmy analizę ćwiczeń z wybranych polskich i hiszpańskich podręczników, mając na uwadze ilość i rodzaj funkcji komunikacyjnych wspomnianego trybu wprowadzonych w każdym przypadku jak i również trzy etapy nauczania gramatyki. Co więcej, sprawdziliśmy jakie sprawności językowe ćwiczy się najczęściej w wybranych podręcznikach oraz czy polscy autorzy mieli na uwadze funkcjonowanie polskiego systemu gramatycznego podczas tłumaczenia hiszpańskiego trybu łączącego.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorZieliński, Andrzej - 145323 pl
dc.contributor.authorTrojańska, Patrycjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerZieliński, Andrzej - 145323 pl
dc.contributor.reviewerKomorowska, Agata - 129056 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T06:32:28Z
dc.date.available2020-07-28T06:32:28Z
dc.date.submitted2020-07-07pl
dc.fieldofstudyfilologia hiszpańskapl
dc.identifier.apddiploma-141293-210713pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241063
dc.languagespapl
dc.subject.enSpanish present subjunctive, teaching, grammar, communicationpl
dc.subject.otherpresente de subjuntivo, enseñanza, gramática, comunicaciónpl
dc.subject.plhiszpański czas teraźniejszy trybu łączącego, nauczanie, gramatyka, komunikacjapl
dc.titleLa enseñanza del presente de subjuntivo en los manuales de ELE del nivel B1pl
dc.title.alternativeNauczanie hiszpańskiego czasu teraźniejszego trybu łączącego w podręcznikach do nauczania języka hiszpańskiego jako obcego na poziomie B1pl
dc.title.alternativeThe teaching of Spanish present subjunctive in the coursebooks of Spanish as a foreign language on B1 levelpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this master’s thesis is to investigate and compare different aspects of teaching Spanish present subjunctive in coursebooks of Spanish as a foreign language on B1 level. In the first two chapters of the theoretical part we have defined and analyzed the concepts of time and mood. In the following two chapters we have exposed some fundamental terms in didactics of foreign languages and two important documents, that is, the Common European Framework of Reference and the Curriculum Plan of the Cervantes Institute. In the practical part, we have carried out the analysis of the exercises selected from Polish and Spanish coursebooks, taking into account the quantity and type of the communicative functions of present subjunctive introduced in each case as well as the three stages of teaching grammar. Furthermore, we have verified which language skills are most frequently used in the chosen manuals and whether the Polish authors took into consideration the functioning of the Polish grammatical system when explaining the Spanish subjunctive mood.
dc.abstract.otherpl
El objetivo del presente trabajo es investigar y comparar diferentes aspectos de la enseñanza del presente de subjuntivo en los manuales de ELE del nivel B1. En los dos primeros capítulos de la parte teórica hemos definido y analizado los conceptos de tiempo y modo. En los dos siguientes, hemos expuesto los términos fundamentales en la didáctica de lenguas y dos documentos importantes, a saber, el Marco Común Europeo de Referencia y el Plan Curricular del Instituto Cervantes. En la parte práctica, hemos llevado a cabo el análisis de los ejercicios recopilados de los manuales polacos y españoles elegidos, teniendo en cuenta la cantidad y el tipo de las funciones comunicativas de dicho modo introducidas en cada caso, así como las tres etapas de la enseñanza de la gramática. Asimismo, hemos comprobado qué actividades de lengua se emplean con mayor frecuencia y si los autores polacos han tenido en cuenta el funcionamiento del sistema gramatical polaco a la hora de explicar el modo subjuntivo español.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest zbadanie i porównanie różnych aspektów nauczania hiszpańskiego czasu teraźniejszego trybu łączącego w podręcznikach do nauczania języka hiszpańskiego jako obcego na poziomie B1. W dwóch pierwszych rozdziałach części teoretycznej zdefiniowaliśmy i zanalizowaliśmy pojęcia czasu i trybu. W kolejnych dwóch przedstawiliśmy podstawowe terminy z dziedziny dydaktyki języków obcych oraz dwa ważne dokumenty, a mianowicie Europejski System Opisu Kształcenia Językowego oraz Program nauczania Instytutu Cervantesa. W części praktycznej przeprowadziliśmy analizę ćwiczeń z wybranych polskich i hiszpańskich podręczników, mając na uwadze ilość i rodzaj funkcji komunikacyjnych wspomnianego trybu wprowadzonych w każdym przypadku jak i również trzy etapy nauczania gramatyki. Co więcej, sprawdziliśmy jakie sprawności językowe ćwiczy się najczęściej w wybranych podręcznikach oraz czy polscy autorzy mieli na uwadze funkcjonowanie polskiego systemu gramatycznego podczas tłumaczenia hiszpańskiego trybu łączącego.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Zieliński, Andrzej - 145323
dc.contributor.authorpl
Trojańska, Patrycja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Zieliński, Andrzej - 145323
dc.contributor.reviewerpl
Komorowska, Agata - 129056
dc.date.accessioned
2020-07-28T06:32:28Z
dc.date.available
2020-07-28T06:32:28Z
dc.date.submittedpl
2020-07-07
dc.fieldofstudypl
filologia hiszpańska
dc.identifier.apdpl
diploma-141293-210713
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241063
dc.languagepl
spa
dc.subject.enpl
Spanish present subjunctive, teaching, grammar, communication
dc.subject.otherpl
presente de subjuntivo, enseñanza, gramática, comunicación
dc.subject.plpl
hiszpański czas teraźniejszy trybu łączącego, nauczanie, gramatyka, komunikacja
dc.titlepl
La enseñanza del presente de subjuntivo en los manuales de ELE del nivel B1
dc.title.alternativepl
Nauczanie hiszpańskiego czasu teraźniejszego trybu łączącego w podręcznikach do nauczania języka hiszpańskiego jako obcego na poziomie B1
dc.title.alternativepl
The teaching of Spanish present subjunctive in the coursebooks of Spanish as a foreign language on B1 level
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available